Selvbyg PC til gaming -> Hjælp

  • Hej Alle.

    Da jeg skal have ny computer havde jeg tænkt mig at bevæge mig ud i noget selvbyg.
    Jeg har et budget på cirka 8000,- men det kan sagtens justeres. Jeg er interesseret i en
    PC som kan levere på højt niveau, men hvor jeg samtidigt får noget for pengene.


    Jeg er ikke selv nogen guru indenfor det at samle selv og derfor vil jeg meget gerne høre på hjælp og forslag
    til eventuelle ændringer.


    På forhånd tak :-)



    Selvbyg personligt forslag indtil videre:



    Core i5 I5-4690K 6 MB 1548.-


    ASUS Z97-A 1012.-


    ASUS GTX770-DC2OC-2GD5 (2 GB) 2139.-


    Corsair CX750 612.-

    Corsair Vengeance 2x8GB 1098.-


    Samsung 840 EVO MZ-7TE120 120GB 500.-


    Corsair Carbide Series 200R 424.-


    I alt: 7333.-

  • Du har ikke brug for 750 watt til det system der hvis der kun skal 1x GTX 770 i så er 450 watt alt der er brug for og 650 watt til 2x af dem.
    Men hvorfor vil du købe GTX 770 når GTX 970 er udkommet og GTX 960 er på vej.

  • Det er nok mere uvidenhed at jeg har gjort noget på bekostning af noget andet hehe. ;)
    Men du vil helt sikkert anbefale at ofre lidt ekstra og så få GTX 970?


    Og udover det du har beskrevet, så vil du mene det ser fint ud? :)

  • GTX 970 ligger imellem GTX 780 og GTX 780 Ti så ja det kan ikke betale sig og købe GTX 770 medmindre du kan få et til 1500 kr eller under, bemærk dog at GTX 970 ligger omkring 2500-3000 kr så det er ikke sikkert du kan få et GTX 970 klemt ind for under 8000 kr.


    Du har heller ikke brug for mere end 450 watt til GTX 970 og der er ikke grund til at købe flere watt hvis du aldrig kommer til at køre SLI, et forslag kunne være en Cooler Master V450S eller XFX Core Edition hvis du vil forsøge og holde prisen nede dog er V450S bedre.

  • Ud over det overkill med strømforsyningen, og spørgsmålet om du måske kunne få et bedre grafikkort til pengene, så synes jeg faktisk det ser meget rimeligt ud.


    Du er en af dem der har valgt en i5 frem for en i7, hvilket til 99% af alle gamere en længe nok.
    Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvilke ram du har valgt? "Corsair vengeance" fortæller ikke så meget, så ud fra prisen gætter jeg på at det er 1600mhz, hvilket også er længe fint til en gamers behov. 16gb af dem er mere end rigeligt, så burde du heller ikke skulle ofre flere penge på ddr3 ram, da standarden snart hedder ddr4..


    Jeg går ikke ud fra at du skal lege med overclocking. Det kan ikke rigtigt anbefales når man ikke har så meget forstand på det.
    Så alt i alt et meget fornuftigt system til rimelige penge.


    Hvis der er penge tilovers, så kunne du måske bare lige overveje at smide en bedre køler på processoren. Ikke for kølingens skyld, men for larmens. En stock køler, som følger med processoren, har det med at begynde at larme efter lidt tid. Men det kan du jo også altid se på senere hen.

  • Lad nu være med at skrabe folk så meget ned i watt altid, shilka.. Hvad så, hvis man vil opgradere til SLi om et halvt år, når spillene kræver mere? Så skal han ud og købe en ny PSU også.


    Men generelt ser det rigtig godt ud, og skal du med 100% sikkerhed aldrig køre SLi, så har shilka også ret.. Så kan du godt nedgradere din PSU :)

  • Ja, det ser da godt ud.


    Et GTX 970 er sagen i dag, et Gainward kan fås hos Komplett til 2600 kr.


    4690K og ASUS Z97-A er sikre valg. 1600 MHz RAM med CL9 timing af
    anerkendt fabrikat (har jeg selv lige valgt).


    Stock køleren burde være fin, når der ikke skal overclockes. Den leder
    også luft over CPU-PSU kølepladerne (selvom der ikke er så stort behov med 8 faser).
    Måske kan kølepastaen mellem CPU og køler skiftes til f.eks. Noctua NT-H1.


    Efter de kurver, jeg har set for effektivitet, er en for stor PSU en god ide.


    Men en harddisk er vel et must? De 120 Gb alene er vel kun til OS.
    Jeg så, WD har lavet en Black2 disk med indbygget SSD - spændende.


    Mvh.
    Erik


  • Er faktisk ret sikker på at jo tættere på Strømforsynings watt du rammer, det bedre. Dog er jeg ikke 100% sikker.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Nu er der faktisk ikke nogen som har givet dig dig en indkøbsliste til et helt build. Så nu har valgt at smide noget sammen til dig ^^ Hvis du søger på hver enkel del (pricerunner) og køber dem fra forskellige steder, kan du spare en hel del.


    8k gaming build

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Er faktisk ret sikker på at jo tættere på Strømforsynings watt du rammer, det bedre. Dog er jeg ikke 100% sikker.


    Kurven varierer fra strømforsyning til strømforsyning. Men det gennemgående tema er at strømforsyninger er mest effektive ved mellemhøj belastning. Når man trækker 100% af deres kapacitet vil effektiviteten være (lidt) lavere. Når man kun trækker en lille brøkdel (5% f.eks.) vil effektiviteten være væsentlig lavere.

  • Tror jeg ville vælge de her ram i stedet
    https://www.komplett.dk/hyperx…r3-1866mhz-8gb-red/812857
    De koster kun lige et par kroner mere, men er også en anelse hurtigere.


    1866mhz gir ikke ekstra performance til gaming (med mindre det er en APU). Så hvorfor bruge flere penge på det??? Ellers er XMP en gratis måde at få dem op på 1866mhz+. Som faktisk bliver gjort automatisk.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB