CPU-tråde bøjet...

  • Hej alle brugere,


    I går da jeg skulle skifte bundkort og flytte CPU'en over i det nye, opstod der et problem
    da jeg skulle afmontere det fra det gamle.


    Jeg havde problemer med at få køleren af CPU'en, da kølepastaen havde klæbet sig godt fast.
    Jeg hev lidt hårdt i køleren, men fik både køler og CPU af i samme hug, så jeg ikke havde muligheden for at trække i pinden som løsner socket'en.


    Dette resulterede i at få tråde på processoren blev bøjet :oops:


    Jeg rettede så en papirclips ud, så jeg havde en tynd ståltråd at rette dem op med.
    Det lykkedes mig faktisk at rette trådene op, og jeg kunne sætte CPU'en i det nye bundkort :clap:


    MEN, da jeg havde fået installeret alle komponenter på plads og kablet osv. og tænder maskinen,
    sker der NADA!
    Jo, den tænder men der er intet billede...


    Jeg kom så lige i tanke om at der sidder en 'Clear CMOS' knap bagpå, så den prøvede jeg.
    Og der kom billede på skærmen!


    Så skulle jeg selvfølelig til at konfigurere systemet i UEFI (ikke BIOS, den er erstattet af det nye UEFI). Da jeg samtidig havde købt nogle DDR3 RAM på 1600MHz - og bundkortet kun understøtter når disse er OC'et til 1600MHz - måtte jeg indstille dette. Og så lige standard procedurene med boot-priority osv.


    Fint nok, jeg gemmer indstillingerne og genstarter.
    Sort skærm igen, dvs. computeren kører, men skærmen er på standby.


    Slukker computeren, tænder igen, sort skærm. Dette prøver jeg 5-6 gange med samme resultat.
    Clear CMOS, og der er billede på skærmen igen.


    NÅ! tænker jeg så. Heldigvis havde jeg downloadet en UEFI-opdatering før jeg fik bundkortet, så jeg flashede den lige fra en USB-nøgle.


    Genstarter, og der er heldigvis billede. Indstiller kun boot-priority, INGEN OC, og gemmer og genstarter. Der er stadig billede. :9xo


    Installerer så Win7 x64 problemfrit. Kan tænde og slukke maskinen, og den virker bare.



    Og nu til spørgsmålene:
    - Kan de bukkede, men reparerede tråde, have noget at sige før og fremover?
    - Hvorfor dælen virker skidtet først efter jeg flashede UEFI?
    - Stil mig nogle spørgsmål!


    CPU:
    AMD Phenom II X4 955 BE (C3-stepping) m/ stock-køler


    Nyt bundkort:
    ASRock 970 Extreme4


    RAM:
    Kingston HyperX Genesis DDR3 1600MHz (2x 4GB)
    Disse står på kompatibilitets listen på ASRock's hjemmeside!

    Case: XIGMATEK Asgard-III
    PSU: XFX Core Edition ProSeries 650W
    Motherboard: MSI 760GM-E51
    CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz (C3-stepping)
    RAM: Kingston HyperX blu 6GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
    GFX: XFX Radeon HD 6870 1GB Black Edition
    HDD 1: Western Digital 500GB SATA-II
    HDD 2: Samsung SpinPoint 1.5TB SATA-II
    DVD: Lite-On ???
    Mouse: Razer Imperator 5600DPI
    Keyboard: Razer Lycosa
    Mousemat: SteelSeries QcK Mini
    Monitor: HP L2151ws 21,5" 16:9

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Werkmeister
    Og nu til spørgsmålene:
    - Kan de bukkede, men reparerede tråde, have noget at sige før og fremover?
    - Hvorfor dælen virker skidtet først efter jeg flashede UEFI?
    - Stil mig nogle spørgsmål!



    - Kan de bukkede, men reparerede tråde, have noget at sige før og fremover?
    Kan måske, men det vil være ren gætværk om det vil give problemer.



    - Hvorfor dælen virker skidtet først efter jeg flashede UEFI?
    Havde intet med dit Flash at gøre, det var sikkert dine ramindstillinger der bremsede maskinen.



    - Stil mig nogle spørgsmål!
    35+7=?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Kan måske, men det vil være ren gætværk om det vil give problemer.


    Håber jeg ikke, gider ikke ofre flere penge på den maskine.


    Quote

    Havde intet med dit Flash at gøre, det var sikkert dine ramindstillinger der bremsede maskinen.


    Virker stadig lidt mærkeligt, da ASRock siger at de understøttet til at kunne det...
    Medmindre flashen har gjort at de nu er understøttet til overclocking?


    Quote

    35+7=?


    42! -Ingen lommeregner her!



    P.s.: Jeg synes dit brugernavn virker bekendt... HOL.dk?

    Case: XIGMATEK Asgard-III
    PSU: XFX Core Edition ProSeries 650W
    Motherboard: MSI 760GM-E51
    CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz (C3-stepping)
    RAM: Kingston HyperX blu 6GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
    GFX: XFX Radeon HD 6870 1GB Black Edition
    HDD 1: Western Digital 500GB SATA-II
    HDD 2: Samsung SpinPoint 1.5TB SATA-II
    DVD: Lite-On ???
    Mouse: Razer Imperator 5600DPI
    Keyboard: Razer Lycosa
    Mousemat: SteelSeries QcK Mini
    Monitor: HP L2151ws 21,5" 16:9

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Werkmeister


    Virker stadig lidt mærkeligt, da ASRock siger at de understøttet til at kunne det...
    Medmindre flashen har gjort at de nu er understøttet til overclocking?


    Er nok mere fordi du har sat for stramme/slet ikke sat timings eller forkert spænding.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Werkmeister
    P.s.: Jeg synes dit brugernavn virker bekendt... HOL.dk?


    Også der... Men startede her.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Er nok mere fordi du har sat for stramme/slet ikke sat timings eller forkert spænding.


    Der har du nok fat i noget. Som du nok kan høre er jeg fuldstændig noob når det kommer til OC.
    Må jeg lige lege lidt med når jeg kommer hjem.

    Quote

    Også der... Men startede her.


    Fair nok :)

    Case: XIGMATEK Asgard-III
    PSU: XFX Core Edition ProSeries 650W
    Motherboard: MSI 760GM-E51
    CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz (C3-stepping)
    RAM: Kingston HyperX blu 6GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
    GFX: XFX Radeon HD 6870 1GB Black Edition
    HDD 1: Western Digital 500GB SATA-II
    HDD 2: Samsung SpinPoint 1.5TB SATA-II
    DVD: Lite-On ???
    Mouse: Razer Imperator 5600DPI
    Keyboard: Razer Lycosa
    Mousemat: SteelSeries QcK Mini
    Monitor: HP L2151ws 21,5" 16:9

  • Jeg forstår virkeligt ikke hvordan du kan hive CPU'en op, sammen med køleren. Ved ikke lige hvordan AMD laver den der lås, men på Intel er det da i hvert fald helt umuligt - med mindre du bruger kræfter som aldrig var tiltænkt til elektronik og hiver hele soklen op!..


    Synes næsten det kræver en længere forklaring og evt billeder :razz:

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Jeg forstår virkeligt ikke hvordan du kan hive CPU'en op, sammen med køleren. Ved ikke lige hvordan AMD laver den der lås, men på Intel er det da i hvert fald helt umuligt - med mindre du bruger kræfter som aldrig var tiltænkt til elektronik og hiver hele soklen op!..


    Synes næsten det kræver en længere forklaring og evt billeder :razz:


    Jamen skidtet havde klæbet sig fuldstændig fast til CPU'en af umenneskelig styrke :P
    Problemet er at pinden du skal trække i for at løsne socket'en sidder under køleren.
    Og for at komme til den skal man naturligvis afmontere køleren først.


    Så CPU'en havde løsrevet sig fra den fastlåse socket, og sad stadig fast under køleren.
    Og det er derfor trådene blev bukket...


    Virkelig dumt :crazyeyes:

    Case: XIGMATEK Asgard-III
    PSU: XFX Core Edition ProSeries 650W
    Motherboard: MSI 760GM-E51
    CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz (C3-stepping)
    RAM: Kingston HyperX blu 6GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
    GFX: XFX Radeon HD 6870 1GB Black Edition
    HDD 1: Western Digital 500GB SATA-II
    HDD 2: Samsung SpinPoint 1.5TB SATA-II
    DVD: Lite-On ???
    Mouse: Razer Imperator 5600DPI
    Keyboard: Razer Lycosa
    Mousemat: SteelSeries QcK Mini
    Monitor: HP L2151ws 21,5" 16:9

    Rettet en gang, sidst af Werkmeister ().


  • jeg har gjort det på AMD os, hvor jeg sad og rettede pengs ud, har os sadt og rettede over 50% af pins på en Socket 754 engang tog tid, men den virkede så os back efter, men AMD's socket er ik så gode som Intels hvor du nærmeste vil ødelægge det hele hvis du vil prøve det nummer da den blir låst på en anderleds måde.


    [Blocked Image: http://i885.photobucket.com/albums/ac53/puma99dk/IMAG0135.jpg]

  • til næste gang det sker, så drj køleren;) havde samme problem med en ældre intel (tror det var 478) - og ja det tager sin tid at rette de pins op :) dog kan de bukkes så de ligger vandret, og tilbage uden at knække :)

  • har prøvet det samme med en gammel 1600+ tror jeg......det kostede en ny cpu og noget andet kølepasta, og har aldrig brugt standard kølere siden.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    til næste gang det sker, så drj køleren;) havde samme problem med en ældre intel (tror det var 478) - og ja det tager sin tid at rette de pins op :) dog kan de bukkes så de ligger vandret, og tilbage uden at knække :)


    plejer altid selv at dreje køleren af, selv når det bare er alm. ikke-indtørret pasta, så er køleren nem at få af med et minimum af force.


    Jeg har primært oplevet problemet med indtørret kølepasta på kontor-pc'ere og laptops, altså maskiner hvor kølepasta ikke bliver skiftet regelmæssigt (noget der helst skal gøres 1-2 gange om året).


    - Kan de bukkede, men reparerede tråde, have noget at sige før og fremover?
    - Hvorfor dælen virker skidtet først efter jeg flashede UEFI?
    - Stil mig nogle spørgsmål!


    bukkede pins har ikke i sig selv noget at sige, da de er lavet hele vejen igennem af metal (typisk en guld/kobber/sølv legering). Mange ældre CPUer er nemme at reparere, men med nutidens mikroskopiske pins kan det bedre betale sig at give op. Det var også den primære grund at Intel gik over til deres LGA standard, nemlig for at brugeren så kunne skifte det typisk billigere bundkort ud i stedet for CPUen.


    At maskinen først virkede efter en UEFI update kan der være mange grunde til, men den primære vil nok være manglende understøttelse af RAM eller CPU.


    Men hvis man har lært noget af det, så drej altid køleren for at undgå det sker igen.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • I'm back...


    Quote

    jeg har gjort det på AMD os, hvor jeg sad og rettede pengs ud, har os sadt og rettede over 50% af pins på en Socket 754 engang tog tid, men den virkede så os back efter, men AMD's socket er ik så gode som Intels hvor du nærmeste vil ødelægge det hele hvis du vil prøve det nummer da den blir låst på en anderleds måde.


    Det er lige præcis det der mangler på AMD's sockets, den låsemekanisme over CPU'en så man nemmere kan afmontere køleren.
    Tilgengæld skal AMD's kølere kun låses med ét håndtag og to fatninger, hvorimod på Intel skal man låse dem 4 plastik "skruer". Og dem har jeg godt nok bandet langt væk når jeg skulle montere sådan en køler på en Intel CPU.


    Quote

    til næste gang det sker, så drj køleren havde samme problem med en ældre intel (tror det var 47 - og ja det tager sin tid at rette de pins op dog kan de bukkes så de ligger vandret, og tilbage uden at knække


    Ja, det var bestemt et held at de var så standhaftige :P måtte rette på dem mange gange før de sad helt perfekt.


    Quote

    har prøvet det samme med en gammel 1600+ tror jeg......det kostede en ny cpu og noget andet kølepasta, og har aldrig brugt standard kølere siden.


    AMD's stock kølere er også noget billigt støjende skrammel.
    Hvorfor jeg ikke har skiftet til en ordentlig køler endnu, ved jeg ikke rigtig... dovenskab? :)


    Quote

    plejer altid selv at dreje køleren af, selv når det bare er alm. ikke-indtørret pasta, så er køleren nem at få af med et minimum af force.


    Det var det jeg skulle ha' gjort, men da det var første gang jeg har AMD processor, og skulle flytte den til et andet bundkort, havde jeg da ikke lige tænkt over at den sad så primitivt på.


    Quote

    At maskinen først virkede efter en UEFI update kan der være mange grunde til, men den primære vil nok være manglende understøttelse af RAM eller CPU.


    Også min mistanke. Men hvilket et de to komponenter må de højere magter vide.
    I hvert fald fungerer det helt som det skal nu.


    Quote

    Men hvis man har lært noget af det, så drej altid køleren for at undgå det sker igen.


    [Blocked Image: http://i1128.photobucket.com/albums/m482/P13manrulez/Meme%20Faces%20And%20What%20Not/okay_face_Highest_Rated_Post_Ever-s251x239-156794-535.jpg]

    Case: XIGMATEK Asgard-III
    PSU: XFX Core Edition ProSeries 650W
    Motherboard: MSI 760GM-E51
    CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz (C3-stepping)
    RAM: Kingston HyperX blu 6GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
    GFX: XFX Radeon HD 6870 1GB Black Edition
    HDD 1: Western Digital 500GB SATA-II
    HDD 2: Samsung SpinPoint 1.5TB SATA-II
    DVD: Lite-On ???
    Mouse: Razer Imperator 5600DPI
    Keyboard: Razer Lycosa
    Mousemat: SteelSeries QcK Mini
    Monitor: HP L2151ws 21,5" 16:9

  • Jeg kan bekræfte at det faktisk er alt alt for nemt af komme til at hive AMD's cpu'er op uden de er løsnet.


    Kunne næsten ikke få min 1090T ud af det gamle budnkort (Arctic Silver er godt nok standhaftigt), og da jeg så prøvede at dreje den af, så røg CPU'en op sammen med køleprofilen :S Uden bukkede pins heldighvis


    Dine bukkede pins kommer ikke til at betyde noget, medmindre du får dem bukket igen og evt. knækket. Skete med en 3700+ jeg havde for nogle år siden, og den kører endnu.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H