Opdateret: hjælp til netværksopsætning

  • [Blocked Image: https://dl.dropbox.com/u/56823168/Leifnetv%C3%A6rk.png]
    Som afslutning på min tidligere tråd, fik jeg overtalt min nabo til kablet netværk, i stedet for trådløst. Jeg har opsat det, som det vises på tegningen herover. Al hardware understøtter gigabit forbindelse, og netværkskablet der er trukket er STP cat. 6E


    Jeg har lavet en "reset" på routeren (1) for at forsøge at afhjælpe mit problem, men ingen ændring skete. Mit problem er som følger:


    Selve stuehus delen fungere ganske fint, og kablet mellem de to switches, er der også fin og stabil forbindelse i, dvs. kablet til switch 3, har internetforbindelse. Når så kablet tilsluttes switch 3, kan den computer (og de andre jeg har forsøgt mig med) ikke få internetforbindelse overhovedet. Den får ingen IP adresse, og det er uanset hvilken af switchens 5 porte den tilsluttes. Så altså.. Der opstår et problem et eller andet sted, når internetforbindelsen føres ind i switch 3, og ud til computeren. Computeren giver meddelsen "begrænset eller ingen forbindelse"


    Jeg har forsøgt at løse problemet på følgende måder:


    - fast IP addresse på computer tilsluttet switch 3
    - reset af ICIDU router


    men intet løste problemet.


    Det driver mig til vanvid, at jeg ikke lige umiddelbart kan finde fejlen, alle kabler er gennemtestet og virker alle sammen. Jeg tror ikke switch 3 fejler noget, da jeg har testet den i et netværk med to computere, som sagtens kan pinge hinanden. Jeg kunne forestille mig, at fejlen er et sted i routeren 1. Men hvor og hvorfor?
    Jeg mener ikke at der er specielle indstillinger der skal tages højde for, hvis man tilslutter to switches efter hinanden?


    På forhånd tak for hjælpen!


    Mvh. JohannesTN :9xo

  • Hvorfor både switch og accespoint i skurvognen? Er der ikke en switch i dit accespoint?


    Prøv at tage accespointet af og se om det ikke virker. Det kan være fordi dit accespoint (eller hvad det er) er sat op til at agere DHCP.


    Hvis ikke dette giver forbindelse til computer tilsluttet switchen, så pil lige switchen af og sæt computeren direkte til det kabel der kommer over i skurvognen. Virker det?


    Hvis jeg var dig ville jeg køre alt med DHCP.


    /ask

  • Ja det er sgu nok DHCP i AP'en der giver bøvl. Slå det fra og giv den en fast IP så den kun kører som switch og ikke en modstridende router.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jacobask:
    Det er blot på tegningen, at switch og accesspoint begge er i skurvognen. I virkeligheden sidder de med en afstand af 60 meter :-)
    - jeg har prøvet at pille accesspoint helt fra, hvilket ikke ændrede resultatet.


    hvis jeg sætter kablet, som kommer ud i skurvognen direkte i pcen, virker det fint ja. Det er det, der undre mig.



    HerrMansen
    ^ ^



    Jacobask:


    AP er forbundet til LAN, under tests :-)



    Chrizl:
    Det kan jeg sagtens få til at virke, her hos mig selv. Så det tror jeg godt man kan? :-)

  • Jeg mener altså ikke man kan sætte en switch efter en switch. :) kan godt være jeg tager fejl. :)



    Sendt fra min iPhone 5 via Tapatalk


    Det kan du sagtens - medmindre du sidder på et større netværk eller med managed switches (de har interfaces ala. Routere og "intelligens") så kommer du aldrig til at mærke noget. Men jo der ér begrænsninger og problematikker. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Arbejdede bare en kort periode med netværk. Og der mente jeg at jeg fik fortalt at det ikke kunne lade sig gøre. Men i har nok ret i det godt kan lade sig gøre når det ikke er en managed switch :)
    Andet lyder også mærkeligt.



    Sendt fra min iPhone 5 via Tapatalk

  • Altås umiddelbart så giver to enheder der begge prøver at agere DHCP ordentligt rav i tingene. Så hvis det ikke er dét der giver problemer så ved jeg ikke lige - men det finder vi jo ud af? ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu kommer der lige et par hurtige her fra mig som du kan prøve.


    1. vi afliver lige den fra Chrizl om at man ikke kan sætte flere switche i kæde efter hinanden.


    2. prøv og bytte rundt på de 2 ens switche, dette gør du imens at AP er pillet ud så vi kan udelukke det som fejlkilden.


    3. Er fejlen nu "rykket" over på den anden switch som nu sidder i skurvognen ligger fejlen nok i kablet på en eller anden måde.


    Nu har jeg ikke arbejdet meget med netværk og switche så det her er ren gætteri:
    Signalet der kommer ind i din skurvogn kan sådanset sagtens være kraftig nok til og trække en enkel PC, men måske er der støj, eller andet som gør at signalet ikke kan klare flere enheder. Prøv derfor og se efter en forstært af en art, den skal monteres enten midt mellem de 2 switche, eller lige efter udgangen (1 meter) fra switch 1.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • De kabler som bruges i hverdagen er rated til lige over 100m så medmindre skurvognen er længere væk end dette, eller kablet løber langs elektricitet og lign. så skulle der ikke være problemer (udover eventuelt temperatur? Har ikke arbejdet med udendørs kabelføring før)


    Du kan prøve at spørge din lokale elektriker om du kan låne hans kabeltester - de kan lave signaltest i kablet og se om der er problemer. De små der bare tester om der er signal igennem hjælper ikke helt så meget. :S

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De kabler som bruges i hverdagen er rated til lige over 100m så medmindre skurvognen er længere væk end dette, eller kablet løber langs elektricitet og lign. så skulle der ikke være problemer (udover eventuelt temperatur? Har ikke arbejdet med udendørs kabelføring før)


    Du kan prøve at spørge din lokale elektriker om du kan låne hans kabeltester - de kan lave signaltest i kablet og se om der er problemer. De små der bare tester om der er signal igennem hjælper ikke helt så meget. :S


    Er skam bekendt med hvad kablerne er rated til, men hvis problemet forsat er der når der byttes rundt på de 2 switche så har vi da indsnævret det til enten at være noget med kablet/signalet i det, eller selve switchene.


    Johannes: Har du prøvet hvad der sker hvis du rykker switch over i huset og sætter den sammen med switch nr 1 via et kort kabel og så kobler computere på switch 2? køre dette så, prøv og smide AP på og se om det stadig køre.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Hvad er det helt specifikt for noget udstyr du har sat sammen?


    Hvis det er nogle ældre switche så kan det skyldes at de måske ikke har mulighed for selv at "bestemme" hvordan forbindelsen "vender" - ja jeg har ikke helt styr på betegnelsen. Pointen er at nye switche kan selv finde ud af om man har lige eller krydsede kabler imellem udstyret, det kan gamle switche ikke nødvendigvis. Hvis der er en uplink port i din switch så brug denne.


    Pointen med at tage alt udstyret med ind i en stue og så teste opsætningen med små patch kabler for at sikre sig at det virker som det skal er ret god. Så kan du udelukke det lange kabeltræk.


    Hvem har i øvrigt samlet kablerne? Er det dig selv, og hvad har du så brugt af kabler (STP, UTP?)


    /ask

  • Hej alle, først vil jeg sige jer rigtig mange tak, for jeres tid, og jeres gode og fyldestgørende svar!
    - Jeg undskylder, at jeg først får svaret jer alle (i et samlet svar nu) nu, men jeg har været begravet i lektier og dagligdag...


    Det positive er, at jeg langt om længe, har fundet fejlen, efter at have prøvet jeres råd. Jeg fandt fejlen selv, og jeg VED at det er en dummefejl. Men man lærer af sine fejl ;-)


    Fejlen var følgende:


    I min tid, har jeg ikke samlet så fandens mange RJ45 kabler. De gange jeg har samlet dem, har det været korte kabler. Jeg har altid bare sat ledningerne i stikket tilfældigt, så længe jeg var sikker på at de sad ens, i begge ender af stikkene. Egentlig var jeg godt klar over at der er en bestemt rækkefølge, osv. Men det kom jeg altså først i tanke om i forgårs.


    Så da jeg fik klemt nye stik på alle kabler, med ledninger i rigtig rækkefølge, spillede alt bare som det skulle. Og jeg kunne få knofigureret router, og resterende computere. Så nu kører alt i den skønneste orden, dejligt.



    Så mange tak for jeres svar og hjælp, alle. Vil afslutte tråden her :-)


    Mvh. JohannesTN

  • Godt vi fandt fejlen for dig =)


    http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair


    Der kan andre se hvordan man laver twistet pair, den jeg brugte sidst jeg lavede kabler for år tilbage, hvis nogen har nyere standarder synes jeg da de skal linkes =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW