AMD- el. Intel-opgraderingspakke, hvilken skal jeg vælge?

  • Som jeg har skrevet i en tråd tidligere her på Tweak.dk omkring min computer ikke ville tage imod mine nye RAM og så har jeg skrevet lidt om det i min blog.


    Jeg har så kigget på Komplett.dk, at man kan købe en opgraderingspakke, hvor man får en CPU, bundkort og RAM.
    Jeg har så kigget på disse to:


    Opgraderingspakke - A8-6600K


    Indeholder:


    CPU: AMD A8-6600K Quadcore 3.9-4.2GHz


    MB: Gigabyte FM2+ GA-F2A78M-D3H


    RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (2x4GB)




    Opgraderingspakke - Intel i3-4130


    Indeholder:


    CPU: Intel LGA1150 Core i3-4130


    MB: MSI LGA1150 B85M-E45


    RAM: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT CL9



    Jeg har ikke ret mange penge at gøre godt med, maks 1700-1800 kr, så jeg tænker en af de to pakker er fint til mig, når jeg både har kabinet, harddiske, grafikkort og en PSU på 480W. Jeg ved ikke om disse pakker er for krævende i henhold til strømforsyningen, men hvis min strømforsyning kan trække dem, hvilken pakke skal jeg så gå efter? :)
    Jeg vil jo helst gerne have 8 GB RAM, da jeg indimellem også arbejder i Photoshop og InDesign samt har en del programmer kørende samtidig, så som Skype, Spotify, Mozilla og evt. et spil.


    Men hvilken pakke skal jeg vælge? Intel eller AMD? :)


    Mvh Kent

  • Så længe strømforsyningen er af nogenlunde acceptabel kvalitet er den mere end rigeligt til begge systemer (dog ikke samtidig :P ).


    En Core i3-4130 vil typisk være bedre end en A8-6600K til spil. Dog lidt ærgerligt at den pakke har mindre og langsommere RAM. Det kan godt blive et problem i de mere professionelle programmer.


    A8-6600K giver mere mening i et system uden grafikkort, da den har ret habil integreret grafik; bedre end Core i3-4130. Men selve CPU-ydelsen er altså omvendt, der er Core i3-4130 typisk foran.

  • Hvad med følgende i stedet:


    AMD FX-6300 http://www.edbpriser.dk/proces…a-box-pib-id-7053684.aspx


    ASUS M5A97 LE 2.0 http://www.edbpriser.dk/bundko…le-rev-20-id-6930839.aspx


    G.Skill. SNIPER http://www.edbpriser.dk/ram/gs…-2-x-4-gb-id-4896160.aspx


    ___________________


    Det bliver 1825,- (afhængig af dagpriserne dog)



    Jeg er enig i hvad Sakkura mener om de to pakker, og til spil vil Intel i3 formentlig gøre det bedst. Jeg ville dog personligt synes det var lidt ærgerligt at købe ny computer med kun to CPU kerner samt "kun" 4 GB langsomme RAM? Ganske vidst er det ikke alle spil der kan køre på 4-6 kerner (derfor i3 også generelt klarer sig bedre, da Intels CPUer kører væsentlig bedre kerne-for-kerne end AMDs)


    Men det er selvfølgelig op til dig selv :)


    EDIT: Lidt rod i teksten :D

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

    Rettet en gang, sidst af p3t3r ().

  • Så længe strømforsyningen er af nogenlunde acceptabel kvalitet er den mere end rigeligt til begge systemer (dog ikke samtidig :P ).


    En Core i3-4130 vil typisk være bedre end en A8-6600K til spil. Dog lidt ærgerligt at den pakke har mindre og langsommere RAM. Det kan godt blive et problem i de mere professionelle programmer.


    A8-6600K giver mere mening i et system uden grafikkort, da den har ret habil integreret grafik; bedre end Core i3-4130. Men selve CPU-ydelsen er altså omvendt, der er Core i3-4130 typisk foran.

    Men altså vil AMD-setuppet være fint nok til at fx nørde Sims3, FS13 på osv. uden problemer? Jeg har jo godt nok et grafikkort, men altså eftersom bundkortet har et interegeret grafikkort, så er det vel ikke nødvendigt at bruge mit grafikkort? Jeg har et Club 3D Nvidia GT430, så ved ikke om mit grafikkort er bedre end det der er interegreret på bundkortet? :)

  • Men altså vil AMD-setuppet være fint nok til at fx nørde Sims3, FS13 på osv. uden problemer? Jeg har jo godt nok et grafikkort, men altså eftersom bundkortet har et interegeret grafikkort, så er det vel ikke nødvendigt at bruge mit grafikkort? Jeg har et Club 3D Nvidia GT430, så ved ikke om mit grafikkort er bedre end det der er interegreret på bundkortet? :)


    Når grafikortene er så små som GT430, og som det indbygget grafikkort i A8-6600K - Så ville jeg vælge at bruge pengene anderledes:


    Tage det setup som p3t3r forslår, og køb et nyt grafikkort inden for det næste ½ år (R9 270 eller større grafikkort). Dog ville jeg bruge det her bundkort i stedet: http://www.edbpriser.dk/bundko…vo-rev-20-id-6932443.aspx


    Årsagen er du kan li' at køre mange programmer samtidigt, og der klare en FX-6300 det rigtigt godt - Spillene du kan trække er bestemt udelukkende af dit grafikkort, ikke din CPU.

