Ingen Steamroller fra AMD - Er AM3+ soklen død?

  • AMD dropper Steamroller til FX serien - hvad synes du? 18

    1. Det er ærgerligt - det går ud over konkurrencen på markedet (9) 50%
    2. AMD skulle have fortsat med FX-serien (4) 22%
    3. Det er fint AMD satser på APU'er. (3) 17%
    4. Jeg er ligeglad (2) 11%

    Hej Tweakers.


    Der går rygter om, at AMD dropper Steamroller-serien baseret på Bulldozer arkitekturen. Jeg synes det er rigtig trist, hvis det passer, da det går stærkt ud over konkurrencen. Ydermere er det også ærgerligt, når man lige har købt et AM3+ system, som man regnede med at have muligheden for at opgradere om 2-3 år - hvis det var det, man ville.


    Hvad synes I?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

    Rettet en gang, sidst af p3t3r ().

  • "AMD satser på APU'er, det har de større chance for at få succes med", men jeg ved ikke om jeg ligefrem vil kalde det "fint". Det betyder jo at Intel får mainstream- og high end-markedet for CPUer for sig selv. Og det betyder at folk som os vil blive flået endnu mere.


    Man må håbe at de ombestemmer sig (eller at rygtet ikke passer), eller at deres hedeste drømme om HSA og hUMA osv. lige pludselig går i opfyldelse, så AMD igen kan overhale Intel indenom.

  • de kan evt fange nogle ekstra markeds andele hvis de får sparket rigtig godt gang i deres apu'er.
    men de blir nødt til at lave 8 core apuer med samme kraft som deres nuværende fx serie eller bedre.


    men må sige jeg syntes det er trist at de stopper deres am3+ socket.
    det bliver enormt svært for dem at få overtalt folk til at købe deres apu'er, dels fordi det er et nyt navn og fordi de skla smide en masse penge efter udvikling af stærkere apu'er som kan konkurrere med intel i hvert fald til gaming....

  • Jeg tror vi snart vil se APU'er med 8 kerner til socket FM2+ platformen, som har PCI-Express 3.0


    Som det ser ud lige nu, så synes jeg det at svare på spørgsmålet, er som at vælge mellem pest eller kolera, da ingen af svar mulighederne er korrekte - Husk i prisklassen fra 1500kr., og op til ca. 7000kr. er AMD tit et godt valg - Alt efter hvad computeren skal bruges til.


    p3t3r du er klar over at en 8 kernet APU i socket FM2+ vil køre hurtigere til spil end en 8 kernet FX CPU, ved samme hastighed i socket AM3+ ikke?

  • Så ifølge nogen af jer, skal den have samme ydelse som deres FX 8-core. Så det vil sige at de har lavet en die shrink eller virkelig har fået optimeret deres grafik del.


    Og ifølge nogle nydelig leaked cinebench ligger dens ydelse nærmer bærbare i7/i5 processor.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg tror vi snart vil se APU'er med 8 kerner til socket FM2+ platformen, som har PCI-Express 3.0


    Som det ser ud lige nu, så synes jeg det at svare på spørgsmålet, er som at vælge mellem pest eller kolera, da ingen af svar mulighederne er korrekte - Husk i prisklassen fra 1500kr., og op til ca. 7000kr. er AMD tit et godt valg - Alt efter hvad computeren skal bruges til.


    p3t3r du er klar over at en 8 kernet APU i socket FM2+ vil køre hurtigere til spil end en 8 kernet FX CPU, ved samme hastighed i socket AM3+ ikke?

    Ja, men det ændrer ikke på mit håb om at AMD lavede en Steamroller, der ville give Intels i5-CPUer kamp til stregen. I øvrigt er det også en helt anden sokkel, og jeg havde gerne set, at AM3+ soklen fik lov at overleve lidt længere i form af en rigtig god FX-8450 eller sådan noget :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Steamroller ikke død, Steamroller er AMDs nyeste arkitektur som vil blive brugt i deres kommende Kavari APU, der har dog været rygter om at aflive AMDs FX high-end platform


    Men der går skam også rygter om den lever videre
    Men det bliver nok ikke i 2014.


    http://www.gamersnexus.net/new…re-of-amd-cpus-fx-not-eol


    Men mon ikke AM3+ har fået sin sidste High-end CPU

  • Ja det er korrekt. Jeg skulle nok have uddybet, at jeg mente Steamroller til AM3+.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ja, men det ændrer ikke på mit håb om at AMD lavede en Steamroller, der ville give Intels i5-CPUer kamp til stregen. I øvrigt er det også en helt anden sokkel, og jeg havde gerne set, at AM3+ soklen fik lov at overleve lidt længere i form af en rigtig god FX-8450 eller sådan noget


    En FX-9590 er generelt hurtigere end en I7-4770 - Så du er altså ude på et sidespor... AMD kan ikke konkurrere med Intel's 6 kernet CPU'er, men tjek du lige priserne på dem;-)


  • En FX-9590 er generelt hurtigere end en I7-4770 - Så du er altså ude på et sidespor... AMD kan ikke konkurrere med Intel's 6 kernet CPU'er, men tjek du lige priserne på dem;-)

    Ja det har du måske også ret i. Men en FX-9590 er i min optik heller ikke en "normal" CPU. Den er jo i virkeligheden bare overclocket, og bruger derfor rigtig meget strøm. Der findes heller ikke vanvittig mange gode bundkort til den 9xxx-serie.


