En lille sjov historie jeg lige vil dele med jer:
Min kærestes forældre skulle købe ny bærbar i dag (den gamle er gået i stykker, og de skal have en ny her og nu), og vi havde fundet en i Power der opfylder deres behov for 3333,-. (i5, 4gb ram, 256gb ssd, helt perfekt til 7-kabale og internet)
Min kæreste tager så derud med sin mor, hvor de får at vide, at de kun har en model på lager, som de allerede har lavet opstart på og "fjernet" bloatware etc., hvilket koster 500,-, så i alt 3833,-.
Jeg siger til min kæreste, at de ikke skal give 500,- for en fucking opstart, hvor de bare har trykket ja-ja-ja-ja, og hvor Windows så har alle default indstillinger slået til, inklusive dem der sender data til Microsoft 24/7.
Min kæreste fortæller sælgeren at det er noget vi kan gøre selv, og at vi ikke er interesseret i at betale 500,- for en opstart.
Sælgeren påstår så, at de har smidt et helt nyt Windows på, som ville koste os 1000,- at gøre selv.
Min kæreste vælger heldigvis at takke nej, og de ender med at tage i Elmutanten og købe en bærbar med flere ram (8gb i stedet for 4) til 3999,- og altså i sidste ende kun 170,- mere.
Lige et par kommentarer inden det ruller ind med bedrevidende folk:
Jo, det kan godt være, at Power rent faktisk har smidt et nyt windows på og at de måske betaler 1000,- for en key, men de kan fås for under 100,- på nettet helt legit, så det argument holder ikke.
Jo, det kan godt være, at de har fjernet bloatware og "startet computeren op", men vi skulle så bruge ekstra tid på, at slå alle default indstillinger fra, så vi ikke ender med en Stasi udgave af Windows.
Ja, vi endte med at betale næsten 700,- mere end planlagt, men vi fik så også 4gb ram mere med, hvilket heller ikke er helt skidt.
P.S.
Hvor er jeg glad for, at min kæreste ikke faldt for det sælgersnak (hende beholder jeg sgu)