• hej tweakers!


    Måske et dumt spørgsmål men, ja bliver jo nød til at spørge for kan ikk finde noget om det andre steder..


    Har købt et nyt grafikkort og det understøtte de nye Pci 3.0. og mit mit bundkort har kun pci 2.1.. kan jeg opdatere min driver fra pci 2.1 til pci 3.0 i stedet for at skulle købe et helt nyt bundkort for at kunne pci 3.0?


    Og hvad er forskellen på pci 2.1 og 3.0..??


    Amodeus :firefox:

  • Dit grafikkort køre fint med PCI-Express 2.0, og 2.1


    Med hensyn til om du mister ydelse, det er ubetydeligt - Da der ikke er tilføjet nogen specielt vigtige funktioner til PCI-Express inter facet, siden PCI-Express 2.0.


    Med store grafikkort, så som HD7970/GTX680, og GTX670 - Så kan du måske mærke en lille forskel, men jeg tvivler på det er mærkbart.

  • Mener det er omkring de 4-5 i performance "boost" du får ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Og hvis du kører lga1155, så kan du godt have et bundkort der understøtter det (f.eks. Z77) og en cpu der ikke gør (f.eks. Core 2xxx serien).
    Mener også der er omkring 2-5 procents forskel du kan få, hvilket man kan hente ind ved minimalt overclock, men tvivler på du kan mærke en forskel på de to, hvis ikke man bencher og måler det meget nøjagtigt :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Okay så det jo næsten ligegyldigt, så længe jeg kun har 1 enkelt HD7770. men satser på at få sat et ekstra i sener hen, burde jeg så overveje at skifte bunden ud ?


    Et HD7770 er et elendigt grafikkort, det vil aldrig køre godt i spil - Heller ikke med crossfire, det er det værste lort AMD har lavet, sorry:-P Et HD5850 er ofte bedre end 2 stk. HD7770 i crossfire, og et HD5850 er et ret gammelt grafikkort....


    Mit råd: Skil dig af med det dårlige grafikkort, og køb f.eks. et HD7850, eller HD7950.


    Med hensyn til dit bundkort, så kan jeg ikke se hvor du skriver hvad det er for et bundkort!? Du skiver bare at det køre PCI-Express 2.1, og det er ligemeget i din situation.

  • HD770 er langt fra elendigt. Det er ikke et topkort men det er bedste i sin prisklasse. Du kan køre alle nye spil med nedsat grafik, så kan ikke se hvorfor der lige skal bringes så hårde ord ind i diskursen. Det er low-end gaming kort, men det klarer opgaven glimrende til sin pris, men sammen med GTX650 er det det absolut mindste jeg vil anbefale til spil.


    Dnope: Har du ikke talt varmt om AMD's APU og hvordan disse kan spille alle spil med nedsat grafik? For sjovt nok så er HD770 hurtigere end alle GPU'er i deres APU'er, så der virker mig lidt selvmodsigende at du kommer med sådan en melding.


    Vil ikke anbefale HD7770 til Crossfire, da Crossfire har brug for en stor hukommelsesbåndbredde for at blomstre, hvilket HD7770 desværre ikke har. Så ville jeg hellere vælge et enkelt større grafikkort.


    Den gode nyhed er at HD7770 umuligt kan udnytte båndbredden på dit PCI-E end ikke selvom det er ældre end 3.0.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Med hensyn til dit bundkort, så kan jeg ikke se hvor du skriver hvad det er for et bundkort!? Du skiver bare at det køre PCI-Express 2.1, og det er ligemeget i din situation.


    Nåh nå, Nåh nå hva.. :p - Her så for god ordens skyld, GA-MA790FXT-UD5P :rolleyes:


    Men det er da sjovt der er mange andre der forstår spørgsmålet, uden at jeg skal uden at jeg skal skære det ud i pap for folk.. ? ;)

    Quote


    HD770 er langt fra elendigt. Det er ikke et topkort men det er bedste i sin prisklasse. Du kan køre alle nye spil med nedsat grafik, så kan ikke se hvorfor der lige skal bringes så hårde ord ind i diskursen. Det er low-end gaming kort, men det klarer opgaven glimrende til sin pris, men sammen med GTX650 er det det absolut mindste jeg vil anbefale til spil.


    Dnope: Har du ikke talt varmt om AMD's APU og hvordan disse kan spille alle spil med nedsat grafik? For sjovt nok så er HD770 hurtigere end alle GPU'er i deres APU'er, så der virker mig lidt selvmodsigende at du kommer med sådan en melding.


    Lige præcis det er ikke alle der bare har råd til at kaste mig over et dyrt nyt kort.. Og så skal det også lige siges at jeg køre med HIGH settings, i ALLE mine spil.. så jeg vil ikke kalde det et dårligt kort.. Det er et af de nye kort som er kommet på market 1Ghz edition (sapphire)... så er faktisk ret overrasket over kortet . . ! :thumbsup:


    Havde engang et hd4890 (Club3d) og havde jeg ikk andet end probemmer med det, havde sågar bagt det 2 gange for at få liv i det igen.. :T

  • Nåh nå, Nåh nå hva.. :p - Her så for god ordens skyld, GA-MA790FXT-UD5P


    Men det er da sjovt der er mange andre der forstår spørgsmålet, uden at jeg skal uden at jeg skal skære det ud i pap for folk.. ?


    Det er et ok bundkort, jeg synes det ville være synd at skifte det:)




    Hvilket spørgsmål, ud over:


    Er PCI-Express 3.0 vigtigt? - Det besvarede jeg med det samme, og det var et nej.


