8 ports 1Gbit switch

  • Som overskriften siger det står jeg og skal bruge en 8 ports 1Gbit switch.
    Jeg har en Netgear WDNR 3700 router som den skal spille sammen med.


    Jeg har en server og en maskine hvor jeg jævnligt flytter et par gigabyte imellem, ville det kunne betale sig og smide penge efter en Layer 3 swtich eller er der spild af penge med det "lille" forbrug jeg alligevel har til den slags?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • ja det ville jeg sige, jeg sidder med en D-Link DGS-1008 gigabit switch og rammer fuldt ud gigabit mellem min pc og server. Så tror ikke du skal være bekymret for det :) Det er denne jeg bruger http://www.edbpriser.dk/switch…8d-id-44160.aspx?q=d-link


    Et lille billede af en fil overførsel, ganske stabilt :9xo

    Images

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • ja tænkte også nok at layer 3 var overkill og det nok var harddiske som kom til at blive flaskehalsen under alle omstændigheder.


    Hvis en relativ billig switch som din kan levere sådan en udemærkedet ydelse så tror jeg at jeg vil kigge nærmere på:
    http://www.edbpriser.dk/switch…et-switch-id-4399834.aspx
    Med mindre nogle har noget dårligt at sige om den?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Var lidt "bange" for at disse rimelig billige switche ville være for dårlig kvalitet, men er glad for at i siger de spiller godt =)


    Jeg tænkte mest på at tage den Netgear bare for at holde mig til samme mærke som min router =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Nah selv de billige switche er ganske ok. Det koster ikke så mange kroner at lave de chips længere. Da gigabit lige kom ud, så var de billige noget bras, men ikke længere :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Som overskriften siger det står jeg og skal bruge en 8 ports 1Gbit switch.
    Jeg har en Netgear WDNR 3700 router som den skal spille sammen med.


    Jeg har en server og en maskine hvor jeg jævnligt flytter et par gigabyte imellem, ville det kunne betale sig og smide penge efter en Layer 3 swtich eller er der spild af penge med det "lille" forbrug jeg alligevel har til den slags?


    Jeg vil forslå dig at give dem her et kik - Priser fra 250kr.: http://www.edbpriser.dk/netvae…ltiValSep%5d%C2%A7&qt=Fql


    De har også Auto-sensing per device, som skulle sikre dig delvis mod dårlige hastigheder på dit netværk - Husk at bruge mindst CAT. 6 kabler, og helst FTP/STP;-)


    Om du har brug for layer 3 aner jeg ikke, men i den prisklasse, følger layer 3 næsten 'gratis' med.

  • Lyder godt, takker mange gange for jeres hjælp, troede ikke så billige switche understøttede layer 3 =)


    Og bare rolig jeg har som MIN kun Cat6 kabler i mit netværk og bruger FTP til overførsler.
    Er Der noget jeg skal være obs på når den også skal bruges til at streame over til min htpc?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Lyder godt, takker mange gange for jeres hjælp, troede ikke så billige switche understøttede layer 3 =)


    Og bare rolig jeg har som MIN kun Cat6 kabler i mit netværk og bruger FTP til overførsler.
    Er Der noget jeg skal være obs på når den også skal bruges til at streame over til min htpc?


    Jeg tænker ikke på FTP overførsler - Men FTP skærmning, læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair


    SFTP, STP osv... Er også fint - Bare det ikke er UTP kabler:)




    mvh.

  • Årh min fejl tænkte slet ikke i de baner, men bare rolig har de sidste mange år kun kørt Cat 6 FTP kabler i mit netværk og der er ikke længere end kabler på 3 mtr i mit netværk så de burde ikke give problemer eller være skyld i mistet hastighed =P

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW


  • SFTP, STP osv... Er også fint - Bare det ikke er UTP kabler:)


    Jeg vil gerne understrege at det sagtens kan virke fint med UTP kabler, samt med kategori 5e (bemærk e'et betyder at det er rated op til 1Gbps) kabler.
    Men man kan ligeså godt købe kategori 6 kabler, da de som regel koster det samme.


    Av-cables cat. 6 patch kabler er efter min erfaring af rigtigt god kvalitet og koster tilmed ikke meget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg vil gerne understrege at det sagtens kan virke fint med UTP kabler, samt med kategori 5e (bemærk e'et betyder at det er rated op til 1Gbps) kabler.


    Cat. 5e - Kommer anden på længden, og super bliver de aldrig(Hos mig var CAT. 5e STP kabler skyld i netværket generelt kun kørte 100-400mbit.)


    Cat 6 UTP - Tjo... Men du skal nok overveje det før, du køre et bundt på 10 kabler ved siden af hindanden, og du skal nok ikke køre kablet op af en gammel støjende strømforsyning.


    Måske kan man til nød klare sig med dårlige kabler, på korte distancer, eller et sted uden meget 'støj', men... Grunden til jeg siger Cat. 6 FTP, det er fordi at de koster stort set det samme som f.eks. Cat. 5e, og Cat 6 UTP, og så synes jeg lige så godt man kan købe dem - jeg startede med at ligge på 100-400mbit i mit netværk med Cat. 5e STP, det sidste år kom jeg aldrig over 100mbit, og jeg kunne måske ha' skiftet dem alle sammen ud med cat 5e igen, og så få 100-400mbit... Men.... Jeg er glad for mine Cat. 6e FTP kabler, som altid ligger på 1gbit, selvom jeg har flere +10meter kabler, en stak 1-7 meter kabler i netværket, sammen med et par switch, og en router. Jeg ved ikke, om det ville kunne lade sig gøre med cat. 6 UTP, men jeg ved at cat. 5e STP kan ikke klare 1gbit under de forhold jeg har.


    Her kan de købes i forskellige længder, til den rigtige pris: http://www.nierle.com/dk/artik…J45_Patchkabel_3,0_m.html




    Mvh.

  • Takkker for hjælpen drenge =)
    Kan berolige jer med at alle mine kabler som minimun er Cat6 FTP.


    Jeg ender nok med at købe denne:
    http://www.edbpriser.dk/switch…0-1000-mbps-id-19770.aspx


    Ud fra at jeg allerede har en Netgear router og gerne vil holde mit til det et mærke =)
    Og at den ud fra hvad i siger og oplyser mig om burde være en ganske fin lille switch til mit forbrug.


    Endnu engang så takker jeg mange gange for jeres hjælp.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW