Er det en fordel at formater Ekstern hard disk til EXFAT?
-
-
Så længe at harddisken skal bruges til både PC og MAC, så er det en udmærket måde at få det til at fungere sammen. Ellers kan du lige så godt holde dig til NTFS.
-
der findes 3. part software så mac kan læse ntfs mener jeg =)
-
Jaja - men ExFAT er nemmere end at skulle lege med alt det. Du har ikke noget at bruge ExFAT til hvis du har et TV eller lign.
-
Det ved jeg nu ikke helt. Paragon NTFS for mac. Jeg installerede det og har intet andet gjort. Det virkede sgu meget godt.
-
Oprindeligt indlæg af KreaTive
Det ved jeg nu ikke helt. Paragon NTFS for mac. Jeg installerede det og har intet andet gjort. Det virkede sgu meget godt.
Jeg kan sgu heller ikke lige se problemet i det. Paragon holder... -
Ja, men så skal man installere det på alle Mac maskiner man møder gennem hele sit liv. For det er jo ikke altid det er ens egen maskine harddisken skal bruges sammen med.
Så det er nu meget smart med ExFAT, selvom jeg nu nok os hellere ville installere et program så NTFS kørte.
-
Ja du får jo ikke lige altid lov at installere Paragon på andres computere - men ja, hvis man kan installere f.eks. Paragon så er det et bedre valg, da du bevarer harddiskens cross platform evner (til konsoller og TV)
SD kort og lign. har dog bedre af ExFAT såvidt jeg husker - det slider mindre på kontakterne.
-
er der nogle der ved noget om benchmark exfat vs ntfs
det eneste jeg kunne finne er denne 2år gamle test
-
hvorfor ikke formatere til FAT32? Jeg ved Windåse ikke kan formatere drev over 32 gigs og du har en filesize max på 4 GB, men så længe du ikke skal bruge disken til DVD rips og den slags kan du godt bruge det.
FAT32 kan i hvert fald aflæses som standard på windows, linux, xbox 360 og PS3.... aner dog ikke med mac, men Hr. Jobs ville være godt dum hvis ikke der er FAT32 understøttelse i OS X
I al fald, skal du tage og se efter især hvad konsoller understøtter af filsystem, fx. kan PS3 ikke aflæse ExFAT... det kunne min i al fald ikke for en lile måneds tid siden da jeg skulle smide en større harddisk i min
men hvis du vil have kompatibilitet med så mange enheder som muligt, så er FAT32 et rimelig failsafe valg
-
jeg bruger mine Eksterne hard diske til raw AVI filer, fra mit DV Video kamera en time er ca. 12GB
og raw WAV filer, fylder også godt, når de kommer fra 16 bit optage udstyr
overvejer at købe et HD Video kamera da de er født med SDXC kort som er EXFAT formateret
så derfor dette spørgsmål ”Er det en fordel at formater Ekstern hard disk til EXFAT?”
der må være en mening med at lave et ”nyt” filformat
tak til HerrMansen. jeg skal til ud udvæksel filer med mac venner -
Kort fortalt er ExFAT som man næsten kan se på navnet en erstatning for det gamle FAT.
http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT
Synes du skal læse her og så selv opveje fordele imod ulemperne til dit behov.