USB Bluetooth Dongle ønskes slukket, når PC slukkes.

  • Allo folkens,


    Jeg har erhvervet mig en USB Bluetooth Dongle, som fungerer fint. Er dog ikke helt tilfreds med at den stadig er tændt når jeg slukker min PC (lyser blåt). Troede egentlig at den ville slukke efter at jeg var inde i BIOS og slå funktionen fra så man ikke kan oplade via USB portene når PCen er slukket. Dette har dog ikke hjulpet.


    Nogen Idéer til at løse "problemet"? Man kan selvfølgelig slukke helt for PCen ved at slukke på PSUen, men dette ønsker jeg ikke at gøre hver gang.


    På forhånd tak.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Har du et gammelt USB pci kort? I så fald sæt det i en port og brug det til Blåtanden.


    Ikke lige noget jeg selv gør, men jeg har et USB kort til min USB styret strømskinne, ellers ville den ikke slukke skærmen, forstærkeren, printeren og alt det andet.

  • Nej, det har jeg ikke. Bruger USB porten i toppen af mit kabinet. Og det er rimelig nitte at glo på det blå lys, når man skal sove. Kan selvfølgelig tage donglen ud af porten... Men regner ikke med at den holder i længden til at blive sat i og taget ud i al evighed. Derfor ville det være kool, hvis der nu findes en måde til at slukke for dyret. :D

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • HR smidt min bag i maskinen så jeg netop slipper for lys :-P så. Om. Bag i med den det er klart det bedste ;-)


    Nu skrev jeg godt at det kørte fint - men det er kun hvis donglen sidder i toppen af mit kabinet. Sidder den bag på MOB, så er der udfald i lyden, desværre. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • gaa igennem device manager og vealg enhende og saet dne til


    allow the computer to turn off this device to save power (enabled)
    Allow this device to wake up the computer (disabletd)


    see om det evet hjaelper.


    alternate kan du se om dit bundkort kan skifte stroem kilde til dine usb saa de bruger +5v istedet for +5vsb

  • Hej
    Det er nu sådan at win 10 aldrig SLUKKER helt, for var det tilfældet så kunne den ikke opdateres uden for aktiv perioden, og går du DYBT ind i avanceret strømstyring så vi du se at computeren ikke slukkes men sættes til dvale netop så pc'en hurtigt kan starte-opdaterer-dvale igen !
    Ønsker du at pc'en opdateres uden for normal bruger tid, så kan du prøve SvenBent's løsning eller sætte det om på bagsiden, bagsiden er måske en møg-løsning hvis du har et lukket setup med din pc i et skrivebord med et pc-rum så kabler er skjult mest muligt og halvdelen ryger ud når man skal ændre noget på bagsiden, det kan sjældent også dæmpe signalet hvilket er noget skidt !
    Jeg har selv oplevet besværet med et usb 3 wifi adapter, og kender flere med tilsvarende udfordringer, som ind imellem skal have stikket ud fordi der går "kludder" i usb'en og enheder er holdt helt op med at virke, og det løses ved at tage enheden ud et kort øjeblik og i igen, og det er svært at gøre hvis stikket sidder bag på en pc i en lukket afdeling af skrivebordet eller man har et bevægelses handicap !

  • Hvad er det dog for noget tågesnak du er ude i, Dave. Selvfølgelig slukker Windows PC'en helt... 8|


    Dvale != Tændt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis SvenBents forslag ikke hjælper så kan et stykke ikke gennemsigtigt tape over lampen gøre det. :sleeping:

    Hvis ikke gennemsigtigstape virker over lampen.... skal man saa bruge gennemsigtis tape under lampen?
    god nat


    Hvad er det dog for noget tågesnak du er ude i, Dave. Selvfølgelig slukker Windows PC'en helt... 8|


    Dvale != Tændt.

    Det kommer lidt an paa hvad man definer som "slukket helt". Windows slukket er typisk det vi kalder tekniske kalder S5 (eller G2). Der kan typisk stadigvaek vaere stroem til USB for at kunne vaekke maskinen. S6 (G3) er der ikke stroem til nogen enheder og er altsaa mere slukket end "windows slukket"


    Dvale er dog ikke det samme som S5 (G2) slukket helt korrekt.
    men Windows 10 har en aktiv slukket mode som ikke eksister i tidligere Windows.
    Jeg har dog ikke leget nok med det til a t kunne udtale mig for meget om det.


