Overclocking hjælp

  • Hejsa


    Jeg har denne computer, som jeg købte sidste sommer:
    Inter-tech kabinet starter1, BL. 500W
    Energon Silent 750W 120mm PSU
    ASUS P7P55D LE LGA1156
    Intel Core i7-870 4*2.93G-HT 8MB 4.8GT/s
    DDR3 Ram 8GB 1333Mhz
    Geforce GTX470 1280MB PCI-E
    Lite-on 24xDVD-RW m/stf sort SATA
    Hitachi/Maxtor 1TB 7200RPM 32MBSATA
    Casecooler 92 Arctic (to stk.)



    Har hørt, at grafikkortet og processoren er gode til at overclocke. Nu er mit spørgsmål til jer. Hvilke programmer er lettest at bruge til formålet, og kan I sådan på stående fod sige, hvad jeg med sikkerhed kan sætte grafikkort og processor til. Her tænker jeg f.eks. på Mhz, ram, volt osv på grafikkort og processor. Og ligeledes mine ram. Sidder ved min bærbar, men skriver lige hvilke type ram jeg har, når jeg kommer hjem. Så tænker jeg også på et nyt kabinet til cirka 600kr. Plus en rigtig god væskekøler. Har hørt at Corsair h50 eller h70 skulle være rigtig gode, plus hvis I kan komme med eksempler til nogen gode blæsere, som fungere godt med køleren. Håber I kan hjælpe :) Tror I ikke, at det kan lade sig gøre at forbedre ydeevnen på min PC en del?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Et "rigtigt" CPU OC gøres i bios, så der ingen programmer nødvendigt for at opnå hastigheden.


    Dog bruger du en rækker programmer bagefter til at teste stabiliteten og se temperaturen.
    Der er tale om Prime95 til stress teste cpu'en for at se om dit overclock er stabilt, samt coretemp eller ligende til at holde øje med at temps ikke bliver for høje.


    Til at overclocke grafik kort er et af de mest brugte værktøjer MSI Afterburner 2.1.0 beta 7
    Det brugers f eks sammen med GPU-Z for at holde øje med temps/volt.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • som nævnt ovenfor, så start langsomt op og ændre 1 ting ad gangen og test om det er stabilt.


    start med processor, som jeg tror kører 366*8 (FSB*multiplier) og dine ram topper først ved 666mhz på FSB, så de skulle ikke begrænse dig. start med at sætte FSB stille og roligt op til fx 400*8 (3200mhz) og se om den vil det uden problemer....hvis ikke den vil starte op skal bios bare resettes ( find ud af hvordan inden du begynder, nogle bundkort kan resettes udefra, mens andre skal have psuen slukket, batteri ud og en lille plastik dims flyttet på bundkortet) starter den op men ikke er stabil, skal cpuen, northbridge eller måske southbridge have lidt flere volt. efter 400 ville jeg køre op med kun 10 mere for hver test.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Tak for hjælpen. Nogen der ved, hvad mit grafikkort kan klare? Hvis nogen har det samme som mig, og hvad I har overclocket det til?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • selv hvis de har det samme som dig, er det slet ikke sikkert de kan det samme, det er det der gør oc så fascinerende...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • nu skriver du jo ikke hvilket fabrikat dit kort er men de har rimelig stramme timings i forhold til 460gtx så grænsen er ca 3900mhz på rammene og core er ca 825 med ekstra volt


    mit msi 470 kort som er lidt specielt fordi man kan stille memory voltage og aux voltage


    mine hastigheder dog ikke maks


    core 850 ved 1.066 volt


    ram 4000mhz ved +0.10 volt


    min kones gfx som osse er specielt gigabyte 460gtx


    render sygt


    980mhz ved 1.087 volt


    ram 4400 mhz stock volt kan dog ændres med gigabytes egen software


    her er review af konens kort som er købt af luskeren


    http://www.octeamdenmark.com/a…x-1gb-superoverclock.html



    hent msi afterburner det nyeste som osse er skrevet længere oppe lær programmet at kende også hæv volt til 1.087 hvis du har god køling på det også sæt core til 800 samt ram til 3900 også test det i diverse spil i god tid og tjek din temp samt om der er fejl også begynde at sænke voltene... eller brug en 3dmark så kan du se om du mister points når du sænker voltene

    Msi big bang trinergy
    Core I7 875K
    corsair dominator Gt
    2000mhz 8-8-8-24 1T 1600mhz 6-6-6-15-1T
    Msi 470gtx Twinfrozr II power edition
    corsair F60 ssd disk 1 tb disk 500 gb disk
    coolermaster silentpro 1000watt
    Coolermaster Haf 922

    Rettet en gang, sidst af xecuter26 ().

  • af hensyn til din cpu og ram der synes jeg personligt at dine ram burde skiftes til 1600mhz eller bedre 2ghz så man har lidt plads at lege med


    men har du god køling så er det jo bare at slå diverse sager fra som turbo og speedstep osv
    samt low vdroop og finde en passende volt at starte ud fra dog skal du jo huske når du hæver bclck så skal andre volts osse hæves på et tidspunkt men der er mange guides på nettet som kan hjælpe dig med dit bundkort....

    Msi big bang trinergy
    Core I7 875K
    corsair dominator Gt
    2000mhz 8-8-8-24 1T 1600mhz 6-6-6-15-1T
    Msi 470gtx Twinfrozr II power edition
    corsair F60 ssd disk 1 tb disk 500 gb disk
    coolermaster silentpro 1000watt
    Coolermaster Haf 922

  • Ville på ingen måde volde mig ud i OC med den PSU der.
    Min Energon EPS-750 Brændte sammen pga. den ikke leverede nok og bla bla bla, det er en meget billig og skrabet PSU og det er bestemt ikke der man sparer på en computer.


    Ville anbefale dig at kigge på en Corsair TX650 link Her Corsair TX750(Hælder mest til denne da den kan klare en del OC) link til den er Her



    Håber du vil lytte til mit råd, da jeg ikke ønsker det samme sker for dig, som gjorde for mig.



    // Ripjaws

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • og hellere lidt for stor hvis du vil oc kraftigt da det bruger noget strøm inde i spil osv

    Msi big bang trinergy
    Core I7 875K
    corsair dominator Gt
    2000mhz 8-8-8-24 1T 1600mhz 6-6-6-15-1T
    Msi 470gtx Twinfrozr II power edition
    corsair F60 ssd disk 1 tb disk 500 gb disk
    coolermaster silentpro 1000watt
    Coolermaster Haf 922

  • Tak for hjælpen.


    Hvis jeg køber en Corsair H70, hvilke blæsere vil I så anbefale til denne?



    Og hvis jeg har et godt kabinet med god udluftning sammen med den Corsair H70 og blæsere osv, kan jeg så forbedre ydelsen lidt på computeren uden at overclocke?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche


  • Allerførst, så er der allerede 2 blæsere med H70 til køling af radiatoren, så det skal du ikke tænke på. Den vil ikke forøge din ydelse før du begynder at OC, da den derved vil holde din CPU dejlig kølig under forløbet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.