ny cpu amd / intel

  • Hey svende.

    Jeg ved der florerer en masse omkring dette på diverse sider, men jeg er stadig mega i tvivl.. læste ydelses forskel på amd og intel cpu
    og fandt ud af at folk herinde har rimelig godt forstand på dette...

    Mit spørgsmål er som følger:

    Jeg står imellem et asus sabertooth 990fx r2.0 / Crosshair v formula Z bundkort, samt en AMD fx8350

    eller

    ASUS P8Z77-V / ASUS SABERTOOTH Z77 med en Intel 3570k.

    Begge setups bliver med en coolermaster 212 cpu cooler.

    Jeg vil primært bruge det til spil, men der kommer nok også noget musik indspilning på hjemme niveau.

    Jeg er i vildrede om hvad jeg skal vælge.. Setups koster næsten det samme, afhængigt af hvilket kort jeg vælger.

    Jeg regner med at lave noget overclock men er ikke ekspert på dette område endnu..

    GPU er et HIS iceq x2 ghz edition 7970 3 gb.


    Håber i kan komme med hjernedøde argumenter så man overhovedet ikke er tvivl :D

    God påske

    Lasse

  • Til videoredigering og anden "professionel" brug vil 8350eren ofte være hurtigst.
    Til gaming vil 3570K'eren for det meste være hurtigst (med den hage at spil i mange tilfælde vil være begrænset mere af grafikkortet end processoren, så man ikke altid får nogen reel fordel af en hurtigere processor).


    Jo flere kerner et program eller spil kan udnytte effektivt, jo bedre vil 8350eren klare sig i forhold til 3570K'eren.


    Begge processorer kan overclockes, men det er altid lidt et lotteri hvor langt man kan komme. 8350eren bruger mere strøm, og det bliver mildt sagt ikke bedre når man overclocker. Det betyder at der kan blive brug for en kraftigere køler, og i værste fald evt. en kraftigere strømforsyning.


    I øvrigt kunne du måske overveje en FX-8320 i stedet for 8350. Den har lavere clocks som standard, men det betyder jo knap så meget når man alligevel overclocker skidtet. Den eneste potentielle forskel er binning, men mon ikke de knap så gode eksemplarer får en tur med laseren og bliver til FX-6300 osv.

  • Håber i kan komme med hjernedøde argumenter så man overhovedet ikke er tvivl - fedt skrevet bubix :thumbup:


    Og nej du kan aldrig sige at den ene er vildt meget bedre end den anden, som sakkura skriver plejer Intel at være lidt foran på gaming siden hvor AMD er lidt bedre til kontor/andet brug, jeg har stort set altid haft AMD maskiner udelukkende til spilbrug, dog ikke i samme high end klasse som du samler dig der, og jeg har været vældig glad for mine, men jeg skal prøve en Intel cpu næste gang og se om jeg ikke også bliver lige så glad for den.
    80 - 90% af alle dem jeg har spurgt siger Intel CPU'er til gaming brug og AMD til resten.


    FX8350 AMD cpu'en skal du bare være opmærksom på sluger lidt mere af din strømregning end 3570k cpu'en gør, men det er ikke svimlende beløb, jeg ville bare lige gøre dig opmærksom på dette


    Fedt grafik kort i øvrigt du har valgt


    Har du husket SSD ?
    Jeg kan anbefale
    OCZ Vertex 4
    Samsung 840 Pro
    Crucial M4
    Intel 520


    :cheers:

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • Håber i kan komme med hjernedøde argumenter så man overhovedet ikke er tvivl


    Hastighed nu, og her = I7-3770k (Har kun 4 kerner, som er generelt er lidt hurtigere, men uden FMA3/FMA4.)


    Fremtidssikring = FX-8350 med et SABERTOOTH 990FX/GEN3. (Har 8 kerner, og FMA3/FMA4, giver mere ydelse, når spil bruger mere end 4 kerner)


    SABERTOOTH 990FX/GEN3 har PCI-Express 3.0 som kan køre x16 i Crossfire/SLI. Intels bundkort normalt kun køre x8 i Crossfire/SLI med PCI-Express 3.0. Det er ikke så vigtigt i dag - Men det bliver det, når grafikkortene bliver hurtigere.


    Overclockning, begge CPU'er kan typisk køre 5ghz. FX-8350 kan typisk gøre det med en god luftkøling, men FX-8350 bruger betydeligt mindre strøm ved 4,5-4,7ghz;-)


    Hvor hurtigt CPU'en køre har ikke så meget at sige i spil på en AMD, det er vigtigere hvor meget du overclocker din Nordbro/RAM/FSB bus - Så det nemmeste er typisk at sætte rammen til 1600mhz(O.C. 1800mhz), give CPU'en +50mv, Nordbro +50mv, og så hæve FSB fra 200mhz til ca. 225mhz volla så køre CPU'en typisk 4,5ghz, og 4,7ghz turbo med en god luftkøler. f.eks. http://www.edbpriser.dk/hardwa…ltiValSep%5d%C2%A7&qt=Fql


    Du kan selvfølge normalt nå 5ghz, med sådan en luftkøler som den jeg forslog.. Men... Jeg synes ikke om at presse hardware meget.


    Det er det jeg ved:)

  • Ganske som Sakkura siger, så er det ikke helt så let, ellers ville du jo selv have fundet ud af det :D .


    Simpelt sat op, så er det helt hip som hap hvilken platform du vælger, rent ydelsesmæssigt. AMD fik sig en ordentlig gang dårlig presse hvilket deres sidste udspil FX serien aldrig er kommet sig over, selvom ydelsen er blevet betydelig forbedret med vishera kernen, frem for bulldozer(som jeg har) og den fungerer helt på højde med I-2500K og I-3570K, så det giver dig svaret rent ydelsesmæssigt, altså I7-3770K er hurtigere og mere effektiv på 4 kerner fremfor AMD's 8 kerner, når man måler sig frem.


    I gameplay betyder det ikke en fis, slet ikke når du spiller spil, som kan udnytte 4+ kerner, der er alfa og omega dit grafikkort.


    Du har valgt at dit grafikkort skal være et 7970, så får du intet som helst ud af at vælge et altfor dyrt bundkort som understøtter pci-e 3.0.
    Du kommer så men bare til at betale 500,- mere for noget som AMD's grafikkort er totalt ligeglade med, da ydelsesforskellen mellem pci-e 2.0 og pci-e 3.0 med et AMD grafikkort er lig et stort rundt nul, selv i de helt høje opløsninger. Det eneste kort som jeg overhovedet har fundet, som havde en ganske lille fremgang på pci-e 3.0 fremfor pci-e 2.0 er Nvidias GTX 680 mellem 8 og 12 % i de helt høje opløsninger 5700 x sindsyg.


    Strømmæssigt ligger AMD efter Intel, især når du begynder at skrue på den, over de 4-4.5 Ghz så vil AMD's cpu altså have noget saft til føden, men der er heller ingen som siger, at du skal have den derop og ringe før du egentlig har brug for det, men Intels cpu er billigere at bruge set over et helt år.


    Hvad angår FMA3/4 diskussionen, så er den egentlig mere teoretisk end faktisk lige nu. Der er ingen som på nuværende tidspunkt, der kan sige at det instruktionsset kommer til at betyde den næste revolution indenfor gamming, personligt tror jeg at det ender som en fis i en hornlygte, ganske som directx 10/10.1. Eller rettere det er helt op til Intel om hvornår det måske bliver en succes, det er i hvertfald ikke AMD, da de har meldt sig ud af kampen på desktop markedet og derfor tror jeg, at det kommer for lidt og for sent til at betyde noget som helst, ergo igen et hak i tuden til AMD for at understøtte noget som vi måske slet ikke for brug for nogensinde, eller rettere det afhænger af hvornår og hvor meget det bliver implementeret og udnyttet. Intels Haswell vil understøtte det, men inden det overhovedet har en chance for at komme gamere til gode, så har vi alligevel skiftet platform 3-4 gange, så for nu betyder det intet.


    Stod jeg i samme situation som dig lige nu, så ville jeg vente på at Haswell kommer ud i butikkerne højest sandsynligt juni/juli og bygge en platform på den til fremtidig brug.
    Haswell kommer på sokkel LGA1150 og bliver Intels fremtidige almindelige desktop platform hvilket vil sige at sokkel LGA1155(I7-3770) egentlig er gjort klar til at komme på pension. Typisk kører Intel med en platform omkring de 2 år, så bliver den skiftet ud. Det er noget AMD aldrig har gjort, men hvad nytter det at du har en holdbar platform når den ikke kan følge med konkurrentens udspil ?.
    Jeg ville lade være med at tænke for meget fremtid og bare købe det som jeg havde lyst til lige nu, så lade det holde så længe som det kan, om det så er 2 eller 3 år inden det skal skiftes, er egentlig ligegyldigt.


    Men buttomline er, Intel er mere effektiv og alt udvikling ligger hos dem, da AMD har opgivet ræset ang. en egentlig desktop CPU. Derfor ser du heller ikke de store ydelsesforbedringer i springet fra Haswell/Ivybridge da Intel simpelthen ingen konkurrence har på desktop markedet, det kan ikke betale sig at udvikle ret meget, når konkurrenten er 2 udgaver bagud.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvad angår FMA3/4 diskussionen, så er den egentlig mere teoretisk end faktisk lige nu.



    Der er nogle resultater i programmer her - Ydelses forskellen mellem FX-6100, og FX-6300 er 6% + FMA3, og FMA3 er implanteret i Intel's compiler, da de gerne vil være klar til Haswell's udgivelse. Så alt ydesesforskel ud over 6% skyldes hovedsageligt FMA3, da det er den eneste store ændring, som har betydning for hastigheden - Bortset fra den 6% højere clock selvfølge.

    http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?t=409020


    AMD har ikke opgivet desktop markedet endnu, de holder deres planer for udgivelse af desktop CPU'er det næste år's tid, om de så går i stå der efter, det ved jeg ikke. For de har satset meget hårdt på udvikling af deres APU'er, det er muligt at det bliver på bekostning af desktop fronten i 2014, og frem, men det ved jeg ikke noget om, og jeg har heller ikke hørt noget om det, så det undere mig at du skulle ha' hørt noget? AMD har sagt at de vil sætte flere ressourcer hen på APU'en, og at de vil skære ned på ressourcerne til desktop fronten, men det betyder jo ikke at de har stoppet udviklingen.

  • årghh.. jeg mangler stadig mit hjernedøde argument.. anywho...


    jeg syntes det lyder fint med haswell, men jeg ved også at det der kommer, allerede er forældet.. jeg forventer at min pc skal holde 2-3 år på dette setup, og efter min mening tror jeg det ikke vil give mig noget at vente.


    Men hvis pci 3 ikke er noget jeg skal bekymre mig om burde jeg så ikke kunne "nøjes" med 990fx r.2.0 ?
    Hvad jeg kan forstå så vil det i denne situation måske give mere mening af fokuser hvilket board jeg vil have at køre processoren på og så vælge ud fra det, da ydelsen på processorne vil "være det samme"??


    Jeg kan desuden forstå at der ikke er mange spil der bruger mere end 4 kerner, men det kommer der vel? Er det ikke noget med at PS4 vil være med flere kerner end 4? hvilket vel må betyde at spil i fremtiden vil komme til at køre på flere kerner end 4?


    Hvis jeg nu vil køre GFX i sli funktion så skal jeg vel også have et bundkort der trækker det bedst som DNope siger.


    Kan vel hurtigt nævne de resterende dele i setupet:
    SSD: kingston v300
    GFX: HIS 7970 3gb iceq x2 Ghz edition.
    PT MOBO: 970 extreme 3 asrock
    PT cpu: phenom 965 be.
    en ocz silent et eller andet 750w.
    Ram: Kingston 8gb HyperX 2133hz(tror jeg frekvensen er.. noget deroppe omkring)
    Dette er ting som allerede er købt, men føler min processor halter.


