spm ang RAM når der står "(O.C.)" på bundkortet

  • Hey,
    skulle lige til at købe nogen nye ram, og har set på Corsair Vengeance 2133MHz RAM, men da jeg lige slog mit bundkort op for at være helt sikker.. bemærkede jeg, at der ud fra alt undtagen 1333/1600 MHz står "(O.C.)" i parentes..


    hvad betyder dette?


    Jeg går ud fra at jeg stadigt bare kan købe nogen 2133 MHz RAM og smide dem direkte ind?


    mit bundkort:
    https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LK/specifications/



    de ram jeg har set på:
    http://www.edbpriser.dk/ram/co…ductDetailsSpecifications



    alternative ram:
    http://www.edbpriser.dk/ram/co…ductDetailsSpecifications



    - Raz

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Officielt understøtter hukommelsescontrolleren i Intels Ivy Bridge-CPUer kun op til 1600, dvs. det er det Intel "garanterer" vil fungere. Men i praksis kan de klare meget højere hastigheder. 2133 er absolut ikke noget problem.


    Til gengæld kan man sige at ydelsen du får ud af den hurtigere RAM er yderst begrænset. Det er kun nogle ganske få hukommelses-intensive programmer der får et nævneværdigt boost af 2133+.

  • Her er noget jeg fandt, da jeg selv søgte omkring netop samme spørgsmål:


    It could mean:
    This chip has been tested to support (under certain assumed environmental conditions) an overclock up to this value, but the default clock speed is the stock speed.
    OR
    This chip will operate at this overclocked frequency out of the box with no user intervention, because we have tested this speed, determined it is safe, and enabled it in the firmware by default.
    OR
    This speed is something we came up with out of thin air as what might be attainable as an overclock speed under certain circumstances, e.g. extreme cooling solutions.
    OR
    This product has been modified specifically by our manufacturer or vendor to contain special thermal characteristics that are not part of the stock OEM model, which allows the product to safely operate (based on our testing, or not) at this rated speed.


    Hvis hvad der står er rigtigt, kan det være dine ram selv OCer op til dets frekvens, mens det også kan være du selv skal gøre det... Det er afhængig af bundkortet (ifølge teksten...)

  • Man skal selv indstille det. DDR3 bliver næsten altid automatisk sat til at køre 1333, man skal selv enten slå XMP til og vælge en hurtigere profil, eller indstille det helt manuelt.

  • Siger mange tak for svarene begge to :)


    well, har da været inde og pille lidt da jeg skulle OC min CPU til de 4.35 GHz den køre på lige pt, og kan godt huske at ha set noget med XMP osv derinde, samt man selv kunne vælge MHz på RAM osv.. så mon ikke jeg finder ud af det.


    siger mange tak for de beroligende svar - har bestilt de nye RAM ^^

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU