Gigabyte Z87x-ud3h med Intel Haswell

• Som omtalt tager vi et kig på et bundkort fra GIGABYTE, og der er ikke tale om et hvilket som helst bundkort. For det her bundkort virker nemlig med Intels nye Haswell CPUer, og bundkortet benytter derfor Intels Z87 chipsæt, der er en solid opgradering af Z77, men det kommer jeg ind på senere. Udover chipsættet, så har Gigabyte udstyret bundkortet med en masse lækre features. Her kan Ultra Durable 5 Plus, UEFI DUAL BIOS, gaming headphone amplifier samt On/Off Charge 2, nævnes. Kort sagt, så er det et bundkort spækket med features, fra top til tå.

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/201…ew/1604/giga_image_z7.jpg]

Læs testen

• Først vil ejg lige se det er lækkert og se at tweak kommer med denne artikel så relativt hurtigt efter NDA blev løftet, det er så også næsten det eneste positive som er at sige.

Her i år har jeg med sorg oplevet at jeg synes niveauet er faldet betydeligt, både i indhold og formulering samt mængden af "fejl/fejl formuleting"

Ved godt det er let at bare brokke sig, men hvorfor rodde rundt i antallet at PCI'lanes som er tilgændelig fra cpu'en under selve afsnittet om z87 chipsættet? skal det endelig ind der så slut af med det som en opsumering, ellers roder man let rundt i det når man læser.

Mere så hedder en Full-size pci-lane så vidt jeg ved x16, og ikke x8 som de omtales der hvor man i artiklen ser på bundkortet. De hedder også x16 størrelse selv om de kun køre med x8 speed.

Og så kunne artiklerne som kommer herinde til tider desværre godt trænge til et løft rent sprogligt. Så vidt jeg husker har flere af jer både længere og kortere videre gående uddannelser, genere det ikke også jer og læse tingene nogle gange når der står fx "det vil jeg se nærmere på senere" osv.?

If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P

Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

• Som redaktør på Tweak.dk stor jeg for det overordnet styr på journalisterne, og jeg kan på ingenmåde følge dig. Jeg synes vores niveau er langt forbi andre danske medier, efter min personlige mening. Der kan, som hos alle andre, inkl dig selv, være sproglige finurligheder, og krøller, samt div. forkortelser, som efter MIN mening, er et dagligdags-sprog, som 99% vil kunne forstå.

Men tak for din saglige kritik, og vil naturligvis tage det op med resten af ledelsen.

• Helt fair, men jeg vil da sige at tweak er oppe i en "liga" hvor i kæmper imod de udenlandske forums da i efter min mening er klart det bedste danske så her er der ingen konkurrence til jer.
    Jeg mener bestemt ikke at artiklerne er ulæselig eller uforståelige, men at man godt kunne udtrykke sig lidt bedre og kommentere mere på en test, 2 linier som kommertar til en test/billed er jo noget man laver i folkeskolen, jeg så gerne lidt mere reflektering da jeg jo godt selv kan se hvad billedet viser, med andre ord, lidt mere nørderi tak ;)

Er der nogen som forhindre jer i og flå køleprofiler af et bundkort? Hvis ikke så jeg det gerne gjort.
    I omtaler oc i en test, men kommer så vidt jeg lige kunne læse ikke ind på at det er mulighed for at lave volt måling af de forskellige rails for at holde øje med drops og/eller misvisninger, synes da i hurtigt skulle smide et Fluke eller andet anerkendt mærke på og sammenligne med hvad UEFI/bios siger.

Angående vurdering af designet ses der mere på farveskemaet end på det egentlig design af boardet, ja farver har da noget at sige, men en vurdering af hvor de forskellige stik er på bundkortet synes jeg er mere spændende.
    Personligt synes jeg ikke så godt om blå så her synes jeg designet failer bigtime, og andre kan ikke li asus's "røde" ROG serie. Igen angående designet kan man så fx skifte ram imens gfx sidder i, eller skal det tages ud hvis man vil skifte ram.

Pris, prisen optræder 2 steder sidste side, ene sted på dansk, andet sted som N/A med 2 USD priser som realt er næsten det samme jo (små 200 kr forskel) så hellere tage den ene og lave en estimeret omregning til hvad den danske pris bliver, USD til DK + told, Moms så man får et kvalifiseret bud på hvad prisen bliver.

Thunderbolt var fremme på på tidligere serier så som Z68 og Z77, det er da et "mindre godt" at det ikke er med, også selv om dette ikke er noget highend bundkort og at thunderbolt ikke er så udbredt endnu.

Asus Maximus III Gene
    Gainward GTX470

• Se DET kalder jeg satme konstruktiv kritik! Tak :-)

Vi deler det lidt op :-)

Helt fair, men jeg vil da sige at tweak er oppe i en "liga" hvor i kæmper imod de udenlandske forums da i efter min mening er klart det bedste danske så her er der ingen konkurrence til jer.
    Jeg mener bestemt ikke at artiklerne er ulæselig eller uforståelige, men at man godt kunne udtrykke sig lidt bedre og kommentere mere på en test, 2 linier som kommertar til en test/billed er jo noget man laver i folkeskolen, jeg så gerne lidt mere reflektering da jeg jo godt selv kan se hvad billedet viser, med andre ord, lidt mere nørderi ta

Vi kan fint gå mere ind i tech snak, men så mister vi en stor brugergruppe fremfor at ramme en lille. Dermed ikke sagt der ikke skal være til begge dele, men efter min mening, vil det give lange tunge artikler, som langt de fleste vil skøjte henover. Tweak.dk vil fremover bruge mere og mere blog skriv, hvilke mere giver præsentations artikler, og mindre nørderi.

Er der nogen som forhindre jer i og flå køleprofiler af et bundkort? Hvis ikke så jeg det gerne gjort.
    I omtaler oc i en test, men kommer så vidt jeg lige kunne læse ikke ind på at det er mulighed for at lave volt måling af de forskellige rails for at holde øje med drops og/eller misvisninger, synes da i hurtigt skulle smide et Fluke eller andet anerkendt mærke på og sammenligne med hvad UEFI/bios siger.

1.
    Ja, ofte skal produkterne retur,og videre til andre medier. Derfor gør vi ikke den slags

2.
    Den slags finder igen vej indunder geek ævl, og udover det er en tidsrøver, så er målgruppen for lille.

Angående vurdering af designet ses der mere på farveskemaet end på det egentlig design af boardet, ja farver har da noget at sige, men en vurdering af hvor de forskellige stik er på bundkortet synes jeg er mere spændende.
    Personligt synes jeg ikke så godt om blå så her synes jeg designet failer bigtime, og andre kan ikke li asus's "røde" ROG serie. Igen angående designet kan man så fx skifte ram imens gfx sidder i, eller skal det tages ud hvis man vil skifte ram.

Vi dømmer ikke på det visuelle, men de andre aspekter er hermed noteret.

Pris, prisen optræder 2 steder sidste side, ene sted på dansk, andet sted som N/A med 2 USD priser som realt er næsten det samme jo (små 200 kr forskel) så hellere tage den ene og lave en estimeret omregning til hvad den danske pris bliver, USD til DK + told, Moms så man får et kvalifiseret bud på hvad prisen bliver.

En fejl, er sneget ind, men vi har knoklet den sidste uge for at få det klar til Jer.

Hvad angår pris, så er det tilladt selv at tænke :-)

• Helt fair hvis i vil gå den vej, men som jeg skrev giver det nogle "tynde" test's, kan sagtens være jeg er den eneste som har det sådan, men der er jo ikke meget "test" tilbage i jeres artikler.

1. Altså i kan jo sætte dem pænt på plads igen, har da de sidste 15 år sendt flere bundkort til RMA hvor NB-køler eller lignende har været pillet af og sat pænt på igen uden et eneste problem fra hverken forhandler eller producenter.
    Men helt fair hvis ikke må det, var bare en ide til at gøre artiklerne mere spændende =)

2. Det tager jer da ikke mange sekunder lige og smide et multimeter på og så se om det siger det samme som Bios eller CPU-Z når i er inde i windows. Igen er det fair hvis det tager jer for længe, det er som sagt blot min kritik og forslag til at gøre jeres artikler endnu bedre jeg kommer med.

Der bliver jo ikke omtalt meget mere end farverne angående designet og sagt at den kombo er flot.
    De andre forslag jeg kom med er måske for nørdede, men så måske drop det da man jo kan se farven selv ud fra jeres billeder.
    Lige en ekstra ting angående design, hvorfor kan man ikke klikke billederne af selv bundkortet større? Hvorfor ikke lave et pænt stort billed hvor hele bundkortet er i fokus så man virkelig kan se det?

Var også blot for at gøre opmærksom på det, men som du selv nævner sigter i mod en kortfattet stil, der tror jeg specielt folk gerne så den omregning så de nemt og hurtigt kan sammeligne forskellige bundkort på prisen ud fra jeres artikler.

Ligeledes understøtter Intel haswell officelt kun DDR 1600 hastigheder og ikke 1866 som der er skrevet ved billedet af ramsocket's. Det fremgår både af oversigten i selv har i starten af artiklen og af Gigabytes egne spec's for bundkortet og også fra Intels info materiale.

Asus Maximus III Gene
    Gainward GTX470

• 1. Det er for at undgå defekter på hardwaren, og det er de færreste som synes en chip smurt ind i kølepaste er interessant.

2. Det tager en god sjat tid, og det er langt fra alle bundkort som har målepunkter til det. Derudover, så er det kun ekstreme overclockere der har behov for at holde øje med den slags. Grundet digital strømstyring, er værdierne meget præcise.
    Hvad angår DDR3 hastigheden er det en beklagelig slåfejl. Der vil blive rettet.

• 1. som sagt helt fair, gjorde blot opmærksom på at jeg gerne så det, hvis det var muligt =)

2. Ved godt at langt fra alle bundkort har målepunkterne med i designet, men de er der jo på alle bundkort et eller andet sted og det kunne da lige omtales da det jo er noget som giver lidt ekstra "gejl"/streetcredit når man skal fortælle om sit nyebundkort jo ;)

fejl er jeg til for at blive rettet =)

Vil da lige slutte af med og sige at selv om jeg er ganske negativt her i min kritik er Tweak.dk forsat det bedste danske site efter min mening =) :rules:

Asus Maximus III Gene
    Gainward GTX470

• Fed anmeldelse - jeg er super glad for det arbejde I gør for mig!

Mit spørgsmål er: Kan jeg flytte min Windows 7 installation til det nye bundkort?

Min nuværende bundprop er et Gigabyte ga-h57(h55)m-usb3 og der sidder en Intel i7 et eller andet i det, så jeg bliver i bundkort mærket og CPU mærket. Jeg tænker selvfølgelig genbruge SSD'er og HD'er, grafikkort mm.
    Windows 7 er ikke en OEM udgave.

• Fed anmeldelse - jeg er super glad for det arbejde I gør for mig!

Mit spørgsmål er: Kan jeg flytte min Windows 7 installation til det nye bundkort?

Min nuværende bundprop er et Gigabyte ga-h57(h55)m-usb3 og der sidder en Intel i7 et eller andet i det, så jeg bliver i bundkort mærket og CPU mærket. Jeg tænker selvfølgelig genbruge SSD'er og HD'er, grafikkort mm.
    Windows 7 er ikke en OEM udgave.

Det _kan_ du godt, men det er ikke anbefalelsesværdigt, da der er diverse drivere til dit nuværende bundkort, som så vil blive flyttet med over til det nye bundkort. Og det kan give driverkomplikationer, eller sagt på dansk; Der kan opstå problemer grundet driverne konflikter.

• Tak for svar. Men jeg går selvfølgelig ud fra at der installeres nye drivere til det nye bundkort, og så ligger der måske nogle ubenyttede filer på SSD'en, men det betyder jo ikke noget. Jeg vil bare sågerne bevare min Windows opsætning og alle programmerne.

Og det er jo et skide lækkert bundkort.

• Tak for svar. Men jeg går selvfølgelig ud fra at der installeres nye drivere til det nye bundkort, og så ligger der måske nogle ubenyttede filer på SSD'en, men det betyder jo ikke noget. Jeg vil bare sågerne bevare min Windows opsætning og alle programmerne.

Og det er jo et skide lækkert bundkort.

Det er ofte noget hå, fordi der ikke bliver ordentligt rydet op! nyt chipset = ny installation hvis du skal være sikker på at det kører optimalt.

/ask