Test af ASUS Sabertooth Z97 Mark I

  • Så er Tweak.dk klar med anmeldelsen på det ventede ASUS Sabertooth Z97 Mark I bundkort. Bundkortet her byder på en masse features, som dog skiller sig rigtigt meget ud fra, hvad de andre Z97 bundkort, vi har testet, har kunnet tilbyde. Så se med i vores videoanmeldelse og bliv meget klogere på ASUS Sabertooth Z97 Mark I.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/1971/large_front.png]


    Læs Test af ASUS Sabertooth Z97 Mark I

  • En rigtig god gennemgang af bundkortet, mange tak for det :9xo .


    Jeg har lige set gennemgangen og har tænkt lidt over for og især imod dette bundkort. Ydelsen er der intet, at sætte en finger på, så den er helt i top.
    Nu kommer det mere individuelle indtryk af kortet....... allerførst det thermalarmor væk med det. i mine øjne er det kun et marketing gimmick som ikke rigtig har nogen som helst funktion, lige bortset fra, at få et bundkort holdt i meget diskrete farver til at skille sig ud.


    Som du osse var inde på i reviewet, så er de 2 små blæsere, nok 25/30mm altså ikke ligefrem noget, jeg ville have siddende i et lydsvagt system, og så vidt jeg lige husker var det kun Pabst og Zalman, som har lavet nogle blæsere i den størrelse, som egentlig kan bruges til noget, altså noget skidt.


    Skulle jeg, men det skal jeg heldigvis ikke :)) have lavet det anderledes, så ville jeg nok have skiftet de aluminiums heatsinks ud med kobber, samt øget heatpipe diameteren til 10mm i stedet for. Så man egentlig ville have fået et bundkort som kan bruges til OC samt sikre stabilitet imens temps ville ligge helt i bund.
    Jeg vil tro, at det koster nogenlunde det samme og lave det på den måde fremfor, folk selv skal til at skifte de dele ud, som de ikke mener yder bundkortet retfærdighed, samt grundlag for et godt OC.


    Farvevalget er jo totalt individuelt, for mig er det et rigtig stort NO GO!!!!!, det er kedeligt, det har ingen funktion og fanger slet ikke min interesse, slet ikke i et kabinet hvor mit er rødt/sort, så det passer slet ikke ind i det tema.


    Så vælger Asus og forlange 1800,- for et bundkort, som ser kedeligt ud, dårlig lyd og egentlig ikke byder på noget, som du ikke kan få på et billigere bundkort, selv fra samme firma, lige bortset fra at kortet ligner en hundehømhøm som har lagt i solen for længe :whistling: :) , det er rigtig dårlig stil efter min mening.


    Du glemte lige og tage amoren af, så man kunne se hvor mange strømfaser og mofsets der skal styre strømmen til CPU og derved OC, om det kan blive stabilt, når først fårene skal skilles fra bukkene mht. bundkort.


    Til 1800,- er det i mine øjne et fail, da ydelsen kan nås på et kort som koster væsentlig mindre, mens du som forbruger skal betale premium for et plastic sticker i kassen :whistling: .


    ret skal siges jeg ikke er Asus fan på nogen måde, men heller ikke imod, jeg har det med dem som med Corsair, de kommer aldrig i mine maskiner igen, dertil er de for midrange.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Fornøjelsen er skam helt på min side :D


    Superfedt med så dybdegående en kommentar! :D Og nej, deres Thermal Armor har ingen praktisk funktion overhovedet efter min mening heller. Men der er jo nogle der lovpriser det, og har de små blæsere installeret. Har man dem installeret er der en lille smule at hente. Men jeg ville langt hellere undvære den støj og have de 2-4 grader højere temperature :-)


    Strømfaser er desværre PT. ret irrellevant, da selve strømstyringen faktisk sidder i selve CPU'en. Så først når Haswell refresh kommer ud, vil vi se forskel på bundkort med mange faser kontra bundkort med få faser. Så derfor hev jeg ikke skjoldet af, det det sådan set bare ville være spild af tid :-) Så om prisen er fail eller ej, synes jeg faktisk er lidt tidligt at afgøre - hvilket også er grunden til, at jeg ikke forstår hvorfor Haswell refresh ikke blev frigivet samme dag som Z97 chipsettet :-)

  • God morgen læsning :)


    Et offtopic spørgsmål: Kommer der en Hero review snarest og har du evt. en sammenligning mellem de forskellige ROG modeller? Jeg leder og leder, men synes ikke jeg kan finde.. Og ASUS hjemmeside vil ikke sammeligne :/

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality

  • God morgen læsning :)


    Et offtopic spørgsmål: Kommer der en Hero review snarest og har du evt. en sammenligning mellem de forskellige ROG modeller? Jeg leder og leder, men synes ikke jeg kan finde.. Og ASUS hjemmeside vil ikke sammeligne :/


    Mange tak! :D


    Jeg ved faktisk ikke, om vi har et Hero bundkort på vej, men jeg skal nok lige høre de øverste instanser efter, om ikke de kunne fremtrylle sådan et :-) Kunne nemlig også godt selv tænke mig, at give det et kig :-P

  • Nearby


    Du kan jo lige hygge dig med en gennemgang af hero her i mellemtiden :)


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.