bygning af "server"

  • jeg er igang med at "bygge" en server som jeg kan have ståen tændt 24/7. så den skal bruge så lidt strøm som muligt.



    Jeg har tænkte mig at købe dette forløbigt.
    Kabinet
    Har diske
    minimum 8gb ram.


    Mit store spørgsmål er mest på bundkort og processor..
    Og der er jeg lidt lost, har fået af vide at Atom processorer bruger nada strøm, men der er 2, på edbpriser og ved ikke om den på 1.83 er kraft nok..
    Og ja når der stille og rolig bliver købt ind til det så skal der være fyldt ud med diske..
    Så PSU og bundkort skulle helst have en del tilslutninger.

  • Nu ved jeg ikke selv meget om at bygge til server brug, men er det ikke relevant hvad serveren skal lave? :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Primært Media server.. Så de ting jeg har lagt ind på hardiskene kan streames over hele husstanden.. jeg ønsker nemlig ikke længere at have et decideret mediecenter i stuen, det fylder for meget..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Firedog
    Primært Media server.. Så de ting jeg har lagt ind på hardiskene kan streames over hele husstanden.. jeg ønsker nemlig ikke længere at have et decideret mediecenter i stuen, det fylder for meget..


    så byg en server med en D510 Atom og et par stænger ram, det vil køre fint nok. Det tager næsten ingen cpu/ram at streame noget, så 8 gigs er måske lidt i overkanten. Du kan se min server i min signatur, den bruger ~50W under drift.


    Bruger selv Ubuntu Server 10.04LTS med TwonkyServer som DLNA del og det spille bare perfekt :) og faktisk super nemt at sætte op.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • jeg kommer til at bruge en masse ram da jeg bruger Windows Media Center til at streame, og der smider jeg noget der hedder Mediabrowser op. Og metabrowser til at hente alt Meta data til de film jeg har lagt ind..
    Og ved at jeg smider 1.5 gb ram til hardisk loader mediabrowser LYN hurtigt i mediecenteret. Og Metabrowser bruger 1-2gb ram under brug selv.. så jov ramne ville jeg kunne bruge..
    Men ja jeg sidder og prøver at finde en Atom på edbpriser, men er det bare mig der ser forkert?? :S
    det er mig umuligt og finde den atom du henviser til... :rolleyes:



    da det ender med at der på et tidspunkt sidder 9 diske i, er det så muligt at bare smide en sata controller i jeg for de flere tilslutninger?

  • Ind under bundkort, og skriv atom i fritekst feltet.... deres DB ser fucked ud for tiden.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m


  • ah ja hvis du bruger WMC til DLNA så kommer det til at æde ram :)


    Du kan finde D510 boards her http://www.edbpriser.dk/Search…ll&nf=specifictaxonomy%3a^Hardware|2%2fBundkort|3%24


    9 diske - hvis de så skal sidde i raid bliver det en dyr fornøjelse, men hvis du bare skal have dem uden raid så kan man vel finde en controller.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Ind under bundkort, og skriv atom i fritekst feltet.... deres DB ser fucked ud for tiden.


    jeg må være ærlig og sige jeg gik altså under Proccessor.


    Men okay, dkwolf WMC og DNLA æder nemlig ;)
    de 9 diske skal ikke sidde i raid, jeg har en intenstion om måske at lave nogle backup dreve af billeder osv, så det bliver måske 2-3 stykker i raid..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Firedog


    jeg må være ærlig og sige jeg gik altså under Proccessor.


    Men okay, dkwolf WMC og DNLA æder nemlig ;)
    de 9 diske skal ikke sidde i raid, jeg har en intenstion om måske at lave nogle backup dreve af billeder osv, så det bliver måske 2-3 stykker i raid..


    hmm så skal du bruge et par pci porte... det kan blive svært med en Atom cpu så, ellers så skal man op i en 5/6 ports raid controller også ladet par diske køre normalt på den. Men det bliver ikke billigt. Stort set alle Atom boards er mini ITX og det giver lidt plads problemer :)


    Hvis du skal have mere plads så skal man op i low volt Intel eller AMD cpu'er, som den 240e jeg bruger i min server.


    Screenshot af ram brug på min server lige nu, det kan gøres meget bedre end hvad Windows Media Center kan :)
    De ca. 2 gig er cached ting

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet 2 gange, sidst af dkwolf ().

  • Først og fremmest vil jeg ikke anbefale et atom board til server hvis den skal køre windows(antagelse pga. OP snakker om media browser osv).


    Jeg vil mene at med en billig intel i3 og et h61/67 board er du betydeligt bedre stillet, især hvis der bliver sat en ekstra HDD controller i. For ikke at nævne kravet om at der skal 8GB ram i, både d510 og d525 understøtter "kun" op til 4GB ram (kilde: Intel).


    Husk på at det kan godt være at en i3 bruger mere strøm end en atom, men hvis den hurtigere kan blive færdig med arbejdet (og gå over til idle tilstand), kan den være mere effektiv.


    9 diske er også lidt ekstremt, hvis det er en mulighed kunne du kigge på at købe færre men større diske, 2TB diske koster ikke mange knaster for tiden.


    I øvrigt en lille detalje, men RAID 1 giver ikke backup, det giver redundans. Dvs hvis den ene disk dør mister du ikke data, men du får virus eller lignende mister du stadigvæk data.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • yeah takker for info også RTM..


    Ja se det er måske mere det jeg skal over i.


    De 9 diske er til Fremtiden!! lige nu har jeg 2x1.5 og 1x2tb.. og de er næsten fyldte.. jeg digitalisere alle de film og serier jeg køber fordi jeg ikke gider at have det stående fremme, så jo flere og flere diske vil komme i stille og roligt.. og regner stærkt med at det er 2tb diske der vil blive købt ind fremover..

  • Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen boards i et rimeligt prisleje med 10 Sata porte, så vil umiddelbart sige at at du bliver tvunget til at bruge et indstikskort for at kunne tilgå flere end 6 diske (et billigt eksempel kunne være dette: LINK eller bedre 2 af dem her: LINK).


    I øvrigt et alternativt kabinet kunne være dette fra lian-li: LINK
    Efter min mening ser det godt ud og det spilder ikke for meget plads, bemærk at du dog bliver nødt til at montere 2 diske i 5.25" bays for at der er plads til 9 diske.


    I øvrigt en ide kunne være at sætte en lille SSD i på 40/60GB til operativ system, så computeren kan lade harddiskene gå i idle når de ikke bliver brugt.


    I øvrigt kan det (som dkwolf er inde på) være en ganske fin ide at gå efter en 240e (evt. 245e) som er AMDs lavenergi udgave, den er endda rimeligt billig (det samme er bundkortet, gå efter et 880g baseret board med SB850 sydbro).


    I øvrigt... hvis du ikke har købt alle de diske du nævner, kan du jo tage med i beregning at der måske i fremtiden er billige diske med større lagerkapacitet, så er muligt du kan gamle og gå efter noget mindre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • tror godt du kan kører det system du ønsker på en 240/245e cpu og holde strøm forbruget nede. Men er der nogen bestemt grund til at du vil bruge Windows Media Center til streaming? En normal DLNA server er vel både nemmere at holde vedlige og bruger meget mindre system.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Sweet info guys!!


    Altså jeg regner også med at køre med en SSD disk til styresystemet



    Grunden til Windows og WMC er jo netop de 2 programmer jeg bruger, Mediabrowser og Metabrowser..
    "betalte" programmer som jeg nyder i stor stil, design jeg selv kan lave og måder jeg selv kan få det på.
    Og med en Windows media server, så kan jeg jo stadig streame til min Xbox360 + ps3. Så det er lækkert nok.



    Ja det er rigtig nok at i Fremtiden RTM.


  • ser nu ok ud, men jeg ville nu finde en 80/85+ certificeret PSU i stedet for, der er lidt ekstra penge at spare der.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    ser nu ok ud, men jeg ville nu finde en 80/85+ certificeret PSU i stedet for, der er lidt ekstra penge at spare der.



    hvis jeg forstod det ville jeg med glæde kigge efter det.. :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Firedog



    hvis jeg forstod det ville jeg med glæde kigge efter det.. :)


    hvis du vil have en Corsiar, så kan du snuppe denne http://www.edbpriser.dk/Produc…Series&sp=all&pid=4700453


    det er lige den billigste 80+ cert PSU jeg kan finde :)
    du kan læse lidt om 80Plus her http://en.wikipedia.org/wiki/80plus - det står som regel under Diverse på edbpriser (Overensstemmelsesstandarder 80 PLUS Bronze)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Til info har jeg selv lige byggede en lille server, med masser af Power, til rimelige penge havde godt nok alle diskene i forvejen, CPU i forvejen.


    Men det ser sådan her ud:
    1x MSI 890FXA-GD65
    1x AMD Phenom II X6 1100T
    2x 4GB Corsair Vengance 1600 CL8 (restordre på et sæt til)
    1x Fractal Design Define R3
    1x Corsair H70
    1x Corsair HX650
    1x Adaptec 5805Z
    1x HD5450
    6x 2TB WD20EARS
    2x 2TB HD204UI
    1x Corsair Force F60


    og kabinettet er dejlig kompakt af sin størrelse


    link



  • rigtig fedt kabinet! og setup du har der.. og jeg har kun 3 diske indtil videre så skal ud og have de andre lidt efter lidt. men det bliver da helt sikkert det her kabinet.. og så vidt jeg kan se så er der 2 blæsere foran og den store i toppen.. Jeg kommer til at køre med passiv køling på CPU'en og regner da med det er mere end rigeligt.. og så går jeg ud fra den larmer mindre da den skal stå tændt 24/7


    !wdfi
    Har du selv sat nogle blæsere i og hvilke har du så købt dig?