    I øvrigt var det ikke intentionen at denne tråd skulle ende i "Intel VS AMD" :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • I øvrigt var det ikke intentionen at denne tråd skulle ende i "Intel VS AMD"


    Pointen er at man kan ikke stemme i din afstemning - Uden at sige AMD er dårligt samtidigt.


    Der er ikke tvivl om hvad der er bedst, det er Intel's 6 kernet CPU'er - Og hvad resten angår er der gensidig konkurrence:-)


    Men de valgmuligheder du gav og vælger imellem, gav alle sammen udtryk for AMD er dårligere, og selvom jeg anbefaler I7-4770K til store spiller computere(Uden crossfire), så mener jeg ikke AMD er dårligere i sin prisklasse, det kommer anden på grafikkort størrelse, og på hvad den skal bruges til. Til et 290X ville en I7-4770K være at fortrække, indtil man kan få Socket AM3+ med PCI-EXpress 3.0. Men til en computer med et HD7950, er AMD normalt et bedre valg. Og hvis man køre med Crossfire, så er AMD igen et godt valg. AMD skal selvfølge køre med windows 8.1.


    Nok om det.

  • Ja, det har du nok en pointe i. Den afstemning blev nok lavet for hurtigt, det skal ikke forstås som om jeg siger FX-serien var en fiasko og Intel er bedst - men grunden til de muligvis dropper FX-serien kan jo være af forskellige grunde - det er jo ingen hemmelighed af FX-serien har været under en del kritisk siden den udkom.


    Jeg synes bestemt AMD CPUer er gode til prisen (derfor har jeg også selv AMD og er rigtig glad for det), og det er da også derfor jeg synes det er ærgerligt, at der ikke kommer en ny AM3+ CPU. Jeg kunne jo bare skifte til APU når jeg skal skifte system igen, men så skal der jo også nyt bundkort til.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Pointen er at man kan ikke stemme i din afstemning - Uden at sige AMD er dårligt samtidigt.

    Jeg har nu ændret i formuleringen af afstemning - uden at ændre i formålet af svarmuligheden. Så burde den ikke længere have et nedværdigende skær.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak - Har hermed stemt:-)


    Jeg synes det er fint de satser på APU'er - Men så skal de ***** også snart sælge 8 kernet til socket FM2+ ;-)

  • Ifølge mig skal AMD få sat gearet op angånede deres "rigtige" desktop linje. Få en ny socket, add spæne features og få smidt noget god performance oven i. Deres AM3 socket har haft en god leve tid men nu må det snart være på tide at skifte den ud.


    Jeg vil ser helst at AMD bliver på det high-end market.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • En FX-9590 er generelt hurtigere end en I7-4770 - Så du er altså ude på et sidespor... AMD kan ikke konkurrere med Intel's 6 kernet CPU'er, men tjek du lige priserne på dem;-)


    Ej, det er den altså ikke. I enkelte situationer (rendering f.eks.) kan den være hurtigere, men generelt er den enten lidt langsommere eller meget langsommere (sidstnævnte primært i programmer/spil der ikke kan udnytte mange kerner).


    Her er en anmeldelse der direkte sammenligner FX-9590 og Core i7-4770K (ved stock clocks, så 4770K = 4770).


  • Det passer heller ikke. Radeon-grafikkort fungerer lidt bedre på en Intel-platform end en AMD-platform, især i Crossfire:


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/lgALEAM.png]


    Dertil kommer at FX-8350 fungerer bedre med SLI end med Crossfire.

  • Tak - Har hermed stemt:-)


    Jeg synes det er fint de satser på APU'er - Men så skal de ***** også snart sælge 8 kernet til socket FM2+ ;-)

    Ja, jeg synes sådan set også APU'erne er ganske interessante - og med den fart AMD har lagt inden for APU'er tror jeg snart de kommer til at udskifte mange almindelige systemer. Men jeg så gerne man satsede på dem samt almindelige desktop CPU'er ;) Men man kan jo ikke få alt i denne verden :P

    Ifølge mig skal AMD få sat gearet op angånede deres "rigtige" desktop linje. Få en ny socket, add spæne features og få smidt noget god performance oven i. Deres AM3 socket har haft en god leve tid men nu må det snart være på tide at skifte den ud.

    Jeg vil ser helst at AMD bliver på det high-end market.

    Ja, det er jeg sådan set også enig i :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ifølge mig skal AMD få sat gearet op angånede deres "rigtige" desktop linje. Få en ny socket, add spæne features og få smidt noget god performance oven i. Deres AM3 socket har haft en god leve tid men nu må det snart være på tide at skifte den ud.


    Jeg vil ser helst at AMD bliver på det high-end market.


    Jeg tror det er det de vil med socket FM2+, men jeg ved det ikke... De har jo givet den PCI-Express 3.0, og hurtigere RAM - Nu mangler de bare 8 kerner.