    Derudover er S4 (Som er en del af G1) hibernation ( som vist nok paa danske heder dvale)
    S1-S3 er sleep mode typisk bliev S2 ikke brugt mere. S3 bruger naeste lige saa lidt som de laver tilstande. men starer meget hurtiger
    S1 er naeste instant power on men spare meget lidt (i nogle system vil blaeserne stadigvaek ver taendt i S1


    S0 ( G0) er hvor maskinen er taentd og herunde ligger de forskellige C levels C0 er helt koerende CPU
    C1 udforsle af en halt sintruktioner ( som blev indfoert i NT kerne i idle threads hvorfor det var muligt ai bla windows9x er vare mer varm i idle end under load med
    hlt instruktioner)
    C2 er et niveo langer nede hvor noget at clocke signalt er slaaet fra
    C3 er CPU'en i sleep mode


    C0 er igen opdelt i de forskellige P leveles (speedstep) hvor natulrig vis P0 er fuld hammer paa CPU'en's performance og resten saa er de steps CPU'en nu kan skures ned i mhz of volt.



    jamen saa ved i saa det...
    god nat for anden gange

  • Du blander ting lidt sammen. Windows' Hibernation/Dvaletilstande behøver ingen strøm (på at holde Windows i live) Du kan slukke på kontakten i en uge og komme tilbage og tænde den igen. RAM er gemt væk på harddisken, og Windows opstart er sat til at hente alting ind først.


    Vi kan sagtens blive enige om at der er forskellige strømtilstande, men som udgangspunkt er stort set samtlige bundkort solgt de sidste mange år sat til at tillade maksimale sparetilstande hvor PC'en effektivt er slukket udover wake on LAN/USB, hvilket selvfølgelig kan påvirke en bluetooth dongle (eller få et RGB keyboard til at forblive tændt hvis man strejfer en tast mens maskinen effektivt er slukket)


    Hvad er løsningen så? Ja enten slår du S faserne fra, så at maskinen bogstaveligt talt slukker helt når bundkortet bliver bedt om det - eller så skal du ind og justere og slå diverse Wake On og Power On funktioner fra (hvis muligt)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ramte jeg en nerve eller et eller andet? Der er da ingen grund til at blive fjendtlig og komme med personlige angreb, haha. 8| :D


    Prøv at bruge argumenter i stedet for fornærmelser - det kommer man alligevel lidt længere med. :cheers:


    Edit: Baseline. Dvaletilstanden i Windows har intet med din strømstyring at gøre. Det er udelukkende styret i software. Alt efter hvilke C states din BIOS har sat til, er din PC enten delvist eller helt slukket. Hvis dine USB porte er i live, er den tydeligvis ikke helt slukket pga. disse states og Wake funktioner (hvilket tilfældigvis er præcis hvad Windows bruger til at "tænde sig selv" for at køre Windows opdateringer - ergo er din PC ikke slukket. Men nu er vi jo ude i en omgang flueknepperi)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du blander ting lidt sammen. Windows' Hibernation/Dvaletilstande behøver ingen strøm (på at holde Windows i live) Du kan slukke på kontakten i en uge og komme tilbage og tænde den igen. RAM er gemt væk på harddisken, og Windows opstart er sat til at hente alting ind først.


    Vi kan sagtens blive enige om at der er forskellige strømtilstande, men som udgangspunkt er stort set samtlige bundkort solgt de sidste mange år sat til at tillade maksimale sparetilstande hvor PC'en effektivt er slukket udover wake on LAN/USB, hvilket selvfølgelig kan påvirke en bluetooth dongle (eller få et RGB keyboard til at forblive tændt hvis man strejfer en tast mens maskinen effektivt er slukket)


    Hvad er løsningen så? Ja enten slår du S faserne fra, så at maskinen bogstaveligt talt slukker helt når bundkortet bliver bedt om det - eller så skal du ind og justere og slå diverse Wake On og Power On funktioner fra (hvis muligt)

    Jeg blander ikke ting sammen
    Behøver strøm er ikke det samme som der ikke er et strøm forbrug.
    S4 hibernation som er under G1 tilstanden KRÆVER ikke strøm. men det er et strøm forbrug til f.eks USB og PS2 porter for at kunne vække udstyret via kb/mus
    Selv S4 som er under G2 tilstanden køre med strøm til disse og bruger altså en lille sjat strøm


    Det er korrekt at du kan gå fra an S4 (G1) eller S5(G2) til en G3 tilstand som slet ikke bruger strøm og tilbage til S4 (G1) og S5 (G2) uden at miste noget data, fordi strøem ikke er nødvendigt for at bibeholde. Men det betyder altså ikke at S4 (G1) og S5 (G2) ikke bruger strøm i sig selv.


    Du vil nemt kunne måle det efter. med en simpelt strømmåler.


    Jeg tror du misforstå S faserne vis du mener at slå dem fra giver mindre stroemforbrug. S fasern er lavet for at skære ned for strømforbrug. i en maskine der ikke har S faserne ville du kun have mulighed for G0 tændt eller G3 slukket. du ville ikke kunne hibernate (S4) eller slukke din pc fra Windows (S5). da du vil have fjerne hele G1 og G2 området.


    Hvad enten vi har S fasern eller ej vil vi altid have mulighed for G3 slukket som bruger absolut intet strøm.



    Du kan dog under de forskellige S fasern tidligere ændre på Volt input til din USB om det skulle gå fra 5v (som er slukket under G1 og G@ dvs alle S faseren fornaer S0) til +5vsb (som er tændt under G0 til G2 og derved alle S faserne) desværre er funktionen for dette blev fjernet i det fleste nyere bundkort af hvad jeg har set




    Kort og utekniske: nej jeg tager ikke fejl. Der er forskelle på om behoever noget. og om noget er tilstede eller ej.
    Du kan evt måle efter eller læse op på ACPI standarden i Intels Whitepapers

  • Ramte jeg en nerve eller et eller andet? Der er da ingen grund til at blive fjendtlig og komme med personlige angreb, haha. 8| :D

    Prøv at bruge argumenter i stedet for fornærmelser - det kommer man alligevel lidt længere med. :cheers:

    Det er temmelig frustrerende som tekniske vidende konstant at blive rette af folk som ikke forstår emnet der blive talt om. Det sker rimelig tit på forum da folk hellere taler en masse frem for lige at teste efter ( med en strøm måler f.eks). husk evt vores debatter omkring hvordan tråde opføre sig mht til kerne og logiske kerne.
    eller om folks gatterier på CPU og GPU flaskehalse/ fordi folk heller vil "Vinde og have ret" fremfor at lære og forstå en bedre metode.


    Så jeg kan i den grad godt forstå DaveP måske bliver lidt frustreret over at folk ikke lige læser/tester en ekstra gang op på tingene inde du skriver på et forum

    Edit: Baseline. Dvaletilstanden i Windows har intet med din strømstyring at gøre. Det er udelukkende styret i software. Alt efter hvilke C states din BIOS har sat til, er din PC enten delvist eller helt slukket. Hvis dine USB porte er i live, er den tydeligvis ikke helt slukket pga. disse states og Wake funktioner (hvilket tilfældigvis er præcis hvad Windows bruger til at "tænde sig selv" for at køre Windows opdateringer - ergo er din PC ikke slukket. Men nu er vi jo ude i en omgang flueknepperi)

    C states har INTET at gøre med dit system strømforbrug. igen at sige andre folk blander ting sammen og du så kommer frem med noget som e helt forkert altså lidt ironisk
    C-states er kun for din CPU. andre intet mht til USB HDD eller andre enheder og har intet at gør med om hvordan du kan vække maskine. ALT du har skrevet her er 100% forkert


    Som jeg skrev ovenfor så er C states under G0/S0) tilstanden dvs når maskine er "tændt" og du sider på din desktop.
    .feks din idle thread i Windows NT udfore HTL instruktioner som placre din CPU i C1 hvorefter at nyere Intel CPU'er har en C1E mode som spare mere strøem end den gamle almindelige C1


    hvis du er i tvivl om hvad de forskellige ting står få så kan jeg da lige kort nævnt dem
    P-states = Performance states og direkte hvilken performance din CPU skal køre dvs SpeedSteep og CnQ,aka ændring af mhz og core voltage
    C-states = CPU states og indirekte strømsparefunktioner på CPU'en f.esk HLT og STOP-grant. groft sagt om CPU'en i sig selv er i sleep mode eller ej, stadigvaek mens du roder rund i Windows
    S-states = System States fortæller om hvilken tilstand Systemme er i S0 er tændt S1-3 er sleep mode. S4 er hibernation S5 er software slukket
    G-states = Global states er det globale states og definerer i G0-G3 G0 er tændt G1 Sleep modes (dvs de forskelle S1-S4) G2 er softoff (dvs S5) og G3 er mekanisk slukket.


    så for at gennemgå dit eksempel for oven. hvor du går i hibernation
    så sker der følgende ud fra ACPI standard
    -Du hibernater din maskine ( G2/S4 og her bruges lid strøm til usb og andre småting)
    - Du slukker for kontakten (G3 her bruges der intet strøm)
    - Du tænder på kontakten igen (G2/S4)
    - Du tænder på kabinettet ( G0/S0)
    Herefter vil din maskine skifte imellem forskellige C-states og P-states alt efter hvor meget du bruger din CPU

  • Ja vi går helt sikkert forbi hinanden her - Jeg snakker konkret om Windows Hibernate/Dvalefunktion som slukker HELT ned for PC'en. Ingen standbytilstand du kan vække PC'en med ved at prikke til dine HIDs. Tændes PC'en starter Windows op og henter sidste tilstand af RAM fra harddisken.


    Modsat mere traditionel Standby, hvor den går i en form for sleep mode (ift. til states) hvor den kan vækkes direkte ind på skrivebordet alt efter hvor dybt den sover. Vi kan sagtens blive enige om at donglen er i live pga. states der tillader bundkortet at brødføde USB porte, LAN osv.. med nok strøm til wake funktionerne. :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja vi går helt sikkert forbi hinanden her - Jeg snakker konkret om Windows Hibernate/Dvalefunktion som slukker HELT ned for PC'en. Ingen standbytilstand du kan vække PC'en med ved at prikke til dine HIDs. Tændes PC'en starter Windows op og henter sidste tilstand af RAM fra harddisken.

    Modsat mere traditionel Standby, hvor den går i en form for sleep mode (ift. til states) hvor den kan vækkes direkte ind på skrivebordet alt efter hvor dybt den sover. Vi kan sagtens blive enige om at donglen er i live pga. states der tillader bundkortet at brødføde USB porte, LAN osv.. med nok strøm til wake funktionerne. :thumbsup:

    Jeg forstår ganske hvad du siger. problemet er at du ikke forstår hvordan ACPI virker og nægter at læse op på det, på trods af at jeg far forklaret det.


    Hibernation/dvale tilstand som du navnet ER S4 under G1. færddig punktum. Det er et faktum du ville vide hvis du læste lidt op på det før du mener andre tager fejl.
    Igen hibenatition fra Windows som "Slukker" din maskine helt er S4 under G1
    Vaelger du slukket inde fra Window eller trykker på power knappen på fronten af dit kabinet er du i S5 under G2


    Begge disse tilstand kræver ikke strøm for at bibeholde maskines software tilstand hvis du går til G3 mekaniske slukket ( frakoblet strøm kabel. slukket på stik kontakten eller bag på PSU'en), men de bruger stadigvaek strom til usb fordi igen: Det er ganske muligt at vække din maskine via keyboard og se den paent udfore post hvorefter den enten booter windows eller indlæse din hibernation fil. Helt i modsætning til hvad du siger man ikke kan gøre.



    igen jeg forstår hvad du taler om. Du forstår bare ikke emnet du udtaler taler dig om og det du siger er forkert.
    https://www.youtube.com/watch?v=r5ELvDL8wyA
    Her tænder vi maskine fra en slukket tilstand med keyboard aka S5 til S0. der er ikke tale om standby (S1-S3) men om det du kalder "Slukket"


    http://www.acpi.info/DOWNLOADS/ACPI_5_Errata%20A.pdf
    ACPI standarden og dens states
    Læs fra side 60 af.



    -- edit --
    Alternativ formulering
    Strømforbruget der er under hibernatioin (S4) eller slukket (S5) inde fra windows af er ikke strøm der bruges på at holde maskine kørende, men blot på at holde tilkoble enheder tændt for at kunne opstarte maskinen igen.
    Hvilket er forskelligt fra strømforbruget under standby (S1-S3) da her bruge også strøm til at holde maskinen kørende og dens data tilstand i live.
    G3 er der fysisk umuligt for noget som helst at trække strøm. men det er temmelig besværgeligt at arbejde med.

