Ingen Garanti på headsets i Danmark

  • En rigtig god dag til jer.


    Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg poster det her, så undskyld hvis ikke det er, og en admin må gerne flytte tråden hvis ikke det er.


    Nu står jeg sådan at jeg står i den situation hvor jeg har købt en Razer Man'oWar headset i gamestop.dk. Nu, efter halvanden måndeder er den gået i stykker. Og for mig ser det ud til at være en produktionsfejl. En simpel google search viser at det er mig og mange mange flere, som har det samme problem:


    https://www.google.dk/search?q…off&q=razer+manowar+broke


    Nu har jeg haft ringet til Gamestop, men de siger at det er ikke deres problem, da der slet ikke er garanti på headsets i Danmark. Kan det virkelig passer at de ikke kan hjælpe mig? Og at der overhovedet ikke er noget der heder garanti på headsets i Danmark?

  • Hvem end du har snakket med i Gamestop fylder dig med løgn. Der er ingen specielle regler for headsets - Der gælder de helt samme 2 års reklamationsregler som med alle andre produkter.


    De skal bare modtage den og så melde tilbage om de anderkender din reklamation eller ej - Længere er den ikke.


    Edit: Alternativt kan du prøve Razer direkte. De har altid været nemme at snakke med for mit vedkommende.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De skriver selv følgende på deres hjemmeside:


    "Såfremt dit produkt er defekt finder Købelovens mangelsregler anvendelse. Som forbruger har du i overensstemmelse med Købelovens regler 24 måneders reklamationsret på alle produkter. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation."


    https://www.gamestop.dk/Help/Index?section=TermSale


    Så jeg tror sgu at de forsøger at bilde dig noget ind!


    Du kan læse lidt mere her:


    https://taenk.dk/raadgivning-o…ion-hvem-skal-bevise-hvad

  • Hvis vi lige laver lidt flueknepperi her, så kan det sagtens være at der ikke er garanti på headsettet.
    Men som der også bliver skrevet er der reklamationsret, som gælder i 24 måneder, hvilket er vedtaget ved lov. De første 12 måneder heraf, er det sælgeren der har bevisbyrden, og de sidste 12 måneder er det forbrugeren.


    Men garanti og reklamationsret er IKKE det samme.
    Garanti dækker i de fleste tilfælde en erstatning, uanset hvordan produktet er gået i stykker.
    Reklamationsretten dækker defekter fra producentens side, og altså ikke hvis du selv ødelægger dit headset.


    Det er dog en forskel som folk sjældent forstår ;)


    I dit tilfælde burde gamestop dog tage headsettet ind til reklamation, da der nok højest sandsynligt er tale om en defekt fra fabrikken.

  • Du har selvfølgelig ret Igel - Men så er det firmaets ansvar at sige at bare fordi der ingen garanti er, gælder reklamationen stadigvæk. Alt for mange firmaer kalder det 2 års garanti, selvom det er reklamation de hentyder til.


    Det er bare godt gammeldags sprogændring - De er blevet synonyme for mange. Og hvad garanti dækker varierer også meget - Visse firmaer og produkter menes der enhver skade under solen, hvor andre er meget specifikke ift. til hvad de accepterer som en hændelig skade, og ikke dårlig håndtering fra kundens side.


    Men TLDR; Du har dine 2 års reklamationsret, og den kan gamestop ikke nægte dig. De kan tage den ind og argumentere at den ikke gælder under reklamation, men det er en anden sag, og en længere diskussion ift. hvor langt henne i reklamationen du er, og om hvorvidt du/de orker at køre den igennem klagenævn osv..

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Og mere flueknepperi.
    Det er de første 6 mdr , som er garanti , hvor bevisbyrden er hos sælger.
    Så hvis dit headset er UNDER 6 mdr , så er det deres problem at bevis hvad der er sket , IKKE dig.



    SMLDK

  • Halvt år er det deres bevisbyrde, den resterende 1½ er det dig som kunde - Typisk hjælper lidt let googling på den hvis du kan vise at det er noget der sker for mange. Og ellers er producenten typisk mere samarbejdsvillig der - specielt hvad angår "gaming" brands som Logitech, Razer m.m.


    De kræver dog typisk at du enten tager en mukkert og dokumenterer at det gamle produkt ikke eksisterer, eller at du sender den tilbage hvor der så går et par uger før du får noget retur med expresskurer. Der er dog nogle få der bare sender nyt og beder dig sende det gamle produkt tilbage efterfølgende.


    Det er meget på "case by case" basis.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • En anden ting er hvis headssettet er knækket eller på anden måde har fået en fysisk skade. Der vil det være meget svært som kunde at bevise at du ikke har behandlet produktet for hårdt.


    Bare lige hav det in mente, for selvom du måske mener du har behandlet det ååh så forsigtigt, så er der godt nok ligeså mange holdninger om hvad der er forsigtigt eller "normalt" brug, som der er mennesker. :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Igen - Hjælper hvis man kan finde andre med samme problem via google. Mener jeg fik mit Logitech G35 byttet mindste 4 gange pga. knæk i kuglelejet der holdt øre og bøjle samlet. Mage til "#¤"#¤ :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er klart, så hvis producenten erkender at produktet har en fejl, så skulle der heller ikke være noget problem. :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Vil gå gennem gamestop, kan godt være det tager længere tid, men hvis/når du får et nyt, så får du også en ny reklamationsperiode. Det er ikke tilfældes hvis du får direkte til producenten, med mindre de yder noget garanti direkte på dit produkt.

  • Vil gå gennem gamestop, kan godt være det tager længere tid, men hvis/når du får et nyt, så får du også en ny reklamationsperiode. Det er ikke tilfældes hvis du får direkte til producenten, med mindre de yder noget garanti direkte på dit produkt.

    Løgn og latin. Du bliver ikke dårligere stillet af at snakke direkte med producenten. Ansvaret for reklamationsretten ligger hos sælgeren, men hvis du vælger (bliver bedt om) at kontakte producenten mister du ikke pludselig din reklamation. Samme regler gælder ift. til at du får fornyet reklamationstiden på den fejl som bliver rettet - medmindre der er tale om en udskiftning, hvorved du får en helt ny reklamation.


    Producenten kan selvfølgelig vælge at nægte reklamation - der er inden for deres ret, da du skal kontakte butikken først og give dem en rimelig chance for at løse problemet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • punkts 1
    det er 100% irrelevant om der er garanti eller ej nar du hendvender dig til gamestop som er dit koebsted er det under reklamationsretten


    Punkts2
    De 2 aars reklamatisonret er paa ALLE ting der er solgt til en forbruger ved LOV.
    De er der selv paa bananer du koeber. (man forventer bare ikke at banane holder i aar saa det er ikek en fejl de holder korter)


    Kontakt dem igen.
    optag samtalen
    Hvis du ikke vil opfyldes ders retsmaessig plig gar du til forbruger raadet
    Eftersom du har naegter at prove at afhjaelpe problemmet kan du gore krav paa at faa dine penge tilbage


    saa laenger det selvfoelig er en reklamationsberretiget krav og ikke pga det er udefra paavirkning der er ksyld idet

  • Og mere flueknepperi.
    Det er de første 6 mdr , som er garanti , hvor bevisbyrden er hos sælger.
    Så hvis dit headset er UNDER 6 mdr , så er det deres problem at bevis hvad der er sket , IKKE dig.



    SMLDK


    hvis du skal flueknepep saa goer det korrekt
    Du har aldrig og har aldrig haft en lovmaessigt ret til garanti da ordet garanti i sig selv betyder UD OVER DET DU HAR KRAV PAA.
    Garanti er altsaa altid noget ekstra.
    Saa stop med er videre give forkert information


    De har en 2 aars reklamtionsret med en 6maaneders formodnings regel.

  • Citeret fra "donfrankie"


    Vil gå gennem gamestop, kan godt være det tager længere tid, men hvis/når du får et nyt, så får du også en ny reklamationsperiode. Det er ikke tilfældes hvis du får direkte til producenten, med mindre de yder noget garanti direkte på dit produkt.


    Af HerrMansen


    : Løgn og latin. Du bliver ikke dårligere stillet af at snakke direkte med producenten. Ansvaret for reklamationsretten ligger hos sælgeren, men hvis du vælger (bliver bedt om) at kontakte producenten mister du ikke pludselig din reklamation. Samme regler gælder ift. til at du får fornyet reklamationstiden på den fejl som bliver rettet - medmindre der er tale om en udskiftning, hvorved du får en helt ny reklamation.


    Producenten kan selvfølgelig vælge at nægte reklamation - der er inden for deres ret, da du skal kontakte butikken først og give dem en rimelig chance for at løse problemet.



    Det er ikke helt korrekt , men ved ikke om det kommer an på producent.
    Jeg har lige sendt min BOSE remote til rep ved producent og de giver kun 1 år .
    For mange producenter giver kun 1 års garanti , på deres varer.



    SMLDK

  • Citeret fra "SMLDK"


    Og mere flueknepperi.
    Det er de første 6 mdr , som er garanti , hvor bevisbyrden er hos sælger.
    Så hvis dit headset er UNDER 6 mdr , så er det deres problem at bevis hvad der er sket , IKKE dig.



    SMLDK


    Sven Bent :hvis du skal flueknepep saa goer det korrekt
    Du har aldrig og har aldrig haft en lovmaessigt ret til garanti da ordet garanti i sig selv betyder UD OVER DET DU HAR KRAV PAA.
    Garanti er altsaa altid noget ekstra.
    Saa stop med er videre give forkert information


    De har en 2 aars reklamtionsret med en 6maaneders formodnings regel.



    Hvad med om du bruger en ordentlig tone.
    Og det er ikke forkert info.
    Så længe man IKKE skal bevise en skid , så er det garanti.
    SÅ kald det formodning eller andet , lige meget.
    Men pointen er , du skal ikke tale til mig som du taler til et barn.


    SMLDK

  • Det er ikke helt korrekt , men ved ikke om det kommer an på producent.
    Jeg har lige sendt min BOSE remote til rep ved producent og de giver kun 1 år .
    For mange producenter giver kun 1 års garanti , på deres varer.



    SMLDK

    Altså nu blander du igen garanti med reklamation. Du kan godt køre reklamation igennem producenten direkte.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |