Nyt kamera

  • Nå kære tweakere, nu skal i sgu sættes på prøve. "Danmarks bedste hardware community" må kunne andet end bare at samle computere, mon der er nogen iblandt os der har forstand på lidt kamera halløj?


    Min kæreste og jeg er på udkig efter et nyt kamera til lidt hverdags fotografering. Vi har ikke tænkt os at gå vildt meget op i det, og vi har ikke tænkt os at bruge en formue på det. Det er til helt alm. hverdags og feriebilleder.


    Vi har kigget på forskellige spejlreflekskameraer, som kan fåes i den lavere ende af prisskalaen. Men så kom jeg til at snakke med en studiekammerat, som mente at vi også skulle prøve at kigge på diverse kompaktkameraer og andet halløj, da disse er ved at have så god en kvalitet at de faktisk godt kan hamle op med de billige spejlreflekskameraer.


    Mit spørtsmål til jer er så:
    Hvad skal jeg købe af kamera til mit behov, til en pris på omkring 3000,-


    Der må være nogen herinde der har forstand på den slags, så bare fyr løs :D

  • det kommer lidt an på hvad hverdags fotografi er dor dig :-)


    hvor transportabelt skal det være ?
    du kan jo sagtens finde et virkelig fedt "bridge" kamera (midt mellem dslr og compact kamera) men de kommer til at fylde en del mere end de helt flade compact kameraer :-)


    hvad skal du fotografere?
    hvis det er familie fester og den slags så ville det være en fordel at finde et der klarer høj iso godt så man kan tage fotos uden blitz indendørs.



    personligt hvis det var mig der skulle smide 3k på et kamera så ville det nok blive noget som det her
    http://www.edbpriser.dk/digita…dsc-rx100-id-6863586.aspx

  • Det behøver ikke være hverken det ene eller det andet, jeg nævnte bare kompakt kamera fordi en kammerat nævnte det for mig. Jeg er interesseret i at finde det bedste til prisen.


    Hverdags fotografering betyder i mine øjne at det kan bruges som et godt all-round kamera. Altså jeg skal kunne tage det med på ferie, familiefester, sportsbegivenheder, LAN parties osv osv osv.


    Jeg er klar over at jeg ikke kan finde et kamera der kan tage perfekte billeder af alt til den pris.


    Hvor meget det fylder er underordnet, bare det er godt til prisen :)

  • Hvis størrelse og vægt ikke betyder noget selvom du skal have det med alle steder så giver spejlrefleks mest billedkvalitet for pengene når vi befinder os i 3000kr. Har hørt om mange der har købt spejlrefleks og så synes de det er for stort at slæbe med rundt så står det hjemme på hylden eller ligger i skuffen. Det bedste kamera er det du har på dig når du har brug for det.


    Så det bedste kamera er det du kan lide at bruge og det du får brugt. Tag ud og kig på nogle forskellige kamera'er og prøv dem af. Spejlrefleks har optisk søger. De fleste andre i 3000kr's prisklassen kan kun vise det du vil fotografere på skærmen bag på kameraet. Hvad der virker for dig er der ikke nogen herinde der ved. Hvilke kamera ligger godt i hånden? Er det nemt at finde rundt i menu-systemet og knapperne på kameraet?


    Men ellers kig på de her de får alle gode anmeldelser + Sony Cyber-shot DSC-RX100 som bliver listet af #2. De ligger alle i 3000kr's klassen


    Nikon J5


    Fujifilm XQ2


    Nikon D3300


    Canon EOS 1200D

  • jeg vil sige at hvis du beslutter dig for at gå med et dslr så ville du få uendelig meget mere ud af at købe brugt, der er rigtig mange der som soerensn skriver har købt et entry level spejlrefleks kamera som sælger dem igen fordi de bare ender med at ligge og samle støv.


    et micro 4/3 kamera kunne goså være en ide. olympus pen1, sony nex osv. dem burde man kunne finde til en fornuftig pris også :-)
    http://www.dba.dk/billede-og-l…?soeg=sony+nex&fra=privat



    de er også noget mere transportable end et dslr men har stadig rigtig god billed kvalitet i forhold til størrelse og pris. og så kan man stadig få en masse gear og gadgets til dem ;-)

  • Er kommet til at kigge på et Sony Alpha 5000, som vist skulle være ret godt til prisen, og jeg kan finde det til 2500,- lige nu.
    Går nok ned til den lokale kamerapusher en af dagene, og så må jeg lige snakke med ham også :D
    Synes det er en jungle uden lige :P

  • jeg vil så også sige at hvis du vælger et dslr så vælg canon de har absolut det største brugt marked i dk.
    har selv en sony dslr og det er simplethen ikke udbredt nok til at være pengene værd i længden.

  • Er kommet til at kigge på et Sony Alpha 5000, som vist skulle være ret godt til prisen, og jeg kan finde det til 2500,- lige nu.
    Går nok ned til den lokale kamerapusher en af dagene, og så må jeg lige snakke med ham også :D
    Synes det er en jungle uden lige :P


    Ikke tosset. Jeg har en Sony Nex 7 jeg skal af med. Tænker 2.500 er en passende pris inkl. 18-50mm originalt objektiv :)

  • Du kan komme rigtig langt med brugt udstyr. Så kan du senere give dig i kast med nyere systemer. Jeg skyder selv på Canon, og det er jeg vildt glad for. Både i forhold til brugt og nyt udstyr.

  • Ja det er noget tid siden efterhånden, der er nogen der lige skal lære at tjekke trådenes alder. Men vi endte med at købe et Sony Alpha 5000, hvilket vi er ret glade for. Det tager gode billeder, uden at man skal indstille en masse gøgl.
    Sagen var jo netop den, at jeg ikke har tænkt mig at blive prof. fotograf, og jeg magter ikke at sætte mig ind i de forskellige indstillinger.