    Burde jeg skifte mit bundkort? - Det spørgsmål kunne jeg ikke besvare, for jeg vidste ikke hvad det var for et bundkort. (Jeg ville gerne)




    Er der noget jeg har overset?




    Med hensyn til grafikkortet - Så er det her grafikkort betydeligt bedre end 2 stk. HD7770 i crossfire, og det er noget billigere: http://www.edbpriser.dk/grafik…7850-1-gb-id-6944148.aspx


    Når du har råd til at købe det HD7770 du havde planer om, så ville det kunne betale sig at sælge det du har, og så købe et HD7850.

  • Dnope: Har du ikke talt varmt om AMD's APU og hvordan disse kan spille alle spil med nedsat grafik? For sjovt nok så er HD770 hurtigere end alle GPU'er i deres APU'er, så der virker mig lidt selvmodsigende at du kommer med sådan en melding.


    Det synes jeg ikke, jeg har haft et HD7750, du giver en ret høj pris for det kort - Det er jo et grafikkort alene, uden CPU.


    Jeg synes AMD laver mange gode produkter, men... I mine øjne er det en rigtig 'pølle' de har lagt til forbrugeren der, det er tydeligt at mærke den 128bit RAM bus ikke kan følge med. Det her kort er jeg overbevist om er bedre(Kan ikke købes pt.): http://www.edbpriser.dk/grafik…-5830-1-gb-id-795021.aspx


    Hvis du kender nogen som har et HD7770, og et HD5830 - Så prøv at skifte imellem dem, jeg tror du vil konkludere det samme. Desværre havde jeg ikke de 2 kort på samme tid, jeg gik fra HD5770 til HD5830, osv..


    Et HD7770 koster fra 860kr. - Et HD7850 koster 1186kr., der er ca. 300kr. forskel, men ydelsen er næsten den dobbelte for HD7850.


    Selvfølge hvis man kun har 1000kr, jammen så er der ikke et valg - Men hvis man får fat i ydeligere 860kr. til et HD7770 til, så er det et bedre valg at sælge det gamle, og købe et HD7850.


    Jeg håber du også synes det jeg siger giver mening - Det er i hvert fald det jeg tænker, og så hader! Jeg mit gamle HD7750. Årsagen til jeg hader det kort, er fordi et HD5750, der var en balance mellem ydelse, og bus bredden. På et HD7750 er der en del muskler, men kun en 128bit bus, så jeg kan ikke udnytte musklerne i kortet - Det er ualmindeligt fustrerende.. Det må være sådan, dem som har et GTX660 har det.


    Men bortset fra det, så har du jo nok ret Rene, jeg hader virkeligt HD7750/HD7770/GTX660 - Dog vil det aldrig nogen sinde give mening, at køre med 2 af de kort i crossfire, om jeg hader dem eller ej.


    Synes altid der bliver en diskussion ud af det, når jeg kritisere et stykke hardware, der er ikke så meget ballade, når jeg siger noget er godt - Men det ville da være forkert at sige alt er godt, det er det jo bestemt ikke:o)

  • Op er tilfreds med kortet og det kender jeg flere andre der er.
    Det ændrer ikke på at du siger den grafiske del i Trinity APU er mere end rigeligt og på den anden side siger at et kort, der er stærkere, er noget lort til spil.
    Der er ingen sammenhæng mellem de to udsagn, og det hjælper ikke umiddelbart OP at du deler ud af negative superlativer om et kort ham allerede har ;)


    Vi er fuldstændigt på linje med at det ikke skal bruges til Crossfire og også at det ikke er et kort man spiller max settings med 3 skærme, men som entry kort gør det sig godt. Det er en mening mange andre også deler :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg tillader mig at svare uden at have læst alt for meget af ovenstående diskussion, som ser ud til at være delvist offtopic.


    Du kan ikke opgradere dit bundkort for at få PCI express 3.0 uden samtidigt at skifte din CPU, da ikke engang det nyeste chipset (990fx) til din platform understøtter det, derudover er gevinsten ved PCIexpress 3.0 alligevel yderst begrænset.


    Med hensyn til grafikkortet, så er der naturligvis ikke nogen grund til at udskifte det hvis du syntes at det performer fint nok, men omvendt vil jeg heller ikke anbefale dig at købe et ekstra grafikkort senere hen.
    Årsagen er meget simpel, crossfire/SLI skalerer ikke perfekt og det har også sine ulemper (blandt andet at det ikke altid kan bruges og man derfor får 1x ydelse alligevel).
    Oveni det kommer, at når man alligevel venter, så er der ofte en ny generation af grafikkort, hvilket gør det til en endnu ringere forretning at købe et ældre grafikkort.


    Derfor... hvis jeg skal komme med en generel anbefaling angående grafikkortet, så vil det være at holde fast i dit nuværende grafikkort og udskifte det med et andet når det ikke performer godt nok længere, omkring de 1500kr plejer at være et godt "værdi for pengene" sted.
    Samtidigt kan du meget passende overveje om der er andet i din computer der skal udskiftes, nu kender jeg ikke de fuld detaljer, men baseret på dit nuværende bundkort er det jo nok ikke det nyeste.


    Som et lille ekstra bonus svar, vil jeg lige nævne at man naturligvis ikke kan opgradere til pcie 3.0 ved hjælp af en driver, det er en hardware standard, så det kræver at hardwaren understøtter det fra starten af. Det der er snak om i denne tråd, er at et PCIe 3.0 grafikkort sagtens kan gå i et PCIe 2.0 slot, da det er bagudkompatibelt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.