i7-860 el. i5-2500k+P8P67-M Pro?

  • Jeg står i den situlation at jeg ka få en brugt i7-860 for omkring 1300kr og jeg er rigtig glad for mit Asus Maximus III Gene, men vil det være bedre at købt en i5-2500k med et Asus P8P67-M Pro hvis jeg gerne vil ha det ska holde et til to år enden der kommer noget andet i min maskine?



    Intel Core i7-860


    el.


    Intel Core i5-2500k


    &


    Asus P8P67-M Pro B3



    Vil gerne ha så jeg ik ska skifte det som sagt enden for de to år det er max hvis det kan lade sig gøre, hvorfor valg af P8P67-M Pro og ik bare P8P67-M jo fordi Pro har en PCI-Express x16 port som køre x4 som jeg har planer om at smide et Creative X-Fi PCI-Express x1 basered lydkort i, da den eneste PCI-E x1 port sidder lige under PCI-Express x16 porten og vil ik køre x8 på mit gfx, kan nemlig køre x16 når det er den sorte port som blir brugt.


    [Blocked Image: http://www.asus.com/websites/Global/products/iT2FJPCMOGBHClu4/qsREWgYcI2FnTB5Y_500.jpg]


    2 x PCIe 2.0 x16 slots (Single@x16 or dual@x8/x8 mode or dual@x16/x1 mode)
    1 x PCIe 2.0 x16 slot (black, max.@x4 mode, compatible with PCIe x 1 and x4 devices)
    1 x PCIe 2.0 x1 slot



    Men som sagt er jeg sådan set forvirret nok over hva jeg ska tag, selv om det er nemmere at rådgi andre om hva der er bedre at købe da de som regl opgrader fra LGA775 el. AMD, så jeg søger noget hjælp :O


    P.S. vil helst ha haft Asus' Maximus IV Gene men da der ik er noget info om hvornår det evt kommer så må P8P67-M Pro gøre det for mig hvis det er.



    Glemte lige at sige den ska bruges til gaming, video encoding når den ska arbejde ^^;

  • Det er forståeligt at det er et lidt svært valg.


    Til gaming vil en i5-2500k sikkert være bedre med OC osv, men når du nu laver video encoding kan det godt give mening at have noget med Hyperthreading som i7-860(afhænger af encoding software naturligvis).


    Spørgsmålet må næsten være, hvad har du i forvejen af CPU og hvad kan den sælges for hvis du skifter til i7-870.


    Hvis vi snakker 1300 minus (måske 500) pris for gammel cpu, så er det i hvert fald en billig opgradering.


    Så jeg stemmer for i7-860, under antagelse af at du kan sælge den gamle og få prisen for at skifte endnu længere ned.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • har lige pt. en i3-540 & Asus Maximus III Gene samt A-Data XPG™ Gaming Series DDR3-2000G 2x2GB (9-9-9-24) AX3U2000GB2G9 men som sagt kun cpu og mobo jeg vil fornye har os et MSI N460GTX HAWK ^^


    upgrade til Sandy vil koste mig omkring 2550kr med fragt hvis jeg bestiller herhjemme, og små 2377kr hvis jeg køber det i tyskland, men ja ska primært game og encode når min pc ska arbejde.


    encoding er bla. med Virtualdubmod og andre programmer som bruger cpu'en.

  • Nu ved jeg ikke hvor meget du kan få for en i3-540, men tror godt 500kr kan lade sig gøre, den vil jo være ganske udmærket i en HTPC med et h55 bundkort.


    Nu ved jeg ikke hvor meget virtualdubmod gavner af flere tråde, men hvis det klarer det godt, vil en i7-860 ikke være helt skidt.


    Hvis vi antager at du kan få 500kr for cpu og 600kr for mobo (det er absolut skud i tågen).
    Så vil det koste dig 800kr for at skifte til i7-860 og 1400kr for sandy bridge løsningen.


    Det er absolut tæt, men mine penge er stadigvæk på i7-860 løsningen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • ja gik fra en Q6700 til en i3-540 fandt ud at selv om det var fra 65nm til 32nm skulle jeg stadig clocke min i3-540 til omkring 3,95ghz før jeg kan følge med en Q6600/Q6700 på 3,6ghz så tror at en quad-core vil hjælpe mig, men stadig vil gerne ha noget hvor jeg ik behøver at skifte de næste 1~2år og der tror jeg at i5-2500k vil være bedre end i7-860 når vi snakker varme og strømforbrug og selvfølge os performance i længden, men ved stadig ik :boxed:


    ingen hemmelighed at en Lynnfield med Hyper-Threading har været drømmen siden sidste sommer, men stadig den er jo ik så meget mester mere når en ren quad-core kan følge den i de forskellige tests.

  • Hehe ja i sidste ende så afhænger det af hvor du mest har brug for performance.


    Hvis video encoding ikke gør det store om det tager 10min eller 8 min og det mere er til gaming så tag sandy bridgen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • er selv lige skiftet fra q6600(8x400), Maximus II og 4gb ddr2 1066
    til en i2500k + Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 og 4gb corsair Dominator 2133mhz


    jeg havde aldrig i mit liv troet opgraderingen ville booste mit system så meget


    kan godt anbefale gigabytes kort hvis man kan "nøjes" med det gamle bios interface. alligevel ikke mange timer man befinder sig i biosen.


    Next stop: 4.5Ghz OC


    Sandy Bridge er bare for AWESOME!!!!!!

  • Du kan jo sagtens OC Puma så jeg ser kun et smart valg her.


    Rent økonomisk for du jo ret meget for pengene. Du slipper med halvdelen ved at købe 860 og jeg er 100% sikker på at du ingen forskel vil kunne mærke på de to IRL. Desuden bliver du på en platform du er vant til og du kan lynhurtigt få smidt den op på respektabel hastighed.


    Som jeg ser det er det en no brainer, medmindre du bare har penge at smide med og bare for alt i verden må have noget fordi det er nyest. Intet rationale eller argumentation burde fra mit synspunkt tale for den dyre af de to muligheder.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • blir desværre ik Gigabyte da jeg gerne vil ha et Micro-ATX igen med P67 har de ik lave og der er ik pengene til Asus Maximus IV Extreme hvilket jeg alligevel ik vil kunne udnytte da jeg ik vil køre SLi og ingen planer om det.



    RTM og Renegger i har nok ret jeg ka jo tage den brugte i7-860 og så smække en Corsair H60 når den engang kommer og jeg ka finde pengene til den, da jeg er helt vild med den, design mæssigt og til tider skulle være lige så go som H70 ^^;

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Du kan jo sagtens OC Puma så jeg ser kun et smart valg her.


    Rent økonomisk for du jo ret meget for pengene. Du slipper med halvdelen ved at købe 860 og jeg er 100% sikker på at du ingen forskel vil kunne mærke på de to IRL. Desuden bliver du på en platform du er vant til og du kan lynhurtigt få smidt den op på respektabel hastighed.


    Som jeg ser det er det en no brainer, medmindre du bare har penge at smide med og bare for alt i verden må have noget fordi det er nyest. Intet rationale eller argumentation burde fra mit synspunkt tale for den dyre af de to muligheder.


    Der vil jeg give Renegger 110% ret, Puma


    Der er rigelig saft og kraft i den I7-860 til at den holder de næste 2 år uden problemer, især når man tager prisen og hypertrading i betragtning hvilket du vil sætte pris på ved video encoding. Du er glad for dit bundkort og kender det ud og ind, så at hive mere power ud af den CPU.......tja det siger vist sig selv.


    Ved gamming vil du alligevel ikke mærke nogen forskel på 2500K og I7-860, netop fordi spil idag bliver lavet som crossover spil, bare se på Crysis 2, consol all the way, så som pc spillere blev vi buttfucked endnu engang. Det kan godt være at du vil kunne teste dig frem til en forskel, men test er én ting og IRL gaming er noget helt andet og hvor andre dele er langt mere vigtige end lige CPU hvis ellers den har power nok hvilket en I7-860 har.


    Smid du den nye køler på, når den kommer og du vil have en maskine der kan holde alt stangen, de næste mange år frem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Ud fra dit behov og økonomien i det, syntes jeg du skal nappe den 860´er. Stadig er super CPU.


    igen Maverick har ik brug for SLi el. Crossfire så et board til flere 1000 vil jeg ik ha brug for jo, hvis jeg skiftede.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    igen Maverick har ik brug for SLi el. Crossfire så et board til flere 1000 vil jeg ik ha brug for jo, hvis jeg skiftede.


    Nu er jeg lost???

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger


    Nu er jeg lost???


    why? skrev bare der var igen mening i hvis jeg skulle skifte til LGA1155 at købe et board som koster flere 1000kr Renegger da jeg ik vil køre SLi el. Crossfire, bare det ^^;

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Øhh, er der noget der har neglet dit nuværende bundkort indenfor den sidste time?


    nope, den køre sku, eneste er min i3-540 som ik vil køre BLCK 200mhz det er det eneste som irrettere mig :crazyeyes:


    nu vil jeg game lidt Crysis 2 ^^

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    nope, den køre sku, eneste er min i3-540 som ik vil køre BLCK 200mhz det er det eneste som irrettere mig :crazyeyes:


    nu vil jeg game lidt Crysis 2 ^^


    Lidt ot her.
    Jeg kunne måske overtales til at bytte min 860ér som jeg stadig har med din 540 + mønter til mig forståes. ;)
    Men det kan vi jo snakke om hvis det er over PM. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg kan kun sige at min I7 - 860 spiller max. prøvede og få fat på en 875k for og have lidt ekstra og lege med, men da sælger var en idiot fik jeg ikk fat på den, men er faktisk ok tilfreds da jeg ikke tror jeg ville have kunne hive specielt meget mere du af den.


    Var jeg dig tog jeg 860 frem for 2500 grundet HT når du encoder jeg laver selv lidt rendering og der sparker den altså ok røv efter min mening ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW