Hjælp til ny gaming-pc

  • Det er svært synes jeg :)
    De forretninger der forhandler færdigbyggede gaming-pc'er har alle nogle fede bud på en maskine..
    Men hver især har deres maskine nogle "downsides", der skal tilpasses yderligere.. Om det så er en dårlig køler, strømforsyning eller andet..
    Alt i alt synes de alle i hvert fald at lande udenfor mit budget, hvis jeg først går igang med tilpasningsarbejdet på deres købsside..


    Umiddelbart virker det som om, at Komplett.dk ville være det bedste valg, da de har langt det største udvalg af komponenter til samme pirsleje..
    Men mine tanker har dog tidligere hældt mere til forhandlere som mm-vision og topdata, da min opfattelse har været, at deres serviceniveau og ekspertise var størst.. Min forrige gaming-pc var købt hos Computerland.dk, som leverede en lækker maskine og et højt serviceniveau..


    Nogen der har erfaringer med Komplett.dk med hensyn til gaming-maskiner?
    Jeg har kigget på denne, som med diverse tilpasninger, umiddelbart kunne blive en ret god maskine i prislejet 9000-9500 kroner :)
    http://www.komplett.dk/komplet…r-i30-crazy-edition/10788

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Den fra komplett ser altså ikke ret god ud til prisen... De fleste færdigt samlet computere har udenmærket strømforsyninger i dag, det du skal undgå er strømforsyninger med flere rails.

  • Den fra komplett ser altså ikke ret god ud til prisen... De fleste færdigt samlet computere har udenmærket strømforsyninger i dag, det du skal undgå er strømforsyninger med flere rails.


    Vrøvl igen. Single rail er ikke bedre end multiple rail. Faktisk kan multiple rail være bedre, da hver rail kan sikres mod kortslutninger hver for sig. Det betyder at en delvis kortslutning er nemmere at fange, før den f.eks. brænder en harddisk af.


    Og nej, det er ikke noget jeg selv har fundet på:


  • Jonneyguru er jeg selv en kæmpe fan af. Han ved altså hvad han snakker om!


    Den fra topdata er helt fin, med den PSU opgradering.



    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg syntes ellers, at den fra Komplett var et ganske fint bud..
    Maskinens grundpris var sat 2000 kroner ned, og med de nødvendige tilpasninger endte prisen på 9100 kroner.
    Det kunne jeg ikke finde tilsvarende hos konkurrenterne, med alle komponenter af god kvalitet..
    Men nu er den ikke længere på tilbud, så nu kan det nok ikke betale sig, tror jeg..


    Jeg har kigget lidt videre hos Topdata og fandt frem til denne løsning.. Hvordan ser den ud, synes I?


    Intel i5 4570 3.2ghz
    120gb Samsung 840 evo ssd (primær)
    1tb WD hdd (sekundær)
    16gb Kingston HyperX 1600mhz ddr3
    Asus Z87-K bundkort
    Asus GTX770 2gb DirectCU II
    750w XFX Pro 80+ xxx Semi Modular psu
    Windows 8.1


    9718 kroner (tilsvarende maskine hos Komplett = 9957 kroner)

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X


  • Jeg synes ikke du får ret meget for pengene.. Der sidder et GTX770 grafikkort i, og det er til 9718kr. Strømforsyningen er super god, men det er ligegyldigt, den computer kunne køre fint med en strømforsyning som levere 35 ampere i 12volt(450watt strømforsyning af ok kvalitet). Så glem strømforsyninger, og find en computer med et grafikkort som svare til den pris du giver - Det er grafikkortet som er vigtigt, og i den prisklasse burde du få et R9 280X, GTX780, eller R9 290(model med god køler).

  • Jeg ville også rigtig gerne opgradere fra gtx770 til 780.. Ud fra hvad jeg har kunne læse mig til på diverse tests er der marginalt mere guf for pengene, ved installation af gtx780.. Men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en løsning til 9500 kroner, hvor det kort indgår..


    En anden ting der nu forvirrer mig er, at jeg faktisk havde fået forståelsen af, at strømforsyningen var et af de steder, hvor man absolut ikke måtte spare.. Og nu får jeg at vide, at strømforsyningen er mere eller mindre ubetydelig, blot først og fremmest grafikkort er i top..
    I am confused :clap:

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • En anden ting der nu forvirrer mig er, at jeg faktisk havde fået forståelsen af, at strømforsyningen var et af de steder, hvor man absolut ikke måtte spare.. Og nu får jeg at vide, at strømforsyningen er mere eller mindre ubetydelig, blot først og fremmest grafikkort er i top..
    I am confused


    Det kan jeg godt forstå - Der var en periode, hvor de færdigt samlet computere havde nogle frygteligt strømforsyninger... Energon blandt andet, men dem der har været nævnt her er udenmærket mærker, hvor indmaden er fra Seasonic, Corsair, og Cooler master. En strømforsyning som RaidMax har jeg ikke haft, men den skal selvfølge leve op til de specifikationer den har, og de er udenmærket - Så den bør, og er helt sikkert også ok, se her: http://www.mm-vision.dk/produk…asp?varenr=612092&menu=pc 45 ampere i 12volt, det er fint:-)


    Men Nvidia er altså et dårligt køb, det bedste køb du kan lave i dag i din prisklasse er Intel I5-4670K + et R9 280X/290(Med god køler) AMD grafikkort, IKKE Nvidia. Så har jeg sagt det direkte, uden at pakke det pænt ind, og til en ny computer bruger man den nyeste windows(Windows 8.1), for at få fuld ydelse, ellers mister du op til over 40% ydelse(Med en A10-7850, med et R9 290 grafikkort).


    Mantle virker ikke uden Windows 8.1, det sjove er at AMD grafikkortet stadigt er et bedre køb en Nvidia, selvom Mantle ikke bliver brugt generelt... Men det er så en anden historie.. Vi må håbe Nvidia får en højre båndbredde, når de kommer med den nye serie, for den serie de har nu er ret skuffende... Med mindre du spiller i 1680x1050, så betyder båndbredden ikke så meget. Men jo højre opløsning, jo vigtigere er det at det er 384/512bit grafikkort, og jo hurtigere skal grafikkortet selvfølge også være:-)

  • Okay.. Men jeg synes jeg læste et sted, at 4670k kun var en nødvendighed ved overclocking..
    Og da jeg ikke har forstand på det, så vil min kommende maskine nok ikke blive tilbudt et sådan ansigtsløft..
    Et andet sted læste jeg så, at hvis man ikke skulle overclocke, så var i5 4570 rigeligt.. Er det fail?


    Og mht R9 280X og 290.. Hvad ville en god køler være i denne situation?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Okay.. Men jeg synes jeg læste et sted, at 4670k kun var en nødvendighed ved overclocking..
    Og da jeg ikke har forstand på det, så vil min kommende maskine nok ikke blive tilbudt et sådan ansigtsløft..
    Et andet sted læste jeg så, at hvis man ikke skulle overclocke, så var i5 4570 rigeligt.. Er det fail?


    Og mht R9 280X og 290.. Hvad ville en god køler være i denne situation?


    En I5-4570 er normalt nok, og det er en FX-6300 også, en FX-8350 er rigeligt.. Dog ville en Intel med HT Bus være en fordel, da de jo kun har 4 kerner - Og så skal man op i I7-4770K... Men det bliver forhåbentligt ikke nødvendigt.. Jeg ved det dog ikke... Svært at spå om fremtiden:-)


    De her har en god køler: http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List

  • Vil jeg få fuldt udbytte af grafikkortet, med følgende skærm?
    https://www.asus.com/Monitors_Projectors/VX238HW/



    Den er kun 60hz, men har læst, at den gennemsnitlige gamer alligevel ikke kan se forskel..
    Farven hvid er pga et match med kabinet: Fractal Define R4 Arctic White

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X


  • En anden ting der nu forvirrer mig er, at jeg faktisk havde fået forståelsen af, at strømforsyningen var et af de steder, hvor man absolut ikke måtte spare.. Og nu får jeg at vide, at strømforsyningen er mere eller mindre ubetydelig, blot først og fremmest grafikkort er i top..
    I am confused :clap:


    Du må i hvert fald ikke spare for meget. Og lyt ikke til Dnope, der ikke har forstand på det. Cooler Master er kendt for dårlige strømforsyninger, mens han kritiserer Enermax, der laver væsentlig bedre strømforsyninger.


    En I5-4570 er normalt nok, og det er en FX-6300 også, en FX-8350 er rigeligt.. Dog ville en Intel med HT Bus være en fordel, da de jo kun har 4 kerner - Og så skal man op i I7-4770K... Men det bliver forhåbentligt ikke nødvendigt.. Jeg ved det dog ikke... Svært at spå om fremtiden:-)


    De her har en god køler: http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List


    HT bus? Hvad ævler du om, HT-busserne forsvandt for 10-15 år siden. Hvis det er hyperthreading du mener, så har det altså ikke noget med busser at gøre.

  • Vil jeg få fuldt udbytte af grafikkortet, med følgende skærm?
    https://www.asus.com/Monitors_Projectors/VX238HW/



    Den er kun 60hz, men har læst, at den gennemsnitlige gamer alligevel ikke kan se forskel..
    Farven hvid er pga et match med kabinet: Fractal Define R4 Arctic White


    Du vil ikke få fuldt udbytte af følgende, der vil altid være spil hvor det er totalt overflødigt:


    Intel i5 4570 3.2ghz
    120gb Samsung 840 evo ssd (primær)
    16gb Kingston HyperX 1600mhz ddr3
    Asus Z87-K bundkort
    R9 290
    750w XFX Pro 80+ xxx Semi Modular psu




    Hvis du vil ha' fuldt udbytte, så vil du få fuldt udbytte i de nyeste spil med en mindre maskine som denne, men så skal du glemme alt om at spille de nyeste spil på max. settings:


    A8-6600K(Lille 4 kernet APU)
    1tb WD hdd (sekundær)
    8gb Kingston HyperX 1600mhz ddr3
    Kabinet med 400watt noname PSU
    R7-270




    Så enten er du ikke klar over hvad fuldt udbytte betyder, ellers har du kik på en computer med ALT for stor CPU, grafikkort, uden behov for SSD, og med alt for meget RAM.


    Hvis du mener at fuldt udbytte er et krav til at lige akkurat at kunne spille alle spil med alt på max. - Så er et R9 280X det rigtige valg, og en FX-6300 CPU, samt 8GB RAM. Så har du lige sparet dig selv mange tusinde kroner:-)


    Hvis du gerne vil kunne spille de nyeste spil de næste par år, med høje detaljer, og kalder det fuldt udbytte - Så skal du bare beholde det R9 290 grafikkort, og måske overveje en I7-4770 i stedet, da den i det mindste har HT(Emulere 8 kerner, selvom CPU'en kun har 4 kerner - Ret nyttigt i nogle situationer, da 4 kerner ikke er meget). Men det er ikke til at vide, for det er jo fremtiden.


    Kort, og godt Nvidia dårligt køb indtil deres nye serie kommer - CPU til et R9 290 grafikkort mindst FX-8320(Overclocket), bedst med en I7-4770, Rammen skal helst være mindst 8GB, max. CL9, og mindst 1866mhz. SSD er unødvendigt, da det ikke giver noget i spil normalt, men da meget sjovt at ha... Windows starter f.eks. hurtigere op, lige som spil gør.


    God jagt:-)

  • Med fuldt udbytte mente jeg, om en monitor som den jeg linkede ovenfor, vil vise sig værdig i samarbejde med det hardware vi har i luften under denne debat.. Jeg har som sagt ikke forstand på hardware..
    Men jeg tænker bare, om en billig skærm, som den jeg linkede ovenfor, overhovedet viser billedkvalitet osv godt nok i forhold til de store grafikkort jeg har i sinde at smide i computeren..


    Og en anden ting er, at jeg hjertens gerne vil have en maskine der kan køre max settings de næste to-tre år, men stadigvæk med et maxbudget på cirka 9500 kroner..


    :)

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Med fuldt udbytte mente jeg, om en monitor som den jeg linkede ovenfor, vil vise sig værdig i samarbejde med det hardware vi har i luften under denne debat.. Jeg har som sagt ikke forstand på hardware..
    Men jeg tænker bare, om en billig skærm, som den jeg linkede ovenfor, overhovedet viser billedkvalitet osv godt nok i forhold til de store grafikkort jeg har i sinde at smide i computeren..


    Og en anden ting er, at jeg hjertens gerne vil have en maskine der kan køre max settings de næste to-tre år, men stadigvæk med et maxbudget på cirka 9500 kroner..


    :)


    Du kan ikke købe en maskine som kan trække alt på max. om 2-3år, men når du tænker så langt ud i fremtiden - Så er jeg sikker på du med tiden vil få fuldt udbytte af et R9 290, måske går der 1år før du får fuldt udbytte i det første spil - Måske kan du allerede få fuldt udbytte af det i 'Call Of Duty Ghost' nu. Det der er vigtigt, er at et R9 290 passer meget godt til CPU'en i størrelsen:-)


    I Battlefield 4 ville et R9 280X gi' dig fuldt udbytte, men et GTX770 ville være for sløvt. Call of duty Ghost er ret krævende i nogle maskiner, lige som Battlefield 4 er i nogle.. :-)


    Overvej 8-16GB 1866mhz CL9 RAM, prisen er normalt næsten den samme;-)

  • Ok, så lyder det som om at man bør køre r9 280x eller 290.. Men hvilken producent? Asus, msi, Sapphire, Zotac, XFX?


    Og har det noget at sige, at der er forskellige producenter af fx bundkort, cpu og gpu?
    Hvis man nu valgte Asus bundkort, Intel cpu og så en tredje prdocent til gpu?


    Og har det ikke nogen videre betydning hvilken monitor man kører med? En Asus monitor, som den linket ovenfor, vil sagtens kunne udpensle en tilfredsstillende grafisk oplevelse?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Ok, så lyder det som om at man bør køre r9 280x eller 290.. Men hvilken producent? Asus, msi, Sapphire, Zotac, XFX?


    Og har det noget at sige, at der er forskellige producenter af fx bundkort, cpu og gpu?
    Hvis man nu valgte Asus bundkort, Intel cpu og så en tredje prdocent til gpu?


    Og har det ikke nogen videre betydning hvilken monitor man kører med? En Asus monitor, som den linket ovenfor, vil sagtens kunne udpensle en tilfredsstillende grafisk oplevelse?


    Til spørgsmål 1:
    Det er ligegyldigt hvilken producent.
    Et R9 280X køb det billigste.
    Et R9 290 køb et med god køler, så som: http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List


    Til spørgsmål 2:
    Har ingen betydning.


    Til spørgsmål 3:
    Jo bedre grafikkort du vælger, jo pænere grafik vil du se på din monitor - Og det er en 'ok' monitor du har tror jeg, så du skal nok komme til at hygge dig med flot grafik:-)

  • Lækkert! Tak :)


    Hvad med bundkort? Hvad bør jeg kigge efter der?
    Regner ikke med at skulle overclocke, da jeg ikke har forstand på det!

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X