Forståelse for PSU

  • Jeg er begyndt at interessere mig lidt for hardware, men jeg har svært ved at tyde de der strømforsyninger lidt, som jeg har forstået er det godt at have en PSU med en single rail på +12 volts linien, og så mange ampere så muligt, men hvad har det af betydning af at man har høje ampere på sin psu, jeg har f.eks. 2 PSU'er en gammel og en ny, den ene har 20 ampere på +12 volt linien x 2 og er en 550W og den anden har 48 ampere og er en 600W, som jeg forstår det på dette billede


    [Blocked Image: http://www.coolermaster.com/upload/product_feature/gold600-6.jpg
    Så kan jeg fylde hardware i for 576 W ? er det så bare at lægge alle TDP sammen for de forskellige hardware dele og så skal det være mindre end de 576W for at strømforsyningen kan klare det ?
    Der er i dette tilfælde tale om en Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU.


    Jeg har set f.eks. et GTX 660 fra Nvidia har en TDP på omkring de 150, og min CPU har TDP på 125, så det løber jo hurtigt op.


    jeg håber i kan give mig lidt info på hvad det hele betyder :9xo

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


    Rettet en gang, sidst af Derog ().

  • Nu er det sådan at du ikke nødvendigvis har nogen fordel ved og have en single rail frem for flere rails når det kommer til grafikkort, det kommer an på hvordan psuen er opbygget.


    Men ja kort sagt er det bare og ligge tpd sammen og holde sig under det som din psu kan levere, du skal dog lige huske at dit grafikkort så vidt jeg ved køre hovedsagelig på 12v railen, kan ikke huske om den får lidt fra 3,3v railen igennem PCi-e slottet. Imens din cpu hovedsagelig hvis ikke udelukkende trækker fra 3.3v railen, flere med det gamle skulltrail bundkort løb ind i problemer med at deres 3.3v rail var for svag når de ville oc, men med single cpu setups har jeg aldrig hørt om probmemer.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • FAAANTASTISK, findes der et sted hvor man kan se hvad de forskellige typer hardware bruger af Volt fra PSU'en som du selv nævner, cpu bruger måske lidt fra 3.3v linien ? :9xo

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_(computer)


    ellers er det bare og google, altid husk når det kommer til computere og hardware er google som regel din ven ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • jeg skal lige høre en anden ting, jeg læste i et review for MSI n600 TF 2GD5/OC kræver det en strømforsyning, på mindst 24 ampere på +12v linien, nu er det jo sådan at den ene PSU jeg har, har 2 x +12V linier og begge er på 20 ampere, er jeg så fucked mht upgrade til det grafikkort ?


    mvh
    Derog

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • nej ikke nødvendigvis, så vidt jeg ved burde de kører med common/fælles ground/0 så du kan sagtens bare koble dem sammen =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • 24 ampere du se sådan på 1 linie føder strømforsyning til bundkortet
    og når sætter pci-e kabel i grafikortet tager det den anden linie
    dvs måske 12ampere til bundkortet og 12 ampere til pci-kablet

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • som jeg har forstået er det godt at have en PSU med en single rail på +12 volts linien, og så mange ampere så muligt, men hvad har det af betydning af at man har høje ampere på sin psu


    Det er ikke en fordel at have et enkelt 12V rail. At have flere er faktisk teoretisk set en fordel, da det giver bedre mulighed for at beskytte hardwaren ved kortslutninger. Der skal f.eks. mere til at tage sikringen med et enkelt 12V rail med 50 ampere end med det ene af to 12V rails med 30 ampere hver (og kombineret maksimum på 50 ampere).


