Indlæg af Raziel

et GTX 1080Ti er absolut et god kort til dine specs og krav - jeg ville dog overveje, om det er en opgradering som haster lidt, eller om man evt. skulle overveje at vente på den nye serie?

Kommer dog nok først slut Q1 eller start Q2 2018..

men altså, GTX 1080ti er virkeligt et awesome kort, og vil være springet værd.

argumenterne er sådan set allerede smidt på bordet, så ingen grund til at jeg gentager det samme :P

Jeg har lige selv fået en ny ekstra Lenovo P51 (mener det var en P51), med en i7 7820HQ, 64GB RAM og en Quadro 2200M (til ved siden af min primære computer) - har ikke brugt den overdrevet meget endnu, men so far, er jeg nu ret glad for den ^^

- Anyway, jeg vil dog helt klart anbefale den Asus der... Asus er et mærke jeg aldrig har haft andet end top erfaringer med! ^^

"The Image menu offers a few picture tweaks like Trace Free (overdrive) and VividPixel, which adds some edge enhancement. Trace Free has five levels of operation of which 80 (out of 100) represents the sweet spot between blur reduction and ghosting. You’ll need to scroll down to the second portion of this menu to find the FreeSync control, which is turned off by default. You won’t get any other indication of its status either by an OSD message or the color of the power LED. Turn it on here, reboot the monitor, then enable it in AMD Catalyst to complete the process. It works over a range of 40-75Hz."

http://www.tomshardware.com/re…aming-monitor,4822-2.html

hope this helps :)
    - in case du ikke lige havde fået det på plads - så lige, at det sidste svar var 5 dage gammelt :p

Det er et rigtig fedt setup du har fundet dig.

Du kunne spare lidt ved blot at købe en GTX1060 til dit behov, men altså, det er i hvert fald et setup du nok vil blive glad for! :)

Jeg er ikke direkte helt uenig med dig, Emil, og jeg forstår hvad du siger, og forsøger at pointere ud - absolut, men argumentet er et dream scenario... vi har ventet på hyper treading og multi core understøttelse siden sandy bridge nu, og når det er op til de enkelte spil producenter... kan vi jo se hvor langt vi er kommet so far..

Jeg forstår sagtens hvad du prøver og sige, og det giver også helt fin mening fra det perspektiv, men sagen er, for nu, så udnytter langt de fleste spil altså ikke rigtigt flere kerner, og der kommer nok til at gå lidt mere tid end bare lige 1-2 år, før vi for alvor ser det blive mere main stream.. Intel's nye CPU'er kommer også med hexa core, og hvis ikke jeg husker forkert, også octo core.. når de er ved at blive mere main stream, i og med Intel sidder solid på største delen af gaming CPU markedet, så vil producenterne måske fokusere lidt mere på det, men jeg tvivler stærkt på, at der lige inden for det næste år eller to sker det helt vilde på det punkt.

Når vi så en dag er kommet så langt, jamen fint, så kan vi fokusere mere på det, men for nu, hvor de fleste spil oplever bedre performance af en Quad core med højere hastighed frem for flere kerner med lavere hastighed... synes jeg ikke selv det giver helt så meget mening i sidste ende, at gå efter ryzen for pure gaming setups, med mindre man altså spiller nogen af de spil eller overvejer det, eller arbejder med encoding osv. :)

i teorien, så køber man en på nuværende langsommere processor i tilfælde af, at der inden for de næste par år sker noget helt dramatisk fra spil producenternes side af.. :)

erhm.. ikke for at pudse brændstof på den Intel vs Ryzen diskussion igen, men... med mindre de primære spil som spilles er sådan noget som civilization og der arbejdes meget med video encoding osv, så vil Ryzen ikke hamle op med Intel i pure gaming performance.

langt de fleste spil får mere ud af hurtigere cores, frem for flere, og det er simpelthen blot faktum :)

Ryzen vil i syntetiske benchmarks oftest nå flere points... Corona og CineBench MultiTreading.. 7-zip... video encoding, osv, men i de fleste spil, som Tomb Raider, Rocket league.. Tom Clancy's Ghost Recon, Deus Ex.. bilspil, som F1 2016.. sleeping dogs.. Intel opnår flere FPS i et langt større omfang af spil, end Ryzen :)

Vi kan se på spil som Ashes of singularity, som ofte bliver brugt fordi den er lavet til at håndtere flere cores osv - selv der kommer Ryzen knap nok foran, mens spil som Rise of the Tomb Raider.. fair nok, man har måske ikke brug for 200 fps, men tager vi 1080p, opnår Intel setup'et mellem 25-90 fps mere end ryzen i avg fps, alt efter om vi køre på medium eller high settings..

Yes, der er enkelte spil - igen, spil som civillization, som opnår bedre performance med en Ryzen, og generelle tasks, som encoding, om det er data eller video osv, som udnytter flere cores er bedre - nogen gange MEGET bedre... mere end dobbelt så hurtig med Ryzen, men til den almindelige gamere, vil hurtigere core performance betyde mere end flere cores, som køre lidt langsommere.. plus Ryzen er baseret på en Broadwell-tilsvarende teknologi, som er 2 år gammel nu. :)

så til almindelig gaming.. Intel over Ryzen :)

No problem :)

altså den er ikke for dyr, hellere - det er absolut et godt bundkort, det er slet ikke det - var mere at du egentligt godt kunne have nøjes med et billigere, men havde det været mig, ville jeg skam absolut selv have valgt det bundkort over et af de billigere... :p

plus du så også har muligheden for evt. at overclocke dit setup lidt i fremtiden, hvis du får dig en ordentlig køler.

Det er ikke fordi du skal være bange for, at din maskine brænder sammen.. Standard køleren som medfølger køler bare ikke så godt, og de larmer rigtig meget, når der kommer lidt tryg på., så du vil f.eks. slet ikke kunne sidde og overclocke dit setup med den køler, men ellers kan du godt køre den bare stock.

det er ikke nødvendigt med en anden køler, men absolut de 2-3 hundrede værd! :)
    - men du kan nu sagtens bare køre med den CPU køler som følger med.

mht. net, så vil du nok ikke få den bedste net dækning i hvert fald.
    hvor stort er huset?
    er der mange væge, etager eller andet dit wi-fi skal igennem?
    og hvad med afstanden?

grafik kortet... vil jeg dog nok selv have gået igennem besværdet og få sendt tilbage, og købt et andet - det bundkort med kun 3GB VRAM er virkeligt ikke ret kraftig eller et som kan klare meget mere, i længere tid, eller kan anses som "fremtids sikret" :)

Enig - din CPU er snart 8 år gammel - jeg vil nok sige, du burde kigge efter den nævnte core i5 7600k (koster lige under 2000 kr,-), med et z270 bundkort og 8-16GB DDR4 RAM, og et nyt grafik kort.

Hvad med skærmen?

du har en 1080p med 60 hz/fps skærm lige nu, og hvis det er den du vil beholde så er et GTX 1060 sådan set nok nok, men hvis du f.eks. overvejer at opgradere skærmen inden for en nærmere fremtid - hvilket du jo sådan set sagtens kan gøre, da ny CPU, Bundkort og RAM max vil koste dig omkring 4000 kr,- (hvis du går efter en core i5 7600k til ca 2000 kr,- og ca 1000 kr,- for nogen gode 16GB DDR4 RAM på omkring 3000 MHz, og et decent bundkort til omkring 1000 kr,-)

Hvis du skal op over 1080p @ 60Hz, så smid evt et GTX 1070 i istedet, og du har en seriøs maskine.

SSD vil jeg helt klart også anbefale dig.
    Det vil simpelthen være en skam at have sådan en maskine, uden en SSD :)

Køber du et GTX 1060, skal det være 6GB udgaven, og ikke 3GB udgaven :)
    (et alternativ kunne være AMD RX480, som er ca. 100-150kr,- billigere end et tilsvarende GTX 1060 6GB fra Asus.)

det er et rigtig godt build du har fundet dig, og endnu engang må jeg sige, jeg nok er enig med HerrMansen her (this is starting to be a thing, eh? :p)

den i7 er lidt af et overkill - spar istedet pengene og køb en i5 istedet - der vil ikke være nogen forskel i gaming performance, og hvis der er, er den absolut minimal.

i5 er mere nok til spil generelt, og med mindre du skal video redigere eller køre live stream, så er der ingen grund til at gå op i en i7.

CPU køler... fair nok, man kunne gå ned i noget billigere, men på den anden side, så kan du jo evt. udnytte det og Overclocke dit rig lidt, hvis du skulle kede dig... :p

GPU - den er nok lidt afhængig af skærm også.

køre du en 1080p 60Hz skærm, fair nok, en GTX 1060 er sådan set fin, men hvis du skal over det - om det er opløsning eller refresh rate, så vil en GTX 1070 nok være en god ide :)

hvis du har pengene til det, kan du jo evt købe en 144 Hz skærm - de er ikke særlig dyre i FuldHD, og kan fås helt ned til omkrin 2000 kr,- nu til dags.. eller sådan en her:
    https://www.asus.com/Monitors/ROG-SWIFT-PG248Q/

180 hz mde g-sync... så har du fandme et mest flydende CS GO gameplay.. :p

men ja, sidder du på en 1920x1080 skærm med 60hz, så kan du bare nøjes med en GTX 1060... lige CSGO kan det GTX 1060 nok også godt klare 200 fps,, men altså, nu tænker jeg på, hvis du beslutter dig for at spille andre spil - lad os sige tomb raider, crysis, deus ex or the like.. her vil et GTX 1060 være fint til 1920x1080 60fps, men hvis du vil op og køre i en højere opløsning eller over 60 fps i sådanne spil, så er vi oppe i GTX 1070.

det er som sagt bestemt et rigtig godt build du har der - til CS GO og bare let gaming, bestemt Overkill, men så igen... så har du i hvert fald noget hardware som holder et par år, og du kan game på det, hvis du får lyst til at spille andre mere krævende ting også, selv om et år eller to.

CPU'en ville jeg dog nok alligevel sige - du kan sku bare 'nøjes' med en i5 her... :p

mht. netværks kort
    har du brug for at køre den trådløst?

ellers sidder der nemligt et indbygget netværks kort i bundkortet, som er langt bedre (dog ikke trådløst).
    en anden ting...
    Hvor hurtig er din internet forbindelse derhjemme?
    Det trådløse netværks kort du har fundet køre nemlig med en lidt gammen teknologi, som ikke kan tage en ret høj hastighed, så hvis du f.eks. har fiber i hjemmet, vil den begrænse dig meget, men hvis du sidder på en mindre 20-30 mbit kobber forbindelse... men har du mere end 40 mbit, vil det netværks kort du har fundet begrænse dig til kun at udnytte max 37.5 :)
    - men så igen, spørgsmålet er, om kabel er helt udelukket, og om du SKAL køre din stationær trådløs?
    Hvis du blot køre med kabel, behøver du ikke det netværks kort.

mht blæser

Så vidt jeg umildbart forstår, så er der en kabinet blæser med kabinettet i forvejen.

Den blæser du har fundet, er ikke en processor blæser/køler, men en ekstra kabinet blæser, som er godt at have, men egentligt ikke rigtigt nødvendig.
    Den er nice to have, og hvis der er penge til det, så absolut en god ide.
    Du kan evt. blot købe 120mm udgaven, og så skal du have en AF serie, og ikke en SP.
    SP bruges til radiatorer, mens AF er Air Flow serien til kabinetterne.
    så du skal altså blot have et af disse til 119 kr,-
    https://www.komplett.dk/search?q=Corsair+AF120

Du har ikke brug for køler pasta, da både den medfølgende eller en ny processor køler altid kommer med køler pasta.

Som HerrMansen nævner, så er den processor køler som kommer med dog ikke lige den bedste eller mest stille i verdenen - Det er absolut en rigtig nice processor du har fundet dig, men den køler som medfølger er bare ikke ret god.

Der kan du f.eks. købe sådan en her:
    http://www.pricerunner.dk/pl/1…212-Evo-Sammenlign-Priser

eller

http://www.pricerunner.dk/pl/1…h=be+quiet+pure+rock+slim

dvs. du sådan set kan spare pengene fra netværks kortet, køler pasta'en og blæseren, og så køb et afde to processor kølere, og evt en ekstra blæser istedet.

i teorien kunne du også (igen, som HerrMansen nævner) nøjes med et lidt billigere bundkort.. og jeg vil også selv anbefale, at du købet et grafik kort med mere end 3GB VRAM, blot så du er lidt fremtids sikret, og kan bruge det et par år endnu. :)

mht. RAM, så ved jeg ikke lige hvor meget dem du havde set på kostede - ser ud til at være udgået, men de var nu meget gode.
    - du kan dog godt spare en lille smugle på RAM også, da du sådan set ikke rigtigt har brug for 3200 MHz i det build der :)

det der vidst heller ingen grund til :9xo :rules:

præcis - tror skam heller ikke man burde se dem som "konkurenter" som sådan :p
    det synes jeg nu ikke de er det værd til at blive anset som :D :whistling:

haha, Jeg forstår hvad han mener, og nu er jeg selv lidt barnlig med den kommentar, I know I know :p
    but yeah..
    in any case, keep up the good work!
    - as you can see, it is appreciated by people!

Nu springer jeg også lige med på denne - eftersom at jeg nok også har været en som er kommet og gået lidt fra siden..

Jeg oprettede mig vist først engang omkring 2011 eller 2012, tror jeg, men fulgte siden i hvert fald siden 2007-2008..

Jeg har i mindre perioder også været lidt rundt omkring de andre nævnte sider, men... Tweak er en jeg altid er kommet tilbage til.

De sidste par år har jeg ikke selv været ret aktiv - mere blot pga. travlhed, og manglende tid... Når jeg endeligt havde tid, så var det lige Tweaktown eller ggmania jeg lige fik gået igennem, men ... at gå efter den rank 1 world og EU i D3 tilbage i 2015, og blot have meget travlt med arbejds livet, damen i hjemmet osv igennem 16..

HardwareOnline var jeg selv på et stykke tid... over en længere periode - oprindeligt registrerede jeg mig, fra bruger aktivitet niveauet dengang virkede højere - men det gik hurtigt op for mig - eller den følelse jeg fik efter at have været der et stykke tid, tilbage dengang, var, at grunden til, at der ofte kom hurtigere svar osv, var mere blot fordi folk ikke havde et liv, og bare sad på hele tiden - igen, som nævnt af nogen af de andre - folk gik mere op i at have ret og blive hørt og "vinde" frem for hvad sådanne fora egentligt burde handle om.

der var naturligvis folk som satte pris på en forklaring og et gennemgående svar selv fra en "ny" brugere, men en stor del af dem sad bare som en flok barnlige børnehave-bullies, man ikke måtte sige imod eller whatever...

Da jeg var "ny" på forumet, havde mine ord ikke rigtigt nogen værdi, og jeg var blot en noob, selv hvis jeg igennem rene argumenter, bevis førelse, benchmarks og teknisk forklaring på hvorfor og hvordan gentagende gange måtte forsvare hvad jeg snakkede om, synes jeg ikke det betød noget, for ham den anden havde jo været på det fora i mange år, og havde flere tusind svar postet igennem tiden, så det måtte jo automatisk betyde, at han vidste bedst... selvom jeg på et tidspunkt blev lidt irriteret og endte med at bruge 3 timer en aften på en rigtig god gennemgang og research for fuldstændig at rive hans meningsløse argumenter og holdninger fra hinanden, men facts, og referencer til flere sider, benchmarks, og dybere forklaringer af detaljerne.. Jeg kan ikke engang komme i tanke om, hvad det enme egentligt var lige nu, men jeg husker skam at være blevet irriteret nok til at spilde over 3 timer... blot for så at få fortalt, at nu gjorde jeg det personligt, vidste ikke hvordan man skulle opføre sig op et "grown-up, seriøst forum" og at man godt kunne se på mig, at jeg jo var en "tweak.dk" bruger (som jeg tidligere havde nævnt, da jeg kopirede noget fra tweak.dk, og henviste blot til siden, da man vist ikke måtte linke til andre sider eller sådan noget.) og så blev det bare for barnligt..

Tweak.dk er en side jeg selv har brugt og besøgt i mange år - tilbage fra starten af gymnasie årene, under udannelsen... mit gamle arbejde.. ikke så meget de sidste 2-3 år, hvor jeg arbejdede som senior teknisk konsulent for Apple, da det var nogen år hvor jeg bare ikke havde tid, men altså..

og nu sidder jeg her så igen.. HardwareOnline er ikke noget jeg efter mine erfaringer derinde kan tage særlig seriøst - det er sikkert anderledes nu, jeg vil tro 4-5 år senere, but still..

Tweak er nu en side jeg altid har været ret glad for - Jeg kan godt li tonen og folk som er her.. jeg må detsvære indrømme, jeg nok selv lidt er et af "fan-boy" typerne, som generelt fortrækker Asus over andet, og selv er mere til Intel/nVidia, men det er nu også bare efter min erfaringer, og folk er nu velkommene til at vælge hvad de vil, uden at de skal hakkes på eller noget, og jeg vælger/bygger ind imellem også selv setups med andet..

Der er folk som har styr på tingene.... det er til at få svar på hvad man end måtte have af problemer.. folk har ikke en "Jeg skal bare vinde dette argument, om jeg har ret eller ikke" attitude.. folk er mega flinke og tonen er mere "ligestillet" og "venne-agtig, som der også bliver nævnt.. plus nogen af de artikler, reviews og diverse ting... kan se Admins også altid har gang i noget.. :9xo

En side skal ikke defineres ud fra sit aktivitet niveau - det handler ikke om, at der hele tiden skal være gang i den... men når folk har ting og sager, spørgsmål, vil have råd osv, at de kan komme og få de råd de søger osv, og dette synes jeg Tweak er rigtig god til, med flere besvarelser, og jeg synes det er rigtig fedt, at folk kan finde ud af at bruge hinandens informationer og svar, eller lige sige "som han nævner, så... sådan og sådan... som er helt rigtigt.. blot lige være opmærksom på, at lige i dit tilfælde... " og det er lige sådan det skal være :9xo

Jeg har aldrig været typen til at give ret meget ros, men Tweak.dk er en super fed side, med en super nice digital atmosfære, kompetente folk, flinke folk... kompetente OG flinke folk... og med plads til tosser som undertegnet her, som også lige kan stoppe forbi ind imellem - uanset om der går en dag, uge, måned eller 3 år ind imellem, og stadigt føle sig lige så velkommen og som en del af siden. :9xo :rules:

Tror sgisme aldrig vi har vaeret mere enige.
    den vente tide der gaa paa edbprsier.dk pga cloudflare er nok til jeg ikke gider hjalpe folk med pc builds i DK mere.
    Det er simpelhent for sloevt.

dog ser jeg gerne https support som et plus naar nu man boer i det tilvalgt diktator uland.

med at håndtere crawlers tænkte jeg egentligt ikke på at folk bare skulle væbne sig med tålmodighed - jeg hader selv virkeligt langsomme sider..
    men mere... brug robots til at deale med crawlers, hvis det er.
    EDBpriser er nu en anden ting - der behøver de jo sådan set ikke bruge det, ud fra sidens formål - Jeg ved ikke lige hvor mange folk som rent faktisk opretter en konto på siden, men jeg har selv brugt den i godt 10 år nu, uden nogen sinde at have oprettet en bruger konti derinde..
    jeg er selv begyndt at bruge pricerunner en del mere, som endeligt er begyndt at have en del flitre mere med også, men ... det er nu ikke fordi de har alle filtrene fra edbpriser, jeg ind imellem savner lidt (selv da EDBpriser også ind imellem godt lige kunne bruge et filter eller to mere).

men ja, hold kæft, hvor har EDBprisers sløvhed også bare irriteret mig grænseløst og fået mig til at give op på at skulle finde hvad jeg skulle bruge derinde, et par gange :p

RIP, GTX Titan...
    haha, men grineren, det var lige præcist sådan et billede jeg havde håbet på at se :D :D :whistling:

well, temps ser nu alligevel acceptable ud.

mon ikke det vil virke, hvis du bare sætter dens indbyggede blæser til max 55% (den viser ellers 59% i GPUTweak der?)
    og så evt. lader den blæser sidde på xD

du skal dog nok finde noget andet at sætte den på med - det plastic eller hvad du nu har fundet.. hvis nu det smelter... tror jeg ikke lige det ville være for nice... eller lugte ret godt.

Det tager for lang tid at komme igennem cloudflare?

crawlers kan vel håndteres? :)

blot ren nysgerrighed som får mig til lige at træde et skridt ind her :p

Man kan vel sikkert lave nogen smarte små løsninger.. montere en random blæser på radiatoren eller sådan noget, men egentligt vil det bedste nok være, blot at finde en 3rd party køler, som dem fra Arctic.

og ellers er det en eller anden lappe løsning med at gaffa-tape eller elastik/spænde.. et eller andet og spænde en SP blæser på radiatoren direkte :p
    - hvis du gør noget i den stil, må du sku meget gerne sende mig et billede :D

Hej jeg havde for lang tid siden købt et brugt Titan og troede det var min gamle CPU der ikke ville virke med den. Efter at have opgraderet til Ryzen og det giver mig samme problemer, håber jeg nu det bare er køleren der ikke virker ordendligt. Og den derfor fucker med mig når jeg prøver køre 2 af dem da den jo så vil hive det andet kort ned i hastighed.

Jeg vil derfor forsøge at udskifte enten blæseren eller hele køleren, men hvor fanden finder man en blæser til et gammel Titan 6gb? I det tilfælde man ikke bare lige kan finde sådan en måske en ny køler? der ikke koster 500 som en accelero extreme III :)

well, du kunne evt. købe non-extreme udgaven - twin udgaven, som plejer at være en lille bitte smugle billigere, men nok ikke meget - Corsairs Hydro HG10, hvis du har custom vand loop, som nok er lidt billigere - men ellers er dit eneste håb nok ebay.. særligt fordi det er en ældre, udgået model..

men puha... GTX titan i SLI med ref. kølere... så har du nok ikke brug for at bruge radiatorer på det værelse ? :D

I bund og grund, så vil selv sådan en skærm som denne være fin til dit behov.
    http://www.pricerunner.dk/pl/2…-U2715H-Sammenlign-Priser

Jeg ved du spørger specifikt efter 27", men du skulle måske overveje en 29" også - der har du så opløsningen som hedder 2540x1080.

Jeg har selv haft MX299Q fra Asus, som er deres designer serie
    http://www.pricerunner.dk/pl/2…-MX299Q-Sammenlign-Priser

og hold kæft, det er det smukkeste, rene og flotteste billede..

De rer den fordel, at du f.eks. i Diablo har 33% extra view i begge sider - du skal sætte spillet i boarderless window mode - det virkede i hvert flad, dengang jeg spillede det. Jeg stoppede, efter vi fik vores rank 1 EU og lige mistede Rank 1 world et par timer inden den season sluttede .. tilbage for snart halvandet år siden :p

når du arbejder i programmer som excel og word, så har du rigtig god plads til at have f.eks. 3 sheets eller dokumenter i 100% størrelse i full size ved siden af hinanden, til forskel for ellers hvor du kan have 2 i en lidt for stor str..
    Ligeledes, hvis du f.eks. ser film på den... de der sorte kasser man har over og under selve billedet - dem har du ikke, da filmen fylder hele skærmen, så der er billede fra kant til kant, hjørne til hjørne, som er ret awesome..

Men skal du have 27" udgaven.. har de også sådan en - dog er det med 3840x2160 og ikke 2560x1440:
    http://www.pricerunner.dk/pl/2…-MX27AQ-Sammenlign-Priser

Der er nogen billigere alternativer fra LG osv også, til den 29" skærm, men lige den asus har jeg selv haft og hold kæft jeg elskede den.

men overvej helt klart den 29" fra Asus også.

og mht. Freesync, som SvenBent siger... er det med, er det en bonus, men til dit behov og diablo, ville jeg nok ikke stresse for meget over det.

Jeg har f.eks. mit nuværende setup, som jeg nu er meget glad for, og altid lige skal vise frem, når muligheden præsentere sig selv, men mit næste projekt... bliver nok omkring sommer-efterår, når de nye CPU'ere er ude fra Intel.. samt jeg er ved at tage kontakt til et par forskellige metal smed, for noget helt custom jeg og min ven har designet og lavet plan tegninger af osv..
    har en glarmester også.. bliver et 100% custom setup fra bunden af, mht. selve "case" hvis man kan kalde det for det stadigt.. :p