    Så ud fra det skal jeg vel have det bedste bundkort og så vælge processor ud fra det?


    har så djævelsk mange tanker om dette.. Forstyrrer nattesøvnen :D


    Mvh Lasse :thumbsup:


  • Altså personligt, så ville jeg tjekke om dit bundkort kan køre med en FX-8350 - Hvis det kan(Burde det kunne), så kunne du købe en FX-8350, og se om det ikke vil gi' dig kræfter nok, det ville spare mange penge... Og der kommer jo hele tiden nyt udstyr - Husk at opdatere til nyeste BIOS, inden du skifter CPU: http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme3/?cat=CPU


    Problemet er så, at en FX-8350 køber man ikke normalt for kun at bruge den i 2 år... For det er først om måske 2 år den begynder at kunne yde fuldt ud... Så der ville jeg sige 3-5år før du skifter.


    Jeg tror vi snart vil begynde at se flere spil der bruger 6 kerner, da Intel nok gerne snart vil vise deres 6 kernet CPU'er frem i spil... Men! 8 kerner, der kan gå tid... Mange er i lommen på Intel, og det betyder at de styre rigtigt mange ting.... Så i praksis, så tror jeg de sidste 2 kerner mere er til styresystemet, viruskiller, voice programmer osv... Og det har bestemt også sine fordele, det kan bare ikke ses på benchmarks, for hvem laver en benchmark med viruskiller, skype, osv.. kørene i baggrunden, mens man spiller? Ingen.


    Hvis du udnytter en FX-8350 fuldt ud, så bliver rammen tit overbelastet, da den har svært med at følge med... Så godt du har købt hurtige RAM, det giver muligheder senere:)


    Når du har så godt udstyr, som du får - Så er det vigtigt at køre med den nyeste windows, uanset hvad.... Jeg ved ikke om det her program virker med Windows Blue 64bit, men ellers så virker det i hvert fald med windows 8 64bit: http://sourceforge.net/projects/classicshell/files/


  • Bundkortet giver heller ikke nogen nævneværdig forskel. Måske undtagen at det er billigere at få 3-vejs eller 4-vejs SLI med et AMD-bundkort, for med Intel skal man op i X79 / LGA 2011 for at få den mulighed. Men det er alligevel næppe relevant.


    Processoren vil gøre en større forskel, men det varierer en del afhængig af hvad du rent faktisk bruger computeren til. Der er argumenter til fordel for begge sider, men til gaming er Intel for det meste foran på point.


    Med det system du har i øjeblikket, så kan du måske nok klare dig med den Phenom II et stykke tid endnu. Ellers ville jeg også anbefale dig at se på bare at skifte processoren ud, og blive ved det nuværende bundkort. Det er jo fra den nyeste generation, der er designet til at fungere med FX-processorer. Så er det bare med at have en opdateret BIOS (hvis du køber en af de nyeste Vishera-processorer).


    Det kan godt være Intel er lidt foran hist og her, men det er ikke nok til at det giver mening at smide et fint brugbart bundkort ud for at skifte.


    Mht. PS4, så ser det ud til den vil have en 8-kernet processor. Men det er langt fra sikkert det kommer til at betyde at spil til PC vil blive bedre til at anvende flere kerner. De vil desværre stadig blive programmeret helt anderledes, fordi man på konsollerne kan optimere meget mere til lige præcis den hardware der er i maskinen. På PCen kan man slet ikke optimere på samme måde, fordi der er så uendeligt mange forskellige kombinationer af hardware ude i folks computere.

  • :9xo

    Det kan godt være Intel er lidt foran hist og her, men det er ikke nok til at det giver mening at smide et fint brugbart bundkort ud for at skifte.


    Penge mæssigt er der råd til at skrotte bundkortet til fordel for et nyere AMD eller Intel kort. Og da processorerne koster det samme er det ikke det der afgører det.
    Men selfølgelig, hvis jeg kan spare penge på bundkort ved at fortsætte med det jeg har, er det jo heller ikke dårligt..
    Jeg syntes bare jeg har læst at 970 extreme3 mangler nogle power phase når det kommer til overclock, som gør at jeg ikke vil kunne overclocke fx8350 mere end til 4.5 ghz. hvilket dog måske i sig selv vel også er fint nok til spil og musik indspilning.


    Dog må jeg sige, at jeg tror jeg vælger at beholde mit nuværende bundkort, som i anbefaler,
    til jeg finder et godt tilbud på et sabertooth kort på et eller andet tidspunkt.
    Og så vælger jeg nok den luftkøler som Dnope linker til.



