4K mediecenter CPU?

  • Jeg overvejer at anskaffe et 4K TV og vil derfor bygge et 4K mediecenter til (kun til film, ikke spil).


    Hvilken integreret CPU/GPU vil virke bedst til det?



    Har kig paa enten en Intel 4440S eller en AMD A10-6700T.



    Nogen forslag?

  • Kun til det, så er det den fra AMD.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Kun til det, så er det den fra AMD.


    Mvh
    Sam

    Nu gik det lige op for mig der vidst ikke er noget FM2 bundkort i ITX størrelse der understøtter 4K, de er begrænset til 1920x1200, altså ikke engang FullHD, via HDMI.

    Til gengæld kan jeg finde nogen s1150 der kan lave 30fps 4K gennem HDMI, det skulle jo være ok til dette.

    Hvordan egentlig med Kavari fra AMD, nogen steder siger de den kan 4K?

  • Jeg har selv været i overvejelserne at bygge en 4K HTPC men jeg kom selv frem til at 4K kan være semi-ligegyldigt lige pt..


    De er flere afstandsberegnere der har overbevist mig om at jeg ikke kan se forskel på 2160 og 1080 på mindre end en gigantisk stor skræm (+100") når jeg selv sidder 3.5m fra mit fjernsyn.. Så jeg har selv lige købt et 75" da de samme beregninger viser at det er ca. den optimale størrelse for 1080 ved 3.5m.


    Ville hvert fald bare lige kaste mine tanker afsted..

  • S

    Jeg har selv været i overvejelserne at bygge en 4K HTPC men jeg kom selv frem til at 4K kan være semi-ligegyldigt lige pt..


    De er flere afstandsberegnere der har overbevist mig om at jeg ikke kan se forskel på 2160 og 1080 på mindre end en gigantisk stor skræm (+100") når jeg selv sidder 3.5m fra mit fjernsyn.. Så jeg har selv lige købt et 75" da de samme beregninger viser at det er ca. den optimale størrelse for 1080 ved 3.5m.


    Ville hvert fald bare lige kaste mine tanker afsted..

    Det kan der være noget om, men designet på den nye Samsung HU7 er ret labert, og den er UHD... Forresten noget værre vrøvl jeg skrev før, 1920x1200 er jo MERE en fullHD, men er ikke nok til UHD. Og også, var ikke Kaveri jeg mente men Kabini... Vil en Kabini være ok til UHD on the cheap?

  • Jamen understøtter Kabini overhoved UHD? Jeg går self og venter på at vi får A8-7600 til DK - 65W og næsten sammen ydelse som 7850K.


    Men du tager altså UHD TV uanset hvad undersøgelserne siger går jeg ud fra :p?

  • Jamen understøtter Kabini overhoved UHD? Jeg går self og venter på at vi får A8-7600 til DK - 65W og næsten sammen ydelse som 7850K.


    Men du tager altså UHD TV uanset hvad undersøgelserne siger går jeg ud fra :p?

    Nu har jeg ikke købt tvet endnu, ej heller set det live endnu, men tænker at det giver meget god mening at et nyt mediecenter skal kunne 4K... Kunne godt være varm på Kabini, 3.000kr og man har en potent lille maskine!

  • Som jeg lige skrev paa en anden side hvor jeg har samme traad koerende, undskylder det er udenlandsk men magter ikke at skrive det hele igen:



    Citat fra TheMadDutchDude

    I'd have to say that an R7 250 would be more than capable of 4K video. I could be horridly mistaken though so please don't take my word for it.


    Sounds reasonable...


    I have been looking at it all and I think I will give it all a shot in the near future.
    But first I will try without a discrete GPU, in the long run I will upgrade my gaming rig that right now are using a Asus GTX660 TOP, and when that happens I will have both my current PSU and the GPU free to do anything with - so will only need a new HTPC case (that can fit the two big components) and then I am definitely good to go.



    My current build list looks as follows:


    Re-using a Plextor PX-64M3 64GB SSD I have laying around.


    Re-using 1x 4GB Corsair Vengeance LP RAM (half a set of these), maybe decide to use this instead as it uses a little less voltage, have a little better timing, match the black/yellow motherboard and is a little lower height... :devil:


    1x AMD Athlon 5350 APU (brings me back to the days when I had a Athlon Thunderbird and later on a AMD Duron, that was last time I used AMD, been Intel ever since).


    1x ASUS AM1I-A ITX motherboard,
    Why Asus? Because it cost the same as ASrock and MSI, but this is the one that to my eyes looks the best and I like the ASUS bios the most (have had all three brands, dislike ASrock bios and MSI looks a little cluttered).


    1x MS-Tech CI-70 chassis with 60Watt power brick. Had also considered the Realan Q6i but their PSUs dont have the best reputation and the MS-Tech has a little bit better space inside, which I think will help the tiny cooler a little, to keep it super silent (have not found ANY AM1 after marked coolers so have to give the stock cooler the best options of doing its job).
    As all tests show this setup maximum use about 50Watt I am pretty confident that 60Watt will be enough. Else, the power board actually can deliver 120 and 150 peak bursts, but the brick is only 60 and can easily be replaced.



