PC vs PC, hjælp!

  • Står i mellem 2 brugte pc'er og kan ikke vælge!


    Brainstorm: Radeon 7950 er bedre end GTX 570? 16 gb er overflødigt/for meget? SD > HD! PSU 500w er for lidt?


    PC1:
    CPU: Intel Socket 1155 Intel Core i5 2500K
    CPU køler: Corsair H100 vandkøling
    GFX: GeForce GTX570
    Ram: 8GB Kingston (2*4GB) DDR3 1600Mhz
    PSU: Corsair HX850W modulær
    Bundkort: MSI Z68A-GD65 B3
    SSD: 120GB Corsair


    PC2:
    CPU: Intel i5 2500K Processor
    GFX: XFX R7950 (Ghost edition)
    Ram: 16GB Kingston Ram - 1333 MHz
    PSU: 500W Strømforsyning
    Bundkort: (ukendt)Kvalitetsbundkort fra GIGABYTE
    HD: 500GB Harddisk

  • Radeon HD 7950 er hurtigere end GTX 580, endsige GTX 570. 16GB er overflødigt til gaming. SSD er markant hurtigere end harddisk, men 120GB er meget lidt plads. Kan selvfølgelig tilføje en billig harddisk senere. En 500W strømforsyning er tilstrækkeligt, hvis kvaliteten er i orden. Men siden der ikke står noget om hvilken model det er, kan den være elendig.

  • Tak for svar. Det var også sådan min egen konklusion var...
    Men hvad jeg har set af tests på graffikkortene, så er det 5-15 fps forskel(ved 50-100fps), hvilket ikke er så meget...
    SSD er et must og det behøver jeg ikke at købe bagefter ved PC2.


    Så jeg hælder selv mest til PC1 :)

  • nu kommer det også an på hvilket pris de forskellige maskiner står til, men jeg vil tage nr 1 også skifte grafikkortet. Der kommer til at være en masse brugte tilsalg hvor når Nvidia kommer med 9xx, allerede mange 770 tilsalg.

  • Umiddelbart ville jeg nok hellere tage maskine to og kaste en 240+ GB SSD deri, da det vil give dig mere end at tage maskine 1 og udskifte grafikkort deri. Det kommer dog også an på bundkorttype i maskine 2 og PSU. Er PSU en Energon eller lignende cheapshit PSU, så er den for lille. Men er det en ordentlig 80+ Certificeret en af slagsen, så er den i vinkel.

  • Tak for de gode svar.


    Prisen for begge er 3000 kr. Er det for meget forlangt synes i?


    Med PC1 er PSUen så kraftig at jeg nemt evt kan OC CPUen med det vandkøling der følger med, og derved vil maskinen "holde længere" i fremtiden. Det er den CPU også specielt god til, har jeg læst mig frem til.
    Det samme med at køre SLI, med endnu et GTX 570, hvis det er en god idé?

  • Nu har du ikke oplyst bundkort og psu i PC2. Heller ikke kabinettet i de 2 maskiner, men ud fra dine info, er værdien af de 2 maskiner rimeligt ens og 3000 er en rimelig nok, dog ikke vildt billig pris.



    Jeg ville nok tage pc1, hvor du kun skal skifte grafikkortet, når du finder det nødvendigt. 16gb ram er selvfølgelig lækkert, men giver ikke hurtigere ydelse i spil. Gør en ssd så heller ikke, men det giver til gengæld en væsenligt hurtigere oplevelse generelt. Bundkortet i pc1 understøtter SLI, men jeg ville nok foreslå at sælge det, der er i (burde kunne give en 400-500 kr) og så købe et (brugt) bedre og nyere kort, i stedet for at stå med 2 gamle forældede kort. Det vil der være både bedre ydelse, strømforbrug og økonomi i på sigt. Et brugt hd7950 ligger på ca. 850-900, og generelt vil grafikkort falde nu hvor gtx970 er kommet. Et gtx680 kan vel (snart) fås til ca. 1000 eller mindre.