Hjælp, ekstern disk "Unallocated".

  • Da det ser ud til Hol ikke har noget svar på mysteriet håber jeg i her inde kan hjælpe mig.


    Efter at have været slukket i et par uger valgte jeg at sætte min eksterne til igen da jeg skulle bruge noget på den. Jeg tændte for den, og imens den bootede up smækkede jeg USB i PC og så i harddisken (hvis det evt. betyder noget, at man sætter den til mens den tænder!)


    Info:
    - Under 'Disk Management' står der '931,51 GB Unallocated'.
    - Jeg kom til at trykke enter ved en pop-up (der fremkom da jeg gik ind i Disk Management) der gav den 'Partition Style: Master Boot Record', så i ved det.
    - Inde i Disk Management kan jeg kun vælge 'New Simple Volume...' ved at højreklikke den, som jeg ikke ved hvad er.


    Den skal ha' tildelt et bogstav, men uden at skulle formatere den. Hva' kan jeg gøre?

  • Det der er sket....
    Prøv at unplug og så vent med at sætte den til pc-en før den er booted.
    Desværre tror jeg du har slettet alt indholdet, da windows auto gør det(når du trykker ENTER) hvis det er en extended partition der lå på disken.


    Det kan også godt være du kan mounte den i disk-manager, men kan sku ikke lige huske hvordan man gør.
    Det er lidt nemmere at huske, når man sidder foran problemmet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sweet_Dane
    Det der er sket....
    Prøv at unplug og så vent med at sætte den til pc-en før den er booted.
    Desværre tror jeg du har slettet alt indholdet, da windows auto gør det(når du trykker ENTER) hvis det er en extended partition der lå på disken.


    Det kan også godt være du kan mounte den i disk-manager, men kan sku ikke lige huske hvordan man gør.
    Det er lidt nemmere at huske, når man sidder foran problemmet.


    Den tændes og slukkes via en knap bag på, og jeg tænder først når systemet er bootet op hvilket ikke har hjulpet. Forstår bare ikke hvorfor den skulle slette det hele; har jeg aldrig bedt den om.

  • har selv været ude for problemet,, men har ikke kunnet komme udenom af skulle formatere at unallocated space, for at give den et bogstav.... selv i disk manegement,. så snart det er blevet unallocated er der ikke så meget at gøre. medmindre du har et harddisk recovery program der kan gå ind og hente den data der ligger derpå, som hvis du har kommet til at slette det,,, men det kræver du så har plads til det et andet sted end den eksterne der er problemet..

  • Min umildbare gæt ville være en fysisk fejl (en rids eller lignende).


    Du kan evt bruge windows chkdsk funktion.. (start->kør->cmd->chkdsk volume:/[volume name])


    Ellers måske et andet OS kan registrer din hdd?

  • Brug getdataback til at hente data ud fra disken. Det koster lidt, men det er det eneste jeg har fundet der bare fungerer (eller fungerer overhovedet).


    Du kan hente en gratis prøveudgave som du kan bruge til at se om det kan finde dine filer, og kan det det kan du betale for den fulde udgave.


    Det der er sket er højst sandsynligt at disken har smidt sin FAT-tabel pga af en eller anden fejl under tilslutning/afkobling - det kan ske en gang imellem. Har oplevet det en del på usb-sticks men ikke (endnu) på almindelige eksterne disks.


    /ask


  • :goodpost:
    Må himlen være fyldt med mennesker som dig!
    Programmet fandt mit drev samt alle dets filer, så nu mangler jeg bare at købe en ekstra ekstern så jeg har noget at flytte filerne over på og så ellers få den formarteret så den kan virke igen. :clap:


    TUSIND TAK!!! :9xo


    Og selvfølgelig også tak til alle jer andre der kom med gode råd.

  • Og så følger forklaringen af hvordan din harddisk fungerer. Ligesom en bog har en harddiskpartition en indholdsfortegnelse over alt den indeholder. Ryger denne, ved harddisken ikke hvad den indeholder, selv om det er der. Det programmer såsom GetDataBack gør er at læse alle "siderne" igennem manuelt og skriver sin egen optegnelse af hvad der er (dette virker dog ikke altid da du kan risikere at der er blevet skrever over nogle steder så at filer er ødelagte)


    Og hvorfor er det så sket? Der kan ske så meget der kan ødelægge optegnelsen, lige fra en dårlig opstart af Windows, til et program der har lavet noget rod.
    :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Og så følger forklaringen af hvordan din harddisk fungerer. Ligesom en bog har en harddiskpartition en indholdsfortegnelse over alt den indeholder. Ryger denne, ved harddisken ikke hvad den indeholder, selv om det er der. Det programmer såsom GetDataBack gør er at læse alle "siderne" igennem manuelt og skriver sin egen optegnelse af hvad der er (dette virker dog ikke altid da du kan risikere at der er blevet skrever over nogle steder så at filer er ødelagte)


    Og hvorfor er det så sket? Der kan ske så meget der kan ødelægge optegnelsen, lige fra en dårlig opstart af Windows, til et program der har lavet noget rod.
    :cheers:


    Rigtig godt forklaret! :D
    Problemet var jeg ikke vidste hvordan jeg lavede en ny indholdsfortegnelse uden at skulle rydde hele "bogen". Nu har jeg i hvert fald bestilt en 1.5TB Samsung Story Station hjem fra England, så venter tålmodigt nu på at få mine filer tilbage.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Juusuhako
    Rigtig godt forklaret! :D
    Problemet var jeg ikke vidste hvordan jeg lavede en ny indholdsfortegnelse uden at skulle rydde hele "bogen". Nu har jeg i hvert fald bestilt en 1.5TB Samsung Story Station hjem fra England, så venter tålmodigt nu på at få mine filer tilbage.


    Lad nu være med at sæt din disk til før du er klar til at flytte filer - du skulle jo nødigt komme til at overskrive nogle af de gamle.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Lad nu være med at sæt din disk til før du er klar til at flytte filer - du skulle jo nødigt komme til at overskrive nogle af de gamle.


    /ask


    Hvordan skulle jeg dog komme til at overskrive noget når jeg slet ikke kan overføre filer til den? Den er slukket nu, tænder først når Samsungen lander, og flytter så det hele over på den med det samme. Så kan jeg bruge Verbatimen hvis jeg løber tør for plads.