Forståelse for PSU


  • 1. Ikke korrekt, De forskellige rails kommer samme sted fra, og derfor kan strømmen omfordeles efter behov. Der er altså en indbygget fleksibilitet, så man ikke kommer til at stå med en spildt kapacitet på nogle rails.


    2. Nej, det skal jo bare opgives på mærkaten.


    3. Det er ikke korrekt.


    Strømforsyningerne er typisk sikret mod kortslutninger, men sikringen fungerer bedre jo mindre strøm hvert rail leverer. Derfor er flere rails faktisk snarere en fordel end en ulempe.

  • hold da helt op jeg bliver klogere og klogere minut for minut, tak Psyco :-) du må lige fortælle mig hvordan man smider pagefilen over på hendes ram ? nej hun tabber aldrig ud af spil, det bruger hun mig til at gøre (som i øvrigt kun har 4 gb ram SNYD SNYD SNYD !!!) :evil:


    Jeg må lige overveje den med 16 GB ram, det er trods alt hendes maskine og hun vil helst ikke bruge for mange penge på den... i kender kvinder!! ;)

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition



  • 1. Ikke korrekt, De forskellige rails kommer samme sted fra, og derfor kan strømmen omfordeles efter behov. Der er altså en indbygget fleksibilitet, så man ikke kommer til at stå med en spildt kapacitet på nogle rails.


    http://en.wikipedia.org/wiki/P…mputer)#12V-only_supplies
    Quote fra sitet:
    Multiple +12 V rails
    As power supply capacity increased, the ATX power supply standard was amended (beginning with version 2.0[3]) to include:
    3.2.4. Power Limit / Hazardous Energy Levels Under normal or overload conditions, no output shall continuously provide more than 240 VA under any conditions of load including output short circuit, per the requirement of UL 1950/​CSA 950/​EN 60950/​IEC 950.
    —ATX12V Power Supply Design Guide, version 2.2[4]
    This is a safety limit on the amount of power that may pass, in case of a fault, through any one wire. That much power can significantly overheat a wire, and would be more likely to melt the insulation and possibly start a fire. Each wire must be current-limited to no more than 20 A; typical supplies guarantee 18 A without triggering the current limit. Power supplies capable of delivering more than 18 A at 12 V connect wires in groups to two or more current sensors which will shut down the supply if excess current flows. Unlike a fuse or circuit breaker, these limits reset as soon as the overload is removed.
    Ideally, there would be one current limit per wire, but that would be prohibitively expensive. Since the limit is far larger than the reasonable current draw through a single wire, manufacturers typically group several wires together and apply the current limit to the entire group. Obviously, if the group is limited to 240 VA, so is each wire in it. Typically, a power supply will guarantee at least 17 A at 12 V by having a current limit of 18.5 A, plus or minus 8%. Thus, it is guaranteed to supply at least 17 A, and guaranteed to cut off before 20 A.
    These groups are the so-called "multiple power supply rails". They are not fully independent; they are all connected to a single high-current 12 V source inside the power supply, but have separate current limit circuitry. The current limit groups are documented so the user can avoid placing too many high-current loads in the same group. Originally, a power supply featuring "multiple +12 V rails" implied one able to deliver more than 20 A of +12 V power, and was seen as a good thing. However, people found the need to balance loads across many +12 V rails inconvenient. When the assignment of connectors to rails is done at manufacturing time it is not always possible to move a given load to a different rail.
    Rather than add more current limit circuits, many manufacturers have chosen to ignore the requirement and increase the current limits above 20 A per rail, or provide "single-rail" power supplies that omit the current limit circuitry. (In some cases, in violation of their own advertising claims to include it. For one example of many, see [5]) The requirement was deleted from version 2.3 (March 2007) of the ATX12V power supply specifications.[6]
    Because of the above standards, almost all high-power supplies claim to implement separate rails, however this claim is often false; many omit the necessary current-limit circuitry,[7] both for cost reasons and because it is an irritation to customers.[8] (The lack is sometimes advertised as a feature under names like "rail fusion" or "current sharing".)