  • nu er jeg jo typen der tester lidt af hvert så jeg har en strøm måler siden på mit pc udtag fra den gang jeg tested stabilitets test software.


    Under hibernation udført via "powercfg.exe -h" kommandoen trækket mit system ca 4.2 watt fra væggen.
    Helt tilfælde skete der dett a t min Windows er nyinstalleret og som standard er netkort sat til at vække maskine paa alt indkommen data
    Det resulterede i at min maskine vække men jeg var ved at pille power kabler fra mine monitors så de ikke blev målt med.


    Ved at slukke bag på psu aka G3 var strøm forbruge altså nede på 0.3 watt hvilket er nok driften af selve målenen og tab i strømskinne.


    Konklussion
    - Hibernation KAN vække via andre enheder og ikke kun kabinet power knap
    - Man kan vække en pc fra "Slukket" tilstand via et keyboard
    - Der ER et strømforbrug under hibernation
    - HerMansen tager altså fejl i de tekniske områded der debatteres om (når han går imod MIG :clap: ).



    Så tilbage til DaveP jeg forstår hans frustration udemærket når man skal debatere imod folk som HerMansen som udtaler sig stærk omkring ting han ikke her hverken læst på eller testet.
    Jeg håber Hermansen i denne omgang muligvis vil prøve at omlægge sin "stædighed" og indse at der stadigvæk er en masse der kan læres fra andre mere teknisk kyndige personer (præcist som jeg selv har gjort over tiden)
    Hvad enten der drejer sig om hvordan power management virker i ien pc. til hvordan tråde opfør dig i et multicore system. eller hvordan CPU flaskehalse opstår :roller: .



    Til sidst skal jeg undskylde til OP for den mindre off topic retning debatten tog. :oops:

  • Jeps. Jeg tror bare lige vi stopper den del af diskussionen her. Jeg skal da gerne tage til eftertanke at læse mere op om detaljerne i de diverse states, Bent. Men - Vi bliver ikke enige om hvorvidt Dvale kræver nogen form for strøm for at opretholdes, da du taler om deciderede hardware states, og jeg forholder mig udelukkende til Windows måde at bibeholde dens sidste tilstand af RAM, Kernel osv.. på ikke volatile medier. Det kan sagtens være at systemet vælger at holde live i Wake funktioner, men det er ikke nødvendigt for at starte op igen korrekt - Du kan hive strømmen ud i et år og stadigvæk boote op som om intet var hændt. Det er selvfølgelig delvist off-topic i sig selv, men nu valgte du jo selv at svare :D


    Peace out.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeps. Jeg tror bare lige vi stopper den del af diskussionen her. Jeg skal da gerne tage til eftertanke at læse mere op om detaljerne i de diverse states, Bent. Men - Vi bliver ikke enige om hvorvidt Dvale kræver nogen form for strøm for at opretholdes, da du taler om deciderede hardware states, og jeg forholder mig udelukkende til Windows måde at bibeholde dens sidste tilstand af RAM, Kernel osv.. på ikke volatile medier. Det kan sagtens være at systemet vælger at holde live i Wake funktioner, men det er ikke nødvendigt for at starte op igen korrekt - Du kan hive strømmen ud i et år og stadigvæk boote op som om intet var hændt. Det er selvfølgelig delvist off-topic i sig selv, men nu valgte du jo selv at svare :D


    Peace out.

    Du vælger at sige vi stopper men fortsætte så ?
    Problem er at det du har udtalt dig om var forkert i henhold til hvad OP ønskede.
    og nu gentager du blot min forklaring.


    Op ønskede en løsning paa at stoppe lyse i sin dongle som netop kan vare pga wakeup funktione som holder liv i den.
    DaveP bringer op at det kan vare pga at maskine ikke slukket helt og holder derved liv i usb donglen.
    Du retter ham saa forkert. Og derved bliver OP misinformeret om hvad der kan vare aktuel kilde til problemmet.


    Så i bund og grund VAR det nødvendigt at bringe wakeup strømmen op fordi det var relevant for op.
    om system har brug for strøm, er til gengæld en helt unødvendig del af debatten som kun du havde fokus på for at kunne sige noget der var rigtige var forkert.


    alt dette kunne vare undgået hvis du ikke havde prøvet et rette DaveP med forket informationer ( i forhold til OP intentioner med indlægget)