TEST: MSI Z270 Gaming M7 bundkort

  • [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2017/review/2861/large_front.png]


    Intels nye 200 chipset med det mundrette navn Z270 er jo, som de fleste ved, blevet frigivet af NDA, og derfor kan vi også nu begynde at vise de fede Intel 200-series bundkort frem. MSI har derfor også meldt sig på banen med deres Z270 Gaming M7, som vi skal kigge på her i dag.




    Få hele testen HER

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg ser det så i et lidt andet lys. nemlig de kritiske briller.


    Karby Lake er floppet allerede, og samme med Z270, altså intet nyt under solen for mainstream. Måske lige bortset fra ligegyldige opdateringer på lydchip og netværkschip.


    Den eneste grund til at Intel har lanceret dette totale flop, er fordi Zen er lige om hjørnet og de skal have lidt og svare igen med. For at starte, så kan Karby Lake ikke rigtig Oc uden at brænde varm, chipsettet byder ikke rigtig på noget nyt under solen, som de ikke har gjort de sidste par år.


    Det er egentlig Intels svar på AMDs Bulldozer chip.


    Til den pris, så kan man forlange lidt mere af alt det gode, og det sker ikke. 2100 kr for et bundkort, det kan købe dig en X99 platform, som tilbyder så¨meget mere i sidste ende.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • U


    Ingen roser Kaby Lake 😊
    Men den kravler da på 7GHz. Men nej, er også personligt skuffet over Kaby Lake.

  • Med Kaby Lake kører RAM med en højere standard hastighed nemlig 2400 MHz. Dette kan bla. have betydning i spil, hvis man har en forholdsvis svag CPU. Har man fx en lille i3, og et ok grafikkoret, så vil den højere hastighed, i forhold til 2133 MHz have betydning. Vi snakker selvfølgelig ikke 30-35% forbedring af FPS. Mit gæt vil være omkring 5-7%.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg er heller ikke på nogen måde 'wow'et af Kaby Lake, men med tanke på at jeg kører en 3570K tænkte jeg at det var på tide med en opgradering, om ikke andet bare for at komme op på DDR4 og få adgang til flere USB3 porte og PCI-E M.2. (M.2. i det hele taget)


    Håber for alt i verden at AMD får success med Ryzen, om ikke andet fordi at det vil tvinge Intel til at tænke nye tanker og komme på barrikaderne. En sovende kæmpe gavner ikke kunderne.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ebo... Min holdning til Kaby Lake skal du finde i vores tests af i5-7600K og i7-7700K, for jeg roser bestemt ikke Kaby Lake for noget specielt. Jeg er en smule imponeret over den drivkraft, der er ved at være at finde i den indbyggede iGPU, men ellers synes jeg bestemt ikke, at Kaby Lake er nogen succesfuld efterfølger til Skylake. Jeg skriver det faktisk direkte i begge tests, at jeg overhovedet ikke ser Kaby Lake som nogen værdig efterfølger. Denne test er en vurdering af MSI Z270 Gaming M7 bundkortet, og det har som sådan intet med den i5-7600K at gøre, som vi har lånt til vores tests.


    De skal dog også forsvares... Jeg kan køre denne i5-7600K stabilt ved 5 GHz med en VCore på 1,3 volt (cirka), og det er bestemt ikke noget, den brænder varm af. Chipsettet giver flere PCI baner, som kan være en fordel, hvis man vil køre PCIe Gen. 3 x16 på grafikkortet og samtidig have en PCI NVMe SSD i systemet. Der er ny lydchip med endnu flere dB(A) til brugeren, hvilket giver et mere klart lydbillede ved lavere lydstyrker, eftersom DAC'en ikke skal knokle lige så hårdt og derved ikke ender med at forvrænge lyden. Så lad os nu ikke være totalt negative overfor Kaby Lake og Z270, selvom det ganske vist er et ret trist forsøg på at booste LGA1151 soklen med en ny CPU. Akkurat som med Devils Canyon på LGA1150. Jeg er bestemt enig med dig i, at det var bedre at udvikle en ny sokkel, så teknologien virkelig kunne fornyes.


    Med hensyn til prisen så skal du lige have i mente, at Kaby Lake og Z270 LIGE er kommet ud på markedet, og priserne er altid skyhøje ved lanceringen, så det vil jeg tage med et gran salt. Klart kan du få et X99 bundkort til samme pris, men så skal du så også have en noget dyrere CPU, og det giver dig også en TDP på 45 watt mere. Så et X99 system kommer heller ikke uden en pris. Det er en dyr maskine at have kørende, fordi man vil spille lidt Battlefield eller lignende. Man skal have brug for det, hvis det skal kunne forsvares.


    Bortset fra det så takker jeg dog for kritikken, men jeg er ked af, at du så det her som et Kaby Lake review. For det er det ikke :)


    Tak for rosen til Insaniq. Du bliver uden tvivl rigtig glad for dit nye system. Især hvis du, ligesom HerrMansen, kommer fra et ældre system. Kaby Lake er ikke en opgradering værd, hvis man allerede er med på Skylake.