Hybrid hard disk og windows 7

  • Kære Tweakere.


    Jeg har en Lenovo Y510P med en Seagate Hybrid Drives ST1000LM014 1TB MLC/8GB 64MB Cache. Den kom med en preinstalleret windows 8.1 version på, men den er for stor til min SSD del. Jeg har overvejet at formatere den og installere windows 7 på den i stedet.



    Jeg har dog to spørgsmål da jeg aldrig har arbejdet med en hybrid harddisk før nu:



    1. Kan det overhovedet lade sig gøre at få installeret windows på SSD delen, og er der nogle eventuelle ting man skal vide før man gør det?



    2. Kan jeg være sikker på at der er plads nok på den? Som jeg ser det er der omkring 32 gb plads på SSD delen.



    På forhånd tak


    PS. Jeg var ikke sikker på om denne tråd hørte til herinde eller om den skulle ind i Software, men satsede her først.

  • En hybrid harddisk er bygget så at den lige så stille flytter de mest brugte filer over på SSD delen. Så en rigtig SSD bliver det aldrig rigtigt hvis du installerer større programmer eller spil på den.


    Bruger du det optiske drev overhovedet? Du kan købe en enclosure der passer i den optiske slot som du bare sætter en 2,5" disk i (f.eks. en SSD)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Er du sikker på Windows 8 fylder mere end Windows 7?


    Jeg tror at 32 GB vil være nok til hver af dem. Så længe du installerer programmer osv på den "normale" del

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Niksen du - Windows 7/8 vil meget, meget gerne have over 64GB for sig selv. Det var ikke for sjov skyld at folk måtte ud i tweaks for at få Windows til makke ret på de tidligere SSD'er.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Niksen du - Windows 7/8 vil meget, meget gerne have over 64GB for sig selv. Det var ikke for sjov skyld at folk måtte ud i tweaks for at få Windows til makke ret på de tidligere SSD'er.

    Er det ikke kun hvis der skal være plads til pagefile?


    Jeg har en 60gb SSD med Windows 8.1 samt programmer + et par småspil, har stadig 17gb ledig. Pagefile er på HDD

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det er længe siden jeg opgav at ha 120/128gb SSD til OS med noget installeret har for meget crap læggende jeg ikke vil ha på en HDD da man tydeligt kan mærke forskel i åbning.


    så lige pt. har jeg en 240gb Intel 520 og den klare det fint har 59,7gb ledig ud af de 223gb jeg nu må få.



    Jeg kunne forstille mig til en mini server el. media center at en 60gb lige kunne være nok til Windows 8.1, players og så måske lige din browser så er der plads til updates og det, selv om Microsoft skriver at 64bit kræver blot 20gb plads.


    Windows 8.1
    Hard disk space: 16 GB (32-bit) or 20 GB (64-bit)


    Source: http://windows.microsoft.com/e…ows-8/system-requirements

  • Trådstarter


    nu har jeg haft en hybrid disk fra de kom frem, og mest brugte programmer kommer til at ligge i SSD delen, så startup næsten bliver som på en rigtig SSD, dog lidt langsommere.
    Resten bliver læst, som en normal 7200 HD, lige indtil du har brugt programmet nogle gange, så bliver adgangen nemlig flyttet til SSd delen og byttet ud.
    Jeg har været ovenud tilfreds med min hybrid, da jeg kun bruger den til spil og intet andet, så de spil jeg bruger mest ligger startup i SSD delen og resten ligger bare normalt. Giver det mening for dig ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Er det ikke kun hvis der skal være plads til pagefile?


    Jeg har en 60gb SSD med Windows 8.1 samt programmer + et par småspil, har stadig 17gb ledig. Pagefile er på HDD


    Pagefile (Som ikke kan flyttes da han kun har én harddisk)
    Dvaletilstand (Kan slåes fra - men fylder ellers det samme som din mængde RAM)
    WinSxS (Bliver større og større med tiden - kan diskuterbart slettes)
    Dokumenter, Temp files osv.


    Det er ikke sjovt at køre Windows 7+ på en 64GB SSD alene.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Pagefile (Som ikke kan flyttes da han kun har én harddisk)
    Dvaletilstand (Kan slåes fra - men fylder ellers det samme som din mængde RAM)
    WinSxS (Bliver større og større med tiden - kan diskuterbart slettes)
    Dokumenter, Temp files osv.


    Det er ikke sjovt at køre Windows 7+ på en 64GB SSD alene.

    Måske har jeg mistforstået - men har OP ikke en hybriddisk, hvor han så kan installere Windows alene på SSD-delen (32gb) og lade resten blive installeret (samt flytte pagefile) til den "almindelige" del af disken? På den måde vil Windows vel køre i "ssd-hastighed", dvs. hurtig opstart osv, og måske endda lige klemme chrome ind også, så det også går stærkt.
    Har aldrig arbejdet med hybriddiske, så kan godt være jeg har overset noget :9xo

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jovist - Men snakken gik over i "Kan windows faktisk være på så lidt plads?" hvilket svaret runger et klart nej.


    Hvad OP angår så har han ingen kontrol over hvor han installerer noget som helst - Dette er problemet med en hybriddisk. Det er disken's controller der bestemmer hvad der ligger hvor, hvilket sjældent resulterer i at Windows filerne ligger der i forhold til f.eks. et spil som bruges ofte. Sorteringen sker helt af sig selv over tid.


    Konklusion - Da OP allerede har en hybriddisk er der ikke så meget at diskutere. Den sorterer selv hvad der skal være hvor, og om Windows mappen kommer over på SSD delen har han ingen kontrol over.


    Havde det været en traditionel SSD, så skulle der en harddisk til ved siden af for at få plads til det hele. 64GB er for lidt til en bærbar med Windows på SSD som eneste drev. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja okay, det kan jeg sagtens se. :9xo

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13