Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM erfaring - evt. alternativ?

  • Hej gutter


    Jeg står og skal til at købe mit første objektiv til mit Canon EOS 550D. Lige nu har jeg kit objektivet og det føler jeg ikke at jeg kommer særlig langt med, bogstaveligt talt.


    Det jeg søger er nemlig et tele-objektiv, som jeg kan bruge til at tage billeder af naturen til intense fodbold kampe med. Derfor faldt min interesse på et Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM.


    Er dette et fint objektiv til det jeg skal bruge det til? Alternativer er yderst velkommen.


    Min smertegrænse er 3500kr og jeg køber gerne brugt.

  • Har selv objektivet og har været yderst tilfreds med det, det har dog ikke verdens hurtigste autofokus men til natur og landskab er det udemærket, ved ikke med intense fodbold kampe, det har jeg aldrig prøvet.

  • Jeg har selv http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=385910 . Og jeg må sige at USM er langt hurtigere end den autofokus der er med kit objektivet! Så du vil helt klart blive positivt overrasket på den front. Men om det er hurtigt nok til intense fodboldkampe skal jeg også lade være usagt, da jeg heller ikke har gjort mig i dette.



    Bare som en bi ting kan jeg varmt anbefale et stativ. Enten en mono-pod eller et stativ med panorerings-"hoved". Så skal du ikke selv holde kameraet plus objektiv, men kan nøjes med at følge "spilleren/fuglen/whatever".

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Okay, lyder jo meget godt :) Har kigget lidt mere rundt på nettet, og det lyder som om at det er et godt value-for-money objektiv.


    Har allerede et stativ, så det skal ikke komme an på det hehe.


    Så venter jeg bare på at lønnen ruller ind næste måned.

  • har lige læst en test i digital foto, kan bare ikke lige huske resultatet, men du kan finde testen på nettet.. men det var ihvertfald et canon der vandt


    mvh bjarne

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 IS USM fik nedenstående karakterer:


    Billedkvalitet: 91%
    Funktioner: 90%
    Brugervenlighed: 88%
    Pris: 90%


    Her er lidt hvad DigitalFoto skriver:


    Topkvalitet får man i den nye, hvide EF 70-300mm F4.0-5.6L IS USM til over 10.000 kroner, men denne er faktisk meget godt med. Autofokus er kontant og præcist, selv på de lange brændvidder, og er samlet testens hurtigste. Der er indbygget billedstabilisering, som kan stilles på almindelig brug eller på panorering. Ved en panorering bevæges objektivet bevidst, og det vil en normal billedstabilisering prøve at modvirke. Mekanisk og hvad angår finish er dette objektiv blandt testens bedste.

  • Har selv dette opjektiv, og kan sige jeg er godt tilfreds med den, har været ude for at bruge den til sport og andet hvor det går hurtigt, det fungerede fint...


    ps. på 300mm kan jeg skyde 1/60 uden det bliver rystet, men det er ikke så aktuelt til udendørs sport

  • Har fået objektivet nu og er virkelig tilfreds med det! Det eneste minus er at manuel fokus virker en smule plastic agtig når man skruer på det, men nu er det jo heller ikke et objektiv i den dyre ende.


    Lige et spørgsmål, larmer jeres IS motor også en del? På kit objektivet kan man f.eks. slet ikke høre når IS sætter ind.

  • Kommer an på hvad du mener med larmer..


    Mit 17 - 85 mm F/4.0-5.6 IS USM (var en gang et halv dyrt objektiv, til en 4 - 4500kr) der kan man da også høre IS'en, når den går i gang. Men det er ikke noget man lægger mærke til, når man først har vænnet sig til objektivet..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har ingen erfaring på det her område, så jeg er lidt i tvivl om den larmer for meget eller ej. Den larmer i hvert fald for meget til at man kan optage video med den, selvom det godt nok ikke er det jeg skal bruge objektivet til, men alligevel...


    Har to links, lydfilen som er optaget med selve kameraet og påmonteret objektiv og videofilen som er optaget med min telefon. Det er først efter 10sek at man rigtig kan høre det i videofilen.


    http://www.uploading.dk/download.php?file=596MVI_1685.mp3


    http://www.uploading.dk/download.php?file=700Video0003.avi


    Hvad siger i?

  • Sjovt den har sådan en knase lyd.. Men jeg skal godt nok skrue højt op for at høre det..


    Men lyder måske lidt sjovt den "larmer" så meget, når du optager film.. Men det er selvfølgelig heller ikke et objektiv i den dyre klasse.. Men mener stadig ikke den burde larme så meget..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc
    må sige at det lyder sært den der knase lyd ? har du en ide om hvad det er der larmer i objectivet?


    Synes også det lyder mærkeligt. Har ingen idé om hvad det er, andet end at det er IS. Jeg har ikke engang brugt objektivet ordentligt endnu pga. vejret. Tror jeg tager det med ned i byen i morgen, så jeg kan få forhandleren til at kigge på det, de må jo have et objektiv jeg kan sammenligne med.


    Hvor er jeg for en gang skyld glad for at jeg købte objektivet i en forretning og ikke på nettet! :)

  • Har været inde med objektivet nu. Ekspedienten mente det var helt normalt, hvilket også blev understreget af at det objektiv de havde i butikken lød på samme måde. Det må bare være et spørgsmål om tilvænning så :)


    Men i hvert fald tak for hjælpen gutter!

  • for 3500kr for man altså heller ikke noget fancit indenfor den verden ;)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Nope - min IS larmer i hvert fald ikke.


    Den sætning kan man næsten ikke undlade at citere - sad med en isvaffel i hånden da jeg scrollede igennem tråden. :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    for 3500kr for man altså heller ikke noget fancit indenfor den verden ;)


    Nej dét har du helt ret i ;) Men stadig lidt sjovt når venner spørger og så man siger at man har givet 4000kr for det, så synes de jo at man er syg i hovedet :pokey: De skulle bare vide hvad folk er villig til at give for noget glas i et metalhus :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kenny


    Nej dét har du helt ret i ;) Men stadig lidt sjovt når venner spørger og så man siger at man har givet 4000kr for det, så synes de jo at man er syg i hovedet :pokey: De skulle bare vide hvad folk er villig til at give for noget glas i et metalhus :D


    næste gang jeg skal købe glas bliver det nok noget 24-70mm L USM til de 8-10.000kr. Derefter skal jeg nok have fat i et EOS 5D Mk II..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650