Begynder bil?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Min personlige mening, er at man skal holde sig fra de helt billige nye biler såsom Chevrolet Spark og lignende. Hvis man tænker lidt over det, så har de lavet bilen for ingen penge. 86.000kr hvoraf 2/3 er afgift i Danmark. En 1/3 af bilens pris er altså faktisk kun bilen. Dvs. bilen reelt koster 29.000kr. Inden vi ved hvad Chevrolet har givet for at få bilen lavet, så skal vi både trække omkostninger fra til sælger, og at Chevrolet skal tjene på bilen. Så er det nok en bil der er lavet for små 20.000kr. - hvis ikke mindre. Personligt, så føler jeg mig mere sikker ved at sætte mig ind i en bil til en nypris af 400 - 600.000kr såsom min BMW. Godt nok er den gammel, men jeg hader virkelig den trend der er kommet med små og billige biler.


    Din udregning med produktionsprisen passer ikke helt. De små biler er ikke tillagt 180% afgift som de store. Hvor meget der er ved jeg dog ikke. Jeg forstår ikke lige hvorfor du er imod de små biler. Hvis det f.eks. er pga. sikkerhed så kan små nye biler sagtens være sikrere end store gamle. F.eks. har de airbags som er noget af det der redder rigtig mange liv. Det har de gamle som regel ikke.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Din udregning med produktionsprisen passer ikke helt. De små biler er ikke tillagt 180% afgift som de store. Hvor meget der er ved jeg dog ikke. Jeg forstår ikke lige hvorfor du er imod de små biler. Hvis det f.eks. er pga. sikkerhed så kan små nye biler sagtens være sikrere end store gamle. F.eks. har de airbags som er noget af det der redder rigtig mange liv. Det har de gamle som regel ikke.


    Anders


    Lille og billig er bare ikke to ord der hænger sammen når man snakker om sikkerhed i bilen.


    For at holde priserne nede er man jo nød til at lave lidt lappe løsninger her og der og personligt så ville jeg godt nok føle mig mere tryg ved at køre i en ældre større bil ind i sådan en bette pis spark potte.


    Nu valgte jeg selv at gå den franske vej da jeg skulle købe min første bil. Købte en godt brugt Peugeot 106 fra 92 og den køre nu meget godt, men der noget vedligeholdelse på den da den ikke er helt ny mere.


    Havde jeg ikke købt den så havde jeg helt klart valgt en ældre corolla.

  • Som andre har nævnt ville jeg også kigge på muligheden for at købe en ny lille bil i klassen op til 120-130.000 kr.
    Der er billigere forsikring, billigere grøn afgift om året og billigere forbrug. Disse ting kan sagtens beløbe sig til 15-30.000 kr på årsbasis i forhold til en ældre bil. Det kommer selvfølgelig meget an på hvilket behov man har, f.eks. antal km årligt (brændstofforbrug).


    Hvis man vælger ældre brugt bil er det lidt et lotteri. Man kan være heldig at finde noget der bare spiller og så have god, billig bil i lang tid, men det modsatte kan også være tilfældet. Hvis man vælger brugtbilsløsningen kan det være en stor fordel hvis man selv kan lave noget eller kender nogle der kan.


    En lille skrækhistorie fra det virkelige liv:
    Min søster og svoger købte en brugt Volvo S850 fra midt-halvfemserne for 18 måneder siden for 50.000 kr. De har været uheldige og har haft diverse reparationer. I alt har bilen indtil nu kostet dem 100.000 kr. (inkl køb) på de 18 måneder. Torsdag morgen rendte et krondyr ind i siden på bilen på vej til arbejde. Fordi det var en ældre bil kunne de kun få ansvarsforsikring, og reparationer vil koste omkring 30.000 kr. hvilket vi vurderer ikke rigtig kan betale sig. Med andre ord er bilen nu totalskadet uden en forsikring til at dække og de 18 måneders kørsel har kostet 100.000 kr. og derudover forsikring, vægtafgift og forbrug.
    De er dog ved at undersøge hvad det vil koste at reparere med brugte dele og min bror til hjælp som er automekaniker og der kan måske få det ned på 10-15.000 kr. med lidt held.


    Det skal dog lige siges at vi grillede noget af kødet fra krondyret her til aften og det smagte fremragende :9xo


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Jeg har det så omvendt. Jeg ville helt klart føle mig mere tryg i en lille bil med ABS-bremser, airbags og de andre sikkerhedstiltag der er lavet i de senere år end jeg ville i en større bil som ikke har disse ting.
    Men det kunne være en sjov ting at se en undersøgelse hvor disse to biltyper bliver holdt op imod hinanden. Jeg har dog ikke kunnet finde nogle.


    EDIT: Husk at sammenligningen går mellem en lille, ny bil og en gammel, stor bil. Selvfølgelig vil en lille, ny bil være mindre sikker end en stor, ny bil og det kommer også an på hvilken brugt bil det er man evt. vælger.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • er enig med alle andre i at en tyoyta er et godt valg!!! men vil man ha en lidt mere "moderne" så er skoda felicia et godt valg, ha gode køre egenskaber, har abs ,airbag, selestrammer,startspære og forstærkede døre - så den er mere sikker end en gammel toyota carina f eks (har både en carina e og en skoda felicia selv...gg) skodaen er meget langt nede i pris, gå efter 1998 og op efter, bagklappen er tit meget rusten, så kig lige efter der, men ellers ikke det vilde rust, kig gerne efter en der har fået undervognsbehandling fra ny af... og sidst men ikke mindst, har forsikringsselskabet IF en særlig billig skoda forsikring (det havde de ihvertfald da vi var i IF)


    edit: en 1,6 er en vw motor, og lidt mere moderne end skodas egen 1,3

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

    Rettet en gang, sidst af bjarneboll ().

  • Hej


    Jeg kører på mit 8. år i en Citroen bx. Dengang gav jeg 15.000 for den, sammen med min kæreste. Den er 5 dørs og med en fantastisk affjedring der føles bedre end min venindes passat. Der har været lidt reparationer, men samlet set ikke mere end ca. 20.000 på de 8 år. Jeg synes ikke den er pæn, men den er praktisk og nem at reparere (siger manden).

  • Man skal satme godt nok være heldig for at finde en citroen BX der bare er i nogenlunde fornuftig stand.


    Affjedringen er imo et mareridt på den og det koster knaster at holde den kørende med mindre man kan finde ud af at skrue lidt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Man skal satme godt nok være heldig for at finde en citroen BX der bare er i nogenlunde fornuftig stand.


    Affjedringen er imo et mareridt på den og det koster knaster at holde den kørende med mindre man kan finde ud af at skrue lidt.


    True. Ikke et godt første valg.


    Jeg siger +1 på Golf 2 og Corolla, to gode billige og driftsikre biler.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Nu har jeg kigget lidt på hvad i har skrevet og er glade for at, i har givet mig noget at tænke over. Jeg har nu fundet en Kia Picanto fra 2008, som har kørt 49.000 til en pris på 63.000. Jeg vil gerne høre hvad i mener om Kia? jeg kender flere der har Kia og har kun hørt positivt indtil videre. Det eneste jeg har hørt er, at reservedele er dyre i forhold til andre?


    Håber i giver lyd der ude! :D

  • Hvis den kun har kørt 49.000km så burde der ikke komme mange reparationer.. Ellers er det i hvert fald en meget uheldig bil.. Så selvom den er brugt.. Så skulle der gerne komme det store. Men jo Kia er ikke det billigste mærke at reparerer, men der findes skam biler der er meget dyrere!..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650