Lidt hjælp til begynder overclocking af grafikkort vil blive værdsat

  • Jeg læste en artikel om, hvor let det egentlig er at overclocke et grafikkort med MSI afterburner; et program jeg normalt kun har installeret for at tjekke temperatur og styre fans.
    Ud fra hvad jeg læste er det hovedsageligt: Tilføj 10-20MHz, kør en benchmark, ser du nogen fejl, hvis nej så gentag. Så snart man ser "artifacts", tilføj omkring 5 volt og prøv igen. Umiddelbart tror jeg dog ikke, at jeg har lyst til at pille ved volt.
    Mit kort er Asus Strix 1070.



    Jeg har dog en masse spørgsmål, som jeg gerne vil have helt afklaret:
    - Er det farligt kun at pille ved core clock? Det er vel kun volt, som øger temperatur og formindsker levetid?
    - Hvad er baseclock og boostclock? Synes de variere meget efter hvilket program jeg bruger
    - Bør jeg have min overclock til hele tiden eller kun aktivere profilen når jeg gamer? Grafikkortet 'clocker' vel kun op, hvis den har brug for det?
    - Hvad er power limit?


    Jeg har brugt Unigine Heaven til at køre nogen benchmarks (ikke stresstest, har jeg ikke tålmodighed til lige nu), hvor jeg nåede 220MHz før jeg begyndte at se nogen lille klatter, som dukkede op engang imellem. Satte den ned til 210 og oplevede ikke nogen derefter.
    Så installerede jeg 3Dmark (fordi humble bundle) og har nu kørt en benchmark på Time Spy. Der kommer dog små røde prikker hist og her, så går ud fra, at jeg stadig skal ned i MHz, selvom jeg ikke oplevede det i heaven.
    Generelt synes jeg det er lidt mærkeligt, at 3Dmark slet ikke giver mig mere data under deres test. Kunne da være meget relevant at se temperaturen i realtime fx. Evt min clock. Der virker Heaven til at vise noget mere information, om end jeg har læst på nettet, at den aflæser MHz forkert, hvilket den også gør i mit tilfælde. Derudover kører 3Dmarks stress test også kun i 10 minutter. Jeg var under det indtryk, at den skal køre i et par timer sådan en test.
    Hvilken benchmark/stress tool bruger i? Er det ok at have den i Windowed mode, så jeg kan aflæse data fra GPU-z og afterburner?


    Jeg kan uploade mine resultater, når jeg har fået taget nogen ordentlige tests. So far, så synes jeg i al fald ikke at se det store boost i FPS imellem mine Heaven resultater.

  • check youtube ang gpu boost, der er meget lidt at hente ved oc, gpu boost oc dit kort indtil en vis temp, når den 50 grader kommer først down clock, derfter 60 grader osv, så hold kortet køligt ved vand eller air flow / 100 %fan speed. uden ekstra voltage tror jeg ikke der er den store risiko, så se hvad du kan få ved clock og memory oc alene, bruger du ekstra strøm laver kortet mere varme og gpu boost downclocker igen sååå, de kan vist ikke bevise det ifht garanti, medmindre det er decideret brændt aka for meget strøm... alle test skal være uden fejl i grafik så sæt den ned i hz indtil... start med en benchmark uden oc, en med oc for at se hvad du får ud af det, resultat er sikkert ikke meget ifh til stock... der er sikkert også mange guides på tuben ang hvad folk kan få ud af deres kort. mit 1080ti uden oc ligger på 1998 ca med oc kan jeg presse 2025mhz ud af det aka 2 fps, nogle spil kan jeg få den op i 2050 men så er den ikke stabil i andre spil... oc af mem giver også lidt, men for mit vedkomne har det ikke været af betydning, så køre stock i dag.
    mener du kan køre dine stress test i windows mode og så aflæse fra msi after burner.

  • Som udgangspunkt vil jeg sige at der ikke er noget i nogen af de programmer som du kan gøre der er farligt for dit kort. Kortene i dag har indbygget sikkerhed der automatisk clocker ned hvis det bliver for meget for kortet. Den slags kan man godt komme uden om men så kræver det som regel at man modder kortet hvilket nogen ekstreme overclockere gør for at nå noget mere.


    Din fremgangsmetode er sådan set fint nok og er det samme som jeg går når jeg overclocker GFX kort. Du behøver som ikke være bange for at pille ved volt osv. Det er ret begrænset hvad man kan tilføje via AfterBurner og jeg ender tit med at have både volt og powerlimit maxet ud når jeg overclocker.


    At tilføje mere volt betyder som regel bare at din køler skal arbejde mere og du derfor bliver nød til at sætte din fanspeed op også for at holde det stabilt. OG ja på den lange bane forkorter det levetiden at køre mere strøm igennem chippen end normalt men i det store billede er det ikke ret meget og med mindre du har planer om at beholde kortet meget længe burde det ikke ende med at betyde noget. I værste tilfælde betyder det at man over tid må trappe sit overclock en smule ned.


    Baseclock er som navnet antyder den basale clockhastighed under lav til middel belastning men boost er styret af GPU Boost 3.0 fra Nvidia. Den kan godt varierer lidt fordi den er afhænging af belastning, temperatur og volt.


    Powerlimit er en standdart grænse som Nvidia har sat for hvor meget strøm chippen kan trække. Ved at hæve eller sænke den kan man overskride Nvidias standart. Den smule man kan hæve den via AfterBurner er som regel ikke noget problem og jeg har den som regel på max når jeg tuner et overclock ind. Igen er det ikke noget der dræber kortet men alt efter hvad du ellers indstiller kan det gøre det ustabilt men det er jo det hele processen handler om... At finde ud af hvor meget mere man kan klemme ud af kortet.


    Man skal jo huske på at Nvidia går med livrem og seler når de angiver specifikationerne for et kort for at være sikre på at ALLE kort der sendes ud falder ind under de opsatte grænser men MEGET ofte kan man uden problemer sagtens klemme en del mere ud af kortene.


    De fleste kort jeg har haft imellem hænderne booster også af sig selv en god tand over den boost hastighed som Nvidia og/eller producenten angiver helt uden at have rørt ved noget.


    Når du er ved at have fundet et leje hvor du mener grænsen ligger for kortet er det godt at køre en stresstest i længere tid end 10 min ja. Jeg bruger for tiden selv Superposition benchmarken som i den fulde version har muligheder for at angive en fast tid.


    Du kan sagtens køre tingene i windowed mode det gør ingen forskel så længe den er sat til at skubbe nok pixels til at belaste kortet fuldt.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Men ja som MasterBl4ster også siger så er GPU Boost på nogen kort så godt at der ind imellem kan være meget lidt at hente ved at overclocke ud over det som GPU Boost selv klarer for os. Det har jeg oplevet ved flere lejligheder. :thumbsup:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.