Fra i7 4470K til i9 9900K

  • Jeg skifter computer igen. Havde ellers valgt Ryzen, men det ender med Intel for at få maks. hastighed i Photoshop, video m.v. Og når jeg holder den de sædvanlige 5-6 år, betyder prisforskellen mindre.


    Jeg er ret glad for CORSAIRs øko-system og går med Obsidian 500D RGB. Jeg skal have ram, der passer (CORSAIR, LED, Z390-chipsæt), men har ikke forstand på det - har I et godt råd?


    Der er også noget med SSD, M2-format og NVMe, some jeg ikke helt har sat mig ind i - hvad er det, som motherboard og SSD skal kunne for at jeg kan være sikker på lynhurtig hastighed på SSD'en?


    Bh
    K

  • Det er et meget åbent oplæg du kommer med, så det er også svært at komme med præcise svar.


    RAM:
    Går ud fra du vil have minimum 32 GB da du skal arbejde i Adobe.


    Spørgsmålet er, hvilken hastighed de skal have, og hvilket layout.


    2x16
    https://www.pricerunner.dk/pl/…200C16)-Sammenlign-Priser


    4x8
    https://www.pricerunner.dk/pl/…200C16)-Sammenlign-Priser


    Det kan være en god idé at tjekke med det specifikke motherboards QVL for at sikre sig understøttelse.
    Men Intel er lidt nemmere at arbejde med ift. at vælge RAM.


    Motherboard:
    Hvilke krav har du? Skal der være RGB på det? Skal det have Wi-Fi?
    Man går næppe galt med ert Z390 fra MSI, Asrock, Gigabyte eller Asus. Det er mere et spørgsmål om hvad du sigter efter prismæssigt og feature-mæssigt.


    NVMe m.2:
    Ovennævnte motherboards burde kunne rumme et par nvme m.2 sticks. De skal bare rumme en 2280 socket og sådan har de alle gemt under en fancy heatsink.
    Her ville jeg vælge Samsung EVO 970 - og så den størrelse du har brug for.


    Hvis du kører efter et RGB-setup ville det måske give mening at kigge efter en 240 eller 360 mm AIO med RGB.
    Corsair har en meget RGB-oplyst løsning i deres H100i RGB Platinum. Den er dog kun 240. Ellers er der Cooler Master ML240R RGB:


    https://www.pricerunner.dk/pl/…latinum-Sammenlign-Priser
    https://www.pricerunner.dk/pl/…40R-RGB-Sammenlign-Priser

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • I forhold til M.2 SSD og NVMe så behøver du ikke bekymre dig det store om det hvis du vælger CPU og bundkort fra seneste generation og et Z390 bundkort der vil være passende sammen med en 9900K som du også selv er inde på. Så er der indbygget understøttelse for NVMe så længe du bruger Windows 10. Så burde det køre af sig selv når du installere så længe du køber en M.2 SSD med NVMe. Hvis du vil holde det hos Corsair det hele så er deres nye MP510 serie også ret lækker med gode hastigheder.


    Har lige testet deres 960 GB version som du kan finde anmeldelsen af herinde .


    I forhold til RAM så har Berleburg linket til et par rigtigt gode bud. På bundkort fronten ville jeg kigge efter MSI hvis jeg var dig da de har de bedste muligheder i forhold til Corsairs RGB lys. De fleste af deres nyere bundkort har et specifikt stik der kan forbinde Corsairs RGB LED system til bundkortet :9xo


    Det kunne fx være et MPG Z390 Gaming Pro Carbon kort.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Tak for svar!


    Mht. SSD virker det rimelig ligetil.


    Mht. RAM er jeg i virkeligheden søgende på, om det skal være 3200 MHz, 4000MHz eller noget helt andet? Og er der andre forhold vedr. ram, jeg skal være opmærksom på?


    Tak for pointen mht at MSI-board er hensigtsmæssigt til CORSAIRs lys. I det kabinet, jeg har valgt, indgår dog Commander Pro, der vist kan styre den slags. Så jeg skal i gang med motherboard-jagten, men det giver jeg mig bare i kast med.

  • AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • Tak for input. SSD virker som et godt bud. Mht. ram mangler jeg bare baggrundsviden - du linker til 2666mhz. Jeg mangler bare at forstå, om det burde være 3000 MHz eller noget andet... eller om det reelt er ligegyldigt.


    Og tak for link til Motherboard. Jeg skal lige selv tjekke Gigabyte ud før jeg beslutter mig.

  • 3200 MHz er helt fint med mindre du virkeligt har penge i overskud du ikke ved hvad du skal bruge på eller ABSOLUT skal have max ydelse i helt specifikke RAM intensive programmer. Du vil ikke på nogen praktisk måde opleve nogen som helst forskel imellem 3200 og 4000 MHz.


    Når du kigger bundkort kan du på producentens hjemmeside for hvert bundkort finde en liste med RAM som de selv har testet og bekræftet virker. Intel platformen er dog ret ligetil med RAM som regel så hvis du fx køber RAM som de Corsair der er blevet linket til tidligere så burde der ikke være nogen problemer.


    Så er det bare med at installere dem i de rigtige slots på bundkortet så du kan udnytte dual channel men det er kun relevant hvis du nøjes med to stænger :thumbup:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Tak for input. SSD virker som et godt bud. Mht. ram mangler jeg bare baggrundsviden - du linker til 2666mhz. Jeg mangler bare at forstå, om det burde være 3000 MHz eller noget andet... eller om det reelt er ligegyldigt.


    Og tak for link til Motherboard. Jeg skal lige selv tjekke Gigabyte ud før jeg beslutter mig.


    mhz er ikke vigtigt for Intel. Især ikke når der er en stor prisforskel mellem 2666mhz og 3000mhz

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB