Hjælp til bygning af computer

  • Hej


    Jeg har for første gang bevæget mig ud i selv, at samle en computer. Computeren består af


    i5 2500k
    8gb mushkin redline
    1tb samsung f3
    cm 690 ii
    msi 84xx (køber nyt næste måned)
    Asrock extreme4 gen3


    Mit problem er følgende: Pt er der sat, bundkort, ram, cpu, psu og harddisk i kabinettet. Jeg har så prøvet at tænde for at se om jeg nu nogenlunde have placeret kablerne hvor de skulle (Det er jeg ikke færdig med endnu). Det viser sig så, at den siger harddisken ikke er bootable og jeg skal reboote og prøve med en bootable enhed. Er det simpelthen fordi harddisken er fuld af tom, eller er det mig som har koblet den forkert til?.


    Spørgsmål 2: Jeg har også prøvet at tilslutte dvd drevet, dog uden held. Jeg ved godt det er en simpel process, ikke desto mindre er det lykkes mig at fejle :D. Kan det passe man skal bruge sådan et IDE data kabel for at det virker, fordi sådan har jeg ikke fået med bundkortet - kun sådan et floopy stik. Endvidere ser det ikke ud til, at et IDE datakabel kan forbindes på bundkortet, der er kun til floopy stikket.


    Jeg ved ikke hvordan og hvorledes, om jeg bare har tabt sutten. Håber i kan forstå som jeg har forklaret det, ellers skriv, så skal jeg se om jeg kan uddybe det.


    Håber i kan hjælpe


    Venlig hilsen


    jaNz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

    Rettet en gang, sidst af jaNz ().

  • Du siger at harddisken ikke er bootable - nu tænker jeg så. Forventer du at en helt ny harddisk på magisk vis har Windows X installeret? :))


    Smid en Windows skive i DVD drevet og sæt BIOS'en til at boote fra DVD drevet. Så installerer du Windows på harddisken og så skulle den være bootable. :)


    Edit: Den siger iøvrigt not bootable fordi at der ikke er noget på harddisken den kan boote fra (Windows/Linux)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Ja okay, god morgen :P.. Men kan du evt. svare på det med IDE stikket og mit bundkort? - Det ser ud til der kun er lokaliseret et floopy stik på bundkortet, IDE og floopy deler vel ikke samme stik :) ?

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jaNz
    Ja okay, god morgen :P.. Men kan du evt. svare på det med IDE stikket og mit bundkort? - Det ser ud til der kun er lokaliseret et floopy stik på bundkortet, IDE og floopy deler vel ikke samme stik :) ?


    nej det går de ikke, den til Floppy er mindre, men du kan da evt. købe sådan et controller kort:


    [Blocked Image: http://bilder.afterbuy.de/images/60828/PC0003A.jpg]


    2 Serial SATA & 1 IDE PCI-E ATA Controller PCI LogiLink



    [Blocked Image: http://img01.channeladvisor.de…0a4d4bfb87e73ff344a30.jpg]


    LogiLink 2 Serial ATA SATA & 1 IDE PCI-E Controller PCI



    [Blocked Image: http://i51.tinypic.com/21bj38j.jpg]


    IDE SATA II 3Gbps eSATA RAID JMB363 PCI-E Card Win 7


    de koster omkring 13-14euro uden fragt.

  • Det lyder da utroligt, at der ikke er sådan et stik på et nyt bundkort. Så må jeg jo se, med sådan et controller kort.. Tak for det :)

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jaNz
    Det lyder da utroligt, at der ikke er sådan et stik på et nyt bundkort. Så må jeg jo se, med sådan et controller kort.. Tak for det :)


    det er fordi alt går over til sata gør og har optisk drev os været i nogle år nu ;)

  • HAha, det sgu da mig der er en snegl - troede jeg havde bestilt en med sata! endnu en gang, God morgen! :D

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • hvis du har et gammel dvd drev hvad det tyder på siden du snakker i IDE kabler.


    de sidste år har alle optiske drev (dvs) dvd drev osv haft sata connector de er meget pænere at ahve monteret i sit kabinet og spare plads (og måske hurtigere data overførsel) må du ikke helt hænge mig op på.


    og jeg vil anbefale at købe et nyt dvd drev i så fald dit gamle er med ide kabel i stedt for den løsning puma99Dk snakker om at købe et udvidelses for at forælde din computer..



    et nyt udemærket dvd drev kan erhverves fra ca 150-300 kr. smider lige et par esempler op på nogle udemærket drev du kan bruge...



    Her er 2 jeg kan anbefale personligt har haft dem for nogle år siden og de har brændt mig mange dvd er..


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4522979


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5018427


    Har selv denne den er noget dyre som de andre købte den da den kom ud til 450kr men den kan ikke anbefales de billige er ligeså gode i mine øjne..


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4268589

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

    Rettet 3 gange, sidst af basseger ().

  • he okey du lever godt nok op til din tag som newbie:-) ha ha


    men hvad vi alle kan da lave fejl:-) jeg ville nu få den byttet til en sata. tager du en af de 2 jeg linker til så er du ikke helt dårlig stillet:-)

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Ja, det må man da sige jeg gør :). Jeg har nu bestilt et nyt drev og håber på at få penge retur for det andet, men nu får vi se :).. I hver fald tak for hjælpen


    jaNz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Hvis du har købt det første drev online i Danmark, så har du jo heldigvis dine 14 dages returret, da varen ikke er beset på forhånd :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Så dukkede der en ny ting op, nemlig det med blæsere. Indtil videre har jeg bare monteret dem alle på bundkortet, men er nu kommet i tvivl. Burde jeg installere dem via PSU'en i stedet, eller hvordan og hvorledes er det bedst at gøre?


    jaNz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Det kommer an på om blæserne har mulighed for flere hastigheder og om de selv har en styring (f.eks. en lille drejeknap) eller ej.


    Sætter du dem til PSU'en så kan de kun køre én hastighed, medmindre de selv har styring. Hvis du sætter dem på bundkortet, så kan de styres via BIOS. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Okay, så tror jeg bare jeg sætter dem til Psuen :). Jeg regner med at skifte standard fans ud med denne fan. Endnu engang tak :P

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Den ser vidst ud til at have en temperatursensor som styrer dens hastighed internet - så det skulle være helt i orden at sætte den direkte på PSU'en. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Halløj igen


    Nu er det hele samlet og køre egentlig meget godt, men der er dog en ting som driller. Nogle gange når jeg prøver at boote op, så starter den, blæseren køre og så slukker den. Så prøver den igen hvor det så lykkes. Når jeg så fx er inde i BIOS, gemmer indstillinger og lukker BIOS - så køre den men der kommer intet skærmbillede.


    Håber i kan hjælpe mig med problemet.
    Venlig hilsen


    janz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Lyder som om at BIOS'en prøver nogle indstillinger som den faktisk ikke kan starte med. Har du prøvet at sætte hastigheden ned på RAM og CPU for at se om den vil starte? Kan godt være at BIOS'en skal opdateres.


    Havde faktisk samme problem med mine nye RAM her forleden. De ville ikke køre deres normalhastighed før at jeg smed den nyeste BIOS på bundkortet. X(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Den gider godt starte nogle gange, men det er specielt hvis den rebootes at den nogle gange prøver at starte og ikke lykkes og så prøver den så igen.


    Det kan da godt ske jeg skal prøve at hente en ny BIOS update hvis jeg kan finde en :)


    Jeg vender lige tilbage når jeg har prøvet det og testet :)

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Så har jeg updatet BIOS og umiddelbart ser det ud til at virke som det skal!!! :) - så det er helt kanon, du har været en stor hjælp, det lige før jeg skylder en øl - vi bor trods alt begge i aalborg ;)


    venlig hilsen


    jaNz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

    Rettet en gang, sidst af jaNz ().