Kan det betale sig at skifte mit ATI HD 4850 ud?

  • Uden tvivl at 5870 til 1300kr i den version er et super tilbud, men hvis du har et budget på omkring de 2000kr, så kan du både få 2x 5850 fra samme side som de sælger det 5870, til 1800kr, eller du kan investere i et MSI 6950 Twin Frozr III som jo så er nyeste generation og som tidligere nævnt i nogen af de andre posts, klare tessalation en del bedre end den gamle 58XX serie.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=631601 <<<


    Du kan unlocke det korts shader så du reelt har et 6970 kort, og det klare (kan variere) 1 ghz på core ved lidt under 1.2v, hvilket giver dig et grafik kort der seriøst sparker røv i spil, og en betydeligt hurtigere end et enkelt 5870.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Har ikke lige et budget på 2000,- men 1500,-. Grunden til 2000,- bliver nævnt er, at jeg konstaterede at det bedre kort kostede lige over 2000,-.
    Jeg kunne måske godt have sneget mig der op, men det havde så været på bekostning af noget andet.


    Men har også bestilt det kort i går, og det skulle være afsendt i dag.....men det er også fint nok til mig....vil jeg tro ;)


    Men tak for de gode forslag, som jeg vil have i baghovedet mens jeg afprøver det 5870 jeg har bestilt.....der er jo 14 dags returret ;)

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Det kommer jo også grunlæggende helt an på hvor meget man kræver af sine spil - Jeg kører med et 5770 i 1920x1200 (Havde selv et 4850 før dét) - nej, jeg kan ikke køre i Max, eller High i de fleste nye spil - men det er udmærket spilbart hvis man skruer lidt ned - selv i de nyeste spil. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu syntes jeg bare diverse spil idag i forvejen ligner en pose lort fordi de skal tilgode se konsolerne, så derfor er alt andet end max details for mig ikke en fed spil oplevelse.


    Gameplay kan gøre meget for at hæve et spil, men grafikken må altså også godt følge med ;)


    inb4 runescape spillere der schooler mig om at grafik intet betyder :P

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • ville lige dele denne oversigt, Tomshardware har lavet/laver løbene en oversigt over de bedste grafik kort du kan finde den [URL=http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card-game-performance-radeon-hd-6670,2935-7.html]Her[/URL]


    Håber dette hjælper noget:)

  • Nu har jeg fået kortet og har kørt lidt med det.


    I de få spil jeg har nået at spille, har jeg hævet de grafiske settings en del, og spillet løber fint afsted med en fin FPS....Jeg går altid efter at have en FPS på minimum 60.


    Men der er et andet problem jeg har lagt mærke til de sidste par dage (efter at have kørt i en del dage med det nye kort)....Nogle gange har skærm billedet flimmeret når der har været aktivitet på/i skærmbilledet. Enten ved at jeg har klikket på Start knappen i Windows, flyttet et aktivt vindue eller lignende. Men de gange jeg har oplevet det, har det været når både min skærm og mit TV har været koblet til kortet, og problemet har hver gang kun været på den ene af skærmene af gangen. Hvilken skærm det lige sker på ser ud til at afhænge af hvilken skærm der køre aktive vinduer på, hvor det flimmer på den modsatte.
    Har lige testet, og nu hvor jeg har slået TV'et til igen og arbejder på computerskærmen, der var der lidt flimmer på TV'et når jeg maksimerede et vindue der var minimeret. Men det var slet ikke så meget som jeg så i går.
    Om det hænger sammen med den fejl der opstod da jeg først installerede drivere, det ved jeg ikke...men her er forløbet...


    Jeg afinstallerede display-drivere og det gamle GFX, inden jeg installerede det nye. Da jeg så startede Windows op igen og var ved at installere drivere (v11.5), fik jeg en fejl om at CCC var holdt op med at virke, men installationen så ud til at fortsætte. Efter meget lang tid hvor det ikke så ud til den kom videre, valgte jeg at klikke 'Cancel', og så så det ud til den kørte videre og afsluttede med et 'Installation Complete' (eller hvad den nu skriver).
    Efter en genstart fik jeg BSOD med fejlen 0x0000003B i ks.sys, og det fik jeg hver gang jeg startede op i Windows normal tilstand. Efter meget besvær og en del BSOD med samme fejl som første gang, fik jeg afinstalleret display-driver og det hele, genstartede og lod Windows finde grafikkortet som det plejede, og så installerede jeg ATI v11.5 igen uden problemer, og kunne nu starte op i Windows uden problemer igen.



      Jeg køre med ATI/AMD's seneste display-drivere (v11.5), og har ikke fået afprøvet andre.
      Køre Windows Vista Ultimate 64-bit
      Det sker altid fra bunden af skærmbilledet og op, og er forskelligt hvor højt op det går.
      Når jeg 'dissabler' TV'et er der aldrig noget problem.


    For mig tyder det på at det er driverne der er problemet...er det korrekt antaget?
    :(

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Du fjerner både nvidia og amd skørmdriverne via kontrolpanelet.
    Derefter bruger du programmet DriverSweeper til at fjerne rester fra begge drivere.
    Så henter du nyeste AMD driver til det nye kort og installerer den.


    Problemet burde ophøre derefter.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Bortset fra DriverSweeper, så er det hvad jeg gjorde....for jeg gik fra ATI driver v11.5 til ATI driver v11.5....
    Som jeg skriver afinstallerede jeg det gamle kort og ATI drivere, og installerede driver igen efter det nye kort var smidt i.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Meget muligt, men nu gør du det igen og afslutter med driversweeper. For der kan sagtens ligge lidt rester tilbage af driverne, hvis man ikke bruger et program som DriverSweeper efterfølgende. Og disse filer kan lave alskens sjove ting ved PC'en ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Også selvom det er samme driver både før og efter?


    Men det er vel værd at prøve for at være sikker.....BRB :)

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

    Rettet en gang, sidst af SirLonewolf ().

  • BTW...


    Jeg har tænkt mig at gøre følgende...


    [list=1]
    Fjern grafikkortet fra listen i 'Enhedshåndtering...
    ...og klikke at den skal fjerne display drivere.
    Afinstallere 'ATI Catalyst Install Manager'.
    Køre DriverSweeper og fjerne evt. rester af ATI drivere.
    Genstarte computeren.
    Lade Windows finde og installere de drivere den nu gør.
    Installere ATI display drivere
    [/list=1]


    Er det okay, eller er det bedre at køre DriverSweeper EFTER genstart?

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Good.. Du har ikke haft Nvidia kort i PC'en på noget tidspunkt, vel? For så skal den også fjernes med DriverSweeper :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Så vidt jeg husker da jeg selv ledte efter driversweeper, er årsagen at guru3d fjernede driversweeper, at vedkommende der havde lavet det havde smidt noget spyware (eller lignende) software med filen.


    Derfor kan det være det er en god ide at bare reinstallere windows i stedet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ellers er der denne: http://www.drivercleaner.net/


    Den koster dog lidt.


    Ellers kan du skrive en PM til mig med en Emailadresse, så kan jeg sende dig DriverSweeper v. 1.5.5, da jeg har den liggende på min HDD.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Jep, jeg fandt den på udviklerens hjemmeside (v3.0.0) :)


    Og nu kunne jeg se, at jeg ikke havde fået fjernet det hele første gang, men det har jeg nu.


    Umiddelbart kommer der lige et hurtigt blink på TV'et (display 2) for hele skrivebordet, når jeg maksimere et vindue der er åbent der, efter det har været minimeret....men det er selvom det ikke kun er i bunden, så er det slet ikke på samme måde eller lige så slemt som før.


    Så det er bare at vente og se om det sker på samme måde igen.


    Renegger, mange tak for den hurtige hjælp :)

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • NP ;)


    Kan dog ikke lige hjælpe dig med om den skal lave flimmer, eller om du kan undgå det. Har ikke selv prøvet dual-screen med et ATI/AMD kort siden Radeon 9500pro :D


    Du kan prøve at ændre på opløsning på tv eller skifte mellem clone og udvidet dekstop eller andre indstillinger. Måske kan de få det sidste drilleri væk.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().