Intel vs AMD - Den er tricky!

  • Nu er tiden snart kommet til Ryzen 5 udkommer og min gamle 8320 skal ud!


    Status på forbrug:
    Det eneste jeg laver er gaming, dog kan jeg ofte have mange ting åben på samme tid, eksempelvis musik program(tidal), chrome(mange tabs) og eventuel film/serier samtidig med jeg gamer. Det er foruden steam/origin og nogle andre små programmer der køre i baggrunden.
    Jeg gamer pt. WoT, Bf1, Fallout4, LoL,Dishonored 2 mm. Og jeg spiller mange af de større AAA titler helt generelt. Så det er nogle tunge spil der skal køres.


    Systemet:
    kan ses i min signatur.
    RAM er indkøbt og bliver 16Gb DDR4 G.Skill Ripjaws 5 3200mhz.
    Jeg har også et ekstra Titan, så jeg kommer til at køre SLI.


    Diskussion:
    Ja jeg har godt set at intel er bedre til gaming i 1080p, men jeg spiller ved 2560x1080 som er et sted mellem 1080p og 1440p. Og forskellen mellem 1440p gaming på CPU'erne er svindende, specielt hvis Ryzen kan yde mere end med nuværende driver/optimering.
    Vil jeg se stor forskel på den ene eller den anden, iforhold til den opløsning jeg køre? Nogle "realistiske gæt" nævner at 30% increse på yddelse fra Ryzen når først de er ordentligt etableret på markedet.


    For mig at se lige nu kan jeg enten vælge at gå den sikre og nok lidt dyre rute og få en 6700k/7700k. Eller en 1600/1600X. Hvor intel vil give mig yddelse her og nu, men AMD meget muligt kunne være en del bedre, ikke langt inde i fremtiden.


    Jeg hælder mest til 1600/1600X da de ekstra kerner forhåbentlig vil blive udnyttet de næste par år. Og fordi nuværende game performance stadig er rigeligt til mit forbrug. Tænker også jeg ville bytte(+lidt mønt) til de nyere modeller der kan clockes højere.
    Og de spil der faktisk kan udnytte en i7 og dens 8 tråde faktisk den dag idag kan maxe den ud? Så syntes fremtidssikringen er ret så dårlig.


    Deres infinity fabrik skulle skalere med hastighed på RAM og her har jeg ihvertfald mulighed for 100% udnyttelse.


    Der skal spekuleres og snakkes frit fra leveren, vi har dem jo ikke i hånden endnu. Men jeg går udfra 1600X kan mere eller mindre det samme, hvad angår gaming, som en 1800x. Og forhåbentlig overclockes 100-200Mhz højere.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Intel 7700k. Så længe du ikke bruger programmer som elsker mange kerner er intel stadig det bedste til gaming.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Intel 7700k. Så længe du ikke bruger programmer som elsker mange kerner er intel stadig det bedste til gaming.


    AAHHHh, det er vel en sandhed med modifikation, jo Intel er bedre med ganske få frames, men det er jo ikke det hele vel ?.
    Ret skal være ret, og kommer du op i opløsninger over lala, altså 1080 (som ingen entusiast overhovedet gider beskæftige sig med), så render Ryzen fra Intel, når bare GFX bliver flaskehalsen, og det er på en ganske ny platform.


    Jeg ville give Ryzen et bud, og jeg ville personlig gerne, men konen siger nej .


    Mv
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ebo
    Hvad saa om et par maaender eller et ars tid nar de nyeste spil kraever mere cpu kraft og du nu har en cpu flaskehalse du kunne have undgaaet ? det er jo ikke sadan at bare fordi du skjule en performance forskel at den ikke er til stede.
    Hvis GFX bliver flaskehalsen hvordan kan ryzen saa render fra Intel ? Hvis GFX er flaskehalsen betyder CPU ingenting. Der jo netop det det som begrebet flaskehals daekker over


    @OP
    personligt er mit naeste opgradering Ryzen cpu men det er pga jeg bruger min maskine til meget CPU tung software.
    men til en ren spille maksine vill jeg kigge paa Intels loesninger.
    Husk dog at tage prisen med i beregning.
    Jeg kender ikke lige danske priser.

  • Ryzen har derimod kraftige problemer med størstedelen af spil på markedet, som ikke kan gøre brug af de mange tråde og kerner. Man skal godt nok være AAA-only typen for at vælge Ryzen udelukkende til spil lige her og nu. AMD har snakket om flerkerne og flertråde spiludvikling i en del år, og det er stadigvæk ikke blevet standarden.


    (Og til 100% spilbrug koster Ryzen stadigvæk mere end de største i5 CPU'er der giver helt samme ydelse i langt de fleste spil på markedet lige nu, including mange AAA titler)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tja havde egentlig forventet at smide 3k på en CPU så 1700/1700x virker mere og mere interessant. Som nævnt tidligere om jeg får 100+ eller 120+ FPS har ingen betydning. Så vil jeg hellere få bedre yddelse med tiden/have mere overskud på flere kerner til udnyttelse senere.


    Udnyttelse af flere cores er jo allerede begyndt så det er nok ikke noget man skal vente på som sådan, det er bare en langsommere process end først antaget. Og som sagt spiller jeg ikke spil som CSGO så kræver ikke 300+FPS. Så længe jeg har 50+ er jeg tilfreds for det meste.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Hvis du er tilfreds med 50 fps så kan du nøjes med en I3 af de billigste, så kan du altid opgradere til en brugt I5 / I7 senere hen.

  • Puhh ja så kækkede filmen sgu, jeg har nu bestilt en 1700x til 3150 og et MSI Carbon Pro til 1600 :) Efter at have set en video hvor den køre 3200mhz RAM og uden SMT hvor den var lige så hurtig clock for clock som en 6700K. Ja så kom jyden op i mig og 4*5Ghz(7700K) er bare ikke det samme som 8*4Ghz uanset om de lige giver 10-20 FPS ekstra i visse titler^^ Jeg tager chancen, endnu engang, og håber på det bedste. :rules:

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Jo tak! Så må jeg se hvordan jeg får monteret min nuværende køler på den :o Bliver nok noget DIY med strips eller sådan noget^^ Hvis jeg kunne ramme 4,5 på min 8320 mon ikke en Ryzen kan ramme 4,0 så. Havde egentlig tænkt jeg skulle have en Noctua NHD15 men det kan godt vente lidt^^

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Hvis du har tid og lyst, så må du gerne skrive om din "oplevelse" med Ryzen :)


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Hvis du har tid og lyst, så må du gerne skrive om din "oplevelse" med Ryzen :)


    Det vil jeg gøre! Nu håber jeg fanme bare SLI spiller. Nu har jeg ejet 2 Titan i ~et år uden at kunne køre SLI pga. den CPU. Så det har bare at virke ellers må det blive intel. Og det håber jeg virklig ikke for så har jeg ventet forgæves xD

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Stort tillykke med Ryzen. Skal selv have Ryzen 1700x og en bedre Allaround computer kan du ikke få til prisen. Der skal nok ske mere i flere kerne ydelse i det næste år eller 2 end der er gjort i det sidste 5 år. på grund af Intel monopol.


    Det vil jeg gøre! Nu håber jeg fanme bare SLI spiller. Nu har jeg ejet 2 Titan i ~et år uden at kunne køre SLI pga. den CPU. Så det har bare at virke ellers må det blive intel. Og det håber jeg virklig ikke for så har jeg ventet forgæves xD


  • Ja det er også det jeg tænker, men det tænkte jeg også da jeg købte en 8320 så det er lidt af et sats!
    Men så kommer ejg i tanke om at den stadig følger med en i7 i langt de fleste spil og dem den ikke gør er det nok en GPU bottleneck frem for CPU :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Bare lige til alle der foreslog intel 7700K, jeg tror jeg tog det rigtige valg


    Jeg har aldrig forstået hvorfor Ryzen skulle være langsommere i spil, for 1800x Ryzen har verdensrekorden i overclock - tag et kig på Cinebench her slår den en i7 5960x. Vel og mærke ved lavere Hz OG "kun" Dual Chanel RAM, hvori mod 5960x bruger Quad Chanel. Ved godt at Cinebench ikke direkte kan sammenlignes med spil, men alligevel.


    Bliver spændende i fremtiden om Ryzen Plus bringer Quad Chanel RAM. Men det er der en rum tid til vi får at se. :D

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Jeg har aldrig forstået hvorfor Ryzen skulle være langsommere i spil, for 1800x Ryzen har verdensrekorden i overclock - tag et kig på Cinebench her slår den en i7 5960x. Vel og mærke ved lavere Hz OG "kun" Dual Chanel RAM, hvori mod 5960x bruger Quad Chanel. Ved godt at Cinebench ikke direkte kan sammenlignes med spil, men alligevel.


    Bliver spændende i fremtiden om Ryzen Plus bringer Quad Chanel RAM. Men det er der en rum tid til vi får at se. :D

    Den slags rekorder er jo typisk på en enkelt kerne og under forhold som i meget lille grad kan sammenlignes med alm. brug så det vil jeg være meget forsigtig med at bruge som sammenlignings grundlag for ret meget :P

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Den slags rekorder er jo typisk på en enkelt kerne og under forhold som i meget lille grad kan sammenlignes med alm. brug så det vil jeg være meget forsigtig med at bruge som sammenlignings grundlag for ret meget


    Ja, det er normalt i single core. Men verdensrekorden i cinebench er med alle 8 kerner. Dyret var OC til 5802.93 MHz @ 1,97 Vcore!
    https://www.techpowerup.com/23…-world-record-at-5-36-ghz


    Den gamle rekord havde i7 5960x @ 6,0 GHz.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD