Nybegynder søger hjælp til køling/opgradering af eksisterende købe PC

  • Hej


    Jeg søger råd og vejledning til lidt forskelligt.


    Jeg købte en PC hos mm-vision for et par år siden, og har været ganske tilfreds med den. Den er dog blevet lidt træt, og er begyndt at larme en hel del under brug. Jeg er ikke uber IT-nørd desværre, men har prøvet at skifte diverse ting, så med lidt gode råd og youtube video guides, forventer jeg at kunne opgradere maskinen.


    Specs på den nuværende:


    CPU: Intel Core i7 3930K @3.20GHz
    RAM: 16 GB DDR3 @ 933MHz
    Motherboard: Gigabyte X79-UD3
    Graphics: GeForce GTX 670 (NVIDIA)
    Storage: 240 GB OCZ SSD + 2GB SATA


    Jeg ønsker en løsning hvor PC'en blive langt mere lydsvag ved brug (spiller ikke vildt krævende spil - men multiboxer eksempelvis Diablo3 - hvilket får maskinen til at lyde som en turbine).


    Jeg har kigget på et nyt kabinet med bedre luftstrøm: Arc Midi R2
    Jeg har kigget på ny CPU køler: CoolerMaster Hyper 212 Evo & Noctua D15 (ikke overbevist at den sidste kan sidde i mit nuværende kabinet)


    Gode råd til hvor jeg skal starte, modtages gerne. Det er lidt af en jungle, når man ikke følger markedet til dagligt.


    • Budgettet er 2000,-
    • Fokus er støjniveau
    • Eventuelt nyt kabinet - behøver ikke bimle og bamle med lys og ligne en raket, må gerne være lidt diskret
    • Har et ønske om at overclocke PC'en, når køling/hardware er på plads - så det skal der gerne tages højde for


    Hvis der er andre vigtige specs, som jeg ikke har fået med, så spørg endelig!


    Edited: Mit nuværende kabinet, ligner dette http://www.mm-vision.dk/kraftig-monster-plus-til-gaming

  • det bedste du kan gøre er at skifte dine blæsere til nogle der er mere støjsvage, du kan evt sætte det hele til en fancontroller så du selv står for hvor meget de skal larme.
    en evo 212 med en noctua fan er ikke nogen dum ide men så er du næsten oppe på samme pris som en noctua køler ville koste i sig selv.


    noctua er kommet med en redux serie som er deres "gamle" fan designs som stadig er virkelig holdbare til en fornuftig pris det kunne være et godt sted at starte :-)

  • Det lyder som et fint råd, jeg hælder mest til Noctua selv, da jeg har læst et par udenlandske anmeldelser af CoolerMaster, der mener den måske er lidt i underkanten, hvis man overclocker.


    Mit nuværende kabinet har ingen blæser foran eller ovenpå, kun 1 i siden og 1 bagtil - der er 1 på den "anden side" også, men den har aldrig været slået til - og computeren larmede overhovedet ikke i starten.


    Har fundet Noctua til 650kr-ish, så det er jo ikke slemt, og eventuelt starte med sådan een og et kabinet. Er meget i tvivl om der er plads til så stor en fætter i mit nuværende. Nogle ideer til sidstnævnte?


    (Fancontroller skal jeg lige researche lidt, det er udover mit kompetance-område lige pt haha)

  • Hvilken type køler sidder der på grafikkortet? Hvis det er en blower-style, kan du med fordel købe en bedre køler til den. Jeg har selv to gtx 670, de larmer frygteligt. Arcticcooling laver nogle fede kølere.


    Har du overvejet AIO vandkøling til din cpu? De fylder mindre end Noctau D14 og D15, og yder lige så godt, hvis ikke bedre.

  • Vandkøling til CPUen larmer mere end luftkøling, i hvert fald så længe vi taler AIO. Custom vandkøling er en anden snak, men det er nok ikke relevant her.


    En Noctua NH-U12S er 1 mm lavere end Cooler Master Hyper 212 Evo, så den kan i hvert fald lige så let være der. Og den vil være noget mere stille. NH-D15 er nogle mm højere, men stadig ikke nogen kæmpe forskel.

  • Hvilken type køler sidder der på grafikkortet?


    Har du overvejet AIO vandkøling til din cpu? De fylder mindre end Noctau D14 og D15, og yder lige så godt, hvis ikke bedre.

    Der sidder denne køler : http://postimg.org/image/rbaww8we5/


    Tror ikke det er selve grafikkortet der larmer mest (det larmer sikkert - men bliver overdøvet af CPU) - satte en finger på CPU fanen, og foruden at det naturligvis gjorde mega ondt, så var maskinen også tæt på lydløs (i hvert thi fald MERE end rigeligt lydløs til mit behov)


    Har set på lidt AIO vandkøling, men læste en sammenligning et sted, hvor der stod at det larmede lidt mere end Noctua - og så var det ikke super relevant for mig desværre. Men tak for tippet.

  • Custom vandkøling er en anden snak, men det er nok ikke relevant her.

    Korrekt :9xo - der går nok et par år, før jeg tør rode mig ud i det!

    En Noctua NH-U12S er 1 mm lavere end Cooler Master Hyper 212 Evo, så den kan i hvert fald lige så let være der. Og den vil være noget mere stille. NH-D15 er nogle mm højere, men stadig ikke nogen kæmpe forskel.

    Jeg vil kigge på NH-U12S og sammenligne med NH-D15 så, det lyder som de bedste forslag til mine behov. Tak. Så skal jeg bare kigge efter et "bedre" kabinet.

  • Så skal jeg bare kigge efter et "bedre" kabinet.

    Har kigget lidt, samt set anmeldelser, og er faldet over dette tower:


    https://www.komplett.dk/nzxt-h…i-tower-sortorange/820275


    Ikke nødvendigvis i den farve, men er der nogen der har erfaringer med det. Ser udtil at kabelføring er super let, god med plads, okay med luft og lydsvag.


    Edited: Efter nærmere "studering" ser det udtil at luftgennemstrømning er for lav, så det kræver vandkøling. Må finde en anden løsning med mere luft, og stadig stilet design.

  • Corsair 540, Phanteks Pro og Arc midi er alle sammen virkelig gode. Hvis det er airflow som er vigtigt.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Corsair 540 er med dobbelt kammer, så der kan du virkelig få et godt airflow, da alt kabelrodet er i det bagerste kammer. Phanteks laver bare generelt nogle lækre kabinetter, og Pro er, som Jesper siger det, fantastisk at bygge i. Dog er Pro, Primo og Luxe designet til custom vand, og der er måske ikke tænkt så meget over luftkøling igen. Arc Midi kender jeg intet til, så der vil jeg tie stille ;)

  • I stedet for at investere i fan controller som du selv skal side og rode med hver gang du gaar fra idle til load.
    Saa kan du installere det gatis program speedfan som goer det automatisk.


    Husk at test at din maskine nu er stabil ved det nye/lavere koeling under load.
    Jeg maa desvaerre ikke linke til mit lille superstress test. sa jeg kan kun anbefale prime95 blend mode og Linx

  • Nu har du så vækket en tråd, som har været inaktiv i en måned.. Men Speedfan fungerer ikke i alle setups, ligesom det aldrig vil kunne gøre op for en ordentlig, trinløs fancontroller.


    Man sætter aldrig de vigtige fans, såsom CPU fan, til en fancontroller, men lader i stedet bundkortet styre RPM her. Derfor er det ikke nødvendigt at stille om på en fancontroller, når man går fra idle til load.. Mine ekstra fans i kabinettet kører med 450 RPM konstant, og det fungerer helt fint.


    Alle torturetests virker fint, og jeg kan anbefale Prime95 eller OCCT..

  • Fik ny CPU køler monteret i går aftes, i et sprit nyt lækkert kabinet. Alt ser ud til at fungere, (tak til youtube for installations guides lol).


    Computeren er nu NÆSTEN lydløs, så det er bare alt for lækkert. Kan godt være jeg kører en stress-test på et tidspunkt, men lige i øjeblikket, med de faktisk ganske få krav jeg har, fungerer det perfekt.


    Har ikke før prøvet at skifte mange ting i min PC, men kan konstatere at det potentielt kunne blive lidt vanedannende.


    1000 tak for hjælpen igen!