Hjælp gammel computer driller!

  • Hej som overskriften lyder har jeg problemer med en gammel computer som jeg vil bruge til medie server. Har windows 7 som jeg gentagende gange har forsøgt at installere efter formatering. I starten meldte den fejl: Bootmgr is missing


    Nu er fejlen: error: unknown filesystem.
    grub rescue>



    Er der nogle som kan hjælpe ? Har søgt og søgt på Google og forsøgt mig med en masse af de muligheder men intet har hjulpet :(


    På forhånd tak!

  • Lyder lidt som om du forsøger at boote op på en tom harddisk uden styresystem. Formatterede du selv harddisken? Det er nemlig ikke nødvendigt, da en Windows 7 installation selv kan gøre dette undervejs.


    Nå, men du skal sikkert bare have skiftet boot-up rækkefølgen, så maskinen booter op på DVD drevet hvor jeg går ud fra at du har placeret din Windows 7 skive. Ved nogen BIOS'er kan du trykke en tast under opstart for at få lov til at vælge boot rækkefølge. Det er det nemmeste. Se godt efter lige når du tænder maskinen om der ikke står noget på skærmen om dette.
    Ellers skal du ind i BIOS og ændre Boot rækkefølgen så det optiske drev står først. Når Windows så er lagt ind kan du evt. rette dette tilbage.

  • Tak for dit input. Jeg har dog sørget for at sætte mit dvd-drev til at boote som nr 1. Men det virkede lige lidt desværre. :( Jeg satte bare min win7 disk i dvd-drevet også trykkede jeg selv formater drev eller disk eller hvad der nu stod. Trykkede også på et punkt hvor der stod SLET og er lidt bange for at det er den slet knap der har gjort noget men har ikke selv forstand på det :/

  • Hov i øvrigt er mit dvd-drev nu pludselig forsvundet når jeg går ind i bios. :( Og min ene harddisk er også væk. Ved at begge virker og kan også høre at mit dvd-drev arbejder når jeg sætter en disk i plus den kan åbne og lukke selv.

  • Har du mere end 1 harddisk i maskinen? Jeg har oplevet at Windows installationer kan drille når der er mere end en harddisk, så det kan være en god ide at koble de andre fra imens man installere Windows. Så kommer man jo heller ikke til at formattere en forkert disk ved et uheld. :)


    Men det er da underligt at nogen af drevene forsvinder i BIOS. Kan du have rykket et kabel løs? At DVD drevet spinner op og kan skyde skuffen ud indikerer jo kun at det er strøm på. Data kablet kan godt sidde løs.


    Det første jeg ville gøre lige nu, er at koble alle andre drev fra, og kun have systemdisk og DVD drev sat til og så se om du ikke kan boote op på DVD'en. Og tjek kablerne til harddisk og DVD drev

  • Tog det ene drev fra og vupti den startede med at installere.. Jeg kommer ind i installation men kan ikke se noget drev til at installere win7 på! WTF ? :( nogle som kan svare mig på hvordan det kan ske at den starter op hvis der ingen HDD er ? :)

  • At den starter op er ikke mystisk. Du booter jo på DVD'en med Windows 7 og ikke på harddisken.


    At den så ikke finder en harddisk er mere mystisk. Enten har du fået rykket et af kablerne til harddisken løs, eller også er disken død.
    Tjek at kablerne sidder korrekt (i begge ender) og mærk efter om disken spinner op når du tænder maskinen. ( du burde kunne mærke en snurren i drevet, selvf. forudsat det er en mekanisk disk og ikke en SSD vi taler om ) :)


    Hvis disken spinner op som den skal, så tjek i BIOS om den kan se disken. Hvis BIOS ikke ser den, så kan Windows installationen heller ikke og så gætter jeg på disken er afgået ved døden. :\


    Du kan også prøve at flytte diskens data-stik til en anden SATA port på bundkortet. Det kunne jo også være den der er dårlig

  • Jeg ville nok prøve at starte Windows installationen forfra og lade installationsprogrammet slette den gamle partition og omformattere den og så installere Windows forfra.


    Hvad der er skyld i at den går ned ved jeg ikke. Måske noget er kikset under installationen. Det kunne også være et hardware problem.

  • Var tilsyneladende for hurtig i min konklusion. Windows er installeret men er ikke sluppet af med bsod :( Når jeg prøver at opdatere mit windows7 kommer bsod. Jeg fik installeret 4 ud af 6 opdateringer i første omgang. Så havde jeg 146 opdateringer og derfra har den slet ikke kunne opdatere uden at bsod er kommet frem lidt efter igangsættelse :( får fejlkode 0x0000007E og første gang hed den 0x0000000A hvis det kan hjælpe jer til at hjælpe mig :) ?

  • tag alle hdd kabler, og strømkabler fra bundkortet


    reset bios, tag cmos batteriet ud, og sæt det igen, efter 5 min, det runde batteri.


    sæt strømkabler i igen og harddisk kabler


    hvis du har flere harddiske prøv dig frem hvilken en der ok


    prøv også en gang tage graffikortet op, og sæt i igen, det samme med rammen


    enten defefkt harddisk


    eller defekt ramblok måske


    test med memtest


    http://www.memtest.org/#downiso

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • ja hvis ikke det er den hdd win ligger på, så er en fejlet ramblok næsten helt sikker.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.