    Som jeg læser det er det rigtig at flere 12v rails oprindeligt kommer fra en stor rail, men alt efter hvilken version psu'en er kan de sagtens være begrænset som Dnope snakker om og som der også står i det jeg quoter fra.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW


  • Jeg ville nok overveje en Antec HCG-620M eller XFX 650W XXX Edition Semi-Modular i stedet. Eller en lidt mindre strømforsyning, for 620W (eller 50A @ 12V) er overkill til det system. I øvrigt er bundkortet også overkill med den processor, med mindre du vil køre med to grafikkort (og så ville en hurtigere processor nok alligevel være en god ide).

  • Som jeg læser det er det rigtig at flere 12v rails oprindeligt kommer fra en stor rail, men alt efter hvilken version psu'en er kan de sagtens være begrænset som Dnope snakker om og som der også står i det jeg quoter fra.


    Begrænset ja, men ikke så strikst at man i praksis ender med at spilde noget kapacitet. Men lyt hellere til Johnnyguru end til mig:


  • Sakkura, Tusinde tak for dit input mht til andre PSU'er, jeg har kigget lidt nærmere på den model fra Antec, og det ser jo fantastisk ud, Antec og XFX modellerne som du skriver om kan jeg se er begge lavet af Seasonic, hvorimod den jeg havde valgt er lavet af Enhanced Electronics, hvem der så laver bedst PSU'er ud fra de 2 store producenter skal jeg ikke kunne sige.


    Jeg læste en artikel en gang om at Corsair var blandt dem som havde "højere" fejl procent på deres PSU'er på markedet, dog kan jeg ikke huske om det kun var deres CX serie eller hvordan, men ikke desto mindre så er Corsair også lavet ud fra Seasonic hvis jeg husker korrekt - det virker bekymrende, er der nogen der kan be/afkræft det ?


    Alligevel synes jeg fand'huksme at den Antec HCG PSU er psykopat lækker, og så er den iøvrigt også en lille 74 kr billigere end Cooler Masteren (hvad er sparet er ofte tjent :thumbup: ), begge har 620W total output, dog har Cooler masteren 50Ampere på +12volt hvor antect har 48Ampere på +12V, men til prisen vil jeg også mene Antect er bedst.


    Hvis i har andre gode PSU modeller oppe i ærmerne til prisen omkring de 600k - 650kr må i meget gerne sige til, kravene jeg har til PSU'en er at den skal være minimum 80+ Bronze og være (semi)modulær.


    Mvh
    Derog
    :rules:

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • Det er kun nogle af Corsairs strømforsyninger der er produceret af Seasonic. Deres billige CX-serie er f.eks. lavet af CWT.


    Prisen var netop også inde i mine overvejelser omkring den Antec HCG-620M. Jeg tror ikke nødvendigvis den fra Cooler Master er af lavere kvalitet, det er bare lidt mere uvist (der er ikke nogen pålidelige anmeldelser af den, så vidt jeg kan se). Enhance kan bestemt lave gode strømforsyninger, men Seasonic er nok lige en tand foran. Det er ikke helt uden grund at de har ry for at være den bedste producent af strømforsyninger.

  • Jeg læste en artikel en gang om at Corsair var blandt dem som havde "højere" fejl procent på deres PSU'er på markedet, dog kan jeg ikke huske om det kun var deres CX serie eller hvordan, men ikke desto mindre så er Corsair også lavet ud fra Seasonic hvis jeg husker korrekt - det virker bekymrende, er der nogen der kan be/afkræft det ?


    Corsair's CX serier er i hvert fald ikke Seasonic, de seasonic jeg har haft er af en meget høj kvalitet.


    Corsair og coolermaster ligger meget lige i kvalitet.


    Antec HCG har jeg ikke prøvet, så kender den ikke - Det er det du skal passe på med Sakkura er, han udtaler sig om en masse han aldrig selv har prøvet, og de fleste tests på nettet, er lavet af folk uden noget baggrund, så deres tests bliver fyldt med fejl... Men skal mindst ha' en it-ingeniør uddannelse, for at vide noget om de her ting. f.eks. har en datafagteknikker har ingen anelse om hvordan tingene fungere, med mindre han er selvlært.


    Når det er sagt, så ER den XFX model han forslog ganske god, ud fra specifikationerne - Om den så kan overholde specifikationerne ved jeg ikke, men jeg ved coolermaster er ikke dårlig, lige som corsair ikke er det, de ligger over middel.