    Flere ampere er generelt godt. Det er lidt det samme som flere watt, bare med den forskel at antallet af ampere normalt angiver hvor meget strøm der kan leveres på de forskellige rails. Og det er jo reelt vigtigere at vide hvad 12V rail kan levere, end hvor mange watt strømforsyningen teoretisk set kan levere. Der er en del billige strømforsyninger der kan levere en hel del ved 3,3V og 5V, men ikke så meget ved 12V som man kunne håbe. De kommer så ofte til at have en højere watt-rating end en strømforsyning der kan levere mere ved 12V men knap så meget ved 3,3V og 5V. Men i praksis kan sidstnævnte forsyne en kraftigere computer.


    Når der er flere 12V rails kan du i øvrigt ikke nødvendigvis bare lægge dem sammen. Typisk er der en grænse for hvor meget de til sammen kan levere.

  • Så kan jeg fylde hardware i for 576 W ? er det så bare at lægge alle TDP sammen for de forskellige hardware dele og så skal det være mindre end de 576W for at strømforsyningen kan klare det ?
    Der er i dette tilfælde tale om en Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU.


    Jeg har set f.eks. et GTX 660 fra Nvidia har en TDP på omkring de 150, og min CPU har TDP på 125, så det løber jo hurtigt op.


    Det er helt rigtigt forstået:-)

  • Igen kan jeg kun refere til linket her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_(computer)


    somd er står "stammer" det med flere rails fra UL 1950/​CSA 950/​EN 60950/​IEC 950 som sagde der ikke måtte være mere end 240 va per ledning som en sikkerhed, men at det igen blev droppet pga folk hellere bare ville have en single rail.


    Og ja ganske rigtigt som du siger Sakkura så kan en psu sagtens have 3 12v raisl der hver kan give 20 amp, men til sammen måske er begrænset til 600w og ikke de teoretiske 720w.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • findes der et sted hvor man kan se hvad de forskellige typer hardware bruger af Volt fra PSU'en som du selv nævner, cpu bruger måske lidt fra 3.3v linien ?


    Normalt regner man en harddisk for at bruge ½ ampere i 5volt, men en computers forbrug i 5volt, og 3.3volt er normalt så lille, at det er ligegyldigt, og det er fordi en CPU bruger f.eks. ca. 1,4volt... det får den fra en strømforsyning på bundkortet, som laver strømmen fra 12volt... Det samme gælder grafikkortet, RAM osv... Det er altid 12volt der bliver belastet:)


    De store ulemper ved flere rails er:


    1) Du skal til at finde ud af at fordele din belastning over flere rails, så en enkelt rail ikke bliver overbelastet.


    2) Ofte er det sværere at få at vide hvor mange ampere ampere du kan trække over f.eks. 3 rails på en gang, fpr selvom der måske står 20 ampere ved hver rail, så er det sjællent du kan trække over 40 ampere på alle 3 rails.


    3) Sidst, der er tit en spændingsforskel mellem flere rails, det betyder den ene måske giver 12,04 volt, en anden 12,11 volt, og den sidste 12,07 - Hvis et stykke hardware så kommer til at få strøm, fra 2 rails, så kommer der et lille tab, på grund af forskellen, og strømforsyningen vil være lidt mindre effektiv, og yde lidt mindre.


    De fleste strømforsyninger i dag er kortslutningssikre, og brænder ikke af ved overbelastning, eller kortslutning.

  • Normalt regner man en harddisk for at bruge ½ ampere i 5volt, men en computers forbrug i 5volt, og 3.3volt er normalt så lille, at det er ligegyldigt, og det er fordi en CPU bruger f.eks. ca. 1,4volt... det får den fra en strømforsyning på bundkortet, som laver strømmen fra 12volt... Det samme gælder grafikkortet, RAM osv... Det er altid 12volt der bliver belastet:)


    Er du helt 100% sikker på det med at cpu'en tager strømmen fra 12 v railen?
    Jeg er nemlig så godt som sikker på at skulltrail systemer fik problemer med oc af cpuerne hvis de ikke havde en psu med en ordentlig røvfuld amp's på 3.3v linien.
    Men ok kan jo være vi begge har ret hvis de har ændret designet af bundkort siden dengang?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Men ok kan jo være vi begge har ret hvis de har ændret designet af bundkort siden dengang?


    Nemli';-)


    I gamle dage mener jeg det var 3.3volt linjen(Hvis jeg husker rigtigt:)

  • Nemli';-)


    I gamle dage var det 3.3volt linjen:)


    :goodpost: Ja fik lige læst op på det og det er jo egentlig ren logik at det "gamle" P4 stik som idag er et 8 pins 12v stik er lavet for at give en masse strøm til cpuen =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • jeg skal lige høre en anden ting, jeg læste i et review for MSI n600 TF 2GD5/OC kræver det en strømforsyning, på mindst 24 ampere på +12v linien, nu er det jo sådan at den ene PSU jeg har, har 2 x +12V linier og begge er på 20 ampere, er jeg så fucked mht upgrade til det grafikkort ?


    mvh
    Derog


    Du er fucked... :)


    Årsagen er at du har 2 rails på hver 20 ampere, så du kan max. trække 21-40 ampere på de 2 rails tilsammen... De fleste strømforsyninger med 2 rails, kan nemli ikke levere 40 ampere i alt, det gælder jo om at snyde kunden så meget som muligt... Og den garantere jo kun max. 20 ampere på en rail, de skriver intet om, at du kan gøre det samme på den anden rail samtidigt:) Så du aner ikke om strømforsyningen kan klare det.

  • Dnope, set jeg har sendt dig en PM?


    Og ja du har nok ret her, havde i mit tidligere svar ikke rigtig tænkt over at cpu trækker fra 12v railen, men han burde kunne teste det, alle moderne psu'r af en rimelig kvalitet er udstyret med en sikring som bare slår fra hvis der bliver trukket for meget på en rail.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • tusinde tak alle sammen, det er meget lærerigt, jeg køber snart ny computer til konen, og efter det i har fortalt mig her beslutter jeg mig for at købe en anden (ny) PSU, har kigget på Cooler Master Silent Pro M2 620W den har 50Ampere på +12 volts, det er ret flot synes jeg, dog er den ikke helt lige så effektiv som min Silent Pro gold, men den er lidt stærkere da den har 2 ampere mere end min Gold.
    og så er den tilmed Modulær opbygget, LOVE IT !!


    Tak igen for et fantastisk forum hvor der er god stemning for en god debat :thumbup:


    Spec's bliver sådan her for hendes budget gamer


    I3 - 3220
    Msi Z77a-G45
    8GB Corsair CL9 ram 1600 mhz (har fundet en model som er på QVL listen - så det er super)
    MSI N660 TF 2GD5/OC
    Cooler Master Silent Pro M2 620W (så er jeg jo også en smule fremtidssikret mht strøm)
    jeg har et kabinet til at installere det hele i, og hun har selv en Crucial M4 SSD klar til at blive smidt over i den nye maskine.


    jeg har selv diskuteret lidt med mig selv mht GPU'en, men nu prøver jeg lykken ved nVidia, har før haft både AMD og nVidia kort, pt køre hun med en kontor computer til spilbrug så alt er bedre :-) 7300 LE så ved i hvad jeg snakker om 8o

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • Har du rammene allerede? hvis ikke så smid 16 gb i den.
    Ellers set det meget fornuftigt ud.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • nej jeg har ikke købt nogle dele endnu, kan du ikke begrunde hvorfor jeg skal bruge 16 GB ram frem for 8GB ? jeg har til dato endnu ikke oplevet de spil jeg spiller optage mere end max 4 GB ram ? meeen det kan jo være der er andre spil som kræver vildt meget - i dont know :whistling:

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • Med en SSD så smider du forhåbentlig pagefilen over på dine ram og sidder du så og gamer og evt surfer på nettet på samme tid kan jeg hurtigt presse en 8gb ram computer.


    Nu ved jeg jo ikke om dine kone tabber ud af af spil og så surfer rundt igen hun går ind i spillet igen?


    Og så er prisen ikke den store forskel jo ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW