Opgradering af pc

  • Jeg overvejer at opgradere min trofaste Q6600 2,4 GHz.


    Da computeren er tændt 12 timer om dagen, skal den helst være så energisparende, som det nu kan lade sig gøre, uden at det går (for meget) ud over performance.


    De dele jeg overvejer, er:


    Core i5-4570S (er kun 13% langsommere end en ikke-OC'ed i5-4670K jf. cpubenchmark.net)
    Asus H87-Pro bundkort
    Noctua NH-U12P SE2 cpu-køler
    8 GB Corsair 1600 Mhz ram
    XFX PRO 650 Watt Core Edition strømforsyning
    2 x Noctua NF-S12A FLX blæsere (til kabinettet)


    Jeg genbruger mit kabinet, ssd-drev og cd-brænder.
    Har desuden et eksternt USB 2.0-drev, jeg bruger engang imellem.


    Grafikkortet er jeg mere i tvivl om, men overvejer dette:
    MSI R9 270X HAWK 2 GB


    Jeg vil gerne spille FPS online.
    Vil gerne spille spil i ultra-opløsning 1.920 x 1.080 (evt. 1.920 x 1.200), dog ikke nødvendigvis når jeg spiller multiplayer.


    Vil jeg med en pc med den valgte CPU kunne køre de nyeste spil i 3-4 år fremover?
    (ved godt det er svært at sige, men alligevel)


    Grafikkortet regner jeg med at skifte om 1 år, så det skal bare kunne køre de nyeste spil i 1 år fremover.


    Jf. dette link klarer en AMD R9 270X sig faktisk udmærket i Titanfall med høje settings:
    http://www.gamersnexus.net/gg/…pu-benchmark-full-version



    Jf. dette link klarer AMD R9 270X sig også udmærket i Battlefield 4:
    http://www.tweaktown.com/revie…-card-review/index20.html



    Kan jo håbe på en gratis forbedring med Mantle, men det må tiden vise.


    Håber nogen har en kommentar :)


    Med venlig hilsen
    Henrik

  • Hvis du vil spare strøm, så er der også en meget stor forskel mellem R9 270X og et GTX 750 Ti. Sidstnævnte er godt nok lidt langsommere, men det bruger under halvt så meget strøm. Forskellen i TDP er 120W (60W vs. 180W). Til sammenligning er forskellen i TDP mellem Core i5-4570S og Core i5-4670K på 19W.


    Når du skifter grafikkort om et år vil Nvidia formentlig have lanceret flere kort med den nye Maxwell-arkitektur, som er det der gør GTX 750 Ti så strømbesparende. AMD vil givetvis også komme med en ny arkitektur, som burde give forbedringer i samme stil.


    Mht. Mantle, så fungerer det kun i ganske få spil. Og DirectX 12 kommer til at kunne det samme - og understøttes af de nuværende kort (i hvert fald hvad angår forbedring i ydelsen).

  • Jeg vil gerne spille FPS online.
    Vil gerne spille spil i ultra-opløsning 1.920 x 1.080 (evt. 1.920 x 1.200), dog ikke nødvendigvis når jeg spiller multiplayer.


    Vil jeg med en pc med den valgte CPU kunne køre de nyeste spil i 3-4 år fremover?
    (ved godt det er svært at sige, men alligevel)


    Grafikkortet regner jeg med at skifte om 1 år, så det skal bare kunne køre de nyeste spil i 1 år fremover.


    CPU: De næste 3-4 år, det tror jeg ikke - 2-3år tror jeg er tættere på virkeligheden.
    GFX: Vælg R9 270, ikke R9 270X - R9 270 er clocket lavere, og bruger derfor mindre strøm, ydelsen er næsten ens:-)