server hjælp (byg selv)

  • Jeg ville stadig tage en Fusion, eller hvis det skulle være Atom så en Dual core atom løsning.


    Men Fusion er bare så meget nyere og understøtter en den flere ting, og du behøver ikke købe udvidelses kort etc til den.


    Men anyway, choice is yours.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • At smække en i3 eller lignende i en Storage server er spild af power så vil klart også sige at du burde snuppe en atom eller fusion, som sagt efter min mening fejler atom processoren intet og fusion er ogs ganske godt hvis jeg var dig ville jeg finde den processor som brugte mindst strøm dog var hurtig nok til dine behov, men jeg ville ihvertfald have mig en dual core version.


    mht. min sidste post vidste jeg godt at han ikke skulle have et mediacenter, dog var det bare en sammenligning da jeg havde bygget et i sin tid som kørte Win 7, Ubuntu som mediecenter perfekt.

  • Jeg kan fortælle at jeg har en server kørende på en ATOM har både prøvet single og dual core og begge kører hurtigt nok til at man kan have sin film liggende på dem.


    Jeg bruger så et mediacenter til og afspille fra og der kan serveren godt streame til 2 maskiner på samme tid uden og lag i 1080 materiale.


    Jeg kører med UnRaid pga den sikkerhed det giver og letheden at man altid kan smide ekstra diske i som man har liggende =P


    Google lidt på det og se om det kan opfylde dine krav, smider du Unmenu på kan du let hente torrents og der er FTP og samba og det spiller max sammen med både Boxee og XMBC =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW



  • ikke for at stjæle din tråd, men jeg står selv og skal samle server.


    Og jeg skal netop det som Psyho skriver her.


    Jeg ønsker netop at Stream til 2-3 mediecentere samtidig..
    Jeg kommer til at smide små windows maskiner op der skal streames igennem, og derfor kommer der også til at køre windows på min server, med ftp, utorrent, metabrowser, og mediabrowser. Jeg ved jeg skal have minimum 8 gb i dette setup, men ville sådan en ATOM være nok til mig også?? :s for jeg er selv "nervøs" for at det er for lidt.. :S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Firedog
    ikke for at stjæle din tråd, men jeg står selv og skal samle server.


    Og jeg skal netop det som Psyho skriver her.


    Jeg ønsker netop at Stream til 2-3 mediecentere samtidig..
    Jeg kommer til at smide små windows maskiner op der skal streames igennem, og derfor kommer der også til at køre windows på min server, med ftp, utorrent, metabrowser, og mediabrowser. Jeg ved jeg skal have minimum 8 gb i dette setup, men ville sådan en ATOM være nok til mig også?? :s for jeg er selv "nervøs" for at det er for lidt.. :S


    well det eneste man skal være obs på når man skal streame ud til f.eks. WD TV og andet af den slags er at det kræver disk access og ikke andet. Hvis det er via onboard Raid controller, måske lidt cpu men ikke særlig meget. Så en lille Atom kan godt sende video ud til 3 mediecentre uden det store problem. Der er vel max en 40MB/sec den skal smide ud og det er ikke noget særligt. Min AMD 240e står og tøffer med 2x800Mhz på cpuen når jeg bruger min WD TV.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    well det eneste man skal være obs på når man skal streame ud til f.eks. WD TV og andet af den slags er at det kræver disk access og ikke andet. Hvis det er via onboard Raid controller, måske lidt cpu men ikke særlig meget. Så en lille Atom kan godt sende video ud til 3 mediecentre uden det store problem. Der er vel max en 40MB/sec den skal smide ud og det er ikke noget særligt. Min AMD 240e står og tøffer med 2x800Mhz på cpuen når jeg bruger min WD TV.


    okay men så kan jeg jo godt spare de penge der og bare gå efter en Atom :)


    dette er mit setup,


    Bundkort
    Kabinet
    Ram
    PSU (denne er jeg også i tvivl om, virker rimelig overkill, og mit eneste krav er fremtidig sikkerhed mod flere diske, + low noise)
    CPU


    Men et sidste spørgsmål, ville det være smart have smide en SSD disk i til styresystem og andre småting installeret.. Jeg ved at min Cache til Mediebrowser har godt af hurtige læse muligheder, så en SSD ville jo langt fra skade?


  • et system som det over her, har mere end power nok til at holde til 3 styk WD TV eller andet ser noget fra den :)
    Ligner lidt mit system, dog kan du sådan set godt spare lidt ram hvis du vil, har 4gig i min og efter boot og alt er loadet så bruger jeg vist omkring de 900megs :crazyeyes: resten bliver brugt til cacheing af kørende ting. Så du vil fint kunne klare dig med 4gig ram, dog alt efter OS du vil køre på den.


    Om en SSD er en god ting i den, tjaa det ikke gøre den helt store forskel når det kommer til stykket. Så spare dine penge vil jeg sige. Det sted lige pt. vil gøre den store forskel er ved en workstation, en server der altid kører den har ting liggede i sin cache, så der får man intet ud af en SSD.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    et system som det over her, har mere end power nok til at holde til 3 styk WD TV eller andet ser noget fra den :)
    Ligner lidt mit system, dog kan du sådan set godt spare lidt ram hvis du vil, har 4gig i min og efter boot og alt er loadet så bruger jeg vist omkring de 900megs :crazyeyes: resten bliver brugt til cacheing af kørende ting. Så du vil fint kunne klare dig med 4gig ram, dog alt efter OS du vil køre på den.


    Om en SSD er en god ting i den, tjaa det ikke gøre den helt store forskel når det kommer til stykket. Så spare dine penge vil jeg sige. Det sted lige pt. vil gøre den store forskel er ved en workstation, en server der altid kører den har ting liggede i sin cache, så der får man intet ud af en SSD.


    okay helt perfekt! takker for infoen.



    Grunden til jeg kører de 8gb, er fordi jeg ved fra 1-2 års brug af Metabroser og Mediabrowser så kan det godt trække lidt i ny og næ, og lige nu sidder jeg med 6 gb i mit mediecenter og der kniber det lidt når man skal se en 1080p film, så skal jegl ige manuelt ind og fjerne lidt af det der er brugt.
    Men det vil jo selvfølgelig ikke være tilfældet her da Windows Mediecenter ikke skal køres på serveren.
    Jeg kommr til at kører Windows 7 På den maskine som server. Det er i hvert fald den eneste mulighed jeg har for at have mine programmer kørende som jeg vil have kørende.
    Jeg ville selvfølgelig køre windows 7 med alt ekstra disablet, så jeg ikke spilder Ram der.. :)


  • ellers så kører Twonky MediaServer super godt under linux og den koster vist nok en lille hund. Bruger ingen ram :)


    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Det kunne være et alternativ, men nu har jeg alt setup på dette, og jeg må sige at interface, og informationer, og mulighederne for at ændre ting er så let og elegant. at selv min mor kan finde ud af det :P Det har jeg også betalt lidt for, og det samme med metabrowser.. Så jeg kan jo prøve med 1 enkel 4gb klods.. og så købe en ekstra hvis det er for lidt.. Men nogle bestemte ram jeg skal bruge?


    edit: jeg kører også med Xbox 360 mediecenter

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Firedog
    Det kunne være et alternativ, men nu har jeg alt setup på dette, og jeg må sige at interface, og informationer, og mulighederne for at ændre ting er så let og elegant. at selv min mor kan finde ud af det :P Det har jeg også betalt lidt for, og det samme med metabrowser.. Så jeg kan jo prøve med 1 enkel 4gb klods.. og så købe en ekstra hvis det er for lidt.. Men nogle bestemte ram jeg skal bruge?


    edit: jeg kører også med Xbox 360 mediecenter


    nah jeg bruger bare normale DDR3 ram af en ok kvalitet og har ikke haft nogen problemer i de ~8 måneder den nu har kørt.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2