NAS spørgsmål - Hvorfor JBOD over Single?

  • Forstår ikke helt fordelen ved JBOD. Jeg får en stor storage pool at arbejde med, som jeg kan lave partitioner/volumes ud af.
    Det er i sig selv fint. Men når jeg begynder at gøre dette, så kan jeg ikke være sikker på, hvilken disk min data ender på.
    Hvis jeg har en storage pool på 10 TB, bestående af 2 diske på 5 TB hver. Jeg laver derefter en partition på 6 TB.
    Nu er dataen fra den partition jo stripped over 2 diske? Hvad hvis en af dem går i stykker?


    Ved ikke om jeg forstår det rigtigt, men virker lidt som om, at jeg laver et RAID0 setup, ikke får den bedre ydelse men beholder den værre redundancy.

  • Jeg har læst den samt nogle andre, og set en video eller to om det.


    Hvis du kan uddybe:
    Hvis jeg har en storage pool på 10 TB, bestående af 2 diske på 5 TB hver. Jeg laver derefter en partition på 6 TB.
    Nu er dataen fra den partition jo stripped over 2 diske? Hvad hvis en af dem går i stykker?



    Generelt virker JBOD som RAID0 men uden performance i mit hoved. Hvorfor ville jeg vælge JBOD fremfor at køre dem alle som Single disks?

  • Som I jo selv siger er det for at undgå at have 10 forskellige drev, i stedet for ET enkelt logisk drev.


    That's about it.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er fedt nok at have et stort logisk drev, men er det ikke bare et stort bøvl sikkerhedsmæssigt? Man skal vel altid antage, at minimum et drev fejler med tiden og bygge sit setup efter det. Og lige nu virker det til, at hvis et drev fejler, så kan jeg miste alt data, eller bare mere end hvis jeg brugte et single setup. Og så virker det bare slet ikke som om, at det er det værd? Ville i råde en til at bruge JBOD og hvorfor?

  • Jeg køber bare en større harddisk personligt. Min 6TB WD RED har plads til alt det jeg har behov for, og intet af det er uerstatteligt på nogen måde.


    Så jeg blander mig pænt udenom diskussionen om det er noget man råder folk til :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |