Hvilken processor til videoredigering?

  • Hej jeg står og skal vælge mellem disse to processorer til min workstation hvor der primært arbejdes med Adobe-pakken og videoredigering:


    6700k (Skylake - z170)
    eller
    6800k (Broadwell-e - x99)


    Jeg kan simpelthen ikke bestemme mig. Hvis jeg vælger den seks-kernede (6800k) vil det samlet koste mig 1800kr mere.


    Ifølge denne test performer de næsten ens, men hvis man spørger folk, så svarer de fleste at "jo flere kerner jo bedre" i forhold til videoredigering. Men jeg er bare i tvivl om performance-forskellen er stor nok til at retfærdiggøre de 1800kr ekstra? Testen viser endda at 6700'eren i nogle af tilfældene er bedst.
    Tror næsten man skal op i en otte-kernet for at se en mærkværdig forskel, men det er der ikke penge til...


    Hvad siger i? På forhånd tak.

  • Hejsa


    Jeg stod lidt i samme situation for 1½ år siden, og jeg valgte efter lang tids overvejelse X99 platformen, ikke bare pga. kernerne og trådene, men bestemt osse grundet quadchannel på dine ram.


    Jeg bruger osse min maskine til videoredigering, og den skar tiden ned med i snit 50%, når man ser isoleret på maskinen, som workstation.


    Behøver du endnu mere "knald" på, så Oc hele systemet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Fedt, det var lige hvad jeg manglede at høre - tak for svaret. Giver det lige et par dages research inden jeg beslutter mig 100%, men er næsten sikker på at jeg vælger x99-løsningen. Jeg regner med at give den en "mild" auto overclock, ikke noget vildt. Jeg er dog usikker på om jeg skal vælge Noctuas topmodel inden for CPU-køling eller om jeg skal vælge en AIO vandkølings-løsning. Jeg må indrømme at jeg er skidebange for vandkøling og lækager! :S


    Hvilke erfaringer har I med AIO vandkøling? (overvejer specifikt Corsairs H115i).

  • Jeg har ikke været særlig heldig med AIO løsninger, da pumpen gik i stykker efter omkring 1 år, så var det ovre. Det er meget nemmere med luftkøling af ordentlig kvalitet, der skal man højest skifte en blæser fra tid til anden.


    Det er dog min helt personlige mening.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ja det er nemlig det jeg er bange for, fejl i pumpen, men mest lækager. Har hørt lidt forskellige historier, og de fleste siger at deres AIO-løsninger fungerer upåklageligt og har gjort det i flere år. Men der er stadig en procentdel som har dårlige oplevelser.


    Jeg er også selv mere til luftkøling, den eneste grund til at jeg overvejer AIO er at jeg har ladet mig fortælle at i og med temperaturen holdes lavere, forlænges levetiden på CPU'en. Og samtidig har jeg læst at 6800k kan kan have tendens til høje temperaturer ved OC (jeg OC'er dog kun meget lidt, ikke noget ekstremt).


    Er der meget stor på temperaturer hvis vi sammenligner AIO og luftkøling?

  • Jep, det har jeg bemærket, jeg er bare stadig bange for den lille risiko der er for fejl. De temperaturer der fås ved AIO vs luft, er de det værd i forhold til den risiko der er for at AIOs går i stykker?

  • Jep, det har jeg bemærket, jeg er bare stadig bange for den lille risiko der er for fejl. De temperaturer der fås ved AIO vs luft, er de det værd i forhold til den risiko der er for at AIOs går i stykker?


    Da jeg havde min i7 4790k @ 4,8 GHz (1,31 volt) lå mine temps på 63-65 grader i CPU stresstest! Og AIO'en sagde ikke et kvæk. Jeg var også lidt betænkelig ved at have vand sammen med mine andre dele, men læste lidt på emnet og fandt ikke én eneste der havde haft lækage med h110i Gtx.


    Og eftersom du går efter en 6 kernet CPU, så er det mit bud at du vil få mere glæde af en god AIO end en stor luftkøler - især hvis du stiler efter et højt OC.


    Det er dog min erfaring, at man ikke skal købe de billige AIO'er, da pumpen kan have tendens til at larme lidt. Men nu er h110i Gtx ikke en af de billige modeller (h110i Gtx er omdøbt til H115i Gtx).


    Du kan se lidt testresultater her: http://www.tweaktown.com/revie…cooler-review/index7.html

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Du ser lidt forkert på det i mine øjne, OP skal bruge en redigeringsmaskine, DER skal man se på stabilitet og IKKE OC potentiale, Oc kan du springe op og falde ned på.
    Med en god luftkøling, som f.eks. Noctua, så er forskellen i temps på 2-3 grader hvilket vil sige/betyde ikke en skid.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jep, det har jeg bemærket, jeg er bare stadig bange for den lille risiko der er for fejl. De temperaturer der fås ved AIO vs luft, er de det værd i forhold til den risiko der er for at AIOs går i stykker?


    hvis den er defekt så det højst sandsynligt pumpen der dør først, nu har jeg haft min H50 monteret næsten lige siden de kom på markedet og den har været taget af nogle gange og renset og sidder nu på mit nye setup og køre stadig uden problemer og holder min cpu fint kølig :)



    men hvis jeg skulle samle en workstation ville jeg nok også sætte en luftkøler på af den gode kvalitet da du jo ikke skal OC og som Ebo siger det eneste man sådan set kan komme ud for med dem er at blæseren dør :)


    også ville jeg nok også vælge X99 platformen også mest pga af 4 channel ram :)

  • Du ser lidt forkert på det i mine øjne, OP skal bruge en redigeringsmaskine, DER skal man se på stabilitet og IKKE OC potentiale, Oc kan du springe op og falde ned på.
    Med en god luftkøling, som f.eks. Noctua, så er forskellen i temps på 2-3 grader hvilket vil sige/betyde ikke en skid.


    Forstår ikke hvad du vil med dit indlæg? Ja, selvfølgelig skal man se på stabilitet - hvad havde du ellers regnet med? Det er jo ikke således, at man OC ens system helt vildt så det ikke er stabilt.


    Er det sådan at du tror at man får et mere stabilt OC med en god luftkøler? Eller?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Forstår ikke hvad du vil med dit indlæg? Ja, selvfølgelig skal man se på stabilitet - hvad havde du ellers regnet med? Det er jo ikke således, at man OC ens system helt vildt så det ikke er stabilt.


    Er det sådan at du tror at man får et mere stabilt OC med en god luftkøler? Eller?


    nej, men til en redigeringsmaskine, er OC komplet ligegyldigt hvorimod stabilitet er alt, den skal arbejde og ikke andet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det som jeg synes der er fordelen med AIO er at der ikke sidder en kæmpe køler og "brækker" i bundkortet, man kan altid være bange for at en del går i stykker. vil mene vis den bliver utæt er det fordi man selv har lavet en skade på den

  • nej, men til en redigeringsmaskine, er OC komplet ligegyldigt hvorimod stabilitet er alt, den skal arbejde og ikke andet.


    Det giver absolut ingen mening, det du skriver. Du får det til at lyde som om man KUN kan få glæde af OC, når man spiller. Men bare ikke når man bruger ens PC som talknuser. Og igen får du det til at lyde som om man ikke kan have en stabil maskine, der er OC'ed.


    Hvis OC er lige meget, hvorfor har du så ikke foreslået en Xeon CPU?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Det giver absolut ingen mening, det du skriver. Du får det til at lyde som om man KUN kan få glæde af OC, når man spiller. Men bare ikke når man bruger ens PC som talknuser. Og igen får du det til at lyde som om man ikke kan have en stabil maskine, der er OC'ed.


    Hvis OC er lige meget, hvorfor har du så ikke foreslået en Xeon CPU?


    Sikkert fordi OP ikke har nævnt noget om det.