    Det program som du linker til Dnope, hvad bruges det ??

    ps. det er nogle rigtige gode argumenter i kommer med, mere end hvad jeg har kunne finde andre steder på diverse sider, så Thumbs up for det :thumbsup:

  • Umiddelbart understøtter dit bundkort FX 8350 fra bios P 1.50, jfr. datasheet på Asrocks website så har du den bios på dit bundkort, så er der ingen problemer.


    datasheet


    Det ville jeg gøre allerførst, er du så ikke på herrens mark ved skiftet. Er du så ikke tilfreds med ydelsen på dit bundkort, så kan du jo altid opgradere til et med 990FX chipset på.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg syntes bare jeg har læst at 970 extreme3 mangler nogle power phase når det kommer til overclock, som gør at jeg ikke vil kunne overclocke fx8350 mere end til 4.5 ghz. hvilket dog måske i sig selv vel også er fint nok til spil og musik indspilning.


    Dog må jeg sige, at jeg tror jeg vælger at beholde mit nuværende bundkort, som i anbefaler,
    til jeg finder et godt tilbud på et sabertooth kort på et eller andet tidspunkt.
    Og så vælger jeg nok den luftkøler som Dnope linker til.


    Det program som du linker til Dnope, hvad bruges det ??



    Det program jeg linker til, det er fordi at Windows 8, og windows blue har en brugerflade jeg, og mange andre ikke kan fordrage.... :-) Med det lille gratis program får du windows 8 til at ligne almindelig windows igen. Og det er meget vigtigt at bruge den nyeste windows, med et så kraftigt system, der er ikke de store forskelle i benchmarks, og et par få spil vil enda ikke køre, men! Der er altså også spil, hvor der er en mærkbar forskel, og da frameraten ligger rimeligt tæt både i windows 7, og windows 8 - Så må det betyde at windows 8 fjerner noget micro stuttering, windows blue skulle være endnu bedre, men jeg har ikke taget mig sammen til at installere windows blue endnu.


    Når du overclocker en FX-8350 er det ikke så meget CPU hastigheden som er vigtig, det er RAM, og CPU Nordbro - Så det burde være ok, dog skal du nok ikke forvente meget overclock med et Asrock bundkort, men igen... Hvis dit Asrock bundkort kan klare en FSB hastighed på 220-230mhz så er det fint, du får ikke den store ekstra ydelse ud af at overclocke CPU'en, faktisk er der mange som mister ydelse ved det.. Ved 220-230mhz FSB, så vil du havne på RAM 1760-1840mhz(ville jeg vælge), men du kan også vælge 2050-2146mhz.


    De skæve ram hastigheder skyldes du hæver FSB - Du får normalt mere ud af at køre cl8-8-8 1800mhz, end ved at køre cl9-9-9 2100mhz. Med lige det her overclock.


    Om dit bundkort kan klare det her overclock ved jeg ikke, men det burde det kunne, og så vil CPU'en jo havne på op til 4,83ghz i turbomode.


    Jeg har ikke selv haft den CPU køler jeg forslog dig, jeg har bare læst mig frem til at den skulle være en af de bedste overhovedet... Og jeg ved du gerne vil ha' det bedste;-) Anyway... Nogle store kølere kan nogle gange ødelægge bundkortet, derfor pas på med at spænde køleren så meget, at bundkort begynder at bue 'for meget'. Du kan altid spænde mere senere jo, og hvis du kun skal køre 4,6ghz, så burde den køler være rigeligt stor.. Så det betyder ikke så meget, om den er spændt den sidste omgang. Det er de sidste 500mhz der giver meget varme, og bruger meget strøm:)

  • det er nogle konge svar, og ja, jeg er meget bange for ikke at få det bedste :D

    Jeg tror jeg venter med bundkortet, og istedet køber endnu en ssd, så jeg har plads til de sidste spil på den. så vil jeg lege lidt med de overclocks som du nævner Dnope.

    så nu er jeg bare tvivl om køleren kan være der.. det finder jeg vel ud af på den hårde måde :D


    Mega tak for hjælpen og God dag derude :D