Ny skærm - 24" el. 27"?

  • Hej allesammen! :)
    Da jeg står og skal have et nyt skrivebord, så har jeg også besluttet mig for at jeg skal have to nye skærme, da jeg længe har ønsket at køre med to skærme.
    Jeg kan bare ikke rigtigt finde ud af hvad jeg vil have og hvad der er godt, det er jo som at finde en nål i en høstak.


    Pt. kører jeg med en 24" skærm m. opløsning på 1920 x 1080, som jeg synes er lidt for lille, især når jeg redigerer billeder.
    Jeg bruger min computer primært til at game spil, jeg spiller næsten alle slags genrer undtaget MMORPG, læsning og redigering af billeder.
    Af spil er det Battlefield 1, Cities: Skylines og GTA V, bare for at nævne 3 "store" titler.
    Jeg bruger min computer primært til gaming, men som sagt også til redigering af billeder.


    Jeg har et MSI GTX 1060 X 6GB grafikkort, som jo understøtter flere skærme og det har 3 displayporte, så skærmene skulle helst gerne være med displayport.


    Jeg har et budget som hedder max 2500 kr. pr. skærm. Jeg ved godt, at det ikke er det vilde, men det er hvad budgettet siger lige nu.


    Så hvad vil I anbefale?


    På forhånd tak for hjælpen og god weekend!

  • Jeg foretrækker personligt en større fysisk størrelse end fokus på 144hz og bedre opløsninger. Sidder til dagligt med en 32" IPS skærm der kører 60hz og 4ms ved 1440P. Så ikke optimalt til gaming, men acceptabelt ift. mine behov.


    Så for at svare på dit spørgsmål - Jeg ville vælge en 27" og bruge en smule mere per skærm, hvis der skal 144hz ind over eller lign. features. Og så ellers holde mig til de 24" gamer skærme fra AOC, ACER, ASUS osv.. der har 144hz osv..

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg ville personligt ikke gå under 27" mere efter at have vænnet mig til det. Eneste problem med 27" og 1920x1080 er at pixeltætheden begynder at lide en lille smule under det synes jeg. Så 27" er den ovre grænse for hvad jeg synes fungerer for 1920x1080 men det kan sagtens gå specielt hvis det primært er til gaming :)

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Ift. til montering - Hvis den skal op på væggen og du vil have mulighed for at der kan hives ud eller drejes, så skal du være obs på at vægten der står på holderens indpakning ikke nødvendigvis er nok til at bære en skærm strukket helt ud uden at den "falder" lidt sammen. Men omvendt kan det være svært at finde VESA beslag som både har en stor vægtsupport, men også har små VESA skruehuller.


    Til min 28" AOC skærm købte jeg et billigt beslag fra Harald Nyborg, som fungerer perfekt.


    TLDR; Tag det billigste, største beslag, som kan monteres på din skærm (Typisk VESA100)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor købe 2 144hz skærme? Du gamer vel kun på det ene ad gangen? :) Hvis du vil game på begge kan du lige så godt købe en større 27"-32" med høj opløsning det ville give et meget bedre fornemmelse iforhold til at kigge lige ind på 2 bezels. Hvis det var mig fandt jeg den fedeste skærm til 4500 og køber en 24" ekstra skærm ved siden af. De kan fåes til 600-700 og brugt kan du finde i alle prisklasser.

    Og ja 21:9 aspekt ratio har jeg nu været på i 3 år, det er bare ultimativt til gaming, film og produktivitet. Det er sog også negativer, da det ikke er en standard som 16:9. Er fornyelig rykket over på min Samsung cf791, aldrig har jeg været mere tilfreds! 29" er okay men 34" er helt sikkert optimalt.


    Jeg har altid sagt at jeg ville have en stor skærm, med IPS panel fremfor et 144hz TN 24". Efter jeg har fået en 100hz skærm må jeg indrømme at til skydespil er det vildt lækkert. Jeg lavede en 24:6 score som min første rundte i BF1 hvor jeg ikke rigtig har spillet det siden det lige udkom. Med sniper endda, det var bare meget lettere at ramme i det hele taget. Skal siges jeg altid har været ret skidt til Bf1 så for mig var det en god score^^


    Jeg har så heller ikke eget en "gamer" skærm før så kan også være det er mere ekstremt for mig hvis mine andre skærme har haft relativ meget input lag.. Men billedet er bare så meget "roligere", at skulle sigte over på en person bliver meget mere skarpt. Og det er bare ved 100hz, 144hz langt mere flyden dog nok ikke så stor en ændring som 60-100Hz.



    http://www.pricerunner.dk/pl/2…UC79G-B-Sammenlign-Priser det er edderfanme billigt! Opløsningen er dog ikke helt så høj. Men ren pixel mæssig ville jeg gætte til det svare til en 25-26" med 1920x1080p opløsning. Som bestemt er bedre end 27" med 1920x1080p hvilket i forvejen ikke er galt hvis man iokke er helt krakilsk med det skal være ultra skarpt.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet 2 gange, sidst af emilpapis93 ().

