Kan bundkortet køre 64 bit?

  • Min HTPC har et bunkort af typen Medion MS-7502 og det stammer fra en Medion Akoya MD8828 PC.


    Da jeg købte den i Aldi fulgte der en Windows Vista med på harddisken, men efterfølgende har jeg installeret Windows 7 Pro 32 bit dk version. Og siden da er den blevet temmelig langsom!


    Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der ved om den oprindelige Vista var 32 eller 64 bit? (Ses i Kontrolpanel under System).


    Hvis der ikke er nogen der ved det, hvordan finder jeg så ud af om bundkortet kan køre 64 bit?


    CPU'en er en Duo2Core, og den kan godt køre 64 bit ifølge Intel. Jeg har slået chipsættet, North Bridge: Intel® G33 chipset
    - South Bridge: Intel® ICH9DH chipset og der står intet om 32/64 bit hos Intel om dem.... :-(


    Jeg har selvfølgelig ringet til Medion Supporten, men de kunne ikke hjælpe mig da jeg ikke havde noget Serienummer på PC'en.


    For dem som ikke ved det: Man kan ikke pille ved Bios på Medion PC'er og der er heller ikke rigtigt nogen driversupport.


    Hjælp modtages med kyshånd!

  • G33 kan sagtens håndtere 64 bit.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvis jeg køber en Win 7 64 bit pakke, får jeg så ikke de drivere jeg skal bruge ? Chipsættet er vel understøttet i Win 7.
    Jeg får ingen drivere fra Medion.

  • Hvis jeg køber en Win 7 64 bit pakke, får jeg så ikke de drivere jeg skal bruge?


    Kun til det der sidder i bundkortet - Er der et netværkskort, lydkort eller lign. som kobles på bundkortet, skal de have drivere separate. Og det er ikke alt hardware fra 32/64 bit skiftet der fik drivere til det nye.


    Det samme samme med styresystemer - Du skal ikke forvente at der er drivere til Windows 8 til hardware der er lavet i Windows 7 æraen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for advarslen om manglende driver, men det tror jeg ikke bliver et problem, da grafikkort (Radeon HD5450), netkort (Gigabit) mm er indstikskort og dem har jeg drivere til.


    Men hvad med min nuværende Windows 7 Pro dk, kan den genbruges på en anden computer? Det er en OEM version og jeg har selvfølgelig disc og licens kode, men er det ikke noget med at den kun kan aktiveres en gang ?

  • OEM-Windows kan kun bruges med "en computer" - som Microsoft definerer som et bundkort. Så længe man har det samme bundkort kan man i princippet genbruge en OEM-version i det uendelige.

  • Dvs at jeg ikke kan flytte den til en anden computer/bundkort og genbruge det der. Øv!


    Det kan du i realiteten godt, bare installer OS igen hvis det er en OEM model, så plejer den og brokke sig efter 3-4 installeringer, så skal man ringe til microsoft og få en ny kode, men maskinen fortæller dig det selv med tlf.nr.
    Det er rigtigt at OS binder sig til 1 maskine af gangen, så det må du leve med.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det vil jeg meget gerne at du uddyber, Sam.


    Vil det sige at jeg bare kan smide OEM'en på en anden maskine, hvis jeg fjerner den fra HTML'en?
    Det vil i så fald blive installation nr. 2 af den OEM.


    Har jeg forstået dig rigtigt?

  • Det jeg mener er, at en OEM udgave binder sig til 1 maskine, som den virker på, så kan du geninstallere et antal gange, og så vil starte med at brokke sig til sidst, så får du et tlf.nr til microsofts aktivering hvor du skal oplyse 9x4/5 tal og du vil modtage en kose som kan få dit windows til at virke igen. Det er ligetil.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.