    Sempre ligger under middel.


    Energon, og LC f.eks. er dårlig...


    Der er selvfølge de første 10 andre mærker jeg har haft, men nu var det bare for at nævne nogle. Faktisk har jeg også haft en antec strømforsyning, og den var IKKE god, den var middel... Men det betyder jo ikke at de ikke kan producere en anden, og bedre serie.


    Så uanset om du tager XFX, Corsair, eller Coolermaster - Så tror jeg du vil blive glad:) Det kan ALDRIG betale sig at købe en Seasonic, da prisen er for høj, i forhold til ydelsen. Det er derfor vi køber andre mærker, det er jo ret dumt at betale 300kr. ekstra for en strømforsyning, hvis en anden strømforsyning kan levere lige så mange ampere uden ripple, til 300kr. mindre. Effektiviteten er i dag, typisk på over 80%, og om den er 83% eller 87% betyder ikke så meget, forskellen ligger mest i den varm strømforsyningen skal af med, hvor der så ville være 20-25% forskel.


    Så uanset hvad, så er mit råd - Hold dig i den billige ende, så længe strømforsyningen kan levere det den skal, hvis Antec HCG kan det, så er den jo fin, lige som alle de andre i samme prisklasse, med samme ydelse:)


    Mine personlige erfaringer med de modular strømforsyninger jeg har haft, er at det er da flot med f.eks. en strømforsyning til 1400kr., på knapt 1000watt, modular osv.. Lækket! Lige indtil du skal bruge den.... Det modular system er møj irriterende, da kablerne ikke kommer ud samme sted på strømforsyningen, og så bliver men irriteret, piller alle de kabler man ikke skal bruge af, og står så stadigt med samme problem... de kabler der er tilbage popper ud hist og pist, i stedet for i et lille fint bundt, og oven i det, så står man med x kabler, som man ikke skal bruge til noget som helst, og som bare kommer til at ligge og flyde, så modular er noget rod, især hvis man vil lave det pænt i kabinettet, så der er godt luft gennemstrømning, man kan ikke undgå at kablerne kommer til at fylde mere, når de kommer ud forskellige steder på strømforsyningen. Når du bruger en normal strømforsyning, så kan du altid tage de ledninger du ikke skal bruge, og krølle sammen i et hjørne et eller andet sted, så de ikke blokere for luften.

  • Ja det er så forfærdeligt at jeg bakker mine udtalelser op med anmeldelser fra de mest pålidelige kilder (inden for strømforsyninger er det sådan cirka Johnnyguru, HardOCP og Hardwaresecrets). Altimens Dnope bare kommer med løse påstande og endda udstiller sin uvidenhed, i dette tilfælde f.eks. angående single rail vs. multi-rail. Eller ved at Seasonic ikke kan betale sig, men XFX godt kan... alle XFXs strømforsyninger er jo Seasonic-strømforsyninger.

  • Lidt underholdning får vi da også ud af det her :rolleyes: Det med at Modulære strømforsyninger giver rod i kabinettet, den var lidt ny for mig at høre ;) sådan er vi jo alle sammen forskellige.


    Jeg tror jeg kigger efter lidt anmeldelser på de 2 PSU'er som er nævnt, og den sidste jeg selv havde kigget på


    Antec
    XFX
    Cooler Master


    Jeg købte tilbage for 1 års tid siden min Cooler Master Silent Pro Gold 600W på baggrund af en fantastisk detaljeret anmeldelse, jeg har været vældig glad for den og er det da stadig, fandt anmeldelsen inde på Guru3D.

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • Lidt underholdning får vi da også ud af det her Det med at Modulære strømforsyninger giver rod i kabinettet, den var lidt ny for mig at høre sådan er vi jo alle sammen forskellige.


    Ja.. Jeg må være gammeldags, ellers ved jeg ikke - Jeg kan simpelthen kun få andet end rod ud af en modular, ikke mindst med de overskydende ledninger:-P


    Men undgå dual rail, forklaring følger:)




    Ja det er så forfærdeligt at jeg bakker mine udtalelser op med anmeldelser fra de mest pålidelige kilder (inden for strømforsyninger er det sådan cirka Johnnyguru, HardOCP og Hardwaresecrets). Altimens Dnope bare kommer med løse påstande og endda udstiller sin uvidenhed, i dette tilfælde f.eks. angående single rail vs. multi-rail. Eller ved at Seasonic ikke kan betale sig, men XFX godt kan... alle XFXs strømforsyninger er jo Seasonic-strømforsyninger.


    Sea sonic 520watt pris 650kr.(Overpris): http://www.edbpriser.dk/stroem…520bronze-id-5080425.aspx


    XFX 550watt pris 450kr.http://www.edbpriser.dk/stroem…n-pro550w-id-5000995.aspx


    Så ja, jeg siger... Det ville være dumt at købe en strømforsyning produceret under navnet Sea sonic - Og tillykke du fik mig rent faktisk til at skrive til dig, selvom jeg havde bestemt mig, for du er spild af min tid.... Og jeg skal nok lade være med at skrive til dig igen i et stykke tid, det bliver bare til en lang tråd, som forstyrre trådstarter, noget du ikke tænker på... Du bliver bare ved med at diskutere, fordi det ikke må se ud som om du ikke har ret.


    Jeg sidder med en sprit ny dual rail strømforsyning...Den har ikke 2 separate kredse, alle ledninger kan max. trække 5 ampere pr. stk. Den påstået kortslutnings sikring, som DU SIGER DER ER FOR HVER RAIL eksistere ikke... Alle ledninger er loddet på i samme punkt. Så strømforsyningen fungere 100% som en single rail, forskellen er kun de dårlige ledninger. vi kan konkludere at du løj, eller ikke vidste hvad du snakkede om(Igen).


    De fleste single rail, har tykkere ledninger som kan leverer den påkrævet strøm, i modsætning til strømforsyninger med mange rails. Vi laver alle fejl, men jeg synes et minimum er da at forlange, man rent faktisk har det hardware man snakker om, eller noget meget ligende, samt noget at sammenligne med.


    Jeg har lige fået 5 strømforsyninger ind af døren, jeg har skilt den ene ad, og målt den igennem for en sikkerheds skyld, FØR jeg udtalte mig... En udtagelse som IKKE er baseret på noget jeg har læst på et test site. Ved at skille en ad, kan jeg også se, at den lille strømforsyning, deler print med en større model fra samme serie... Uintressandt.


    I modsætning til dig, har jeg ikke sagt, at der ikke findes strømforsyninger med 2 rails, som har sesperart kortslutnings sikring - Jeg siger bare denne her har ikke, og min oplevelse er, at det normalt er sådan. Når det er sagt, så ser det ud til du har anbefalet Derog nogle udenmærket strømforsyninger, så dem går han sikkert ikke galt i byen med, lige som Derog ikke gør med den cooler master han havde kik på.


    Den strømforsyning jeg skilte ad, og undersøgte ordentligt var en Sempre 400watt - Der er som normalt, ikke opgivet hvor mange watt 12v1, og 12v2 giver samlet. Der står bare 12v1 14A, og 12v2 15A - Den kunne godt give godt 20 ampere i 12volt samlet, noget som man ikke får oplyst nogle steder... Og den kan også give lidt mere, men ikke meget... Den begyndte at lave ripple.


    Sakkura... Jeg skal nok lade være med at kommentere yderligere på dine udtagelser i denne her tråd. Så kan du jo fortælle videre, som om du har forstand på det du snakker om....


    Og nej jeg bestilte ikke de strømforsyninger hjem for din skyld Sakkura, dog! Jeg skilte en ad, for at være 100% sikker på det jeg sagde, nu også var sandt, inden jeg udtalte mig - Noget du skulle prøve...


  • Det er da for dumt at fraråde Seasonic pga. prisen, når Seasonic-strømforsyninger under navne som XFX faktisk er ganske billige.


    Det er ikke min fejl at der bliver en lang diskussion ud af det, det er jo dig der disker op med de her alenlange indlæg.


    Det kan godt være du har kigget i en strømforsyning og fundet ud af at den rent faktisk ikke har separate 12V rails selv om fabrikanten siger det. Men det siger da intet om de hundredevis af andre strømforsyninger der er på markedet. Det er ikke noget argument for noget som helst. Og du har jo ikke engang bakket det op med en kilde; jeg har, i modsætning til dig, bakket min argumentation op med et citat fra en af de førende autoriteter på området.