    All this if I dont choose to upgrade the RAM, can be mine here from Denmark for less than £158 including postage!!
    That is one h*** of a cheap machine :cheers:



    Forgot to say that I already have a mouse and keyboard but in the long run will add a Logitech K830.
    Am expecting to try out some Linux so I don't need to pay for software, but if it does not play well with 4K I might have to pony up for a Windows 8.1 license...




    My fingers are getting itchy... Should I pull the trigger? :O

  • Tror jeg lige fandt en lidt federe loesning...


    8GB RAM og med et motherboard fuld af muligheder: Kan bruges UDEN det interne DC board for at holde temps nede, DisplayPort OG HDMI begge understoetter 4K, mPCIe slot og optisk udgang.


    [Blocked Image: http://oi61.tinypic.com/296jd3r.jpg]


    Det er kun 338,50kr mere for ALT (minus SSD jeg allerede har) i forhold til det andet bud...



    Skulle jeg slaa til?

  • Det var den samme, jeg anbefalede og linkede til en test med ;)


    Har selv lige modtaget min tidligere på ugen, men er kun i gang med installation af Windows, så er ikke så langt i testning endnu :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det var den samme, jeg anbefalede og linkede til en test med ;)


    Har selv lige modtaget min tidligere på ugen, men er kun i gang med installation af Windows, så er ikke så langt i testning endnu :)


    Cool :cheers: haaber du er mere heldig med dit kabinet, jeg har haft lige praecist det du har koebt Chieftec IX. Min Chieftec PSU stod af foerste gang den blev sat til, men da jeg havde modded kabinettet og sleeved alle ledninger kunne jeg ikke rigtig RMA noget.

  • Det er et "cheap" chassis, det er der ingen tvivl om ;)


    Synes dog størrelsen passer perfekt og hvis man ikke har noget imod at kabelføring og at få plads til f.eks. hdd kræver lidt fifleri, så er det er glimrende chassis.


    PSU'en har kørt 3 dage, så håber den overlever. Ellers er den købt på mit arbejde og har ikke modded, så mon ikke den kan klares på en RMA, hvis uheldet er ude.


    Stockblæseren på Athlon 5350 siger i øvrigt næsten intet :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Stockblæseren på Athlon 5350 siger i øvrigt næsten intet :)


    Dejligt, specielt eftersom der ikke er nogen anden der bruger AM1 platform endnu :cheers:


    Det her er forresten fronten fra mit kabinet, jeg syntes det var grimt saa havde spartlet og malet den samt monteret frostede hvide dioder.
    Alt i alt noget der vel kostede en 100,- lap oveni at goere, saa ikke den store skade at det havnede i skraldespanden da PSUen viste sig ikke at virke.


    [Blocked Image: http://imageshack.com/a/img189/1429/nvvd.jpg]


  • Køb noget ordentlig RAM - 1600mhz CL 8-8-8 eller 1866mhz CL9.
    Spar evt. på bundkortet, og brug normal strømforsyning - Undgå Asus bundkort, da AHCI ikke lige vil som jeg vil med Asus, det virker til gengæld fint med det mindste Asrock bundkort:-)


    Den 5350 er hurtigere end du tror... Den kan dog ikke køre 4K opløsning, men et R9 280 vil løse det, så har du en gamer der normalt er hurtigere end den du bruger nu.


    Så kan din gamle computer evt. køre media center?


  • Køb noget ordentlig RAM - 1600mhz CL 8-8-8 eller 1866mhz CL9.
    Spar evt. på bundkortet, og brug normal strømforsyning - Undgå Asus bundkort, da AHCI ikke lige vil, som jeg vil, det virker til gengæld fint med det mindste Asrock bundkort:-)


    Den 5350 er hurtigere end du tror... Den kan dog ikke køre 4K opløsning, men et R9 280 vil løse det, så har du en gamer der normalt er hurtigere end den du bruger nu:-)


    Så kan din gamle computer evt. køre media center?


    Min nuværende maskine skal ikke opgraderes endnu. Når den skal bliver det nok med en Xeon 1230v2 og et 290X, nye RAM og ny PSU. Der er bare ikke de samme cpu opgraderings muligheder i AM1.


    Jeg har læst mig helt rundtosset på ram de sidste par dage, men ja skal helt klart have nogen DDR3 1600 Cl 7/8 istedet. Vil ellers gerne holde prisen nede samt have noget småt, så vil forsøge uden grafikkort. Prøver også med dc ind direkte for at holde varmen og vægten nede.

  • Prøver også med dc ind direkte for at holde varmen og vægten nede.


    Med Pico PSU(Følger med til prisen ja:-) - Køler dårligt, giv den en lille blæser eller lav et 4-5cm hul over CPU køler: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=570845
    Overclocker ikke, men er ellers fint: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=74002


    Så er den i hvert fald lille, og fin - Og med lidt finger snilde, så er det rent faktisk meningen, at der skal kunne masses en 2½ tomme harddisk/SSD disk i også:-P


    Men som sagt, du har ikke mulighed for at køre højre opløsning end følgende:


    - Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 1920 x 1080 @ 60 Hz
    - Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
    - Supports RGB with max. resolution 2048 x 1536 @ 60 Hz


    Så 4K i over 24hz kan du godt glemme.