• Hej Tweak og matematiker

Jeg skal meget snart til at skrive SRP, mit problem er dog at jeg er lidt på bar bund hvad angår mit emne.
    Så tænkte at nogle kloge hoveder som jer herinde, hvor mange har haft matematik måske har nogle gode ideer til hvad jeg evt. kunne skrive om.
    Ved nogle af mine venner skriver om sæbebobler, kædelinjer, mekanik osv., men intet af dette har umiddelbart grebet min interesse, så derfor søger jeg lidt inspiration fra jer :)

Regner med at skrive i fagene:
    Matematik (A)
    og enten:
    Historie (A)
    Fysik (B)

Hælder dog nok mest til Fysik B

På forhånd Tak

E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

• Jeg skal også til at skrive SRP. Med Matematik som linjefag.

Tror dog jeg vælger enten Engelsk (A) eller Maskinteknik (HTX) som andet fag. :)

Her er et par links, som jeg har fundet meget informative!

En masse oplæg om Matematik og andet fag (En masse om Fysik her):
    http://www.math.ku.dk/formidli…ngsprojekter/#mat_engelsk

En rigtig fin skabelon til opsætning og skrivning af SRP:
    http://www.studieportalen.dk/O…rd-2003-12480.aspx?page=3

Flere eksempler på oplæg med Matematik og et andet fag (Igen rigtig meget med Fysik):
    http://www.emu.dk/gym/tvaers/fag/stprojekt/hhxhtx/htx.html

Jeg skulle have valgt Fysik, kunne det godt ligne. :))

Håber du kan bruge noget af det til noget!

Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

• Jeg skrev i sin tid om poker i matematik (A) og samfundsfag (B).

Du kunne passende skrive om det samme, hvor du så tager historie i stedet for. Der er massere af historie omkring poker.

Matematikken i poker jeg skrev om var "bayes formel" og kombinatorik.

• Nu du er på et computerforum, kunne computere eller en komponent deri være et godt udgangspunkt.

Selvom den moderne CPU kun er godt og vel 35 år gammel er der stadig en god sjat historie, og den matematiske værdi skal du ikke undervurdere. Du kan fx. gå ind på hvordan en CPU lægger sammen, trækker fra etc. Her kommer du til at arbejde med binær eller hexadecimale talsystemer og beregning indenfor eller mellem de to talsystemer.

På det fysiske plan er det dog en tand sværere, da alt i princippet sker i meget lille format, men du kan udvise kendskab til elektricitet og dets opførsel i meget lille skala, heriblandt elektronspring ved lave temperaturer (aka coldbugs)

good luck ;)

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• Hvis du skriver i Matematik A og Fysik B, så synes jeg selv at differentialligninger er utroligt godt at skrive om, fordi du kan vælge en del forskellige fysiske emner at smide derindunder, samtidig med at differentialligninger (medmindre I allerede har haft om det) ligger langt nok ud over pensum.

Jeg skrev selv om differentialligninger og varmekonduktion.

• Tak for alle inputsne

Jeg har nu valgt fagene; Matematik (A) og Fysik (B).

Må sige at jeg er blevet ret grebet af tanken om poker i matematik, hvilket nok også skyldes at jeg lige fornyligt har set 21.

Jeg er lige nu ved at undersøge om jeg på nogle måde kan have om Poker i matematik, for hvad kan understøtte dette emne i fysik?
    Ved mindre at man som overordnet emne har fx. den stokatiske variabel og så om poker i matematik og noget om henfald i fysik?

E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

• Poker og andre chancebaserede spil kan nemt kædes sammen med kvantefysik i og med at hvert kort har potentialet til at være alle 52 kort. Bølgefunktionen kollapser først når kortet tal og kulør er observeret.

Et lignende eksempel inden for elementær kvantefysik er schroedingers kat

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• Jeg er absolut ikke den store fysikker, men Bayes Theorem bliver helt sikkert anvendt en hel del i fysik. Uden dog at kunne sige hvad.

Dermed kunne du lave en kobling mellem pokerspillet, hvor du laver nogle regne eksempler med bayes formel og derefter anvender bayes formel til noget inden for fysik.