Beskidt computer?

• Hejsa!
    Min computer er for nyligt begyndt at larme, og jeg vil mene, at den også er blevet langsommere, men det kan nu skyldes så meget.
    Jeg har et Antec-Ninehundred cabinet, eller hvad det nu hedder med gennemsigtig side og lys i computeren. Jeg kan se, at der ligger et betydeligt lag støv, min processor og køling generelt ser pænt ulækkert ud. Men øhm.. Hvordan renser man sådan en sag?

Jeg ville meget nødigt ødelægge noget på den jo - og den er vist overskredet garantien da den er fra 2010 ca.

Håber I kan hjælpe mig! :)

Hilsen Christoffer.

(edit. Her er et par billeder, hvis det kan gøre noget. Billederne var svære at tage, og er derfor lidt mindre gode :) )

http://imageshack.us/photo/my-…91/photo130313210222.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-…41/photo130313210350.jpg/

Stationær-Custom Built -Bærbar HP dv7-3126eo
    Antec Nine Hundred -
    Cougar, 700W
    Gigabyte EX58-UD3R, (INTEL X58)
    Intel i7 920 (Socket 1366), 4x2.67ghz - AMD 2,4Ghz
    6GB DDR3 1333MHZ RAM, Kingston - 4GB
    7.1 Surround Lydkort
    2STK 1GB DDR5 HD5850 Grafikkort i Crossfire - HD 4650
    1000GB M.32MB Cache - 2x500GB
    Samsung 24'' P2450

• For det første ville det nok være godt at tage den ud mens du renser, hvis du har mulighed for det. Processorkøleren skal formegentlig tages af hvis der sidder meget støv på den. Køb så noget "luft på dåse"(komprimeret luft) og spray løs. Hold beholderen lige, ikke på hovedet/siden og spray ikke direkte på (mindst et par cm væk). Kabinettet kan du bare bruge en klud/andet, evt med vand. Pas dog på at du ikke rammer hardware med en våd klud.

Gaming PC:
    Microsoft Windows 10 Professional 64-bit
    Intel Core i5 3450 @ 3.10GHz
    2x4GB Kingston HyperX Genesis PnP @ 1600MHz
    MSI Z77A-G45
    Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
    64GB Kingston SSD + 1TB Samsung HDD
    Dell Ultrasharp 23" U2312HM

• Enig med ovenstående. Jeg vil lige tilføje at det er en god ide at være forsigtig når det er omkring blæsere/ventilatorer du renser. Hold dem evt. fast, så de ikke drejer mens du blæser med komprimeret luft.

I et kabinet uden støvfilter ville jeg nok anbefale at fjerne støv mindst 2-3 gange om året. Computere har ikke særlig godt af støv.

• En lille tilføjelse: Du skal selvfølgeligt tage strømmen inden du går i gang - altså sådan helt: hiv stikket ud! Når du så har gjort det, så sker der ikke noget ved at der kommer vand på hardwaren så længe det er HELT tørt inden du igen sætter strøm til. Du skal hvis du har plasket meget lige sikre dig at der ikke er kalk/salt plamager på noget hardware inden du tænder - er der det så tør det af med en fugtig klud og tør derefter efter med en tør.

/ask