PC til Battlefield 3

  • Hej til alle I kloge mennesker her på Tweak.dk


    Jeg står i den situation, at jeg efter en lang pause fra gamer-verdenen, hvor jeg hovedsageligt spillede Counter Strike 1,6, tænkte jeg gerne ville igang igen.
    Jeg faldt mere elller mindre tilfældigt over traileren for battlefield 3 på youtube, og forelskede mig fuldstændigt i det gameplay og den grafik her skiltres. (Har spillet lidt battlefield BC2 på min bærbar, uden den store succes, da den simpelthen ikke er kraftig nok)


    I den forbindelse lyder mit spørgsmål således;
    Når nu jeg i løbet af sommeren skal have bygget mig en ny stationær computer, hvilket hardware vil I så mene, jeg skal anskaffe mig til dette formål? Ved godt BF3 først udkommer til efteråret, så har jo lidt tid at gøre med


    Jeg har cirka 5500 kr at gøre godt med, til hoveddelene (Bundkort, Ram, CPU og GPU) eftersom både kabinet, HDD og PSU bliver genbrugt fra mit "gamle" system. Kan i den forbindelse oplyse min PSU er en modulopbygget Chieftec på 650w.



    Har selv gået og leget lidt men noget i retningen af:


    CPU:
    Core i7 I7-2600K 8 MB (LGA1155) 3,4Ghz
    (Skal jeg vælge anden socket, AMD?, og hvad med Sandy Bridge)
    Bundkort:
    ASUS SABERTOOTH P67 (LGA1155)
    (Kan jeg nøjes med mindre?)
    GPU:
    Sapphire RADEON HD 6950 (2 GB) "i håbet om unlock og OC til 6970"
    (Behøver jeg 2gb ram til grafik, eller ville 2 mindre kort i SLI være bedre?)
    Ram:
    Corsair Vengeance 2 x 4 GB - 1600Mhz


    Håber I har nogle gode idéer og imput jeg kan tage med i mine overvejelser


    Med venlig hilsen
    Emil

  • Vent lige et par dage før du beslutter dig, grunden er, at AMD kommer med Bulldozer kernen om ca. en uge hvis alt går efter planen. Den skulle kunne konkurrere med Sandybridge LGA 1155(P67/Z68 platform).


    til at spille på, så vil du ikke få noget ud af I-2600K, fremfor I-2500K hvis du ikke har noget at bruge hypertrading til hvilket vil sige, om du gør noget i videoencoding eller ligende.


    P67 bundkort ligger indenfor så få % forskel og har faktisk ikke alverden at sige, når vi snakker OC idag, der skal du overveje hvilke features, som du gerne vil have.


    Den maskine, som du har sat sammen der, burde uden bøvl kunne følge BF3 til dørs, ellers må man jo skrue lidt på den, som du osse er inde på ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Som overstående siger, SÅ er AMD på trapperne med en ny CPU. Som eftersigende skulle slå Intel's Nuværende cpu'er. Og de skulle komme i juni / juli.


    Ellers vil jeg sige du skal tage en I5 - 2500k istedet, Siden I7'eren ikke har mange argumentationer med sig, I forhold til den ekstra pris. Til en spille PC.


    med de 5 - 600 kr du sparer på din CPU, Vil jeg anbefale dig at købe et lidt større Graffikort, og bedre Køler til din CPU, Sådan du kan OC senere.


    evt 2 x 460 GTX i sli. de er kraftigere end 1 x 480 GTX.


    Jeg syntes du skal købe et bundkort med det nye Z68 chipset, Da det har intel's smart response technologi, som du på et senere tidspunkt kan købe en lille og derfor billig SSD, og bruge denne some "Cache" for at speede dit system op, Det vil ikke hjælpe dig i spil. Men med den "generelle" hurtighed af dit system.

  • Tusind tak for den gode respons!
    Jeg må hellere lade være at fastlægge mig alt for meget på nuværende tidspunkt, hvis der, som I siger, kommer et nyt skud fra AMD snart.
    Og tak for det med processoren, vidste ikke en i7 ville være overflødig til spil.
    Synes jeg kan læse mig lidt til de i5'ere kan OC's til 4.5 Ghz med en god køler, og det lyder da bestemt ikke tosset!
    Kigget lidt på Antec's kompakte vandkølesystemer til CPU, der da helt bestemt også skal overvejes!
    Mht AMD's nye processorer, kommer det vel også an på om de er ligeså OC-venlige, som det ser ud til intel's i5'ere har været? Men de har jo efterhånden også nogle år på bagen, mon ikke intel snart kommer med noget nyt, eller er jeg helt forkert på den der ?


    Vil ATI ikke være et bedre valg end Nvidia til grafikkort lige PT, nu hvor jeg ikke er oppe i topmodellerne? Vil det derudover ikke give mest at købe et stort, istedet for to mindre? Kan man eventuelt starte med ét kort, og så senere købe et af samme model og navn, og kører det I SLi eller Crossfire?
    (Hvor identiske skal kortene være for at kunne snakke 100% sammen, produktions dato, komponentforskelle, chip-ændringer, oc-versioner mm.)


    Mht motherboard, kigger jeg så på ASRock Z68 Extreme4? Det ser ud som om det understøtter de hurtige 2133 Mhz ram, hvilket vel også vil være en fordel mht spil?


    Mvh
    EmilW

  • Det med hvordan og hvor meget Bulldozer fra AMD kan, er noget vi alle glæder os til at finde ud af. For 1ste gang i meget lang tid, er der ikke blevet leaked ret meget fra AMD og faktisk intet på preformance siden. Det er en helt ny CPU arkitektur, som kræver de nye bundkort med AM3+ soklen for at få alt ud af systemet.
    Vi har bare nogle høje AMD herrer, som har fortalt, at Bulldozer bliver en direkte konkurrent til Intel LGA 1155 platform(Sandybridge).


    Selvom I-2500(K), I-2600(K), og den mindre 21-2200 osse er I5/I7/I3, så er det faktisk osse en "ny" platform fra Intel, eller det nyeste skud på stammen fra samme producent. Som du selv er inde på, så er de uhyre OC venlige, altså K-serien, og faktisk alle I-2500K kan nå de 4.5Ghz og de fleste op til 4.7/8Ghz samt nogle rigtig gode chips der kan nå så højt som over de 5Ghz, med rette køling.


    OC af den platform er så såre simpelt, som det næsten kan blive, grundet man bare skal skrue på multiplieren og ganske få skal så lige justere lidt på volt, selvfølgelig kræver det så, at man har ram, som kan følge med for at få det hele ud af platformen.


    Intel har allerede efterfølgeren i støbeskeen, nemlig Ivybridge som vil få debut næste år, om alt går efter planen jfr, tictac cyklussen.


    AMD, som ATI hedder nu har langt flere modeller i deres 6000 serie end Nvidia har i deres 500 serie, så der er mere at sammenligne og vælge imellem. Modellerne fra begge producenter, som ligger i direkte konkurrence ligger så tæt, at i nogle spil vinder AMD og andre vinder Nvidia, så det er som det altid har været, hammer svært og lidt om hvilke features og hvad man kende.
    Begge producenters produkter leverer bang for the buck i mellemklassen, og den gamle sang om AMD drivere ikke er til at finde ud af og ydelsen er dårlig, er kun en skrøne idag, som Nvidia fanboys elsker at hive frem gang på gang, når de ikke kan forsvare sig med ydelse, strømforbrug o.lign.


    AMD's crossfire løsninger er lidt mere fleksible end Nvidias SLI, grundet de 2 kort som skal køre sammen bare skal være fra samme serie hvilket vil sige fx. fra samme 6000 serie, om det så er et 6970 og et 6950, så kan de køre sammen i crossfire.
    Det kan Nvidias SLI ikke , der skal kortene være identiske, altså samme type chip, men det må gerne være forskellige producenter.


    Du spørger lidt om ram osse, og rent spilmæssigt, så er alt over de pc 12800(1600Mhz) faktisk spild, da du ikke vil kunne få noget ud af det.
    Og dog, fordi som arkitekturen er på både CPU og chipset, så har det ganske stor indflydelse på hvor højt op du kan presse din CPU uden at gå på kompromis andre steder på platformen, men de der 2133Mhz DDR3 ram kommer faktisk kun rigtigt til sin ret hvis du vil hive alt ud af din platform og du vil have en bund solid maskine, som kan tage alt hvad du kan finde på at smide efter den.
    Så er spørgsmålet bare, om du er villig til at betale en relativ høj pris for nogle ram, som kan køre 2133Mhz, eller spare lidt penge og købe nogle fine OC venlige ram i 1600Mhz størrelsen, som fx. ripjaws fra G.skill, redline fra Mushkin eller dominator fra Corsair. Det er kun dine egne ønsker samt pengepung, som sætter grænsen for hvad der er muligt idag, der er det blevet lidt lettere end det var for år tilbage.


    Jeg håber det har givet dig nogle svar på dine spørgsmål, ellers må du lige spørge igen ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for det meget fyldestgørende og velbeskrevne svar!
    Ja det lyder til man lige skal vente og se tiden an mht de AMD chips så! (:


    Men mht til OC af grafikkort, hvordan fungere det så i Crossfire mode f.eks. Altså, kan man clocke kortene forskelligt selvom de kører sammen, og hvordan bliver ydelsen hvis to "forskellige" kort kører sammen?


    Vil det derudover være en fordel, nu hvor AMD og ATI er en og samme koncern, at vælge f.eks. AMD cpu og ATI gpu i samme maskine? Forestiller mig der måske kunne være bedre sammenarbejde imellem disse to, end fra Intel til ATI f.eks. Eller er det irrelevant?


    Mht Ram, når så man clocker mha. multiplieren, ændres der så også på ramclock-hastigheden, altså f.eks. 1600Mhz bliver OC pct. messigt det samme som CPU'en? (Beklager jeg ikke er helt så meget inde i teorien omkring OC på det punkt)


    Lige et andet spørgsmål, jeg sidder lige pt med en ældre Asus gaming monitor på kun 17" i 3/4 format, og vil gerne ud og anskaffe mig en 22-24" 16/9 format skærm. Her spænder priserne jo fra alt mellem 800 til 4000 kr! Har det så meget at sige mht de 120 Hz, skal jeg gå efter en 3D-skærm (hvis ja, hvad så med grafikkort-understøttelse), Ms (gray to gray, er det overhovedet sammenlignligt).
    For har eller kig på en flot BenQ skærm, i 23" til lidt over de 1000 kr, med 5ms(typisk) på v-sync 75Hz.
    Men vil ikke købe denne hvis jeg finder ud af jeg ikke kan leve uden de 120Hz og de 2ms + 3D f.eks.


    Ved godt det var en forholdsvis stor omgang spørgsmål igen, håber I bærer over med mig (:


    Mvh
    EmilW

  • Begge kort vil køre samme frekvens i SLI/Crossfire og fastsættes efter mindstenævner. Programmer som MSI Afterburner kan dog OC begge kort på samme tid, så man også kan få lidt mere ydelse ud af det. Her skal man dog være opmærksom på at to kort varmer meget og airflow kan blive svært at optimere, hvis de sidder for tæt - så opdeling af PCI-E slots skal man også kigge på.


    Om du vælger AMD eller Nvidia gfx til en AMD cpu/bundkort er ligegyldigt, det er kun muligheden for SLI du skal holde øje med på AMD cpu/bundkort, da dette for første gang bliver muligt med de nye AM3+ bundkort.


    Når man OC'er via multiplier er det KUN din CPUs clockfrekvens der ændres. Ikke som i gamle dage hvor nordbro og ram også røg i vejret så snart man OC'er.
    Denne feature hedder hos amd Black Edition og når FX-serien genoplives med Bulldozer efter nogle års dvale vil disse også være med unlocked multiplier.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Årh okay! (:
    Det lyder godt, og tak for svaret!


    Der var ikke noget den havde et bud på dette spørgsmål?


    "Lige et andet spørgsmål, jeg sidder lige pt med en ældre Asus gaming monitor på kun 17" i 3/4 format, og vil gerne ud og anskaffe mig en 22-24" 16/9 format skærm. Her spænder priserne jo fra alt mellem 800 til 4000 kr! Har det så meget at sige mht de 120 Hz, skal jeg gå efter en 3D-skærm (hvis ja, hvad så med grafikkort-understøttelse), Ms (gray to gray, er det overhovedet sammenlignligt).


    Ellers har jeg kig på en flot BenQ skærm, i 23" til lidt over de 1000 kr, med 5ms(typisk) på v-sync 75Hz.
    Men vil ikke købe denne hvis jeg finder ud af jeg ikke kan leve uden de 120Hz og de 2ms + 3D f.eks."


    Mvh
    EmilW

  • Ville bare snuppe en helt almindelig dødelig 24" 1920x1080 LCD skærm med 2ms og 60hz.


    Der er mange varianter.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=626873 <<


    Er nok det billigeste du kan få i LED, har jo så fordelen af høj kontrast forhold


    Så der den her som er på tilbud.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=630662 <<


    Men er jo så 5ms, hvor meget det har at sige i et fps spil tør jeg ikke sige, har kun haft 2ms refresh rate.



    I forhold til 120hz, der er altid så meget diskution om det, generelt plejer folk at sige det lige meget med mindre du har et system som kan trække 120fps+ i det gældende spil, hvilket tilfældet med BF3 nok ikke kommer til at være, så vil umildbart sige bare snup en 60hz, uden at være nogen guru på området.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Hvis du endelig skal bruge ekstra på en skærm, så ville jeg droppe en 120hz, da det 3d for mig virker lidt ligegyldigt.
    Jeg ville gå efter en 23-24" ips skærm. Det er det bedste køb jeg har gjort i længere tid. Mit BC2 i mid detail ser mere frodigt ud en min kammis i high på en LED Samsung.
    Det gjorde mere for grafikken end et gtx480 gjorde. Jeg myver ikke når jeg siger at det er en hel anden verden at se på en ips skærm. Det ville jeg 10 gsnge hellere bruge pemge på end 3d, da det kun kan bruges til visse ting, hvorimod et godt panel forbedre alt billede på pc'en.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • Skærme er næsten et større kollitionspunkt end GFX og kan næsten føre til "krig", gamere imellem.
    Spørger du en hardcore CS gamer, så er der intet som slår en gammeldags 120Hz CRT skærm der vejer 30 kg eller de vil ikke se det, fordi den kender de.
    Jegselv var ligedan og har stadigvæk min gode gamle 19" 120Hz Hyundai CRT skærm stående, den slipper jeg aldrig, den har ikke været tændt de sidste 3 år, men jeg har den stadigvæk stående.


    Jeg tog selv 3 hop over i fladskærmene, første stop var en 12 ms 19" 4:3 skærm som slet ikke kunne være med min gamle CRT skærm.


    Næste stop var en 22 ", 5ms analog Acer fladskærm, den kunne sådan set godt følge min gamle CRT skærm til dørs, men den var bare ikke stor nok efter mit hovede.


    Jeg kunne have gjort som næsten alle gør, nemlig at vælge en Samsung i 24" 2ms(black rose), en helt igennem rigtig fin skærm.
    Jeg valgte dog en helt anden vej og gik efter en professionel skærm fra Iiyama, de koster en bondegård + naboen oveni.


    Så jeg har nu 26" 60Hz 2ms fladskærm som har en farvegengivelse på 60000:1 der viser alt i 1920x1200, ikke fullHD(1920X1080) men bedre, der findes kun 2 skærme som er bedre, den ene er en Dell og den anden er fra Xerox og fælles for dem begge er de koster spidsen af en jetjager, og min skærm sætter selv en LED til vægs idag, eneste downside var/er prisen, som lå på 2800,- for 2 år tilbage, men den holder hele vejen og mere til.


    http://www.iiyama.com/gl_en/


    120Hz fladskærme, kommer kun til sin ret hvis du vægter 3D højt og kan udnytte det, ellers er der ingen forskel, nu ved jeg godt at jeg bliver flamet at ejere af Samsungs z-2233 som er en fantastisk skærm, men den kommer stadigvæk til kort over for den skærm, som jeg har valgt.
    120Hz kan øjet alligevel ikke opfatte undtagen man bruger de der 3D briller og så kommer de 5ms opdateringshastighed i spil sat overfor de 2ms, som min kan levere.


    3D er noget "skrammel", de har brugt det meste af 40 år på at udbrede det og det fungere stadigvæk ikke rigtigt, men det er den vej tingene går, giv de 3-4 år mere og måske, er/bliver det de vises sten, jeg tillader mig dog at have retten til at være skeptisk, det har nemlig ikke virket endnu undtagen under ideelle forhold og ikke noget man kan bruge til hverdag.


    Det blev endnu engang en lang snak om en masse, som du måske kan bruge til noget eller bare noget af det, så har jeg nemlig gjort en forskel..........måske ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.