  • Når grafikortene er så små som GT430, og som det indbygget grafikkort i A8-6600K - Så ville jeg vælge at bruge pengene anderledes:


    Tage det setup som p3t3r forslår, og køb et nyt grafikkort inden for det næste ½ år (R9 270 eller større grafikkort). Dog ville jeg bruge det her bundkort i stedet: http://www.edbpriser.dk/bundko…vo-rev-20-id-6932443.aspx


    Årsagen er du kan li' at køre mange programmer samtidigt, og der klare en FX-6300 det rigtigt godt - Spillene du kan trække er bestemt udelukkende af dit grafikkort, ikke din CPU.

    Jeg ved godt at mit lille grafikkort, GT430, ikke er vildt stærkt men det har dækket mine behov indtil videre.
    Jeg har dog kigget på Asus R9 270, http://www.edbpriser.dk/grafik…2gd5-2-gb-id-7677647.aspx, og det har fået fine anmeldelser på HWT.dk.


    Fordelen med de pakker der er fra Komplett.dk, det er at der er forudmonteret kølerlim/pasta og der følger en CPU-køler med.
    Jeg har aldrig monteret en CPU-køler og aldrig prøvet at smøre kølerlim/pasta på en CPU, så aner slet ikke hvordan man gør.
    Hvis jeg køber den der CPU, som der er linket til, følger der en CPU-køler med til den eller skal jeg selv investere i sådan en?


    Hvilken overflade er bedst samle computeren på så?
    1. Mit træbord som står på et gulvtæppe
    2. Mit bord med metalben og glasplade som står på et trægulv.
    3. Mit bord med metalben og træplade som står på et trægulv.


    Jeg kan se at hvis jeg går ind på EDBpriser.dk og sætter de ting, som I har forslået, under Mine produkter og fundet den billigste forhandler, så kan jeg få det til omkring 1975 kr, hvilket er okay, men det er så hos BJ-trading og dem kan jeg vel fint handle hos?


    Jeg beklager at jeg har så mange spørgsmål, men til trods for at jeg har brugt computere i mange år, så er jeg lidt nybegynder hvad angår at købe og samle hardware, da jeg altid har fået andre til det. Har kun meget lidt erfaring med det, i form af at sætte nyt grafikkort, RAM og harddiske i computeren, samt sætte kølere i kabinettet. :c Men skal jo lære det, så er det godt at denne side findes, så jeg kan få hjælp og gode råd :rules:

  • Det kort er for dyrt. Tag enten det her billigere Asus R9 270, eller et endnu billigere MSI R9 270 (ca. lige så godt). Edit: Doh, det er fordi det er et R9 270X. Det gør det selvfølgelig lidt dyrere. Men de to R9 270 er stadig rigtig gode alternativer, da 270 og 270X er samme GPU, bare med lidt forskellige clocks.


    Det er ikke særligt svært at montere en CPU-køler. Og det er endnu nemmere med kølepasta, da man ikke skal gøre andet end at klemme en lille smule (~et riskorn) ud midt på CPUen.


    Træbord på trægulv lyder fint. For den sags skyld også glasbord, men jeg ville personligt foretrække træ. Men det vigtigste er at slippe for gulvtæppet.

  • Det kort er for dyrt. Tag enten det her billigere Asus R9 270, eller et endnu billigere MSI R9 270 (ca. lige så godt). Edit: Doh, det er fordi det er et R9 270X. Det gør det selvfølgelig lidt dyrere. Men de to R9 270 er stadig rigtig gode alternativer, da 270 og 270X er samme GPU, bare med lidt forskellige clocks.


    Det er ikke særligt svært at montere en CPU-køler. Og det er endnu nemmere med kølepasta, da man ikke skal gøre andet end at klemme en lille smule (~et riskorn) ud midt på CPUen.


    Træbord på trægulv lyder fint. For den sags skyld også glasbord, men jeg ville personligt foretrække træ. Men det vigtigste er at slippe for gulvtæppet.

    Jeg satser mest på at tage grafikkortet fra Asus, da det umiddelbart er det der har fået bedst anmeldelser.


    Okay, men altså følger der så en CPU-køler med når man køber en CPU eller skal jeg investere i sådan en ved siden af? For så kan det jo snildt blive lidt dyrere.

