Ny Computer - Stuttering/Lag

  • Goddag folkens,


    Jeg har fornylig købt en ny computer, med følgende specs:
    ASUS X99-A II
    Intel 6800k
    Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz Ram
    MSI GTX1080 Gaming X
    2x Samsung 850 500gb SSD 8gb Ram
    Toshiba 3TB HDD
    EVGA SuperNOVA 850 P2 850w PSU
    Auzentech X-Fi HomeTheater
    2x DELL U2713H (2560x1440 @ 60Hz)


    Mit problem er at stort set alle spil kører "mindre optimalt". Jeg kører spillene i 2560x1440, men selv når indstillingerne ikke er på High/Ultra, så oplever jeg sjældent en FPS højere end 70-80, medmindre spillet er meget gammelt. Det er mit indtryk at jeg burde opnå højere FPS, med et GTX1080? Ret mig hvis jeg tager fejl...


    F.eks. i FarCry 3 og FarCry 4 har jeg oplevet så meget stuttering, at spillene stort set har været ulidelige at spille. FPS'en kører solidt på 60 (vsync), men føler at der kommer et mindre "stop" i billedet, ca. hvert sekund...


    Jeg spiller af og til også Factorio, som umiddelbart ikke kræver synderligt meget af en PC. Her kører jeg også solidt på 60 FPS, men hvis jeg f.eks. har en youtube video kørende på min sekundære skærm, så falder spillets FPS til 35-40...


    Begge DELL skærme er tilkoblet med DisplayPort kabler. Dog kan jeg se inde i DxDiag at skærm #1 står til at bruge "HDMI"?


    Jeg har anvendt Google Chrome, men har afinstalleret det, da mine youtube videoer lavede stuttering/laggede, når jeg spillede på den primære skærm. Jeg bruger nu Microsoft Edge, hvor jeg synes youtube videoer kører bedre, MEN, når jeg afspiller en video og rykker på et vindue ovre på den anden skærm, så går videoens billede helt amok og blandes sammen, frame på frame på frame. Så snart jeg stopper med at rykke på vinduerne på den anden skærm, så kommer videoen perfekt tilbage.


    Jeg har vedlagt alt fra DxDiag, til de som evt. kan få noget ud af dét.


    Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, da jeg endnu ikke har fundet en løsning.


    Det jeg pt. forsøger mig med, er at prøve med nogle andre DisplayPort kabler.


    Mvh. Thomas

  • Hej Thomas


    Hvad jeg har kunne læse mange steder er det nvidia der har et problem med driver til 1060, 1070 & 1080 serien :/ du er bestemt ikke alene om dit problem og efter hvad jeg kan læse har den sidste driver ikke rettet op på det tværtimod :/


    Mvh Nikolaj

  • Lyder helt sikkert som nogle børnesygdomme fra Nvidia, prøv dog at skriv til dem da det kan være de har en løsning.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Har nu prøvet at installere Call Of Duty Modern Warfare 2, bare for nostalgiens skyld.


    Jeg kører med alt på max, i 2560x1440. Min FPS ligger på 19.


    Kigger jeg ud mod landskabet, så ryger den lidt op.


    Sænker jeg min opløsning til 1024x768 med alle indstillinger på "low", så har jeg en fps på 20-39. Kigger jeg ud mod landskabet her, så har jeg en min. FPS på 400.....

  • Driver fejl, det kan næsten ikke være andet.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Efter at jeg gik op på 372.54 driveren (fra nvidia.co.uk) kunne jeg ikke flytte et youtube vindue uden at der kom voldsomme lyd og grafik problemer, og det samme sker når jeg går fra vindue-mode til fullscreen og tilbage, hele læsset vælter !
    Jeg har nu taget det fulde skridt, og er gået tilbage til nedenstående driver-version og alt er ok igen, dog må jeg indrømme at jeg ikke har det nyeste grafikkort, men nedenstående versions-link er til et GTX 1080 win 10 64 bit, så den vil virke fint med dit kort,
    http://uk.download.nvidia.com/…it-international-whql.exe
    Jeg foretog en "custom" og satte flueben i "clean installation" så den "gamle" bliver fjernet af installeren før den "nye" bliver lagt på !

  • Prøv eventuelt DDU for at fjerne driver helt - Den der "clean install" er ikke helt så grundig som man kunne håbe.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I skal have tusinde tak for jeres svar!


    Har afinstalleret min Display Driver vha. a DDU.


    Herefter installerede jeg driveren, fra linket.


    MW2 kører stadig med omtrent 20 FPS når jeg kigger ind mod basen/NPC'erne i første bane og ryger straks over 100 når jeg kigger væk, f.eks. ned i jorden..


    Jeg har også forsøgt at sætte hver anden core på istedet, men dette hjalp heller ikke.

  • UPDATE!


    Så fandt jeg løsningen på problemet og det har gjort mig mindre rasende.


    Jeg havde betalt firmaet for at samle computeren, så jeg gik automatisk ud fra at alting var som det skulle være.


    Jeg kedede mig så idag og rodede derfor rundt i BIOS. Her så jeg under "GPU Post", at kortet var sat til at køre i Lane 2 (ikke noget jeg har tænkt over når jeg har kigget i kabinettet), hvilket betyder den har kørt med indstillingen "x1 Native", istedet for x16. BIOS anbefalede mig derfor at skifte til Lane 1, hvor den nu kører x16 istedet. Alle de spil jeg tidligere har haft problemer med, kører nu fuldstændig flydende.


    I skal have tak for at i tog jer tid til at hjælpe og svare i tråden.


    Mvh. Thomas