Kan jeg overclock min cpu

  • Om køleren er god nok afhænger jo 100% af hvor meget du har tænkt dig at overclocke. Mængden af varme der skal ledes væk fra din CPU stiger eksponentielt med tilførslen af spænding, hvilket vil sige, at et lille overclock ikke giver meget ekstra varme, og at din køler er god nok. Mens du på et tidspunkt vil møde muren, hvor din køler ikke er god nok mere, selvom du kun øger spændingen meget lidt.
    Hvor meget du kan overclocke afhænger også af, hvor heldig du har været i det såkaldte "silicon lottery", altså hvor god en CPU du har været heldig at få fat i, i forhold til hvor meget overclock du kan hive ud, før den bliver for varm.

  • Er der stor forskel på x52 og en af EKWB's kølere?


    Tja... En Kraken er begrænset til en enkelt, forholdsvis tynd radiator, hvor et EKWB loop kan udbygges så meget du vil? Mit loop køler f.eks. en Ryzen 1700 og et 1080 på en 280 og en 360mm radiator.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • En Kraken X52 og andre AIO kølere i den størrelsesorden er i bund og grund på niveau med de helt store luftkølere som f.eks. Noctua NH-D14(15).
    Som Mansen også skriver, så afhænger ydelsen af en EKWB køleløsning generelt set af radiatorens størrelse og de monterede blæseres ydelse.
    Så du kan i princippet bruge en EKWB køleblok, men opnå samme dårlige ydelse som en stock køler, hvis du monterer en alt for lille radiator.


    Det hele afhænger af, hvor meget du har tænkt dig at overclocke, og mit umiddelbare bud vil være at din køleløsning er fin nok. No offense, men med de spørgsmål du stiller, lyder det ikke til at du har meget erfaring på området, og det lyder for mig også til, at du har købt dit system (i9 7940x) fordi nogen har fortalt dig at det er det bedste shit, for efterfølgende at udstyre det med en lavpris køleløsning (for en CPU i den klasse).


    Mit råd vil være, at du ikke overclocker voldsomt meget, men holder dig til lidt mindre OC, og så er din X52 fin nok.



    Må jeg spørge dig om hvad du bruger din PC til?

  • Hej .
    med det motherboard og den cpu,skal du klart vælge EKWB ...
    du kan klokke næsten ingenting med x52,og den køler ikke steder,
    hvor du har brug for det .Som f.eks.spændings-regulatorer som
    på (min) i9 bliver noget varme ..
    det kræver en monoblok ..sådan en har EK
    skal du game..hvad du nok skal siden du vil klokke..
    så skal du nok også vandkøle grafikkort for at klokke dem..
    Men helt ærligt den cpu kan føde alle spil uden overclock
    har du enkelt grafikkort kan du klokke det..men igen
    din cpu har kanaler til SLI ..hvert grafikkort skal bruge 16 kanaler
    og med langsomste cpu og grafikkort hastighed i SLI
    så kører FAR CRY 5 i Ultra og High flydende på 1080 x 5760(3 hd monitors) :cheers: