SSD Raid performance og hvordan SATA2 begrænser det

  • Nå nu fik jeg jo fat i et par Corsair Force GT 120 GB SSD'ere til at afløse mine to VelociRaptorer der har kørt i et Raid0 system i snart 3 år.. Og de har fungeret upåklageligt, så ved ikke om man kan sige jeg har været heldig med Raid0 ? Anyways


    Egentlig var det meningen at den ene SSD skulle i min laptop, men fandt så ud af at den kørte med 1,8" disk og at der derfor ikke er plads til den :( Men så kan den jo komme i min stationære sammen med den anden..


    Jeg lavede derfor lidt sammenligning med hastighederne på hhv. VelociRaptorerne, Corsair i non-raid, raid0 (16k stripe size) og raid0 (128k stripe size) ..


    Først kan i lige se hvordan boot tiderne er ..


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062012/boot-tider_big_thumb.jpg]


    Som i nok kan se er forskellen mellem Riad og ikke Raid kun nogle få sekunder, så jeg vil ikke sige at det er det værd.. Spørgsmålet er så om det er pga jeg kører diskene på SATA2 interfaces? De kører forøvrigt over min intel controller, da det er den jeg har oplevet bedst performance på ..


    Her er nogle screenshots hvor man kan se hvordan diskene performer, både i Raid og ikke Raid.. Ligner det ikke også at det er SATA2 der begrænser dem, sådan som at kurven nærmest rammer et loft?
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062012/samlet.jpg
    Mit spørgsmål er nu .. Siden jeg ikke kan sætte nummer to disk til min bærbare pga den bruger mindre diske, skal jeg så


    1. Få pengene tilbage for nummer to SSD
    2. Købe et SATA3 PCI kort og sætte diskene dertil (hvis der overhovedet er nok båndbredde gennem pci-e)


    Hvad ville du gøre ?


    Og trods det at performance mæssigt er det ca dobbelt så hurtigt i RAID så er det ikke noget jeg mærker ret meget til på boot tiden, som også ses i kurven længere oppe..


    Og kan man få en SSD på 1,8" som ikke koster en formue der er noget værd? For så kunne jeg jo også bare bytte den ene disk til sådan en istedet..


    Det var vist det ! Håber i vil hjælpe, eller kan bruge det til noget.. :)


    ~D

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • ville helt klart få en sata 3 raid controller og udnytte de 2 SSD. har selv mine SSD i raid 0. kan på ingen måder undvære det nu.


    for mig ville det ikke være en mulighed at køre en Sata 3 comatible SSD på en sata 2 controller. det ville være lige som at køre i en racerbil men begrænse den til max at kunne køre 30 Km/t.

  • Dopess - kan du ikke lige lade være med at citere hele indlæg når de indeholder billeder? Mit scroll hjul hader dig :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har lige skfitet fra 2*120GB OCZ Agility 3 i RAID 0 til en enkelt 256GB Samsung 830. I bench er der selvfølgelig en forskel, men jeg syntes faktisk det kører bedre nu, uden at kunne forklare det. Skyldes måske jeg nu har fået native SATA600.


    Personligt ville jeg returnere den ene og finde en anden til den bærbare.

  • Quote

    Jeg har lige skfitet fra 2*120GB OCZ Agility 3 i RAID 0 til en enkelt 256GB Samsung 830. I bench er der selvfølgelig en forskel, men jeg syntes faktisk det kører bedre nu, uden at kunne forklare det. Skyldes måske jeg nu har fået native SATA600.


    Personligt ville jeg returnere den ene og finde en anden til den bærbare.


    Det er fordi at RAID 0 sætter hastigheden op, men det er primært på de store filer. På små filer kan man vist ikke rigtig måle forskel.


    Så vidt jeg har hørt, så blivet access time også fordoblet når man kører RAID 0. (selvom det jo er teoretisk lige meget når de er så hurtige i det)


    Personligt ser jeg ingen grund til RAID 0 siden 3. Generation af SSD'erne er kommet.


    Har man brug for meget plads, så køber man bare en stor SSD. (Fx 240GB i stedet for 2x 120GB).

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Så er der to spørgsmål


    1. Hvor finder jeg en SATA controller der kan slæbe disse diske som også kører i Raid0 ?


    2. Hvor finder jeg en SSD disk på 1.8" til den bærbare ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Så er der to spørgsmål


    1. Hvor finder jeg en SATA controller der kan slæbe disse diske som også kører i Raid0 ?


    2. Hvor finder jeg en SSD disk på 1.8" til den bærbare ?


    Jeg har umiddelhbart ikke den store erfaring med SATA controllere i den prisklasse.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=591145 er et godt bud
    De har også lavet en 'light'udgave af ovenstående kort:
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=750884
    som jeg tror ville kunne slæbe det umiddelbart.


    Det er dog svært at finde benchmarks for de enkelte controllere hvor de virkeligt maser noget throughput igennem.

  • Hvis du udelukkende tænker på at købe en ny SATA controller for at få SATA-3, så syntes jeg i stedet at du skal kigge på at opgradere din platform og sælge det gamle udstyr.


    Meningen, er at mange billige SATA-3 controllers er ret dårlige, de anvender ofte en chip fra Marvell (9128 og ikke raid udgaven af denne), som ofte ses på x58 baserede bundkort, hvor Intel ICH10R ofte slår den i de fleste tests (naturligvis undtagen sekventielle data overførsler).


    Hvis du dog gerne vil holde lidt igen, så tror jeg alligevel ikke at du vil kunne mærke en større forskel, da den største forskel ligger i søgetider osv.


    Med hensyn til en 1.8" SSD, her et bud fra intel: LINK
    Generelt ser udbudet ikke ud til at være alt for stort på edbpriser, men der er da lidt: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.