Posts by Palle_DK

    VANDKØLING

    I og med at udbuddet af vandkølings elementer er vokset år for år

    er ligeledes interessen for brug af disse

    mængden af Alt i en (AIO) løsninger har gjort det nemt at finde

    vandkøling til meget forskelligartet udstyr og montagen er som regel nem

    at gå til.. Det betyder at rigtigt mange vælger AIO....

    Men AIO har også mange fejl /ulemper som ikke lige bliver omtalt i specifikationerne

    Eller blot glider ubemærket hen...som : meget tynde slanger giver stor modstand

    dette er med til at reducere vandgennemstrømning .

    Samtidigt er de fleste pumper underdimensionerede

    en langsom gennemstrømning øger temperaturen længere nede i dit kredsløb

    (bestemt af fladernes størrelse der er kølet på forinden)

    Så for at opnå en ideel temperatur gennem hele dit system .Skal du flytte 10 liter vand pr minut

    ud over dette,er den yderligere effekt meget lille...Som er der ikke mere varme at hente !!

    men bare det at flytte 10 liter vand hurtigt nok gør at stort set at alle AIO systemer kommer til kort..

    Dette gør så også at pumperne i disse systemer får en kort levetid sammenlignet med de fleste pumper

    til åbne systemer.Det kan der så til dels kompenseres for ved at lave flere selvstændige systemer/loops.

    Derudover kan mængden af væske i AIO systemerne være doseret forkert både for meget :"ingen luft i systemet"

    (kan medføre overtryk " Vand kan ikke komprimeres "så når varmen tiltager ekspanderer vandet ,der er ikke længere plads til vandmængden da der ikke er noget luft som vandet kan komprimere så kan vandet kun forsøge at komme væk og her vil vandet først gå efter de dele som kan udvides typisk først slangerne så samlinger med Oringe og hvis alting er spændt for hårdt sammen og armerede slanger vil radiator udvides og sidst lodningerne) og for lidt(Så giver det støjende bobler i systemet),

    og du kan ikke gøre noget ved det:" uden besvær,og brud på garantien"

    Dertil skal siges at den meget begrænsede vandmængde i AIO ,

    mangler: Den buffer virkning som er med til at stabilisere temperaturen over længere tid .


    Så.....Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og:Hoppe på den ægte vare

    Til start kan du bruge slanger.det er klart det nemmeste .Det eneste du skal være opmærksom på er at slangerne

    ikke klapper sammen når de bukkes (Så kommer der ikke så meget vand igennem og du kunne derfor lige såvel have monteret AIO)

    Har du besvær med at slanger snævres ind når de bukkes anbefaler jeg at du har en silikone slange som passer indvendig diameter

    den kommer i slangen så varmer du slangen op inden du bukker den.

    Slanger skal bøjes lidt ekstra da slangerne vil rette sig lidt ud når de er kølet ned igen


    det kan du gøre med varmluftpistol eller du kan meget ofte gøre det i en gryde kogende vand

    Begge metoder har dog den ulempe at slangerne (KAN) blive let grå men:

    sættes rgb bag disse grå slanger laver de en flot jævn lysfordeling


    Det "rigtige"Er Hardtubing...Akryl eller PETG (sidst nævnte vil jeg dog fraråde da de kan blive misfarvede på bare 1 år)

    rør af denne type har kun den ene fordel at de er hurtige at varme op når de skal bukkes


    Det er slet ikke så svært .Vi har set kunstfærdige rørbøjninger og sirligt udført rørarbejde på nettet .Måske tænkt det kan jeg ikke

    Ok så lad være med at bøje rør .Du kan købe fittings i 90 og 2X45 og 45 graders vinkler der løser

    hele rørbøjnings problemet .Så er det eneste værktøj du skal bruge er en rørskærer (sådan en koster ca 40 kr.)

    Og som en persom der virkelig giver sig tid til at bygge noget særligt vil sige " Vandkøling ser bare bedre ud "

    men det ser ikke KUN bedre ud.Open loop systemer oftest sparker røv på AIO og alle luftkølede systemer

    OK..Byg selv er vejen, og (her burde jeg nok lave en video)må se om i ikke kan leve uden..

    Til hardtubing forefindes en masse rørbukningsudstyr tiltænkt hhv.metal og kunststoffer

    ang.metalrør vælger de fleste at købe bukkede rør og derefter save af i begge ender

    tilpasset afstanden på de forskellige tilslutnings blokke Det forekommer med metalrør langt mere besværligt end det egentligt er.. Metalrør fås også i 90 og 45 graders vinkler med forskellig radius i bukningerne...Hvis du er bekendt med rørbukning og de tilhørende værktøjer :kan du selvfølgelig bukke det hele selv.Er du ikke og Prøver du alligevel så køb en rørbukker

    værktøjet giver nærmest sig selv.. Det vigtigste er nok at huske at for hvert 90 graders buk bliver røret diameteren kortere .

    Det er nok de færreste der gør i det ..

    Så endelig: AKRYL ...

    Det tar 2-3 gange så lang tid at varme op som petg men : Det holder også varmen i længere tid hvilket giver dig længere tid at arbejde med rørene

    Her igen: (som ved varme bukning af slange)startes med at ilægge en våd silicone slange i røret .

    En ting at sikre sig er at rørne ikke bliver deforme hvor de skal passe i fittings ..Så rør-enderne omvikler jeg med staniol som fastholdes

    med omviklet malertape ..Det har den fordel at malertape kan indeholde en del vand som er med til at yderligere at køle staniolen på røret:Tæt på et buk

    Men nu til det rent praktiske :Hvordan får du røret til at gå fra A til B ...

    På nettet er der mange besværlige forslag og dårlige ideer! på sprog der ingenlunde når vort smukke mål !.....(jah..Det skulle da lige være Hollandsk!)

    Men det her er Danmark vi har LEGO..

    Det bedste og laangt nemmeste jeg har eksperienteret mig frem til

    er at bygge rør systemet op i PCerne med lego jeg bruger helst 16 mm rør de passer med en 4 legoklods

    så med 2 prikker i bredden kanal opbygning .Til indtag og udtag køle elementerne imellem ; er det rigtigt nemt at finde

    den rigtige vej for rørene ...

    Når så legoen er bygget op så der er kanaler der går de rigtige steder hen forbindes alle kanalstykkerne med yderligere lego for at holde dem på plads

    For nu skal de ud af PCen ! Det kan være nødvendigt at skille noget ad for at få det ud af PCen men så må du bare samle det rigtigt igen når det er ude

    Du har nu et stykke kunst foran dig i en mærkelig form .I denne er kanaler 16 mm brede

    så tager man en cykelslange og denne skæres ud i 16 mm brede strimler som lægges i bunden af kanalerne .Dette er for at overfladen på dine rør ikke skal

    få lego tags ...!

    Nu beskytter du enderne på rørne som jeg har beskrevet tidligere og starter varmluftpistolen op .

    Du starter med at lægge enden rørende op til en kanalstart og arbejder videre derfra på lego opstillingen ses tydeligt den nøjagtige placering af stedet der skal bukkes

    efterhånden som du arbejder dig hen mod de steder der skal bukkes mærkes der af på røret hver bukket skal starte det bruger jeg et meget lille stykke tape til

    vil du sikre dig helt at dit buk går uden for en bestemt zone omvikles med staniol på grænsen til bukket som med enderne..Du kan nu varme dit rør et stykke ad gangen

    og lægge det i din lego form .Efterhånden som du arbejder dig fremad så husk at trække din siliconeslange ud af de bukninger du laver for ellers ender den med at sætte fast i røret

    Med denne lille manual håber jeg at der er nogen derude, det bliver lidt lettere for

    er du lidt kreativ med lego kan du lave dit rørsystem som du drømmer om på en forholdsvis meget nem og MEGET nøjagtig metode

    Men Hvad så med glasrør ??


    Dette er noget besvær men resultatet er smukt og kan tåle farvet væske(Jeg hader det!)farven sætter sig alle steder,eller ændre sig over tid noget skidt at rense af .Så derfor anbefaler jeg KUN at bruge klar væske ! vil du have farve så brug RGB!..Tilbage til glasrør....

    Det er bedst med en bunsenbrænder(gas brænder)Men en spritbrænder med en flamme på 3-4 cm højde kan også gøre det .Det tager rigtigt lang tid at opvarme glasset til det bliver bøjeligt og endnu længere tid at køle ned.

    hvis du vælger at bruge en form skal du lave den af træ ..Så sikrer du dig at glasset ikke sprænger ..Her gælder det om at undgå at glasset klapper sammen

    ligesom med de bløde slanger..Der kan bruges feks.fjeder eller sand indvendig

    men har den fejl at der afsættes mærker på indersiden eller/og sandet brænder sig fast .Det er ikke så pænt ..Så bedst er holde en finger på den ene ende af røret og puste forsigtigt i den anden når du ca har formen kan du lægge den ned i din træskabelon .Din skabelon skal udføres nøjagtigt da glasrør ikke kan gi`sig Hvis ikke udført med omhu så dur det bare ikke.Her skal du være opmærksom at glasset er så varmt at det kan antænde træet .(sluk lyset og du ser tydeligt at det er glødende).Du kan også fore skabelonen med læder så futter den ikke så nemt af ..skulle uheldet give Et lille bål .så kvæl det med skind/læder eller tæt stof "ikke kunstigt" Så skades glasrøret ikke ..Derefter er det kun at tilpasse længden på dette .og det kan du med en trekant fil .der files et spor hele vejen rundt behøver ikke være dybt og så knækker du røret i i et hurtigt knæk du skal så nu have enderne over brænderen, så enderne ikke længere er skarpe .Dette øger også styrken i glasrøret .Så skal det bare køle af og det kan monteres .


    En gang vand Altid vand ! .

    PRØV:9xo


    Hilsen Palle

    man kan godt lave et lydløst passivt kølesysten men så skal du bruge vand !

    Det er bare noget kostbart at lave ekstern køling med lange slanger..men en 240 AIO uden blæsere monteret vandret udenfor kassen kan måske klare det.Jeg bruger selv ekstern køling for at slippe for støj ..men din NAS kan du jo flytte så langt væk dit net rækker ,og så kan det måske,være løsningen i sig selv:)

    Det gør forskel om der er blæsere i kabinettet. Da varmen kan akkumulere Hvis det (kabinettet)ikke er rigtigt godt ventileret .Men når der alligevel skal monteres blæsere . Hvad er så formålet med passiv køling ? Blæser hastigheder kan sættes til langsom .Så støjer de næsten ikke

    HER VIRKER DET

    Og det virker i rigtigt mange spil når det er sat rigtigt op..


    her en GTA med NVlink

    Og her en test hvor det går som meget ofte..En test fuld af fejl !!

    https://www.gamersnexus.net/gu…-pcie-bandwidth-x16-vs-x8


    Bemærk at 1080TI med SLI .Bare voldbanker en 2080TI(på OC og steroider)


    MEN...

    i7 8086k har kun 16 kanaler

    Det giver single GPU fordel da det er hvad den skal bruge..

    men 2 GPUèr skal bruge 32 kanaler ! De får kun 16 kanaler(PCIe lanes)i spille testen Hos :

    GAMERS NEXUS !..

    Må sige de skuffer mig !.


    .Havde de sat det rigtigt op .Så havde forskellen i ydelse været en del større..

    længere nede i testen skiftes dog til Brugbar CPU og bundkort.


    Men :glemmer at Bruge 8 rammer .De nøjes med 4 (32 GB)..så de har stadig ikke alle kanaler til rådighed :T

    De finder heller ingen tab i ydelse når de ændrer fra 16-16 til 8-8 ..Nok:fordi de hele tiden har kørt 8-8:D

    Jeg mangler stadig at prøve CrossFire .Som mange siger også er en død sild !

    Gad vide om de også tager fejl her ?

    Hej :)

    Jeg har gennem de sidste 12 år brugt SLI og gør det stadig.1080TI.Jeg har også en maskine med NVlink 2080TI

    På hhv.i9 7900X med 3 HD monitors 144Hz 1080X5760

    og i9 9980XE.med 3 stk 2K monitors 165Hz.1440X7680

    Det jeg oftest ser på diverse sider er en konstant Nejhat .nærmest antagende at :Multi GPU er en " Downgrade " Af din PC !,

    Dette kan jeg sige IKKE er tilfældet..Men jo ….En del gange får du måske ikke flere frames i toppen eller :Du er allerede på max af hvad monitor kan køre..

    Men : du kan meget ofte (næsten altid) opleve at du får i bunden...Så framedrops er ikke så udbredt med multi-GPU som med enkelt-GPU ...Ja nogle gange kan jeg undre mig over diverse test på nettet.Hvor jeg bare ikke tror at de har sat SLI og eller NVlink rigtigt op :Tvunget kortene til deling og flytte PhysX og/eller openGL til den mindst arbejdende GPU ..Men de viser sjældent deres nvidiakontrol opsætninger (desværre)Gælder også for Linus & 2cent..Øv..Der bliver også lavet test med CPUer som ikke har kanaler nok .Eller der er ikke rammer nok i opstillingen til at bære de 44-48 kanaler der skal til.Udover det .Så bliver fejlbehæftede test kopieret siderne imellem og ikke/aldrig efterprøvet ..

    Samt at alle de predefinerede spilleopsætninger på nvidia experience er for singleGPU Det gør at der nogle gange må ændres lidt på indstillinger..Jeg syntes det er sjovt at rode med ..Selvfølgelig sjovere når jeg får en større del ud af det..Og langt bedre end at slagte kostbare grafikkort med OC !!

    Jeg håber ikke min holdning lever op til mit navn " alene i verden "Eller ER ! jeg

    den eneste som bruger multi GPU.??.. For så vil jeg anbefale jer at prøve !:S

    Hej dine:hx426c15fbk2/8 og hx426c16fb3k2/8 er ikke ens rammer ..hx426c15fbk2/8 er klart bedre til alt end hx426c16fb3k2/8 så det var nok hx426c15fbk2/8 du burde have købt..Du nævner ikke hvilket bundkort..Det er nyttigt, at vide for : at finde rette sokkel par til ramblokkene ..til start kan du anbringe langsomste ram i første ramsokkel Jeg ser ingen grund til at ændre spænding på memory kontroller..Dine spil kan jo også være røget med win-opdateringerne . Uden at det har det mindste at gøre med dine rammer :)

    Jeg antager at du har dit grafikkort i samme port som hidtil .Så du ikke kommer til at dele kanaler med din nvme

    pil din nvme ud

    start bundkort op

    load standart opsætning

    luk ned og isæt nvme

    start pc og gå i bios

    nu vil jeg håbe du kan se den

    din stuttering " KAN " skyldes et stik som ikke har god forbindelse

    selv en blæser kan gøre det

    dit bundkort har kun 1 nvme port så hvis det heller ikke virker

    må du prøve din nvme i et PCIe kort .Hvis du har et sådan:)