  • Jo der følger en køler med, men uanset on det er Amd eller Intel, så er stockkøleren altså ringe. Set i den forstand, at den kan holde systemet kørende så længe du ikke laver noget OC, så kan de godt følge med.


    Eller er her et alternativ til 244,- og den gør et rigtigt godt stykke arbejde.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • 2. eller 3. Det vigtigste er du har en kort ærmet på, rør ved kabinettet når du montere en del, og aldrig giver hardware fra hånd til hånd. Alt stof/plastik skal du selvfølge undgå, på nær de specielle poser hardwaren kommer i - Tag aldrig dele ud at det antistatiske pose, fordi du 'bare lige' skal se dem.


    Der følger køler med kølepasta med til alle cpu'er normalt - Komplett er dyr.


    Grafikkort tag en af disse:
    http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List
    Super grafikkort til prisen, lidt hurtigere end HD7950: http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List


    Asus laver generelt ikke bedre grafikkort end andre, de laver til gengæld ofte bedre bundkort - Så køb ikke et grafikkort fordi det hedder Asus, dog undgå XFX grafikkort, de køler ofte dårligt.

  • Giver Senzer og Michael ret. Køb noget udmærket brugt i stedet. Kig herinde på Tweak.dk, Hwt.dk og Hol.dk - det plejer at være rimelige priser.


    Ellers vent til du har flere penge på kontoen ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det er en skam, at jeg lige har solgt mit ga-z77-ud3 til anden side. Det gik for 150 kroner. Så kunne du fint smide en i5-2500K, i5-3570K eller en i7-2600K deri. De kan tit findes til fornuftige priser. Men det er den slags, du skal ud i. I hvert fald hvis du vil have et ordentligt system. Ellers skal du, som P3t3r skriver det, vente til du har nogle flere penge på kontoen :)


    Det med at du altid kan opgradere er alligevel sandhed med modifikationer... Køber du for eksempel en Intel opgraderingspakke, som du linker til der, får du et lowend budget MB, som ikke kan levere ret meget til en større CPU. Der er heller ingen køling på Mosfets (strømstyringen). Det er i det hele taget ikke noget særlig godt setup, og det kan ikke anbefales til meget mere end en kontormaskine, der skal drive noget Word i daglig brug.


  • Det er noget lort.. Så kik her... Det er også noget lort til CPU krævende opgaver... Men til spil i hvert fald generelt bedre:


    http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=986113
    http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=74001
    http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=306629


    Quad core, med 8Gb ram - Pris bliver 1172kr. +porto.




    Har en Phenom II x6 liggende med bundkort(Onboard HD4200), og en kæmpe køler monteret(Mener det er en Cooler master 212) - Har også et sæt uåbnet RAM 4GB 1600mhz CL7 - Det kan du godt få for 1200kr. med kabinet, piller det ikke ud af kabinettet. Skal dog siges at jeg selv fortrækker min Athlon X4 5350 i stedet for, den er der noget mere blær over, end en I5-2500, FX-8320, eller Phenom II x6, selvom en Athlon x4 5350 ikke er hurtigere:-)

  • Altså jeg har jo denne CPU, Intel i3 CPU 530 - 2,93Ghz, som sidder i bundkortet med standard køler.


    Jeg tænker at jeg kan vel slippe for at købe ny CPU og så nøjes med at købe bundkort og RAM? :)


    Jeg er ikke meget for at købe brugt, slet ikke når jeg ikke har mulighed for at se det. Vil helst have fat i noget der befinder sig i Odense og omegn, men jeg må kigge på diverse sider så.

  • Jeg tænker at jeg kan vel slippe for at købe ny CPU og så nøjes med at købe bundkort og RAM?


    Det ville være en MEGET bedre ide, desværre har jeg ikke haft så mange Intel bundkort at jeg vil begynde at være 'smart ass', og sige hvad jeg tror er godt, så det må en anden hjælpe med:-)

  • Altså jeg har jo denne CPU, Intel i3 CPU 530 - 2,93Ghz, som sidder i bundkortet med standard køler.


    Jeg tænker at jeg kan vel slippe for at købe ny CPU og så nøjes med at købe bundkort og RAM? :)


    Jeg er ikke meget for at købe brugt, slet ikke når jeg ikke har mulighed for at se det. Vil helst have fat i noget der befinder sig i Odense og omegn, men jeg må kigge på diverse sider så.

    Den CPU du har nu er ikke det værste man kunne forestille sig.


    Hvad vil du få ud af at skifte bundkort og RAM?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Umiddelbart ser jeg heller ikke nogen grund til at skifte på nuværende tidspunkt, hvis du ligger inde med et 1156 bundkort og en i3 530 CPU :) Så hellere vente og skifte til et Z87 eller Z97 bundkort senere og en i5-4670K for eksempel.