  • Om det er 75hz (som jeg har nu), 100hz eller 144hz gør ikke så meget. Årsagen til at jeg ikke vil have to forskellige størrelser af skærme er, at jeg får lavet et specielt bygget computerbord. Bordet bliver bl.a lavet ud fra målene af skærmene og min computer (som sjovt nok skal står på bordet) og så synes jeg også at det er noget pænere, at have to ens skærme end to forskellige størrelser skærm. :)


    ...


    Jeg har nu fundet mine kandidater:
    1) AOC G2770PF
    https://www.computersalg.dk/i/…70pf-lcd-skaerm-27-1920-x


    2) ASUS PB277Q
    https://www.computersalg.dk/i/…277q-led-skaerm-27-2560-x

  • Tja jeg er en function overform kinda guy, hvor det lyder til du går lidt mere op i udseendet. Så det vil jeg undlade at kommentere yderligere på.


    Hvis Hz ikke betyder det store hvorfor så ikke få et IPS panel? Det er absolut den panel type med det bedste billede :)


    Men så er det om du vil have den mere flydende oplevelse som FPS spil og andre hurtige spil(bilspil osv.) ville foretrække. Eller IPS som giver et generelt bedre billede.


    Hvis det er så køb ved komplett de giver 45 dages returret, eller eventuelt prøv en 144hz TN og et IPS ved 60hz. Der er en del mere latancy på IPS skærmen så det skal man være opmærksom på.


    https://www.computersalg.dk/i/…inkvision-p27q-led-skaerm

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Det skal nu ikke forstås på den måde med hensyn til udseende. Det er mere fordi jeg synes det ser dumt ud, hvis man har en skærm på 32" og en på 24" stående ved siden af hinanden. Så er det pænere imo at man har to 27" el. to 24" på bordet.
    Jeg har nævnt nogle af de spil som jeg nævner, som jo kræver en del.


    Jeg hælder lidt mellem de to, som jeg har linket til, da jeg jo gamer mere end jeg redigere billeder.

  • pas paa nakken med to skaerme og gamming.


    jeg har sider med 2 stk 24 t ommer skaerm og gammede en del men jeg fik ond i nakken af konstants at side med det lille vinkel paa nake vivlerne.


    Jeg har nu en 32" i midten saa jeg kan see ligeud naar jeg gamer og det har fjernet nakke problemet helt
    de 2 24" har jeg sat i pivo funktion da mit bord ikke er bred nok til alle 3 skaerme.


    paa et tidspounkt skla jeg se om jeg kan bytte dem med nogle 1600x1200 skaerme i 4:3 format som passer ihoejden med min 32" ptr der lige nu er lidt skalerings issues

  • Som der bliver nævnt så er det ikke optimalt med gaming på 2 skærme lige ved siden af hinanden, da du ikke er direkte foran nogen af dem. udover det kunne du få IPS panel og 144 hz hvis du smed pengende på 1. Som det er nu smider du jo 1500 ekstra på gamergrej i den ene skærm som du aldrig kommer til at bruge, og når du endda har en 24" som kunne bruges er det altså oplagt at bruge de 5000 på 1 rigtig god skærm istedet for 2 okay skærme. Så måske find en fed skærm til 4000-4500 og brug de sidste på at få en 24" til den anden side hvis det er symmetri du leder efter.


    De skærme du kigger på er lowend gamer skærme det er det minimum for en FPS gamer. Når du har budgettet til at få en high end skærm så er jeg helt uforstående. Medmidre det var fordi udseendet var vigtigt og det siger du jo det ikke er..
    n
    Jeg vil helt sikkert også anbefale en Gsync løsning! Hz giver et skarpt billede, men Gsync/freesync gør billedet utroligt "roligt" der er ingen hakken uanset FPS. Jeg kan køre 30-40FPS uden jeg føler det som forstyrende for min oplevelse, hvor 50FPS tidligere var min absolut smerte grænse :)



    Høj opløsning, Gsync og 144hz perfekt gamer skærm. Dog et TN panel, men hvis jeg kender Dell så er det et godt TN panel.
    http://www.pricerunner.dk/pi/2…Dell-S2716DG-Produkt-Info

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • emilpapis93 -


    Nej, det er rigtigt nok. Jeg tænker at jeg vil spare sammen til det du har linket til.
    Blev også anbefalet denne skærm: http://www.pricerunner.dk/pl/2…-U2515H-Sammenlign-Priser
    Så tænker at købe begge to, da de næsten har samme størrelse og så sætte Dell S2716DG (den du linkede til) lige foran og Dell U2515H ved siden af.
    Jeg tænker dog at spare sammen til S2716DG'eren.


    Jeg går ud fra at mit grafikkort, MSI GTX 1060 X 6GB kan trække begge skærme